Miltä rv:ltä liikelaskenta? Rv 31 ja vauva tooosi hiljainen
tänään, ei oo juurikaan potkinut. Muutenkin joudun käymään ä-polilla painokontrolleissa kun pieni sikiö. Ei millään jaksaisi raahautua sairaalaan turhan takia. Pitääkö näillä viikoilla jo tehdä liikelaskentaa joka pv? Nyt vauva muuten potkaskin kerran :) mutta normipäivään verraten hiljainen
Kommentit (16)
miltä rv:ltä kuuluu alkaa laskea päivittäin liikkeitä?
Tuossa vaiheessa vauvalla on vielä paljon tilaa potkia etkä välttämättä tunne mitään, mutta kyllä makeaa juomalla/syömällä ja kylkiasennossa olemisen jälkeen pitäisi liikkeitä tuntua.
miltä rv:ltä kuuluu alkaa laskea päivittäin liikkeitä?
Niin voihan se vauva olla vaikka niin päin että et vai tunne liikkeitä niin selvästi. Esikoiseni oli pieni ja rakenneultrassa potki koko ajan, enkä minä tuntenut yhtään mitään. Tämä tulokas on ilmeisesti normaalikokonen kun päivittäin liikkuu paljon, nyt on vissiin vaihtanu asentoa kun ei niin selkeästi liikkeet tunnu.
Voithan toki niitä liikkeitä laskeskella vaikka ei olisi suositustakaan ajallisesti.
Ja viimeksi neuvolassa oli taas mennyt raivotarjonnasta takaisin perätilaan, vaikka näillä viikoilla yleensä vauvat jo menee pääalaspäin. Tällä vauvalla taitaa vielä olla enemmän tilaa ja tekee kuperkeikkoja.
Onhan se mukavempaa, kun tuntee liikkeet ja vauva aktiivinen, kun mulla ainakin päivät vaihtelevat suuresti. Joskus vauva todella aktiivinen ja tänään taas hiljainen..
ap
Onko tää provo? Tuossa vaiheessa pitäisi kyllä tuntua ihan minimissaan 10 erillistä liikettä tunnissa. Jos ei, niin sitten kiireen vilkkaan päivystykseen ja tarkistetaan lapsen tilanne. Jos kyseessä on jo kasvun hidastuma, niin vauvalla voi olla joku hätä minkä vuoksi liikkeitä vähän. Mutta jos ei vauva huoleta, niin ...
ja varsinkin, jos sikiön kasvussa häikkää! Voi olla, että istukka ei toimi. Älä hyvä ihme nyt ajattele mitään "turhaa raahautumista" Jos ei liikelaskennan mukaisia liikkeitä tule, niin päivystykseen.
kyllä se laskenta kehoitetetaan aloittamaan viimeistään 28 viikolla ja riskiraskauksissa jo aiemmin. Mä en ymmärrä tuollasta asennetta, että turhan takia niitä muka laskis,..minä ainakin olen mennyt päivystykseen jos olen ollut huolissani liikkeiden vähyydestä. Aika yleistä kun kohtukuoleman kohdanneilla on kuitenkin se, että liikkeet ovat vähentyneet...ja kappas sitten niitä ei enää tunnukkaan ollenkaan ja lapsi on kuollut. Hapenpuutteesta kärsiessä kun lapsi ensin lopettaa sen liikkumisen.
sinuna olisin kyllä huolissani sillä sikiön pienuuskin jo kertoo että istukka ei välttämättä toimi kunnolla...siksi lapsi ei kasva ja on alttiimpi kohtukuolemalle.
Ä-polilla kuitenkin sanoivat, että normaali raskauden diagnoosi eli ei riskiraskaus. Istukka on toiminut hyvin (napavirtaukset hyvät, lapsivettä hyvin jne) joten ei epäillä istukan vajaatoimintaa. Sikiö on vaan pienikokoinen, näin minulle on sairaalalääkärit selittäneet ja siksi käyn kontrolleissa. Vauva on aina ollut välillä aktiivi ja välillä hiljainen. Jotenkin ei viitsisi joka hiljaisen päivän jälkeen huolestua, kun sitten taas ollaan aktiivisia.
Mutta taidan kuitenkin juoda sokerimehua ja tehdä laskennat nyt ja jos sikiö ei liiku, niin soitan polille.
ap
Onko tää provo? Tuossa vaiheessa pitäisi kyllä tuntua ihan minimissaan 10 erillistä liikettä tunnissa. Jos ei, niin sitten kiireen vilkkaan päivystykseen ja tarkistetaan lapsen tilanne. Jos kyseessä on jo kasvun hidastuma, niin vauvalla voi olla joku hätä minkä vuoksi liikkeitä vähän. Mutta jos ei vauva huoleta, niin ...
Minä odotan nyt neljättä lastamme enkä todellakaan ole ravannut yhdessäkään raskaudessa päivystyksessä tarkistelemassa! Ihan naurettava ajatuskin tuo jatkuva liikkeiden kyttääminen, johan se jatkuva stressikin on haitallista vauvalle! Itse olisin saanut käydä tarkistuksissa (turhaan) vähintään pari-kolme kertaa viikossa jos tuota neuvoa olisin noudattanut...
Neljä elävää lasta. Multa on kuopus kuollut ja ravasin kyllä harva se päivä päivystyksessä. Ennakko-oire oli tosiaan pieni koko ja vähäiset liikkeet.
Mulla kasvuhäiriöisellä kakkosella liikkeet vähenivät huomattavasti kun vauvan olo huononi. En ollut siis missään erityisseurannassa kun kasvuhäiriö todettiin vasta syntymän jälkeen. Synnäriltä suoraan teholle hengityskoneeseen, sieltä sitten pikkuhiljaa lastenosastolle ja lopulta kotiin eli loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin.
Tärkeintä ei kuulemma ole liikkeiden määrä (vaikka aina puhutaankin 10 liikkeestä/tunti) vaan se, että vauvan liikkeissä ei tapahdu suuria muutoksia. Eli jos on ollut aktiivinen tähän asti ja alkaa tulla hiljaisia päiviä, niin ehdottomasti käyrälle.
Mulla oli masussa tosi hiljasta kunnes tajusin, etten ole syönyt (olen aika vähäruokainen normaalisti)
Muuten suosittelisin soittamista synnärille.
Tärkeintä ei kuulemma ole liikkeiden määrä (vaikka aina puhutaankin 10 liikkeestä/tunti) vaan se, että vauvan liikkeissä ei tapahdu suuria muutoksia. Eli jos on ollut aktiivinen tähän asti ja alkaa tulla hiljaisia päiviä, niin ehdottomasti käyrälle.
Poika synty vuonna 2005 ja sillon puhuttiin vaan liikkeiden määrästä. Huolestuin kun liikkeissä tapahtu selvä muutos. Liikelaskennassa sain tarvittavat liikkeet kasaan mutta jokin oli erilaista. Soitin synnärille ja lähdettiin käyrille. Kaikki näytti olevan kunnossa kunnes ultrattiin ja todettiin, että lapsivettä on liian vähän mikä saattaa viitata istukan toimintahäiriöihin. Siitä jäätiinkiin suoraan synnyttämään ja poika synty terveenä mutta kiirellisellä sektiolla.
tänään, ei oo juurikaan potkinut. Muutenkin joudun käymään ä-polilla painokontrolleissa kun pieni sikiö. Ei millään jaksaisi raahautua sairaalaan turhan takia. Pitääkö näillä viikoilla jo tehdä liikelaskentaa joka pv? Nyt vauva muuten potkaskin kerran :) mutta normipäivään verraten hiljainen
Nokian kännyköihin on tarjolla ilmainen suomenkielinen vauvan liikelaskuri. Vaikuttaa ihan pätevältä.
http://store.ovi.com/content/116021
mä oon rv 33 ja tunnen vähän väliä liikkeitä. alkaako sun vauva elämöidä kun syöt karkkia tai juot sokerista mehua?
Sitten, kun la on ohitettu...