Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva perätilassa, eikä halua kääntyä, päädynkö sektioon?

Vierailija
24.01.2011 |

Sikiö on viihtynyt koko raskauden poikittaisessa asennossa. Ihmettelin raskauden puolivälissä, että miksi potkut tuntuvat koko ajan vaain vasemmalla kyljessä ja sitten jossain vaiheessa potkujen jatkona alkoi pää jyskyttää sitten oikealle puolelle.

Nyt loppuvaiheessa jalat alaspäin ja edelleen pyrkii poikittain. Esimerkiksi öisin, kun vauva on akttiivinen, tuntuu siltä, että vatsanahka repeää, kun pitää vaan oikoa itseään vaaka-asennossa.

Jos tyyppi ei suostu kääntymään oikeaan tulosuuntaan, mikä on todennäköisyys, että päädytään sektioon? Yritetäänkö ensin jalat edellä vai tehdäänkö päätös jo ennen?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poikkitila eivät liene sama asia. En jaksa uskoa, että edes Suomesa yksikään synnytyslääkäri ehdottaisi muuta kuin sektiota, jos vauva ei käänny alaspäin tai selkeään perätilaan?

Ja mitä joku täällä puhui pelottelusta koskien alatiesynnytystä perätilassa, niin itse jos olisin lapseni väärinpäin väkisin pukannut maailmaan, huonosti olisi käynyt kummallekin. Omaa - erittäin kokenutta - synnytyslääkäriä lainakseni, siihen perätilaankin on yleensä syynsä, joka selviää vasta kun lapsi on ulkona. ;) Päätös on jokaisen tehtävä itse. Suomessakaan ei sentään voida pakottaa ketään synnyttämään alakautta, vaikka niin halutaan antaa ymmärtää.

Tällä hetkellä vauva pysyttelee edelleen vaaka-asennossa. Istukka on etuseinässä ja se ilmeisesti vie sen verran tilaa alhaalla edessä, ettei vauva halua tunkea enää sinne päätään.

Vierailija
42/43 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani viihtyi poikkitilassa suurimman osan aikaa ja vieläpä aina vasemmalla puolella kohtua eli maha oli ihan vino! Välillä kyllä kääntyi hetkeksi sellaiseen viistoon, mutta muuten pysytteli poikkitilassa. Rv 38 yritettiin käännöstä, johon siis suostuin. Vauva ei suostunut eli kääntö ei onnistunut. Sain sektioajan viikon päähän rv39, koska poikkitilaa ei siis voi synnyttää alakautta millään tavalla. Vauva kääntyi sitten edellisenä aamuna raivotarjontaan ja kävin sen tarkistuttamassa neuvolassa ja ehdin perua sektioajan. Heti seuraavana päivänä tuntui, että vauva kääntyi taas poikkitilaan ja rv 40 tarkistettiin äitipolilla, että vauva oli jälleen raivotarjonnassa ja siis alatiesynnytys edessä. Sain ihan papereihin merkinnän, että ehdottomasti ultrattava ennen synnytystä, kun vauva mahtuili kääntymään kepeästi ja painoarvio kuitenkin yli 4 kg!

Lopputuloksena jouduin kiireelliseen sektioon 12 tunnin synnytyksen jälkeen, koska vauva oli virhetarjonnassa eikä mahtunut tulemaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen tuli alakautta mutta kakkonen oli alusta loppuun asti perätilassa. Käännöstä ei voitu yrittää vähäisen lapsiveden takia enkä olisi suostunut yritykseen ellei lääkäri olisi voinut luvata että 100% tietää mitä tekee. Aika harva uskaltaa luvata olen huomannut.

Sektioaika varattuna mutta synnytys käynnistyi vesien menolla joten ambulanssilla sairaalaan jossa sain vielä kysymyksen että otetaan sektio vai yritätkö? halusin vaan lapsen turvallisesti ulos joten sektio tehtiin. Toivuin peremmin kun uskalsin toivoa. Vauvalla oli molemmat lonkat sijoiltaan joka onneksi lastahoidolla korjattiin 7 viikossa. Mä uskon kanssa että perätilaan on jokin syy ja siksi en innolla halunnut yrittää puskea ulos.

Synnyksenä tietysti alatiesynnytys on aivan erilainen ja kokemus ainutlaatuinen niin hyvässä kun pahassa mutta itse halusin minimoida lapsen riskit ja ottaa komplikaatioriskit itselleni ja siksi päädyin sektioon perätilassa.