Jos lainaan kaverin autoa ja ajan kolarin (ov)
niin kumpi joutuu maksumieheksi? Voiko kaveri vaatia minua maksamaan, vaikka hänellä on autovakuutukset kunnossa?
Kommentit (22)
Se joka mällää myös vastaa aiheuttamistaan vahingoista.
Lisäksi vastaa tarvittaessa mahdollisista bonus-tappioista, eli korvausta vakuutusmaksujen nousemisesta.
Totta kai. Jos aiheutat toiselle taloudellista vahinkoa, voi hän tietenkin vaatia sinua maksumieheksi.
ja jos auto tuhoutuu lunastukseen, uuden löytäminen vie aikaa ja vaivaa eli sijaisauton tarve voi olla yllättävän pitkä
kunnossa, bonusten putoaminen vaikuttaa vakuutusmaksuihin useiden vuosien ajan, aina siihen saakka kunnes bonus on laskennallisesti tapissa.
Siihen saakka vahingon aiheuttajan tulee siis korvata kalliimpia vakuutusmaksuja, tämä voi vaikuttaa maksuihin useiden vuosien ajan.
Lisäksi vahingon aiheuttajan tulee vastata vakuutuksen omavastuusta.
Silti luulen, että vaatimuksiin ei ole pakko suostua. Itsehän se sen on lainannut.
kunnossa, bonusten putoaminen vaikuttaa vakuutusmaksuihin useiden vuosien ajan, aina siihen saakka kunnes bonus on laskennallisesti tapissa.
esimerkiksi 20% ja se putoaa tuon 20%, voi bonusten nousemisessa tappiin eli korvausvastuun katoamisessa mennä aikaa 7 vuotta, olettaen että bonus nousee 10% vuodessa.
Tällöin vahingon aiheuttajan tulisi korvata 10% vakuutusmaksuista seitsemän vuoden ajan.
Silti luulen, että vaatimuksiin ei ole pakko suostua. Itsehän se sen on lainannut.
entinen voi olla kaveruussuhde, jos kaveri ei maksa toiselle itse aiheuttamiaan kustannuksia.
esimerkiksi 20% ja se putoaa tuon 20%, voi bonusten nousemisessa tappiin eli korvausvastuun katoamisessa mennä aikaa 7 vuotta, olettaen että bonus nousee 10% vuodessa.
Tällöin vahingon aiheuttajan tulisi korvata 10% vakuutusmaksuista seitsemän vuoden ajan.
piti olla 20% ensimmäiseltä kuudelta ja 10% seitsemänneltä vuodelta.
enkä myöskään itse aja muiden autoilla.
en omista itse autoa, mutta lainaan välillä
Just tämän takia en lainaa autoani kellekkään
enkä myöskään itse aja muiden autoilla.
kun ei itsellä vielä ollut omaa autoa. Olin tuolloin kyllä aivan tietoinen siitä, että jos ajan kolarin, niin itse mun on siitä myös maksettava. Mä pidin sitä itsestäänselvänä. Ei onneksi koskaan käynyt mitään.
piti olla 20% ensimmäiseltä kuudelta ja 10% seitsemänneltä vuodelta.
omalta kohdaltani vakuutuksen kustannukset tuolla oletuksella, eli liikennevakuutus + kasko putoaa 20% -> nollille.
Kustannus kohonneina vakuutusmaksuina 3515,20€ seitsemän vuoden aikana. Onneksi tuosta lähtee vielä 17% keskittämisbonus, eli kohonneiden vakuutusmaksujen summa on 2917,62. Tosin päälle omavastuu 160€, jolloin kokonaiskustannus olisi 3077,62€.
Jos kaverini jättäisi tuollaisen summan maksamatta, alkaisin välittömästi selvittämään mahdollisuutta saada rahat takaisin oikeusteitse.
Kustannus kohonneina vakuutusmaksuina 3515,20€ seitsemän vuoden aikana. Onneksi tuosta lähtee vielä 17% keskittämisbonus, eli kohonneiden vakuutusmaksujen summa on 2917,62. Tosin päälle omavastuu 160€, jolloin kokonaiskustannus olisi 3077,62€.
Jos kaverini jättäisi tuollaisen summan maksamatta, alkaisin välittömästi selvittämään mahdollisuutta saada rahat takaisin oikeusteitse.
Äkkiä maksaisit viellä 10 000€ kaverin oikeudenkäyntikuluja. Häviäisit meinaan varmasti :)
Äkkiä maksaisit viellä 10 000€ kaverin oikeudenkäyntikuluja. Häviäisit meinaan varmasti :)
En sanonut että haastaisin oikeuteen, sisälukutaitoa ;)
Mutta monesti nuo on niin kalliita tikkejä, että siinä on kaverisuhteet tiukilla. Siksi olisi ihan fiksuinta ajella vain omilla autoilla.
Tosin vakuutuksetkin voisi rukata henkilö- eikä autokohtaisiksi. Tosin sekään ei autottomien kohdalla olisi se paras vaihtoehto...
En jaksa tehdä uutta ketjua, joten kysympäs täällä.
Onkohan jossain olemassa sellaista kaavaketta, että kun lähtee myymään autoaan ja jos ostaja koeajossa kolaroi sen niin olisi korvausvelvollinen tämän lapun täyttämällä. Tottakai hän siis on korvausvelvollinen, mutta helposti jää rahat saamatta, niin jos tälläisen lapun täyttelisi ja nimet alle, niin sitten ei varmaan olisi porsaanreikiä enään jättää maksamatta. Ja joka olisi laillisesti pätevä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että maa kantaa päällään sinunlaisiasi p*rseenreikiä. :(
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen tapa ajatella. Sinusta voit lainata mitä vain ja hajottaa sen. Vastuu on lainaanantajalla. Toivottavasti kaverisi eivät lainaa sinulle esim. tulitikkuja.
Vierailija kirjoitti:
niin kumpi joutuu maksumieheksi? Voiko kaveri vaatia minua maksamaan, vaikka hänellä on autovakuutukset kunnossa?
Googlaa vahingonkorvauslaki:
2 luku
Vahingon aiheuttajan korvausvastuu
1 §
Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.
Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos korvausvelvollisuus harkitaan kohtuuttoman raskaaksi ottaen huomioon vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusolot ja muut olosuhteet. Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on kuitenkin täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta.
Jne.
Vahingon aiheuttaja on aina korvausvelvollinen. Jos vahinkotapahtuma oli vakuutettu, vakuutusyhtiö korvaa sen vahingon kärsineelle ja hakee korvauksen regressioikeuden perusteella takaisin vahingonaiheuttajalta.
vaikuttahan se yleensä vakuutusmaksuihin