Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persjalkaisuusgalluppi:

Vierailija
22.01.2011 |

Laittakaapas jalan pituus ja oma pituus tähän, niin saadaan tutkittua väite suomalaisen persjalkageeneistä.

Laitan itse kohta kun saan mitattua.

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuumakoko 32, kaverilla 28. Saman pituisia ollaan, 165 cm. Selvä ero ulkomuodossa.

Vierailija
62/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon 173cm ja jalan pituus 80cm, pidän itseäni lyhytjalkaisena... mutta selkä on kyllä vain 64cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäpuolelta mitattu pituus 85cm ja olen 177cm pitkä.

Mua on aina pidetty pitkäsäärisenä ja käytän 34 tuuman pituisia farkkuja. Ehkä se kokonaisuus ratkaisee, jos on kapeat kintut niin ne näyttää pidemmiltä kuin jos reidet on paksut!

Silloin selkäsi pituus voisi olla hyvinkin sopusuhtainen jalkojesi pituuteen nähden. Persjalkaisuuteenhan kuulu se, että selkä on liian pitkä jalkoihin nähden. Jos kaulasi on normaalia pidempi, jalkojen pituus voi jäädä alle puoleen koko pituudesta, etkä silti näytä persjalkaiselta.

Vierailija
64/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alle 160cm ja mittauksen mukaan jalan pituus 78cm...muka pitkät jalat. En ole ennen ajatellut asiaa.

Tosin kaikki housut on yleensä lahkeesta liian pitkiä.

Vierailija
65/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kyllä millään saa tuollaisia mittoja kuin te.

Lahkeen pituus housuissa on 32".

Kuinka te oikeen mittaatte?

Vierailija
66/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Universaalina normina pidetään naisilla sitä, että mitta haaroista lattiaan on puolet henkilön koko pituudesta. Tätä lyhyempi mitta tarkoittaa siis persjalkaista ja pidempi pitkäsääristä ihmistä.

Miehillä on suhteellisesti naisia lyhyemmät jalat, joten heihin tämä ei päde.

Vielä huomio: lahkeen sisäpituus on eri mitta kuin pituus haaroista lattiaan, koska harvat lahkeet ylettyvät lattiaan asti housujen ollessa päällä.

Vierailija
67/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

32" lahkeet ja olen 170 cm, mutta mitta oli vain 81 cm. Miten mahdollista?

Universaalina normina pidetään naisilla sitä, että mitta haaroista lattiaan on puolet henkilön koko pituudesta. Tätä lyhyempi mitta tarkoittaa siis persjalkaista ja pidempi pitkäsääristä ihmistä.

Vielä huomio: lahkeen sisäpituus on eri mitta kuin pituus haaroista lattiaan, koska harvat lahkeet ylettyvät lattiaan asti housujen ollessa päällä.

Vierailija
68/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 170cm pitkä henkilö jolla sisäjalka 86cm on pitkäjalkainen, 85cm normaali ja 84cm lyhytjalkainen? Kuinka suuri osuus naisista on näitä "normaaleja"? 1%?

Ja mistä muuten löysit tämän määritelmän, omasta päästäsikö?

Vierailija
69/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkät jalat, olleet aina ja se on totuus tai sitten mittaan väärin.

Eli 170cm pitkä henkilö jolla sisäjalka 86cm on pitkäjalkainen, 85cm normaali ja 84cm lyhytjalkainen? Kuinka suuri osuus naisista on näitä "normaaleja"? 1%?

Vierailija
70/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka pitkät lahkeet teillä muilla oikein on farkuissa?

Vierailija
71/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan lähinnä suuntaa antavina. Heittoa voi todellisuudessa olla useampi sentti puoleen tai toiseen, eikä se "todellinen" mittakaan ole mikään absoluuttinen totuus sillä koko kropankin pituudesta saadaan eri tuloksia eri mittakerroilla, ihan ammattilaisen mittaamana.

Vierailija
72/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis tässä määritelmässä normi on hyvin kapea, ja lähes jokainen poikkeaa siitä suuntaan tai toiseen. Normaali on eri asia kuin hyväksyttävä tai tavoiteltava. Tässä tapauksessa sillä tarkoitetaan keskiarvoa; ei siitä tarvitse pultteja ottaa jos ei itse satu olemaan täsmälleen keskimääräinen. Naisilla jalkojen ihannepituushan poikkeaa aika paljonkin normista, eli pitkäjalkaisuus on useimmiten esteettisesti tavoiteltavaa.

Toki normin voi halutessaan määritellä siten, että tuon keskiarvon ympäriltä tietty määrä porukkaa mahtuu sen sisään. Ihan määrittelykysymys, siis.

Jos normit laaditaan ei-universaalisti, alueittain, havaitaan että Suomessa keskimääräinen jalkojen pituusmitta on alle tuon 1/2 vartalon pituudesta. Ja esim. Venäjällä puolestaan yli sen. Suomessa siis saatetaan pitää pitkäsäärisenä jo henkilöä, joka yltää tuohon mainittuun universaaliin normiin.

Olen alalla, jossa olen joutunut näihin asioihin tutustumaan hieman lähemmin.

Vierailija
73/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis tässä määritelmässä normi on hyvin kapea, ja lähes jokainen poikkeaa siitä suuntaan tai toiseen. Normaali on eri asia kuin hyväksyttävä tai tavoiteltava. Tässä tapauksessa sillä tarkoitetaan keskiarvoa; ei siitä tarvitse pultteja ottaa jos ei itse satu olemaan täsmälleen keskimääräinen. Naisilla jalkojen ihannepituushan poikkeaa aika paljonkin normista, eli pitkäjalkaisuus on useimmiten esteettisesti tavoiteltavaa.

Toki normin voi halutessaan määritellä siten, että tuon keskiarvon ympäriltä tietty määrä porukkaa mahtuu sen sisään. Ihan määrittelykysymys, siis.

Jos normit laaditaan ei-universaalisti, alueittain, havaitaan että Suomessa keskimääräinen jalkojen pituusmitta on alle tuon 1/2 vartalon pituudesta. Ja esim. Venäjällä puolestaan yli sen. Suomessa siis saatetaan pitää pitkäsäärisenä jo henkilöä, joka yltää tuohon mainittuun universaaliin normiin.

Olen alalla, jossa olen joutunut näihin asioihin tutustumaan hieman lähemmin.

tämä "universaali" normi on suurempi ja siten isompi osa naisista on normaaleja kuin maissa jossa käytössä sentit? Vai halkotaanko sielläkin hiuksia ja mennään kymmenys- tai sadasosien tarkkuudella? Muutenhan kyseessä ei ole universaali, kaikkialla yhtäläinen, normi.

Vierailija
74/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kuitenkin kun selkä on pitkä, ylävartalo pysyy pienellä vaivalla hoikkana. Mitat on 161,5cm ja 73cm.

Vierailija
75/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä "universaali" normi on suurempi ja siten isompi osa naisista on normaaleja kuin maissa jossa käytössä sentit? Vai halkotaanko sielläkin hiuksia ja mennään kymmenys- tai sadasosien tarkkuudella? Muutenhan kyseessä ei ole universaali, kaikkialla yhtäläinen, normi.

Tarkoitan normilla keskiarvoa. Ei olisi varmaan pitänyt käyttää koko normi-sanaa. Siis kun universaalisti, kaikki kansat kattavasti mitataan naisten jalkojen pituus ja verrataan koko pituuteen, niin tulos on _keskimäärin_ noin 0,5. Suomessa alle tuon ja Venäjällä yli.

Tältä pohjalta voi sitten muodostaa tarpeen mukaan määritelmän sille, mikä on "normaalia". Esim. voitaisiin ajatella, että normaali jalkojen pituus on 0,45-0,55 x vartalon pituus. Mutta jotta tuon valitun välin voisi jotenkin perustella (esim. miksei yhtä hyvin 0,47-0,53), pitäisi tietää tarkemmin mihin tarkoitukseen tuota määritelmää ollaan luomassa. Esim. jos pyritään määrittämään mikä luetaan epämuodostumaksi, normaaleiksi lasketaan paljon suurempi osa sääristä kuin jos pyritään erottamaan toisistaan erilaisia geneettisiä klustereita. Normaalius on aina määritelmäkysymys, absoluuttisesti oikeata ja väärää vastausta ei ole.

Ei minulla siis ole mitään virallista määritelmää tiedossa (enkä tiedä onko sellaisia edes tällaisesta asiasta olemassa), vaan tiedän mikä on _keskimääräinen_ naisten jalkojen pituus suhteessa vartalon pituuteen maailmassa yleensä ja joillakin alueilla erikseen. Useimmat poikkeavat tuosta suuntaan tai toiseen, enemmän tai vähemmän. Ihan sama asia kuin keskipituus, joka on suomalaisilla naisilla 168 cm (tai ainakin oli vielä jokunen vuosi takaperin).

Vierailija
76/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän olevani persjalkainen ja tosi pitkäselkäinen. Ihmiset on aina kysyneet multa, että onko vaikeata löytää housuja kun olet noin pitkä. En viitsi sanoo, että ei ollenkaan kun olen persjalkainen ;)

Osaan peittää peittää persjalkaisuuteni hyvin, "katkaisen" linjat vaatetuksella. Kun ikää on 40+ niin tietää mikä sopii. Usein näkee persjalkaisilla vaatetusta (pitkä yläosa jne) joka pahentaa vaikutelmaa.

Vierailija
77/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

75cm ja 160cm olen pitkä. Jännä juttu, en koskaan oo pitänyt itseäni mitenkään erityisen persjalkaisen näköisenä mutta näköjään sitten oon:D Hoikka tosin oon että se ehkä vähän häivyttää vaikutelmaa.

Vierailija
78/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan sisämitta 73cm ja koko pituus 163. Käytännössä joudun lyhentämään kaikki housut, kun ne lyhyet jalat on vielä kaiken lisäksi paksut...

Vierailija
79/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus 161 cm, maasta haaraväliin 70 cm. Ilman 10 cm korkoja kengissä en kulje missään, koska näytän ihan koomiselta mittasuhteiltani.

Vierailija
80/184 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni kaikin puolin melko sopusuhtainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi