Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva perätilassa, eikä halua kääntyä, päädynkö sektioon?

Vierailija
24.01.2011 |

Sikiö on viihtynyt koko raskauden poikittaisessa asennossa. Ihmettelin raskauden puolivälissä, että miksi potkut tuntuvat koko ajan vaain vasemmalla kyljessä ja sitten jossain vaiheessa potkujen jatkona alkoi pää jyskyttää sitten oikealle puolelle.

Nyt loppuvaiheessa jalat alaspäin ja edelleen pyrkii poikittain. Esimerkiksi öisin, kun vauva on akttiivinen, tuntuu siltä, että vatsanahka repeää, kun pitää vaan oikoa itseään vaaka-asennossa.

Jos tyyppi ei suostu kääntymään oikeaan tulosuuntaan, mikä on todennäköisyys, että päädytään sektioon? Yritetäänkö ensin jalat edellä vai tehdäänkö päätös jo ennen?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä itse olet perätilasynnytyksestä?

Mikä rv menossa? Itselläni kakkosvauva oli väärässä asennossa (lähinnä peppu alaspäin) rv 37 asti ainakin. Rv 38 mulla oli synnytyssairaalassa synnytystapa-arvio, jossa oltaisiin voitu koittaa myös kääntämistä, mutta IHME! vauva oli kääntynyt raivotarjontaan :-)

Itse olisin sillä kertaa mennyt karvaasti pettyneenä ja pelokkaana sektioon, jos ei olisi kääntynyt, koska vauvan painoarvio oli yli 4kg.

Vierailija
2/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantio kuvataan, tarkistetaan missä asennossa vauva sieltä on tulossa ja synnyttäjän oma mielipide sekä mahdolliset aikaisemmat synnytkset otetaan huomioon. Voidaan yrittää myös ulkokäännööstä raskauden loppupuolella. En muista nyt viikkoja joilla käännöstä yritetään. Jos päätös sektiosta tehdään, se tehdään ennen synnytyksen alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille siinä on tietysti enemmän riskejä, mutta hei. Sellaista se vanhemmuus on. Täytyy oma mukavuus osata laittaa hetkeksi syrjään.

Vierailija
4/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on poikittain, päädytään varmaan sektioon.

Jos en sijaan on täydellinen perätila ja jos niin haluat, on alatiesynnytys hyvinkin mahdollinen. Meillä tytär syntyi perätilassa alateitse ja synnytys meni hyvin. Eihän se perätila avautumisvaiheeseen vaikuta (mikä mielestäni on se pahin) ja tytär syntyi sitten aikanaan peppu edellä muutamalla ponnistuksella.

Pelkäsin ihan turhaan perätilasynnytystä. Jos alateitse lähdetään perätilavauvaa synnyttämään, on kaikki apu lähellä.

Vierailija
5/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen siis tulossa. Olen melko kauhuissani, kun olen kuvitellut, että ihan perinteisesti tässä mennään. neuvolassa juuri puhuttiin aiheesta ja suosittelivat miettimään vaihtoehtoja. Että olenko valmis perätilasynnytykseen vai miten suhtaudun sektioon.

Kun yhtään en tiedä. Pelottaa leikkaus, mutta pelottaa perätilasynnytyskin.

ap

Vierailija
6/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttämään. Sen verran on pahoja kokemuksia lähipiirissä.

Toki moni synnyttää perätilassa olevan lapsen ongelmitta, mutta on se aina riskaapelia toimintaa.

Mulla takana 2 sektiota ja alatiesynnytystä.

Olen toipunut sektioistap aljon nopeamin kuin alatiesynnytyksistä.

Vierailija
7/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että se on aika mahdotonta. Pysytellä poikittain siis koko ajan. kai se nyt välillä siellä kääntyy ylös tai alaspäin?

Vierailija
8/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalisti syntyi. Ei mitään ongelmia.

Tämä tietysti täytyy neuvotella lääkärin kanssa, en lähde ketään neuvomaan.

Vierailija
9/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen siis tulossa. Olen melko kauhuissani, kun olen kuvitellut, että ihan perinteisesti tässä mennään. neuvolassa juuri puhuttiin aiheesta ja suosittelivat miettimään vaihtoehtoja. Että olenko valmis perätilasynnytykseen vai miten suhtaudun sektioon.

ap

Itse en oikeastaan esikoisen kohdalla edes suuremmin miettinyt alatiesynnytyksen mahdollisuutta, luin kyllä paljon asiast puolesta ja vastaan. Valitsin sektion, koska käännöskään ei ollut mahdollinen. Nyt kun tiedän, että synnytyksilläni on ilmeisesti taipumus edetä hyvin, lantioni on tilava jne. niin voisin harkita perätilassa synnyttämistä, mutta tätähän en tiennyt esikoisen ollessa kyseessä.

Jos lapsi jatkaa perätilassa oleilua sinulle varataan aika synnytystapa-arvioon äitiyspoliklinikalle ja siellä sitten päätät yhdessä lääkärin kanssa mitä tehdään. Kannattaa miettiä ja pohtia etukäteen.

Vierailija
10/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole kovin ylipainoa, etkä ole ihan pätkä, niin käännös voi olla mahdollinen. Meidän kakkonen käännettiin 37+0 (oli täysin väärinpäin), vei muutaman minuutin eikä tunnu missään.

Itse en olisi saanut synnyttää perätilassa olevaa aikaisemman kokemuksen vuoksi, joten sektio siitä olisi tullut. Kyllä ne siellä synnytystapa-arviossa sen osa asanoa.

Vierailija
11/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen siis tulossa. Olen melko kauhuissani, kun olen kuvitellut, että ihan perinteisesti tässä mennään. neuvolassa juuri puhuttiin aiheesta ja suosittelivat miettimään vaihtoehtoja. Että olenko valmis perätilasynnytykseen vai miten suhtaudun sektioon. Kun yhtään en tiedä. Pelottaa leikkaus, mutta pelottaa perätilasynnytyskin. ap

suositan. Alakautta yrittäessäsi (varsinkin kun on eka kerta ja niillä on taipumusta olla pidempiä koitoksia kuin seuraavilla synnytyksillä) voit revetä pahasti, lapsi juuttuu ehkä kiinni ja saa hapenpuutteen... ja sitten kuitenkin mennään juosten hätäsektioon, missä tilanteessa lapsesi henki ja omasi on jo vaarassa. Suunnitellun sektion riskit ovat pienemmät.

Siskollani oli helvetillinen karmea eka imukuppi-synnytys, joka päättyi sektioon, itselläni samoin, syynä molemmilla myös ahdas lantio. Sektio tuli toisella kerralla automaattisesti. Mulle oli tärkeintä elävä terve lapsi. Mene vain sektioon, jos haluat lapsesi terveenä maailmaan.

Vierailija
12/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla 37, mutta tuloksetta. Vauva pysyi sitkeästi samassa asennossa. Sain itse päättää ja olisin halunnut kokeilla alateitse koska raskaus oli edennyt hyvin ja olin hyvässä kunnossa. Mutta, mutta, kun juttelin ystäväni kanssa jolle oli tehty kaksi hätäsektiota tulin toisiin ajatuksiin. Valitsin sektion suoraan enkä ole katunut pätkääkään. Toivuin siitä tosi nopeasti. Tärkeintähän on kuitenkin saada vauva turvallisesti maailmaan.

Vierailija
13/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kääntyy useinkin vasta rv 37-38 aikaan, älä sitä ennen huolestu liikaa.

Itselleni sanottiin rv 25(!) ultrassa, että sektioon menee, koska vauva oli silloin perätilassa, istukka hieman kohdunsúulla ja painoarvio syntymän aikaan 4500g.

Kaikki meni kuitenkin lopulta hienosti: istukka siirtyi, vauva kääntyi rv 38 ja painoikin lopulta vain 3700g.

Vierailija
14/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Minulle annettiin aikoinaan mahdollisuus valita kumman otan. Valitsin sektion, varsinkin kun vauva arvioitiin isokokoiseksi. No, alle 4 kilon poika jäi, mutta... hänellä oli napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä! Olen monesti itseäni kiitellyt hyvästä päätöksestäni valita sektio. Huonosti olisi varmaan käynyt meille kummallekin, jos olisin alatiesynnytyksen valinnut.

Minulle perätila tuli täytenä yllätyksenä viikkoa ennen laskettua aikaa. Neuvolan kätilö/th teki minulle tutkimusta ja yhtäkkiä hänen naamansa kalpeni ja naamasta paistoi pelästys. Minä tietty hysteerisenä hoitopöydällä vaadin heti selitystä, että MITÄ NYT!!!

Sekä ko. täti, että neuvolan lääkäri olivat jo viikkojen ajan ihastelleet, kun vauvani oli jo niin hienosti maailmaan tulo asennossa, pääkin jo kiinnittyneenä. Noh, oli joo pää, nimittäin alapää ;) Poika oli tiukasti jumissa pikku pepullaan :D

Molemmat eukot vakuuttivat minulle moneen otteeseen, että lapsi oli viimeisen viikon aikana kääntynyt nurinpäin. Johon tuumasin, etten minäkään nyt niin torvelo ole, ettenkö huomaisi, kun liki täysaikainen sikiö heittää vatsassani voltit. Yrittivät lykätä minun niskoilleni oman tunarointinsa.

Sairaalassa sain varmistuksen, että lapsi oli ollut perätilassa jo pitkään.

Ekan, sektion, jälkeen olen synnyttänyt kaksi kertaa alateitse. Sektion jälkeen olo oli kehno monta viikkoa, mutta olipahan vauva syntynyt turvallisesti :) Alatiesynnytyksistä toivuin muutamassa päivässä.

Vierailija
15/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on viikolla 36. Juuri tutkittiin tilannetta ja ammattilaiset epäilivät, ettei tämä meidän tulokas halua ainakaan oma-aloitteisesti kääntyä mihinkään. Kääntämistä sitten yritetään varmaan. Mutta mulla on jonkin verran ylipainoa, BMI ennen raskautta 30, joten sekin tuo oman riskinsä. Paino ei ole noussut raskauden aikana kuitenkaan kuin 3 kiloa, olen yrittänyt syödä superterveellisesti ja liikkua säännöllisesti.

Ap

Vierailija
16/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastakin jouduin sektioon ahtaan lantion takia. Ei multa kysytty, mitä haluan, vaan sektioon määrättiin. Ne ei olleet miellyttäviä kokemuksia, mutta hengissä niistäkin selvittiin. Jos vaihtoehtona olisi ollut synnytys, niin ilman muuta olisin sen valinnut. Kumpaakin lasta yritettiin ennen sektioita kääntää, ekaa viikolla 37, tokaa viikolla 38, mutta ei ne kääntyneet.

Vierailija
17/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on viikolla 36. Juuri tutkittiin tilannetta ja ammattilaiset epäilivät, ettei tämä meidän tulokas halua ainakaan oma-aloitteisesti kääntyä mihinkään. Kääntämistä sitten yritetään varmaan. Mutta mulla on jonkin verran ylipainoa, BMI ennen raskautta 30, joten sekin tuo oman riskinsä. Paino ei ole noussut raskauden aikana kuitenkaan kuin 3 kiloa, olen yrittänyt syödä superterveellisesti ja liikkua säännöllisesti.

Ap

Ei kääntynyt. Poika on siis jo ennen syntymäänsä ollut jäärä :D

Mulla ei maito noussut lainkaan sektion jälkeen, ei lääkkeilläkään. Alatiesynnytysten jälkeen imetyskin onnistui.

Mutta ihan rohkeasti vain sektioon, jos yhtään alatiesynnytys perätilavauvan kanssa arveluttaa. Äidin aavistuksiin on yleensä joku syy.

t. 15

Vierailija
18/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa sektioon ja olen tyytyväinen ratkaisuun. Mieluummin suunniteltu keisarileikkaus, kun mahdollinen hätä- tai kiireellinen sektio. Olin hyvässä kunnossa ennen ja jälkeen leikkauksen ja toivuin varmasti nopeammin sektiosta kuin mitä olisin perätilasynnytyksestä alakautta selvinnyt. Sektio sujui alusta loppuun asti ammattimaisesti. Pääasia on lapsen turvallisuus. Enkä lähde kakkostakaan väkisin alakautta punnertamaan, kun näyttää siltä ettà on perätilassa.

Vierailija
19/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jo noin pitkällä raskaudessa, vauva ei voi pysyä päivät pitkät poikittaisessa asennossa. Kyllä se on joku yläspäin tai alaspäin. Luonnonvastaista.

Vierailija
20/43 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava tilanne. Vauva oli perätilassa ja tiedettiin se hyvissä ajoin. Ammattilaiset suositteli kuitenkin alatiesynnytystä. Olin myös ensikertalainen ja synnytys kesti, kesti, kesti jaa kesti. Lapsi oli tulossa jo osittain ulos, mutta jäi kiinni. Kätilö leikkeli alapäätäni auki. Lopulta olin aivan näännyksissä, lapsi ei mahtunut ulos ja päädyttiin sektioon. Oli sekä alapää rikki että leikkaushaava.

Että minä suosittelen valitsemaan suoraan sektion.