Milloin pahin vaihe helpottaa vauvan kanssa??
Kun koko ajan saa öisin heräillä. Siis kolmen tunnin välein, yötä päivää. Syöminenkin kestää tunnin kerrallaan, joten ei paljon lepoa ole..
Kommentit (19)
Imettäminen käy pienen harjoittelun jälkeen varsin hyvin makuullaan, jolloin voit vaikka torkkua kun vauva syö. Ota vauva viereen, syötä puolinukuksissa öisin ja tarjoa valoa, ääntä ja sopivasti toimintaa päivisin. Vähitellen vuorokausirytmi lähtee kehittymään :)
sitten helpotti, heräsi vain kaksi kertaa yön aikana. nukkuin minun vieressä ja itse otti tissin suuhuun.
Mutta sitten 6-7kk:ssa alkoi heräämän tunnein välein. Pidin pienen unikoulun (3päivää), annoin tiisia vain 4 jälkeen. Nyt on edelleenkin sama käytäntö. Nukahtaa klo 20, ja herää klo 4-6 aamutissille. Pitäisi senkin opetta pois. Mutta nyt on helpompaa, ainakin minulle
sitten helpotti, heräsi vain kaksi kertaa yön aikana. nukkuin minun vieressä ja itse otti tissin suuhuun.
Mutta sitten 6-7kk:ssa alkoi heräämän tunnein välein. Pidin pienen unikoulun (3päivää), annoin tiisia vain 4 jälkeen. Nyt on edelleenkin sama käytäntö. Nukahtaa klo 20, ja herää klo 4-6 aamutissille. Pitäisi senkin opetta pois. Mutta nyt on helpompaa, ainakin minulle
tue pullo tyynyillä siten, että vauva saa siitä otteen. Ja sitten vaan torkut siinä vieressä. onnistuu ihan yhtä hyvin makuullaan kuin imetys. Mulla oli pullovauvan kanssa aina sopivan lämmintä tuttelia termospullossa sängyn vieressä, laitoin siitä pulloon sen verran kuin vauva tarvitsi.
Välillä raskaampaa välillä taas helpomapaa.. nyt kun ollaan jo kohta 9 kk niin tuntuu että rankimmat vaiheet alkaa olee takanapäin.. muistelisin että pahin vaihe meillä oli tuossa 4-6 kk vaiheilla.. ihan jopa puolen tunnin- tunnin välein sai öisin herätä..
Nykyään viihtyy jo hyvin lattialla ryömien ja lelujensa parissa, syö kiinteää ruokaa ja unikin kmaittaa sitten paremmin.
Jaksamista sinne, se kyllä pian helpottaa vaikka tietenkin se sillä hetkellä tuntuu että kestääkö tää ikuisesti näin..
Neuvolassa kannattaa myös puhua omasta jaksamisesta.
Koita levätä eläkä tunne syyllisyyttä jos nukut päivällä ja annat miehen hoitaa vauvaa. Syökää valmista ja hoitakaa vaan välttämättömimmät kotityöt kuten pyykit yms..
Voi kun oisin itekin tajunnu olla sillon armeliaampi itelleni ja ymmärtäny et se on korkeintaan muutama kuukausi ja sit helpottaa, mutta eihän sitä tietysti opi ku tekemällä. Jälkeenpäin on helppo olla viisas.
tue pullo tyynyillä siten, että vauva saa siitä otteen. Ja sitten vaan torkut siinä vieressä. onnistuu ihan yhtä hyvin makuullaan kuin imetys. Mulla oli pullovauvan kanssa aina sopivan lämmintä tuttelia termospullossa sängyn vieressä, laitoin siitä pulloon sen verran kuin vauva tarvitsi.
En kyllä itse pitäisi sitä tuttelia termospullossa sängyn vieressä. Kasvaa nuo pöpöt siinä haaleassa.
Muuten olen kyllä täysin samaa mieltä.
meillä pullovauvat on oppineet noin 5kk ikäisenä pitämään pullostaan vähän itsekin kiinni. Itse olen opettanut melko pienestä vauvan juomaan huoneenlämpöistä korviketta, jos on korvikkeella ollut. Tyhjä pullo ja avaamaton tetra sängynpäätyyn, eikä tarvi nousta ees maitoa hakemaan. Ja sit torkkumista vauva kainalossa. Tai olen mä siihen nukahtanutkin. Vauva ilmoittelee kyllä, jos sapuska jäi kesken ja pullo lipsahtaa pois... ;)
En tiedä milloin "pahin helpottaa". Alussa heräämiset on olleet musta helpompia, vaikka olis ollut useamminkin kuin sitten, jos vauva on pari kuukautta vaikka nukkunut yönsä ja alkaa uudestaan herätä monta kertaa yössä. SE oli ihan tuskaa. Olevanas kerkis tottua jo parempaan... :P Sitten kun kiinteät muonat on kehissä, niin olen saanut kikkailtua yösyömisiä ehkä vähemmäksi, kun olen tuupannut tenavan pullolleen puuroa iltasella. Paitsi tän nuorimman kohdalla, joka syö kuin lintunen, paino sen mukainen, enkä sitten edes raatsinut jättää siltä yövelliäkään pois... No, nyt on ikää 1v9kk ja ehkä joulusta saakka on nukkunut yönsä ilman ylimääräistä tankkausta. :D Siihen asti heräsi vielä 1-2x yössä. Mutta onneksi on osannut jo kauan juoda vellinsä ihan itse, joten mun osaltani yöpalvelu oli aika pitkään raakasti sitä, että annoin tytölle pullon ja painoin itse pään takaisin tyynyyn...
tuttupullolla ruokkiminen kestää tunnin? Meidän pullovauvalla tuttipullosta syöminen sujui ripeästä ja isäkin sai osallistua tasapuolisesti.
Onneksi ei tarvinnut imettää. Olisi ollut tosi raskasta.
Kun koko ajan saa öisin heräillä. Siis kolmen tunnin välein, yötä päivää. Syöminenkin kestää tunnin kerrallaan, joten ei paljon lepoa ole..
mä kun voisin kysyä, milloin ihanin vaihe on ohi?
Miten niin "onneksi ei tarvinut imettää"?! Mun mielestä imettäminen on kyllä paljon vaivattomampaa kuin pullosta ruokkiminen. Ei tarvitse pestä ja keittää pulloja, lämmittää maitoa eikä tarvitse olla huollissaan bakteereista. Ruoka kulkee aina mukana ja on sopivan lämpöistä, kunhan pistää tissin suuhun ja antaa vauvan hoitaa tehtävänsä. Kestäähän se tosin hieman pidempään saada vauvalle maha täyteen kuin pullosta annettuna, mutta se on kuitenkin meidän nisäkkäiden lajinmukainen tapa saada ravinto. Saa vauvakin imiessään ravinnon lisäksi paljon läheisyyttä äidiltään. Jos imetys onnistuu hyvin on se kuitenkin mielestäni luonnollisin ja helpoin tapa ruokkia lapsi ensimmäisten kuukausien ajan. Isien vuoro ruokkia tulee sitten puolen vuoden jälkeen ja se saa kestää sitten vaikka aikuisiälle asti. =)
Jos imetys ei onnistu niin sitten tottakai pulloruokinta on ok ja pakko, mutta tuota kommenttia "onneksi ei tarvinut imettää" en itse oikein ymmärrä. "Huvittavin" kommentti mitä olen kuullut asiasta oli joltain julkkissilikoni blondilta joka oli saanut pojan, että "en todellakaan imetä, nämä tissit ovat tarkoitettu vähän isommille pojille"!! DAA! Näin se näköjään hämärtyy todellisuus nykypäivänä monilta, että minkä takia ne tissit oikeasti ovat olemassa...vähän meni taas aiheen vierestä mutta kuitenkin...
Miten niin "onneksi ei tarvinut imettää"?! Mun mielestä imettäminen on kyllä paljon vaivattomampaa kuin pullosta ruokkiminen. Ei tarvitse pestä ja keittää pulloja, lämmittää maitoa eikä tarvitse olla huollissaan bakteereista. Ruoka kulkee aina mukana ja on sopivan lämpöistä, kunhan pistää tissin suuhun ja antaa vauvan hoitaa tehtävänsä. Kestäähän se tosin hieman pidempään saada vauvalle maha täyteen kuin pullosta annettuna, mutta se on kuitenkin meidän nisäkkäiden lajinmukainen tapa saada ravinto. Saa vauvakin imiessään ravinnon lisäksi paljon läheisyyttä äidiltään. Jos imetys onnistuu hyvin on se kuitenkin mielestäni luonnollisin ja helpoin tapa ruokkia lapsi ensimmäisten kuukausien ajan. Isien vuoro ruokkia tulee sitten puolen vuoden jälkeen ja se saa kestää sitten vaikka aikuisiälle asti. =) Jos imetys ei onnistu niin sitten tottakai pulloruokinta on ok ja pakko, mutta tuota kommenttia "onneksi ei tarvinut imettää" en itse oikein ymmärrä. "Huvittavin" kommentti mitä olen kuullut asiasta oli joltain julkkissilikoni blondilta joka oli saanut pojan, että "en todellakaan imetä, nämä tissit ovat tarkoitettu vähän isommille pojille"!! DAA! Näin se näköjään hämärtyy todellisuus nykypäivänä monilta, että minkä takia ne tissit oikeasti ovat olemassa...vähän meni taas aiheen vierestä mutta kuitenkin...
on helppoa ja siihen voi myös osallistua muut kuin äiti.
Miten niin vauva ei saa läheisyyttä, jos syöttää pullosta?
Eikös lapsen tahtinen imettäminen tarkoita sitä, että vauva syö tunnin välein 2 tuntia. Ei hetken lepoa eikä rauhaa.
Mä en ainakaan uskaltaisi nukkua samalla kun syötän vauvaa. Edesvastuutonta.
ímetysvouhottajille tiedoksi: Meidän vauva söi lähes yksinomaan korviketta. Ekan kerran oli sairaana vasta 1 v 3 kk:n ikäisenä. Joten se siitä imetyksen terveellisyydestä ja suojaavasta vaikutuksesta.
on helppoa ja siihen voi myös osallistua muut kuin äiti. Miten niin vauva ei saa läheisyyttä, jos syöttää pullosta? Eikös lapsen tahtinen imettäminen tarkoita sitä, että vauva syö tunnin välein 2 tuntia. Ei hetken lepoa eikä rauhaa. Mä en ainakaan uskaltaisi nukkua samalla kun syötän vauvaa. Edesvastuutonta.
onko ensimmäinen lapsesi?
ímetysvouhottajille tiedoksi: Meidän vauva söi lähes yksinomaan korviketta. Ekan kerran oli sairaana vasta 1 v 3 kk:n ikäisenä. Joten se siitä imetyksen terveellisyydestä ja suojaavasta vaikutuksesta.
osannut tai viitsinyt imettää kun korviketta annoit?
Nimikin sen kertoo: KORVIKE
on helppoa ja siihen voi myös osallistua muut kuin äiti. Miten niin vauva ei saa läheisyyttä, jos syöttää pullosta? Eikös lapsen tahtinen imettäminen tarkoita sitä, että vauva syö tunnin välein 2 tuntia. Ei hetken lepoa eikä rauhaa. Mä en ainakaan uskaltaisi nukkua samalla kun syötän vauvaa. Edesvastuutonta.
valitettavasti.
Ja kyllä mua ainakin suorastaan v*tutti se pulloralli. Varsinkin yöllä lähteä alakertaan lämmitelemään maitoa, vaikka illalla olinkin jo valmiiksi jääkaappiin pulloissa laittanut.
Ihanaa kun tuon vaiheen sai ohi ja taas riitti yöllä peilkkä rintamaito.
Miten helppoa; vähän kylkeä kääntää ja vauva syö.
Siinähän monesti nukahti itsekin.
Meillä rauhoittui yöt joskun neljän kuukauden jälkeen. En ollut aloittanut edes kiinteiden maistelua, kun tyttö yhtäkkiä vetäisi yöllä seitsemän tuntia unta putkeen. Siihen asti syötiin kanssa kolmen tunnin välein. Nyt on sitten kuukauden päivät neiti nukahtanut yhden aikaan yöllä yhdelle pidemmälle unijaksolle, joka kestää kuudesta kahdeksaan tuntia.
Me ei siis tehty unien eteen mitään. Asia vaan kolahti jossain vaiheessa kohdilleen ja niin teilläkin ihan varmaan tapahtuu. Sitä ei ikävä kyllä pysty kukaan sanomaan, että koska... Mutta usko vaan siihen, että jossain vaiheessa se tapahtuu.
Kiva, että tästäkin ketjusta saatiin imetys vs korvike tappelu aikaiseksi
Mä oon jo niin tottunut tähän. Itse imetin osittain 5 viikkoa ja sitten loppui maidontulo kokonaan, kun lapsi joutui sairaalaan ja meinasi kuolla. Koko ajan mä olin itkenyt kun imetys ei onnistu, mnutta sitten tajusin, että tärkeintä on, että on lapsi, jota ruokkia (ihan millä tavoin tahansa). Mutta p**ka mikä p**ka äiti, jos näiltä mammoilta siis kysytään. Ja jos jostain syystä koitat mainita yhdenkin positiivisen asian pulloruokinnasta, niin saat kuulla kunniasi. PRKL.
HEi!
Nyt vauva 4,5kk vanha ja hieman helpottanut, mutta edelleen syö naista välillä. Yöllä heräilee muutamia kertoja syömään, joka ei nyt ole kauhean paha, mutta tietty toivoisin yösyöttöjenkin joskus loppuvan..Syö vain päivisin niin vähän, että öisin o pakko herätä syömään enkä voi sitä hältä "kieltää", muuten jäisi saldo tosi pieneksi. On tosi pieniruokainen ja huono syömään, ollut aina kuten aloitusviestissänikin on... Ja syöminen kestää keskivertoa kauemmin muutenkin. Öisin on ikävä nousta ylös syöttämään olkkariin, sillä miestä ei voi herättää makkarissa syöttäen (vauva pitää ääntä, itkee, kieltäytyy välillä pullosta vaikka nälkä jne.). Ongelmaksi paljastui refluksi, johon nyt lääkitys, mutta raskasta on tuon refluksin ja syömisen kanssa.. Lisäksi olkkariin on mentävä syöttämään siksi, että vauva syö. Muuten se nukahtaa kesken syötön ja herää tunnin kuluttua vaatimaan lisää (ja se vasta raskasta on herätä jälleen kerran). Joskus syö unissaan suht hyvin.. mutta vain aina pieniä määriä kerrallaan.
Kiinteitä syö jo vähän. Pian saa aloittaa puurot, joten ehkä niistä on apua entistä enemmän tuohon syömiseen?