Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousihmiset! Miten päästä alkuun osakesijoittamisessa? (ov)

Vierailija
18.01.2011 |

Nyt on sellainen tilanne, että rahaa alkaisi hiljalleen irrota sijoittamispuoleenkin. Olisiko jollakulla hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa asiaan perehtyminen?

Suunnitelmissa on siis osakesijoittaminen, rahastot eivät kamalasti kiinnosta. Olen valmis ottamaan riskejäkin, sillä sijoittamani raha olisi "ylimääräistä rahaa". Millainen aloituspotti tarvitaan? Riittääkö 1500 - 2000 euroa mihinkään? Kannattaako arvo-osuustili avata "normaaliin" pankkiin (esim. Nordea) vai ottaa käyttöön esim. Nordnetin tili? Tarkoituksena olisi tietenkin päästä mahdollisimman pienillä hallintokuluilla tai hyvällä hinta-laatusuhteella palveluiden suhteen.

Selviääkö tällainen normaalilla järjellä varustettu humanistinainen osakesijoitusviidakossa? Tai no tietenkin selviää :) Kaikista vinkeistä olisin kiitollinen!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ymmärtääkseni siellä arvo-osuustili? Mulla Nordeassa ja tiedot mapissa, osa tiedoista mappi Ö:ssä, jonka takia en löydä ostohintoja kaikkiin myymiini osakkeisiin.

Onko Nordnetilla joku kirjanpitosysteemi (helppo) vai tallennatko kaiken exceliin?

Onko sulla Nordnetin rahastoja?

Mistä olet saanut tietoja "sijoituskursseista"?

Järjestääkö esim. Nordnet sellaisia tilaisuuksia pöllöille mutta potentiaalisille aiakkaille?

t. tiina

(4, 7, ja 8)

Vierailija
2/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(4, 7, ja 18) ei 8

tiina ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin joku vuosimaksu ja toimituskulut ostoista ja myynneistä?

Meneekö samoihin tavallisen pankin esim. Nordean kanssa?

tiina

Vierailija
4/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppituntumalta tarkistamatta asiaa sanoisin että Nordea tai mikä muu hyvänsä tavallinen pankki on kalliimpi piensijoittajalle välityspalkkioiltaan kuin Nordnet, mutta usein tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, riippuu sijoituksien koosta, aktiivisuudesta ja esimerkiksi asiakasalennuksista ("vip"-alennukset). Nordnet on käsittääkseni varsin edullinen pienehköissä sijoituksissa.

Tehkää kuitenkin vertailua omien tietojenne pohjalta, hinnastot löytyy näiden välittäjien sivuilta. Ja ainakin Nordnetilla on ollut myös kampanja-alennuksia.

Vierailija
5/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin löytää tietoja Nordnetin sivuilta mutta ilmeisimminkin sinne täytyy ensin kirjautua, että saa tarkempia tietoja. Yritin tutkailla myös "salkku"-sivuja sekin vaatii kirjautumisen. Olisin vain halunnut nähdä kuinka monimutkaiset sivut ovat ja ovatko mulle liian vaikeat :-)

Voiko Nornetissä tehdä kauppoja ihmisen kanssa vai tapahtuuko kaikki osto ja myynti vain netissä?

tiina

Vierailija
6/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että Nordnet järjestää kursseja.

tiina

Vierailija
7/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetillä osaat tehdä varmasti siinä kuin kaikilla muillakin.

Tuossa on listattuna joitain ominaisuuksia, vaikka vertailu on hintojen osalta jo vanhentunutta tietoa

https://portal.eqonline.fi/static-data/eq/documents/eq/arvopaperilehti_…

Vierailija
8/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin löytää tietoja Nordnetin sivuilta mutta ilmeisimminkin sinne täytyy ensin kirjautua

tiina

https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/pricelistFI.html

Vierailija
9/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiina

Vierailija
10/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa n. 6000-8000€. Tai enemmänkin on mutta en uskalla kaikkea yhteen kohteeseen. Kuinka pitkäksi ajaksi indeksirahastot keskimäärin ovat?

En tiedä, että muu kuin Seligson myisi indeksirahastoja. Tuollainen summa on jo varsin hyvä sijoitukseen ja sitä kannattaa sijoittaa mielestäni jo sekä ajallisesti että alueellisesti hajauttaen, kenties jopa korkoihinkin laittaen.

www.seligson.fi

löytyy tietoa noista indeksirahastoista. Minulla itselläni taitaa olla kaikkia noita.

Vierailija
11/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ymmärtääkseni siellä arvo-osuustili? Mulla Nordeassa ja tiedot mapissa, osa tiedoista mappi Ö:ssä, jonka takia en löydä ostohintoja kaikkiin myymiini osakkeisiin. Onko Nordnetilla joku kirjanpitosysteemi (helppo) vai tallennatko kaiken exceliin? Onko sulla Nordnetin rahastoja? Mistä olet saanut tietoja "sijoituskursseista"? Järjestääkö esim. Nordnet sellaisia tilaisuuksia pöllöille mutta potentiaalisille aiakkaille? t. tiina (4, 7, ja 8)

Juu, mulla on arvo-osuustili tai itseasiassa kaksikin Nordnetissä. Toinen ns. pitkä salkku ja toinen vähän enemmänn pelisalkku. Eivät kyllä kauheasti eroa ainakaan tällä hetkellä toisistaan eli molempiin lähinnä ostelen ja molemmista myyn vain kurat tarpeen mukaan pois. Pelisalkussa on ehkä vähän riskipitoisempia yhtiöitä ja enemmän pikkufirmoja.

Eiköhän tuolta Nordeastakin ne ostohinnat löydy, kun myyt vaan osakkeet. Kannattaa toki kysyä Nordeasta vaikka sitä.

Nordnet ei ota säilyttämisestä mitään, joten siksi on edullinen. Jos ostaa harvakseltaan, niin kulut on Pohjoismaissa 9e ja joka kuu ostettaessa 7e ja esim. Jenkeistä ostokset maksaa 15 e. Vertailin just vasta johonkin kivijalkapankkiin (ei ollut Nordea) ja siellä suht samat hinnat, olikohan 8e Pohjoismaissa, mutta sitten Jenkkeihin oli 20 e ostos.

Nordnet tekee itse sen kirjanpidon kyllä. Ongelma on siis lähinnä tarkistaa, että verotus menee oikein ja niissäkin lienee suurimmat ongelmat lähinnä ulkomaisten firmojen osingoissa. Jos omistaa asuntolainaa, niin kannattaa miettiä, että kannattaako noita ulkomaisia firmoja suoraan omistaakaan, kun niissä piilee sellainen killeri, että menettää vaan rahaa.

Niin ja Nordnetin rahastojakin multa löytyy jotain, mutta pääsääntöisesti mulla on Seligsonin indeksirahastoja suorien osakesijoitusten lisäksi.

Heh, mitähän mulla EI ole ;-)

Sijoituskursseja olen käynyt ihan työviksen kursseilla ja sitten pankkien järjestäminä tms. Sijoitusristeilykin on keväällä tulossa, mutta sinne en valitettavasti koskaan pääse, kun olen niin allerginen ja eivät osanneet sanoa ilman suodatuksesta laivalla.

Vierailija
12/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla Nordnetin rahastoja, Evliä tai Fim Fennoa?

Kuinka suuri riski rahastoissa on? Ovat kaiketi turvallisempia kuin pörssiosakkeet kun rahasto on hajautettu.

Onko 2000€ ihan naurettavan pieni summa laittaa rahastoon? nauretaanko mut pihalle jos menen tuollaista summaa ehdottamaan?

tiina

Vierailija
13/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiina

Vierailija
14/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä on pihille pariskunnalle kertynyt n. 60000 euroa. Pohdinnassa on, kannattaako laittaa säästöt pörssiosakkeisiin vai ostaa sijoitusasunto. Ihan nollasta lähdetään mekin näitä asioita selvittelemään.

Vierailija
15/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 x 20000 joihinkin rahastoihin ja loput 4x 2000 pörssiosakkeisiin.

Vai kannattaako rahastoihin laittaa enemmän ja pörssioskkeisiin vähemmän? Pörssiosakkeita mulla on jo ennestään.

tiina

Vierailija
16/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittaisi 2000 euroa Nordnetin rahastoihin vaan laittaisin Seligsonin indeksirahastoihin.

Luultavasti indeksirahastoista saa parhaan tuoton, sillä 80% rahastoista häviää indeksille ja ei voi tietää, että mitkä on ne 20%, mitkä sen indeksin minäkin vuonna voittaa.

Riskit ovat sijoittamisessa aina olemasa ja riski ja tuotto kulkevat käsi kädessä. Jos 2000 euroa on ainut raha mitä on olemassa syrjässä, niin en sijoittaisi sitä ollenkaan vaan laittaisin sen jonnekin säästötilille makaamaan pahan päivän varalle. Kun taas säästötilillä on yli 3kk nettotulojen verran säästössä, niin alkaisin säännöllisesti sijoittamaan sitten kaiken ylimääräisen ja senkin jakaisin sitten sekä korkojen että osakkeiden kesken. Hyvä sääntö on että korkoihin oma ikä prosentteina ja osakkeisiin 100-oma ikä prosentteina.

Itselläni on AIVAN liian paljon koroissa, mutta en vaan halua osakemarkkinoille lähteä all in vaan hajasijoitan ajallisesti.

Asuntosijoittaminenkin mua vähän kiinnostaa, mutta emme pääse ollenkaan siihen mukaan, sillä kaikki järkevät sijoitusasuntokohteet myydään nenän edestä ennen kuin ehtii edes kiinnostavaan kaupunkiin ajaa. Markkinat ovat siis aivan liian kuumat.

60000 syrjässä olevalle pariskkunnalle sanoisin, että siirtäkää ihmeessä vaikka 1000 euroa kuussa osakerahastoihin, niin ei inflaatio syö kaikkea omaisuuttanne. Saako kysyä, että missä rahat ovat nyt? Minkälaista korkoa saatte niistä?

Vierailija
17/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt mä putosin kelkasta, että paljonko sulla on sijoittaa tiina?

Mä en voi mitään sijoitussuosituksia antaa, mutta toki voin kertoa näkemyksiäni.

Vierailija
18/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä peruskorjatusta taloyhtiöstä. Mieluiten jonkun suuremman yliopistokaupungin keskustasta, tai ainakin hyvin lähellä keskustaa.

Tai sitten keskustan lähituntumasta, alueelta jolle on odotettavissa arvonnousua.

t. tiina

Vierailija
19/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oikein hyvät sijoitusasunnon speksit sulla. Samoilla ollaan etsitty itselle sijoitusasuntoa, mutta todettu, että kun pitäis ehtiä 2 tuntia matkustaa moiseen paikkaan, niin kaikki on jo myyty silloin. Ihan käsittämätöntä vauhtia menee siis asunnot, niin ei voi olla hyvä aika nyt ostaa.

Tuosta voi katsoa, että onko hyvä aika ostaa asuntoja:

http://www.stat.fi/til/ashi/2010/03/ashi_2010_03_2010-10-29_kuv_005_fi…

Itse taidan vetää johtopäätöksen, että myyn toisenkin asunnon...

Vierailija
20/52 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kymppitonni makaa S-tilillä ja loput tavistilillä.

Haluan sijoittaa vain osan rahoista siksi en itsekään osaa sanoa kuinka paljon oikeastaan voin sijoittaa.

Ostin vähän aikaa sitten Orion A:ta seitsemällä tonnilla.

Hirveitä riskejä en halua ottaa mutta haluaisin kuitenkin rahaa jotenkin sijoittaa. Tulen tarvitsemaan tämän pienen pääomani myöhemmin ;-)

Osan rahasta voin sijoittaa viideksi vuodeksi tai pidemmäksikin. On tää niin hankalaa kun en itsekään tiedä! Kiitos Melba! ;-))

tiina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi