Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi vaihdevuosivaivoihin kun hormonikorvaushoito ei tule kyseeseen?

Vierailija
18.10.2025 |

Yöunet todella huonot, kuumia aaltoja, mielialavaihteluja, nivelkipuja jne jne. Kohtu poistettu mutta estogeni ei tule kyseeseen. Mistä sais edes jotain apua tähän olotilaan?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynellä olet varmaan käynyt? Mitä se suositteli?

Vierailija
2/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi estrogeeni ei käy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin oikeasti auta mikään muu kuin hormonikorvaushoito.

Vierailija
4/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa naintia ja usein. 

Vierailija
5/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntulee kuuma aalo niin juokse pää edellä lumihankeen

Vierailija
6/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kärvistellyt ilman hoitoa. Mullekaan ei käy ne napit.

Vierailija
7/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika. Aika parantaa haavat. Ja sitä odotellessa pilates.

Vierailija
8/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi estrogeeni ei käy?

En ole ap, mutta multa on kielletty hormonireseptiivisen rintasyövän takia. Eli estrogeeni voi saada syövän uusiutumaan. 

Vierailija
9/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito sopii kaikille, joilla ei ole veritulppahistoriaa tai estrogeenille altista syöpää.

Mitä te täällä arvotte, menkää lääkäriin ja selvittäkää vaihtoehdot. Se, että olette vain päättäneet, ettei hormonikorvaus sovi teille, on typeryyttä.

Hormonikorvaus pienentää osteoporoosin ja ylipainon riskiä sekä dementiariskiä. Sen hyödyt ylittää haitat. Vasta-aiheet: veritulppataipumus ja estrogeeniherkkä syöpä.

Vierailija
10/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa naintia ja usein. 

Se varmaan auttaa miehelle, jolla ei ole testosteronin puutetta ja joka ei ole läski. Nyt oli puhe naisista, joiden hormonitoiminta on pikkasen mutkikkaampi.

Vierailija
11/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa kuin sinä ap, paitsi varsinaiset vaihdevuosivaivat ei oo vielä alkaneet. Tsemppiä. 

Vierailija
12/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kärvistellyt ilman hoitoa. Mullekaan ei käy ne napit.

Mulle käy ne napit ... olen kohta syönyt miehen paidasta kaikki napit ja lörtsy voi hyvin.

Vierailija
13/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumiin aaltoihin on kehitetty lääke ja sitä saa Suomesta. Gyne määrää.

Vierailija
14/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumiin aaltoihin on olemassa uusi lääke, sopii niille joille hormonit ei käy. Kysy lääkäriltä.

Vierailija
15/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus,elintavat kuntoon.

Vierailija
16/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito sopii kaikille, joilla ei ole veritulppahistoriaa tai estrogeenille altista syöpää.

Mitä te täällä arvotte, menkää lääkäriin ja selvittäkää vaihtoehdot. Se, että olette vain päättäneet, ettei hormonikorvaus sovi teille, on typeryyttä.

Hormonikorvaus pienentää osteoporoosin ja ylipainon riskiä sekä dementiariskiä. Sen hyödyt ylittää haitat. Vasta-aiheet: veritulppataipumus ja estrogeeniherkkä syöpä.

Niin. Tämä ketju oli siis meille, joilta lääkäri on hormonikorvaushoidon kieltänyt. Vaihtoehtoisiin metodeihin joudutaan turvautumaan eikä niitä ole kovin paljon olemassa. 

Vierailija
17/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö kuu vai aurinkokuppia.  Miten on?

Vierailija
18/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne oli minullakin kun vaihdevuodet alkoivat.  Mikään muu ei auttanut kuin  vähähiilarinen ja sokeri pois kokonaan.  Jos söin hiilaria niin jo alkoivat hemmetinmoiset kuumat aallot.

Kauheaan vit- patitukseen auttoi vain aika.  Menihän sekin ohi.

Vierailija
19/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi estrogeeni ei käy?

En ole ap, mutta multa on kielletty hormonireseptiivisen rintasyövän takia. Eli estrogeeni voi saada syövän uusiutumaan. 

No toi onkin ymmärrettävää. Sitten hormonitonta paikallishoitoa eli esim. Vagisania, laihdutusta rankalla liikunnalla, kevyempi vaatetus, viileä suihku, makuuhuoneen lämpötilan alentaminen. Huolehdi nukkumisesta, koska valvominen nostaa painoa ja lisää estrogeenin määrää elimistössä. Eli käytännössä univaikeuksiin Ketipinor tai melatoniini.

Se muuten on aika hieno juttu, ettei alapää kirvele ja kutise. Hoitakaa kuntoon Vagisanilla tms, ilman reseptiä lähimmästä apteekista. Mulle se ei auttanut ja nyt mulla on hormonit. Elän uutta elämää ja nukun hyvin 8 tuntia vuorokaudessa. En hikoile, ei nouse paino, ei kiukuta mikään.

Vierailija
20/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä auttaa mulla ihan merkittävästi. Kahvin vähentäminen, hiilarit minimiin, vitamiineista ja magnesiumista huolehtiminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi