Laaja terveystarkastus yläkoulussa - vanhempi mukana tarkastuksessa?
Koulusta tuli lappu, jossa pyydettiin vanhempaa/vanhempia mukaan 14-vuotiaan tyttäremme laajaan terveystarkastukseen.
Tiedän ja olen lukenutkin täältä, että nämä käytännöt ovat muuttuneet nyt tämän vuoden alusta ja vanhemmat kutsutaan yhä useammin mukaan terveystarkastuksiin.
Päätinkin kysellä vähän muiden vanhempien kokemuksia siitä, oletteko olleet mukana lastenne terveystarkastuksissa vielä yläkoulussa. Olen itse vähän kahden vaiheilla menisinkö mukaan vaiko en. Luulen että tyttäreni ei haluaisi minua mukaan ja tiedän melkein varmasti, että jos kysyn häneltä asiaa, hän tokaisee suoraan, että älä vaan tule. Olen ajatellut niinkin, että tässä voi olla murkkuikäiselle hyvä aikuistumisen ja itsestään huolehtimisen paikkakin, jos vanhemmat eivät enää näissä jutuissa häärää mukana.
Mitä mieltä muut olette?
Kommentit (22)
Saako seiskaluokan terveystarkastuksessa pitää t-paitaa päällä tarkastuksien ajan???!!
Kuinkahan monen 8. luokkalaisen pojan äiti sinne menee? Minä en kyllä mennyt. Sen sijaan täytin konkin romaanin mittaisen kyselyplanketin missä kysyttiin kaikki alkoholin käyttöäni myöten. Jos olisin alkoholisti tuskin pistäisin siihen että juu, viisi pulloa kaljaa menee joka ilta.
Typerää hyysäämistä ja resurssin hukkaamista. Näiden takia terkka ei enää pysty koululla vaikka katsomaan oppilaan nyrjähtänyttä nilkkaa vaan soitto kotiin vaan ja terveyskeskukseen.
No menen, jos poikani niin haluaa. Siirtyy yläkouluun syksyllä. Itseäni olis tuon ikäsenä vaivannu vanhemman mukana olo. Helpompi jutella ns. tuntemattomalle aikuselle. En nyt muista, mitä yläkoulun terveystarkastuksissa tehdään ja puhutaan, mut ton ikäset on jo seksuaalisia henkilöitä, jotka eivät takuulla vanhemman kuullen ala puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Oletan niistä puhuttavan tuon ikäisten terkkarikäynnillä. Ihan normimittaukset: pituus, paino, sydämen ja keuhkojen kuuntelut nyt tuskin vaativat vanhempaa paikalle.
Minä olin kasiluokkalaisen poikani mukana. En olisi tietenkään mennyt, ellei olisi itse halunnut. Tai jos kokisin, että täytyisi tuolla tavoin harjoitella itsenäisyyttä.
lapsi on ensin yksin tarkastuksessa ja sitten vanhemman kanssa
näin 80-luvulla teininä olleen silmin... mitä ihmettä varten vanhemman pitäisi olla mukana? Lapsen yksityisasioitahan ei saa kertoa vanhemmille.
näin 80-luvulla teininä olleen silmin... mitä ihmettä varten vanhemman pitäisi olla mukana? Lapsen yksityisasioitahan ei saa kertoa vanhemmille.
Mene ihmeessä mukaan, jos vaan mahdollista. Itse asumme niin periferiassa että täällä kouluterveydenhuoltoa ei edes ole. Niinpä olen joutunut käyttämään meidän muksuja aina lastenlääkärissä kaupungissa. Vanhempana haluan pysyä kartalla, missä lasten kehitys milloinkin menee ja jos jotain ongelmaa ilmenee niin siihen voidaan heti puuttua.
... seiskaluokkalaisen kanssa voisin mennäkin, mutten enää kasilla tai ysillä.
Ja voihan toimia silläkin tapaa, että soittaa terkkarille jälkeenpäin ja kysyy tarkastuksesta.
Tätä vartenhan sitä asetusta muutettiin !!
lapsi on ensin yksin tarkastuksessa ja sitten vanhemman kanssa
Tätä on myös syytä painottaa, jos se on jollekin epäselvää. Fyysisen tarkastuksen aikana vanhempi odottaa ulkopuolella.
... seiskaluokkalaisen kanssa voisin mennäkin, mutten enää kasilla tai ysillä. Ja voihan toimia silläkin tapaa, että soittaa terkkarille jälkeenpäin ja kysyy tarkastuksesta.
eli joko on mentävä yhdessä lapsen kanssa kysymään tai mentävä mukaan tarkastukseen.
tosin silloin äitinsä pyynnöstä ja ihan kirjallinen lupalappu mukana.
Meidän koulussa ihan normaali käytäntö, että vanhempi on mukana. Ei siellä mitään sellaista salaista tehdä, missä vanhempi ei voisi olla mukana. Meillä ei ole erikseen lapsi yksin / lapsi vanhemman kanssa -systeemiä, mutta ole itse ilmoittanut fyysisen tarkastuksen alkaessa, että voin poistua. Lääkärin mielestä lapsi saa päättää, häntä ei haittaa, olenko siellä vai en.
Olennaisinta minusta on se, että nuori ei tilanteen outouden vuoksi kykene kuulemaan lääkärin sanomisia. Olen ne korvat ja se muisti, jota myöhemmin tarvitaan esim. sen suhteen, mitä sanottiin mahdollisista jatkotutkimuksista. Meillä ei nuori itse ymmärrä olla huolissaan asioista, joita äiti miettii (esim. pituuskasvu), joten olen saanut lapselle lähetteen eteenpäin koululääkärin avulla.
Jos välit lapseen ovat kunnossa, tervemenoa mukaan. Mutta jos on luottamuspulaa puolin tai toisin, ei ehkä koululääkärin luona ole se kaikkein fiksuin tilanne ryhtyä asiaa puimaan.
Ei ole välttämättä kovinkaan tarpeellista tulla mukaan tarkastukseen, jos et ehdottomasti halua puhua yhdessä lapsen ja terkkarin kanssa jostain asiasta. Itse toki kutsun myös vanhemmat mukaan tarkastuksiin, mutta täytyy kyllä myöntää, että parempi, olisi jos vanhempi soittaisi ennen lapsen tarkastus ja kertoisi mihin haluaisi terkkarin kiinnittävän erityistä huomiota. Mitään kovin erikoista (lähinnä mittaukset, punnitukset, kuulon/näön/ryhdin tarkastukset ja keskustellaan murrosiästä/koulunkäynnistä tms.) tarkastuksissa ei tehdä ja jos terkkari haluaa puuttua johonkin asiaan niin hän kyllä sitten soittelee kotiin päin.
Ja varsinkin lääkärintarkastuksessa aika on niin kovin rajallista, että jos teillä ei ole mitään todellista asiaa niin ei tarvitse tulla paikalle "juttelemaan turhia" näin kärjistäen sanottuna.
Painotan vielä, että jos lapsella on jokin merkittävä perussairaus tai muuten jotain vaivaa johon mielestänne täytyy puuttua, niin silloin varataan pidempi aika, että vanhemmatkin voi olla mukana.
Onpa outoa, että tarkistuksia keskellä kesää.
Tyttärille pitäisi tehdä neitsyystarkastus josta kirjoitetaan virallinen neitsyystodistus tulevaa aviomiestä varten.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa, että tarkistuksia keskellä kesää.
No ei ole. Meidänkin kunnan kouluterkkari rokottaa korona rokotteita taas syksyllä joten joskus on vaan nämäkin tarkastukset tehtävä. Koululaisten hoito ja tarkastukset olleet ihan retuperällä viimeiset kaksi vuotta kun hoitajia on revitty muihin töihin.
Entä jos käy ilmi että lapsella on kokin sairaus? Vaikka diabetes yms
Haluaisitko olla mukana
Vierailija kirjoitti:
Entä jos käy ilmi että lapsella on kokin sairaus? Vaikka diabetes yms
Haluaisitko olla mukana
Sitähän ei kouluterkkarilla todeta, tulee lähetettä jatkotutkimuksiin.
En ole käynyt meidän lasten kanssa enää 3. luokan jälkeen. En ole nähnyt sitä tarpeelliseksi. Olennaisen voi kysyä terveydenhoitajalta jos haluaa.