Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Periyykö velat avioerossa?

Vierailija
20.01.2011 |

Meillä siis miehen kanssa väittely asiasta. Emme tosiaan ole eroamassa =D

Miehellä asunto omissa nimissään ja velat tietenkin myös. Ja kaikki nuo homattu ennen kuin minä olen astunut mukaan kuvioihin. Minulla ei omaisuutta.

Jos eroamme, saanko puolet kämpästä sekä velasta vai jääkö ne miehelle? Avioehtoa ei ole.

Tämä siis ihan ajastusleikkiä josta emme ole päässeet yhteisymmärrykseen =D

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin periytymistä on sellainen, kun siirrät geenejäsi seuraavaan sukupolveen. Perimistä taas olisi silloin kun toinen kuolee. Puhut nyt kuitenkin avioerosta ja tällöin kyseessä on omaisuuden erottelu ja tasingon maksaminen.

Käytännössä teille molemmille lasketaan oman omaisuuden säästö. Kuvitellaan vaikka näin:

Teillä yhteistä omaisuutta asunto ja auto ja lisäksi miehellä toinen asunto ja siitä velkaa vaikka puolet.

Tällöin miehen omaisuuden säästö on puolikas asunto + puolikas auto ja kokonainen asunto - velat.

Sinun omaisuutesi on puolestaan puolikas asunto ja puolikas auto.

Kun lähdetään miettimään, että saatko puolet tuosta miehen omistamasta kämpästä, niin et. Miehen pitää kylläkin maksaa sen säästöstä puolet sinulle, mutta omistussuhteet eivät muutu miksikään eli jos mies haluaa luovuttaa tuon tasingon vaikka autonpuolikkaalla tai rahalla, niin hän voi sen tehdä.

Kannattaa myös muistaa, että miehen asunto on hänen asuntonsa. Hän saa se myydä milloin tahansa ja tehdä rahoillaan mitä haluaa. Hän voi vaikka myydä sen kämpän ja ottaa kokan kohti Thaikkuja ja sinä et voi asialle mitään.

Sillä ei ole mitään merkitystä, että milloin omaisuus on hankittu.

Vierailija
2/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että miehen asunto on hänen asuntonsa. Hän saa se myydä milloin tahansa ja tehdä rahoillaan mitä haluaa. Hän voi vaikka myydä sen kämpän ja ottaa kokan kohti Thaikkuja ja sinä et voi asialle mitään.

Tämä ei päde jos kyseessä on puolisoiden yhteisenä kotina käyttämä asunto. Silloin myymiseen tarvitaan puolison suostumus riippumatta siitä onko kyseessä kiinteistö vaiko asunto-osake.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ENNEN avioliittoa hankittu/saatu omaisuus pysyy itsellä. Sitä ei tarvitse jakaa.

Avioliiton aikana hankittu sitten ositetaan erossa = jaetaan.

Vierailija
4/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ENNEN avioliittoa hankittu/saatu omaisuus pysyy itsellä. Sitä ei tarvitse jakaa.

Avioliiton aikana hankittu sitten ositetaan erossa = jaetaan.

mikäli avioparilla ei ole avioehtoa, jolla poissuljetaan avio-oikeuden piiristä ennen avioliittoa hankittu ja saatu omaisuus, niin sekin on osituksen alaista avioeron tullessa. Eli ilman avioehtoa avioparin kaikki omaisuus ositetaan avioeron tullen (ellei vaikkapa perityn omaisuuden suhteen ole testamenttia, joka poissulkee perillisen puolison avio-oikeuden perittyyn omaisuuserään).

Vierailija
5/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli avioparilla ei ole avioehtoa, jolla poissuljetaan avio-oikeuden piiristä ennen avioliittoa hankittu ja saatu omaisuus, niin sekin on osituksen alaista avioeron tullessa. Eli ilman avioehtoa avioparin kaikki omaisuus ositetaan avioeron tullen (ellei vaikkapa perityn omaisuuden suhteen ole testamenttia, joka poissulkee perillisen puolison avio-oikeuden perittyyn omaisuuserään).

Meillä on suvussa ollut perinnönjakoa. Silleen ollaan keskusteltu, että ennen naimisiinmenoa saatu peritty omaisuus ei mene erotessa puolisolle.

Vaan kai se on sitten eri asia perityssä ja itse hankitussa omaisuudessa.

Olen kyllä muutoinkin ymmärtänyt että vain yhdessä hankittu omaisuus jaetaan. Toki sillä tavalla, että sillä ei ole merkitystä, kenen tililtä mitäkin maksellaan. Kaveripiirissä on ollut niitä miehiä jotka on yrittäneet sanoa että hänen isommalla palkallaan sitä taloa on makseltu, niin ei sitä ainakaan puoliksi jaeta, ja onhan se kokonaan hänen nimissäänkin. Mutta jaettu on.

Vierailija
6/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa ollut perinnönjakoa. Silleen ollaan keskusteltu, että ennen naimisiinmenoa saatu peritty omaisuus ei mene erotessa puolisolle.

Olen kyllä muutoinkin ymmärtänyt että vain yhdessä hankittu omaisuus jaetaan. Toki sillä tavalla, että sillä ei ole merkitystä, kenen tililtä mitäkin maksellaan. Kaveripiirissä on ollut niitä miehiä jotka on yrittäneet sanoa että hänen isommalla palkallaan sitä taloa on makseltu, niin ei sitä ainakaan puoliksi jaeta, ja onhan se kokonaan hänen nimissäänkin. Mutta jaettu on.

mitä menee kenellekin, eivät ole avioeron tullessa mitenkään sitovia, jos niistä ei ole tehty virallista paperia (eli testamenttia tai avioehtoa riippuen siitä, kuka/ketkä paperin ovat tehneet).

Vaikka kuin olet ymmärtänyt, että vain yhdessä hankittu omaisuus ositetaan avioerossa, niin se ei silti pidä paikkaansa. Kehotan tutustumaan avioliittolakiin.

Vierailija
7/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten huonosti jotkut naimisissa olevat ihmiset tuntevat avioliiton (ja avioeron) juridisia vaikutuksia.

Vierailija
8/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuin olet ymmärtänyt, että vain yhdessä hankittu omaisuus ositetaan avioerossa, niin se ei silti pidä paikkaansa. Kehotan tutustumaan avioliittolakiin.

Niinpä niin, miksipä muuten kannattaisi naida niitä rikkaita joilla on toinen jalka haudassa. Nyt kun ottaa aivot käteen niin tajuaa. Lähdenkin tästä nukkumaan.

Kiitos kohteliaasta vastauksesta.

Vierailija
9/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten huonosti jotkut naimisissa olevat ihmiset tuntevat avioliiton (ja avioeron) juridisia vaikutuksia.

ihan järkyttävää. Kuinka semmoset ihmiset yleensä voi syödä ja p--koa.

Mut ei ne tiedä paljo muutakaan

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1296659/olipahan_inh…

Onneks me tiedetään kaikki, eiks je ;-)

Vierailija
10/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä perin vanhempieni kesä-asunnon ja myöhemmin meille tulisi mienheni kanssa ero, niin mieheni saisi kesäasunnosta erossa puolet.

Oletetaan että tämä mies menee uusiin naimisiin ja kuolee sitten lapsettomana.

Saamme tulevaisuudessa viettää ex-vaimo ja leskirouva yhteisiä grilliiltoja vanhempieni entisellä mökillä yhdessä.

Vierailija
11/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä perin vanhempieni kesä-asunnon ja myöhemmin meille tulisi mienheni kanssa ero, niin mieheni saisi kesäasunnosta erossa puolet. Oletetaan että tämä mies menee uusiin naimisiin ja kuolee sitten lapsettomana. Saamme tulevaisuudessa viettää ex-vaimo ja leskirouva yhteisiä grilliiltoja vanhempieni entisellä mökillä yhdessä.

sulkea puolison pois. Eli määrätä ettei puolisolla mahdollisen eron tai kuoleman tullessa ole oikeutta perintönä tulleeseen omaisuuteen.

Vierailija
12/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tasinkoa joutuu maksamaan.

Minä omistan mökin, auton ja asunnon. Näiden arvo yhteensä on 200 000 euroa. Velkaa näistä on jäljellä 100 000. Säästö on siis 100 000 euroa.

Mieheni ei omista mitään. Avioerossa minun omaisuuden säästö eli 100 000 euroa menee puoliksi eli mieheni saa 50 000 euroa. Minun ei tarvitse antaa osuutta autosta eikä asunnosta eikä mökistä vaan voin maksaa mieheni "ulos" rahalla eli ottaa lisää velkaa.

Sillä ei ole merkitystä olenko ostanut nämä ennen naimisiin menoa tai saanut perinnöksi. Aviopuolison voi rajata perinnön ulkopuolelle vain perinnönjättäjän testamentti, joka rajaa aviopuolison perinnön ulkopuolelle.

MUTTA: jos olen ja pysyn naimisissa, voin tehdä omalle omaisuudelle mitä tahansa ilman mieheni lupaa. Myydä ja lähteä vaikka ulkomaille :)

Vierailija
13/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän voi vaikka myydä sen kämpän ja ottaa kokan kohti Thaikkuja ja sinä et voi asialle mitään. Sillä ei ole mitään merkitystä, että milloin omaisuus on hankittu.

Kuten joku jo mainitsikin: yhteisessä käytössä olevaa kotia ei saa myydä ilman aviopuolison suostumusta.

Eron sattuessa suoritetaan omaisuuden ositus, jossa puolisoiden varat ja velat lasketaan yhteen ja jaetaan sitten kahdella.

Eli et sinä puille paljaille jäisi. Jos avioliitto on kestoltaan lyhyt, niin 50/50-periaatteesta voidaan joustaa.

Vierailija
14/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan järkyttävää. Kuinka semmoset ihmiset yleensä voi syödä ja p--koa.

Mut ei ne tiedä paljo muutakaan

<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1296659/olipahan_inh…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1296659/olipahan_inh…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1296659/olipahan_inh…;

Onneks me tiedetään kaikki, eiks je ;-)

voi miten mahtava oli tuo sun vinkkaama ketju.

Mutta tosissaan, äkkiseltään sitä luulisi, että avioliittoon menevää ihmistä kiinnostaisi edes jonkin verran, mitä kaikkea avioliitosta ja sen mahdollisesta päättymisestä eroon seuraa juridisessa mielessä. Siks mää niin kovin järkytyin.

Vierailija
15/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä kotia ei saa myydä, vaikka olisikin toisen nimissä, ilman toisen lupaa. Mutta jos aviopari asuu vuokralla, ja mies omistaa asunnon, jota on vuokrannut, niin tätäkään asuntoa mies ei saa myydä ilman puolison lupaa, koska se, että asuu vuokralla ei vielä takaa sitä, etteikö puoliso jäisi ilman kotia.

Meille kävi näin. Myimme miehen asunnon, joka oli ollut vuosia aiemmin yhteinen kotimme. Nyt asuimme vuokralla. Minä jouduin allekirjoittamaan kauppasopimukset, koska lain tulkinnan mukaan se olisi voinut olla myös yhteinen kotimme (vaikka siis en ollut ollut kirjoilla siellä kolmeen vuoteen). Ei minulla siihen asuntoon mitään muuta oikeutta ollut, mutta siis mies ei sitä voinut myydä ilman lupaani ts. allekirjoitusta paperissa, ja hän siis omisti asunnon täysin yksin.

Vierailija
16/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani ovat suojanneet omaisuutensa siten, että he ovat testamentissaan maininneet ettei perijöiden eli lasten puolisoilla ole oikeutta perittyyn omaisuuteen.

Vierailija
17/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten itketään eron tullen, että "kun MUN MIELESTÄNI SEN PITÄISI MENNÄ NÄIN", ja että " eikös naapurin Mirjalla ja PErtilläkin mennyt niin ja näin", vaikka oikeasti ei tiedetä asiasta YHTÄÄN MITÄÄN.

Vierailija
18/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan järkyttävää, miten huonosti jotkut naimisissa olevat ihmiset tuntevat avioliiton (ja avioeron) juridisia vaikutuksia.

Kyllä sulla ainakin riittää järkyttymistä kerrakseen. Veikkaanpa, että vähintään 95 prosenttia naimisiin menevistä ei tiedä hölkäsen pölähtämääkään avioliiton tai -eron juridiikasta.

Vierailija
19/19 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli leikitään, että miehelläsi on 300 000 e:n arvoinen asunto ja siitä velkaa 100 000 e ja lisäksi auto (20 000 e) ja osakkeita (10 000 e). Sinulla olisi kesämökki (150 000 e) ja rahaa 20 000 e.

Yhteensä teillä olisi omaisuutta miehen puolelta 330000 e - 100 000 e eli 230 000 e ja sinulta 170 000 e eli 400 000 e:n arvosta,

Erossa sinulle jäisi puolet eli 200 000 e ja miehelle samoin. Mies saisi päättää, antaako sinulle tuon 30 000 e:n tasingon (eli koska osuutesi on 200 000 e ja omaisuutesi vain 170 000 e saat tasinkona 30 000 e) rahana vai autona ja osakkeina.

Ja on ihan sama, onko omaisuus ostettua vai perittyä, samat säännöt pätevä, ellei ole aikaisempia omaisuuteen kohdistuvia rajoituksia tyyliin avioehto tai testamentti. Käytännössä mies siis saisi pitää asuntonsa ja velkansa täysimääräisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme