Erikoisin/kummallisin sairaus, joka jollan tuntemallasi henkilöllä on?
Kommentit (39)
kaikkien poikien sokeutuminen tietyssä iässä. Joku geenivirhe, joka tullut usean sukupolven yli ja nyt esiintyy heillä.
Lisäksi yhden jolla on vesiallergia ja itselläni on hypersomnia.
kaveri hädin tuskin pääsee kävellen liikkumaan ankarien jalkasärkyjen ja jäykkyyden takia, silti vika on lääkäreiden mukaan psyykkisellä puolella
En jaksa tuota oikein uskoa, mutta aika näyttää milloin kaveri on pyörätuolissa
exällä oli hedelmäsokeritauti (muistaakseni), tyyppi ei voinut syödä ollenkaan esim.kasviksia.
hyytelörakko. Ei kai ole edes harvinainen, tai mitenkään kummallinen, mutta kyllä mä itse vähän hämmästyin kun kuulin mikä se on.
HAE (HANE) eli hereditäärinen angioödeema on perinnöllinen turvotuksia aiheuttava sairaus. Sairaus voi olla joskus hengenvaarallinen, etenkin jos se jää diagnosoimatta (Hakala M 1983, Jarva ja Meri 1999). Kyseessä ei ole allergia, vaikka oireet voivat olla hyvin samanlaisia kuin allergiassa. Allergialääkkeet eivät siihen tehoa, joten on tärkeä erottaa hereditäärinen angioödeema allergiasta. Kaikkien epämääräisiä turvotuksia saavien kohdalla olisi tutkittava, onko kyseessä hereditäärinen angioödeema. Hereditääriseen angioödeemaan ei liity urtikariaa eli nokkosihottumaa (Jarva ja Meri 1999).
Mulla on ollut "epämääräisiä" turvotuksia, joissa oletuksena on ollut allergia, koska olen ruoka-aineallergikko. Ovat olleet aina ilman urtikariaa tms. HANEa ei ole poissuljettu kertakaan - tosin Iho- ja allergiasairaalassa yksi lääkäri kysyi kertaalleen, että suljettiinko pois (no ei), muttei sitten palannut asiaan.
Mulla siis turpoaa naama kauttaaltaan aika ajoin. Välillä vain silmät. Ja kappasta vaan, HAE-kohtauksiin näemmä liittyviä vatsakipukohtauksia on ajoittain - viimeksi kun oli pari päivää niin kipeä, etten mm. pystynyt kävelemään tms oletettiin syyksi virusta.
Hypokondriaa, ehkä, mutta täytyypä ottaa puheeksi seuraavan kerran kun silmät turpoavat :)
hyytelörakko. Ei kai ole edes harvinainen, tai mitenkään kummallinen, mutta kyllä mä itse vähän hämmästyin kun kuulin mikä se on.
meidankin perheesta seka miehella etta mulla on ollut kadessa hyytelorakko eli ganglion cyst. Lahtee muutem monesti itsestaan ajan kanssa pois (meilta molemmilta lahti noin vuoden paasta kun oli tullut).
Henoch-Schönleinen purppura. En ollut ennen kuullutkaan enkä tiedä muita kellä tämä olisi ollut. Toki näitä joka vuosi esiintyy.
mutta en ole niistä kuullut ennen kun omalle kohdalle sattui
itselläni on pälvikaljuus
lapsellani on microtia (oikean korvalehden epämuodostuma)
mutta en ole niistä kuullut ennen kun omalle kohdalle sattui
itselläni on pälvikaljuus
lapsellani on microtia (oikean korvalehden epämuodostuma)
kaverilla on kroonin tauti, ei nyt mikään harvinainen mut muistan ku ihmettelin ku sen pitää välttää kaikkia tuoreita kasviksia ja hedelmiä :D
mutta tällä palstalla sain kuulla, että se on hyvin yleinen, joten ei kuulu varmaan tähän otsikkoon.
Eli elimistö alkoi tuottaa limaa sisäelimien ja onkaloiden ympärille. Lopulta lima pakkautui kovaksi kuin kivi ja kuolema seurasi pikkuhiljaa. Kuulosti ihan alien-taudilta. Olisko tuo joku syöpälaji?
rucolat ym erikoissalaatit kyllä käy
mutta tällä palstalla sain kuulla, että se on hyvin yleinen, joten ei kuulu varmaan tähän otsikkoon.
Mullakin on Crohnin tauti (kirjoitetaan näin)
---->
kiitos tiedosta, ei tosiaan ollut mitään hajua kirjotustyylistä hyvä kun sairauden nimen muisti :)
ja yleisyydestä en tiedä, ajattelin vaan jos vertaa noihin ''sata koko maailmassa'' :)
itselläni on kyllä tyypin 1 diabetes mut se nyt taitaa viel vähemmän kuulua tähän sarjaan ;)
Minulla on epolepsia ja se on aika vakava.
mutta tiedän henkilön, joka ei aivohalvauksen seurauksena kykene täysin kontrolloimaan käytöstään. Toipui siis muuten hyvin mutta saattaa esim. laukoa vähän ajattelemattomia tai epäystävällisiä juttuja.
Mulla itellä on kylmäallergia ja tiedän toisenkin, jolla on =)