Miten te oikeasti oksennus kammoiset olette
rohjenneet yrittää raskautta ja miten olette sen kestäneet? Oliko oksentelua? Miten koit sen?
Itse kärsin pahasta oksennus kammosta ja menen heti ihan paniikkiin jo pahanolon tullessa jostain.
Kommentit (14)
2 on väärä ihminen vastaamaan tähän kysymykseen, koska ei selvästikään ole k ä r s i n y t raskasupahoinvoinnista.
Itse kärsin, mutten taas oksennuskammosta, joten en valit. ole minäkään kelpo vastaamaan.
kärsin raskaana ollessa 4 kuukautta kamalasta pahoinvoinnista, jouduin kirjaimellisesti pidättämään oksennusta koko sen ajan. Mutta en oksentanut.
Olen huomannut että monet oksentaa kun on huono olo siksi että olo paranisi oksentamalla, mä mieluummin kärsin vaikka miten huonosta olosta kuin oksennan.
Se on kuitenkin sellaista erilaista oksentamista, maltillisempaa kuin yrjätaudissa.
Enemmän mulla on kyllä oksennuskammoa toisten oksennuksia kohtaan, jos näen/kuulen/haistan esim. jonkun perheenjäsenen oksennuksen, on pakko juosta pihalle karkuun, etten oksenna itse samantien.
molemmissa raskauksissa ihan älyttömästi teki pahaa etenkin kaikki rasvaiset ruoat. Pahoinvointi alkoi aamupäivällä ja jatkui iltamyöhään. En tiedä miksi näin, yleensähän puhutaan aamupahoinvoinnista. Mua ällötti myös tupakan ja kahvin haju ihan sairaasti, mies joutui välillä nukkumaan sohvalla..
En silti oksentanut kuin kerran.
Muutenkaan en oksenna helposti vaikka kuinka olisi huono olo. Jtenkin vain pystyn taistelemaan sitä vastaan, vaikka joskus alkaa jo leuoissa/poskissa tuntumaan se ruoan ylöstulo.
kiitos vastauksista, vähän helpottaa tietää ettei ole asian kanssa yksin. Olen 29 vuotias ja tähän asti olen antanut vauva asian "hautua" mielessä, nyt vaan alkaa olemaan aika tehdä asialle jotain kun olisi kiva olla itse vielä suht nuori kun lapsi on vanhempi..mieskin yli 30v. Pelottaa kyllä kamalasti..jos satun kuulumaan niihin kenellä tulee voimakas ja pitkään kestävä pahoinvointi/oksentelu...=/
kiitos vastauksista, vähän helpottaa tietää ettei ole asian kanssa yksin. Olen 29 vuotias ja tähän asti olen antanut vauva asian "hautua" mielessä, nyt vaan alkaa olemaan aika tehdä asialle jotain kun olisi kiva olla itse vielä suht nuori kun lapsi on vanhempi..mieskin yli 30v. Pelottaa kyllä kamalasti..jos satun kuulumaan niihin kenellä tulee voimakas ja pitkään kestävä pahoinvointi/oksentelu...=/
Se siis todellakin on niin erilaista, kuin yrjötautioksentaminen, ainakin mulla. Ei raivoisaa kakomista ja hapen loppumista eikä se ala yhtäkkiä lentämään kaarella. Myös paljon vähäisempää eikä sappinesteitä tarvinut pinnistellä pihalle koskaan.
Tuli rutiini, kun menin vessaan, eka oksensin, pesin naaman, pissasin ja pesin kädet :-D
-Yks tosta ylempää puolen vuoden kokemuksella-
3 raskautta ja joka kerta olen alkuraskaudessa yrjönnyt koko ajan ekat sinne rv13 saakka. Okseni kymmeniä kertoja päivässä, vatsa vaan kramppasi ja vedetkin tuli pihalle kunnes yökkäilin vaan vatsanesteitä. Jouduin osastolle tippaan eli kärsin pahasta hyperemesiksestä. Mut ap tää on todella harvinaista näin paha raskauspahoinvointi. Useimmat kärsivät vaan pienestä etomisesta aamuisin. Mulle jäi ikuinen oksennuskammo esim jos tiedän että lasten pkssa ja koulussa mahatautia niin vietän unettomia öitä ja pelkään hysteerisesti jos ja kun lapset sairastuvat.
oksennetaan rajusti ei siis mitään etomista tai pientä yökkäilyä...valitettavasti pieni osa naisista joutuu senkin kokemaan. Kaikki tulee heti pihalle...
eikä perheessämme ole oksentelua ikinä ollutkaan, johtuu ehkä tästä pahasta pelosta :)
raskauden aikainen oksentaminen oli ihan samanlaista kun ois oksennustaudissa.kolme raskautta takana,vkot 6-23 oksensin päivittäin ja jouduin tiputukseenkin.makasin sängyssä ja vikan raskauden kohdalla lapseni tulivat äidin luo kun jollekkin sairasvuoteelle,en kyennyt mihinkään.onneksi oli ihana mies ja hällä hyvät työajat. en siis pelottele:D mutta siihen oksentamiseen tottuu,jos sulle tulee pahoinvointia ja sulta se oksennus vaan tulee vaikka pidättäis ni veikkaan et kammoot tai et ni totut paris päivässä siihen ja sit se on jo rutiinia. ja oksennat hyvän asian takia:):)
pahoinvointi on minulle eri asia, kun oksennustauti.