Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en koskaan edes halua omaa asuntoa.

Vierailija
20.01.2011 |

Asun ennemmin vuokralla. Tietää että rahat riittää vuokraan, ei ole lainataakkaa ahdistamassa, voi muuttaa kun huvittaa.

Ja kun monet perustelevat oman asunnon hankintaa sillä, että sen voi myydä tai vuokrata kun huvittaa (saa sijoituksensa takaisin), niin ehkei kaikilla ole tarvetta omistaa moista palloa nilkassa.

Asun mielelläni kerrostalokämpässä, jossa huollot ja rempat tekee joku muu kuin minä. On pyykkituvat ja kerhohuoneet, kulut kuuluvat vuokraan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se aina olekaan järkevää. Kerron nyt selvennykseksi että itse omistan asunnut. Muutama kaveri on myös miettinyt asunnon ostamista kun ovat kuuleet minun omistavan asunnon. Olen heitä realistisesti "herätellyt" pyytänyt laittamaan kaikki tulot ja menot paperille. Ihan kaikki ja kertonut että sen lisäksi on joka kuukausi saatava säästöönkin mahdollisia kodinkoneiden hajoamisia ja talonyhtiönremontteja varten. Lisäksi on vielä yhtiövastike ja lainahoitokulut (sekä lyhennys että korot). Moni onkin siinä vaiheessa todennut että omistusasuminen tulee maksamaan niin paljon enemmän kuin sen hetkinen vuokralla asuminen että se ei kannata.

Vierailija
2/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä omistanut itse yhden kaksion ja ex-miehen kanssa puoliksi paritalon, mutta avioeron myötä luovuin omistusasunnosta. Nykyisellä miehelläni on omistuskaksio ja siinä vuokralaiset, mutta hän on myymässä sitä, koska taloyhtiöön tulee iso remppa.

Asumme tällä hetkellä vuokralla arvoasunnossa ja asunnon arvo on varmaan lähemmän miljoonan eikä meillä olisi ikinä varaa ostaa tällaista kämppää. Jos ostaisimme meidän perheelle järkevän kokoisen asunnon, meidän pitäisi muuttaa Vantaalle, ostaa pari autoa yms. eikä sellainen elämä kiinnosta.

Jos saisin jostain sen miljoonan, voisin ostaa asunnon, mutta jostain 350 000 euron asunnosta (jollaisen voisimme tuloillamme ostaa) menisi ihan kamalasti lainakuluja, yhtiövastikkeet yms. on monissa paikoissa aika kovia ja muutenkin vastuuta on enemmän.

Voi olla, että kadun ratkaisua eläkeiässä, mutta elän mieluummin nyt niin kuin haluan enkä mieti liikaa tulevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että kadun ratkaisua eläkeiässä, mutta elän mieluummin nyt niin kuin haluan enkä mieti liikaa tulevaa.

tuolla asenteella jää rahaa säästöön.

Sama toki minulle mutta älkää sitten kadehtiko kun joku on säästänyt ja vuosien mittaan rikastunut.

Ja ostaa lapsilleen asunnot ja autot ym pientä... :)

Vierailija
4/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää aiotaan hankkia

Vierailija
5/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkei kaikilla ole tarvetta omistaa moista palloa nilkassa.

Asun mielelläni kerrostalokämpässä, jossa huollot ja rempat tekee joku muu kuin minä. On pyykkituvat ja kerhohuoneet, kulut kuuluvat vuokraan.

Luuletko että tästä ei voi muuttaa pois kun huvittaa :-D Maksettu asunto ja ihan yhtälailla huollot ja rempat tekee joku muu. Pyykkitupakin kuuluu yhtälailla omistusasunnon hintaan. Erikoinen ajattelutapa

Vierailija
6/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asunto ei käy kaupaksi.

Luuletko että tästä ei voi muuttaa pois kun huvittaa :-D Maksettu asunto ja ihan yhtälailla huollot ja rempat tekee joku muu. Pyykkitupakin kuuluu yhtälailla omistusasunnon hintaan. Erikoinen ajattelutapa

Vierailija
7/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa tai vuokraa toisen tilalle, mikä estää?

Vierailija
8/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa koko ajan, jos ollenkaan. Me ainakin ostimme talon ennen kaikkea perheen pysyväksi kodiksi, ja seudulta, josta löytyy töitä varmasti jatkossakin (itse tosin teen etätöitä eli sijainti on melko yhdentekevä).

Vierailija
9/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lähipiirissäni on paljon ihmisiä, jotka eivät ole saaneet kämppäänsä myytyä, tai ovat myyneet aika isolla tappiolla ostohintaan nähden vain siksi etteivät kovin montaa vuotta ole voineet pitää myynnissä ja olla kahden asunnon loukossa...

Eli kyllä se vuokralla asuminen on turvallisempi vaihtoehto.

Ja juurihan oli joku uutinen, missä eläkeläisellä ei ollutkaan varaa elää jo maksetussa talossaan pienellä eläkkeellä, vaikka oli koko ikänsä tehnyt töitä.

Vierailija
10/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaton ettei voi ottaa riskejä. Eikä kannata ostaa asuntoa sellaiselta alueelta ettei saa myytyä. Tyhmyydestä sakotetaan

Vierailija
11/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska milloin tahansa vuokranantaja voi tarvita asunnon johonkin muuhun.

Toiseksi haluan asua ok-talossa, jolloin vuokralla asuminen ei ole kovin järkevää.

Vierailija
12/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mielestäni olla rahasta kiinni, jos ei halua ostaa omaa asuntoa!

Vuokralla asuminen nyt vain sopii joillekin, kovasti ihmettelen miten se leimataan aina köyhien hommaksi.

Vierailija
13/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juurihan oli joku uutinen, missä eläkeläisellä ei ollutkaan varaa elää jo maksetussa talossaan pienellä eläkkeellä, vaikka oli koko ikänsä tehnyt töitä.

Jos rahat ei riitä maksetun omistusasumisen kuluihin niin ei niillä nyt kovin kummoista vuokrakämppääkään saa.

Nyt ainakin jää vähän pääomaa talon myynnistä.

Vierailija
14/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ainakin on todella huonosti vuokrattavia, uudehkoja ja kivoja, isolle perheelle sopivia omakotitaloja tarjolla.. ja veikkaanpa, että näin on muuallakin.

Mutta varmasti esim. keskusta-asuntoja löytyy paremmin, ja mikäs siinä jos asujat itse ovat tyytyväisiä. Jokainen päättäköön itse, eihän tuo varallisuudesta välttämättä mitenkään ole kiinni (rahat voi sijoittaa muutenkin)

Ei tarvitse mielestäni olla rahasta kiinni, jos ei halua ostaa omaa asuntoa!

Vuokralla asuminen nyt vain sopii joillekin, kovasti ihmettelen miten se leimataan aina köyhien hommaksi.

Vierailija
15/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla asenteella jää rahaa säästöön. Sama toki minulle mutta älkää sitten kadehtiko kun joku on säästänyt ja vuosien mittaan rikastunut. Ja ostaa lapsilleen asunnot ja autot ym pientä... :)

Lapset voivat mainiosti ostaa itselleen asunnot ja autot, minä sijoitan halpaan asuntoon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta kun aika tulee. Töitä on vielä yli 20 vuodeksi ja nyt maksan asumisesta yli tonnin kuussa. Kun suurin osa lapsista muuttaa pois, ostan 70-100 000 asunnon eläkepäiviksi. Nyt on jo yksi talo maalla kesäpaikkana. Mutta asun vuokralla tyytyväisenä.

Vierailija
16/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikilla ei ole isoa perhettä, kaikki eivät hingu (isoa) omakotitaloa ja puutarhaa. Itselläni jos näin olisi, en edes kaupungissa asuisi vaan lähtisin sitten suosiolla jonnekin perähikiälle.

Vierailija
17/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ainakin on todella huonosti vuokrattavia, uudehkoja ja kivoja, isolle perheelle sopivia omakotitaloja tarjolla.. ja veikkaanpa, että näin on muuallakin. Mutta varmasti esim. keskusta-asuntoja löytyy paremmin, ja mikäs siinä jos asujat itse ovat tyytyväisiä. Jokainen päättäköön itse, eihän tuo varallisuudesta välttämättä mitenkään ole kiinni (rahat voi sijoittaa muutenkin)

Ei tarvitse mielestäni olla rahasta kiinni, jos ei halua ostaa omaa asuntoa! Vuokralla asuminen nyt vain sopii joillekin, kovasti ihmettelen miten se leimataan aina köyhien hommaksi.

Minulla on kesäksi omakotitalo mutta talvet vietän mieluusti ilman remppavelvotteita ja lumitöitä.

Vierailija
18/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken asuntoa omistakaan.

Olen kyllä ostoakin miettinyt, mutta haluaisin pysyä samalla alueella missä nyt asun ja alueen asuntojen hinnat on nousseet ja vastikkeet ovat aika korkeita ja itselläni on nyt mukava kolmio normaaliin hintatasoon verrattuna edullisella vuokralla, joten en näe mitään syytä tehdä muutoksia.

Asia olisi toinen, jos haluaisin rivitaloon tai omakotitaloon, mutta tällaiselle yksinhuoltajaäidille kerrostalo sopii vallan mainiosti.

Vierailija
19/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mielestäni olla rahasta kiinni, jos ei halua ostaa omaa asuntoa! Vuokralla asuminen nyt vain sopii joillekin, kovasti ihmettelen miten se leimataan aina köyhien hommaksi.

Ehkä johtuu siitä, että keskiverrosti vuokralla asuvat tienaavat 20000 euroa vuodessa (käsittääkseni siis koko perhe). Eli keskiverrosti vuokralla asujat ovat köyhiä.

Alkuperäiselle sanoisin, että never say never. Vuokralla asuminen on järkevää niin kauan kuin vuokrakustannukset ovat vuodessa alle 5% vastaavan asunnon hinnasta.

Lisäksi vuokralla asuminen on järkevää silloin kun asuntojen hinnat laskevat.

Itse olen nopsinut tässä pois rahojani asunnoista jotka ovat keskimäärin nousseet 5-7% vuositasolla ja asuskentelen nyt vuokralla. Saas nähdä vaikka 5 v päästä, että miten hölmö tai fiksu veto on ollut.

Vierailija
20/33 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Riippuu varmasti siitäkin, missä haluaa asua ja miten."

Eli nimenomaan tietenkin riippuu siitä, MITEN ja MISSÄ haluaa asua.

Otapas huomioon että kaikki eivät halua omakotitaloa.

Meillä päin ainakin on todella huonosti vuokrattavia, uudehkoja ja kivoja, isolle perheelle sopivia omakotitaloja tarjolla.. ja veikkaanpa, että näin on muuallakin. Mutta varmasti esim. keskusta-asuntoja löytyy paremmin, ja mikäs siinä jos asujat itse ovat tyytyväisiä. Jokainen päättäköön itse, eihän tuo varallisuudesta välttämättä mitenkään ole kiinni (rahat voi sijoittaa muutenkin)

Minulla on kesäksi omakotitalo mutta talvet vietän mieluusti ilman remppavelvotteita ja lumitöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi