Eskarin kertaaminen?
Tyttöni on sattumien summana mennyt eskariin jo 5-vuotiaana ja pärjännyt siellä hyvin, tehnyt kunnialla kaikki samat tehtävät kuin muutkin ja nyt joululomalla oppi lukemaan sujuvasti.
Nyt pitäisi päättää lähteekö tyttö kouluun eskarikaveriensa kanssa 6-vuotiaana vai kertaako eskarin ja menee ajallaan kouluun.
Tyttö on syntynyt tammikuussa, joten ikäeroa ei ole kuin muutama viikko joulukuiseen kaveriin, joka siis kouluun lähtee. Päiväkodista vakuuttavat koulukypsyyttä, itse epäröin laittaa (turhaan) vuotta liian aikaisin.
Mitä keksitte puolesta ja vastaan?
Kommentit (5)
mukaan 6-vuotiaana kouluun, 1 jop 5-vuotiaana (on syntynyt joulukuun lopussa). vain yks osas lukea ja kirjoittaa koulun alkaessa. kaikilla on mennyt koulu hyvin.
ei se ikä vaan kypsyys, yms.
jotkut tosin joutuvat sitten kertaamaan ekan tai tokan luokan. näin kävi just yhdelle tokaluokkalaiselle, laitettiin toista kertaa ekalle.
sinä tunnet lapsesi parhaiten.
mitä mieltä lapsi itse on?
tytär on syntynyt tammikuussa ja oppi lukemaan jo ennen eskaria. Ppäiväkodista ehdotetiin laittamaan lapsi kouluun jo 6-vuotiaana. Ei kuitenkaan laitettu, ja hyvin on viihtynyt koulussa vaikka luku- ja kirjoitushommat oli hallussa jo mennessään. Siellä koulussa kun on niin paljon muuta opittavaa mm. itsenäinen työskentely, että ei ole pitkästymistä valittanut.
Tyttöni on sattumien summana mennyt eskariin jo 5-vuotiaana ja pärjännyt siellä hyvin, tehnyt kunnialla kaikki samat tehtävät kuin muutkin ja nyt joululomalla oppi lukemaan sujuvasti. Nyt pitäisi päättää lähteekö tyttö kouluun eskarikaveriensa kanssa 6-vuotiaana vai kertaako eskarin ja menee ajallaan kouluun. Tyttö on syntynyt tammikuussa, joten ikäeroa ei ole kuin muutama viikko joulukuiseen kaveriin, joka siis kouluun lähtee. Päiväkodista vakuuttavat koulukypsyyttä, itse epäröin laittaa (turhaan) vuotta liian aikaisin. Mitä keksitte puolesta ja vastaan?
Ymmärsin viestistäsi, että hän täyttää vasta nyt tammikuussa 6 vuotta. Tuolloinhan hän on jo vuoden vanhempi kuin joulukuussa 7 v. täyttävät luokkakaverit. Yleensähän kouluun mennään sinä vuonna kun täytetään 7, eli tyttäresi menisi täten vasta vuoden kuluttua. Asiaanhan vaikuttaa tietysti monet asiat.
Päätimme antaa lapsen olla vielä toisen vuoden eskarissa, hän aloitti koulun siis oman vuosikertansa kanssa.
Hyvä päätös on varmasti ollut, tytär on nyt kolmannella.
Hän olisi varmasti pärjännyt ihan hyvin, jos olisi mennyt 6-vuotiaana kouluun, mutta itse uskon että jossain vaiheessa häntä olisi kiusannut se, että on vuotta nuorempi kuin muut (on kesäkuussa syntynyt, eli ei edes alkuvuoden lapsia).
Eli oman kokemukseni pohjalta neuvoisin laittamaan kouluun vasta oman ikäistensä kanssa.
lukemistaidolla yms ei merkitystä
muut asiat ratkaisee. siihen on syynsä, miksi koulu aloitetaan 7-vuotiaana.