Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pianonsoiton alkeita opetella esim. jostain kirjasta kotona?

Vierailija
18.01.2011 |

Saatiin perinnöksi vanha, laadukas, juuri viritetty piano. Mutta, kukaan meillä ei osaa soittaa mitään soitinta. Voisko opetella jotain ihan alkeita jotenkin kotona, sekä minä että 6v tyttö. Onko jotain sopivaa kirjaa? Mikä? Vai pitääkö ehdottomasti mennä johonkin soittotunneille? Asutaan maalla, kaikkiin harrastuksiin pitkä matka. Miten pääsis soittamisessa edes hieman alkuun?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti netistäkin löytyy musiikki Fazerin sivuilta. Ja voisitte tiedustella tunteja laittamalla esim. lähimmän kaupan ilmoitustaululle tai paikallislehteen ilmoituksen, että halutaan ottaa soittotunteja. Monet pidemmällä soitossa olevat tulevat kyllä antamaan pientä korvausta vastaan (esim. opiskelijat tms.).

Vierailija
2/28 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pienenä pianonsoittoa opetelleena, älä sitten tuputa sitä liian voimakkaasti lapsellesi ettei saa ähkyä. Eli sopivan kokoisina pätkinä, riittävän hitaasti edeten. Hieno harrastus kyllä ja saattaa kantaa läpi elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi. kyllä kirjoistakin oppii. Jos on ihan aloittelija, niin suosittelen thompsonin, suzukin tai Aaronin pianonsoiton kirjoja. Alkuun pääsee toki itsekin, kun osaa lukea nuotteja. sitä paitsi nykyään netistä löytyy ihan suht kivoja ohjelmia. tsemppii sun soitto opinnoille! itse ooon 44 vuotias vantaalainen, joka on käynyt nimellisesti 1/3, mutten koskaan käynyt tentissä, sitten kävin yksityisellä noin vuoden verran ja työväenopistossa ja eräs rakas ystäväni opetti mulle hirveen määrän komppeja. tykkään myös laulamisesta ja mun esikuvia kevyen musiikin puolelta ovat Antti Tuisku, sanni, vicky alias virve rosti ja monet muut. ja jotkut mun ystäväni, biologinen isäni mukaan lukien ovat valmistuneet sibiksestä.

Toivottavasti pääset alkuun.

Vierailija
4/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mä opettelin sillee ja soitin muutaman vuoden. Sitten tyhmänä päätin mennä tunneille ja se tappoi ilon. Kaduttaa

Vierailija
5/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, niin olen itsekin opetellut.

Tyttäreni opettelee kitaransoittoa youtuben avulla. Varmaan sieltä löytyy pianollekin omat tutorialinsa.

Vierailija
6/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaronin pianokoulu <3

Vierailija
7/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulisi olevan edes vaikeaa.

Minä opettelin soittamaan ja ymmärtämään nuotit yksin 7-vuotiaana 80-luvulla. Ei ollut internettiä, vain kaksi alkeiskirjaa, joista päättelin, miten homma toimii. Ei minusta koskaan hyvää soittajaa tullut, mutta itsepäisyyttäni nyt vain päätin sen selvittää. Olen enemmänkin matemaattisesti suuntautunut.

Vierailija
8/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moi. kyllä kirjoistakin oppii. Jos on ihan aloittelija, niin suosittelen thompsonin, suzukin tai Aaronin pianonsoiton kirjoja. Alkuun pääsee toki itsekin, kun osaa lukea nuotteja. sitä paitsi nykyään netistä löytyy ihan suht kivoja ohjelmia. tsemppii sun soitto opinnoille! itse ooon 44 vuotias vantaalainen, joka on käynyt nimellisesti 1/3, mutten koskaan käynyt tentissä, sitten kävin yksityisellä noin vuoden verran ja työväenopistossa ja eräs rakas ystäväni opetti mulle hirveen määrän komppeja. tykkään myös laulamisesta ja mun esikuvia kevyen musiikin puolelta ovat Antti Tuisku, sanni, vicky alias virve rosti ja monet muut. ja jotkut mun ystäväni, biologinen isäni mukaan lukien ovat valmistuneet sibiksestä.

Toivottavasti pääset alkuun.

Pianonsoiton opettajan ominaisuudessa toivoisin, että kaikki Thompsonit ja Aaronit poltettaisiin roviolla. Kyseiset ikivanhat kirjat ovat ne varmimmat motivaation tappajat tänä päivänä. On olemassa paljon uudempia, laadukkaampia ja mielenkiintoisempia oppaita niin lapsille kuin aikuisillekin.

Kehoittaisin ottamaan yhteyttä musiikkiopistoon tai kansalaisopistoon - tuntiajat ovat usein 'soviteltavissa' ns. pitkän matkalaisille. Usein pystyy sopimaan tunnit vaikka joka toinen viikko, jos matka on pitkä. Ja ammattilaisen kanssa alkuun pääsee helpommin, kuin itse pähkäilemällä.

Se opetus kun ei enää nykypäivänä ole samanlaista kun vaikka parisen kymmentä vuotta takaperin, jolloin kaikkia opetettiin samalla tavalla, samoista kirjoista... Opiskelijan omien toiveiden pohjalta lähdetään liikkeelle.

Vierailija
9/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa. Jos ei todellakaan tunneille halua, niin uusien kirjojen lisäksi on lukuisia appseja, joiden kanssa voi yrittää opetella itse. Appseja vaan on niin paljon, että niiden joukosta se helmien löytäminen ottaa oman aikansa.

Vierailija
10/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaronin pianokoulun kanssa opettelin itsekseni, ikää jotain 6-7 vuotta. Siinä oli aika junttiselkeästi esitetty, että "tästä koskettimesta kuuluu tämä ääni ja tällainen on C-duuri". Noilla tiedoilla olisin pärjännyt elämässäni ihan hyvin, eli osasin lukea nuotteja, soittaa pianolla helppoja melodioita ja hanskasin perussoinnut. Sitten menin pianotunneille ja voipojatjessus mun sielu kuulkaas kuoli! Toivoin useammin kuin kerran että panostettaisiin tuohon säestämiseen ja junttinuoteista soittamiseen, mutta piano-ope oli valitettavasti sitä mieltä, että ensisijaisesti pitää saada juoksutukset teknisesti kuntoon ja hallita joka ikinen sointu, sitten voidaan vaikka kerran puolessa vuodessa soittaa rennosti. Yyygh, ei tullut minusta pianistia, enkä varmaan enää osaa juoksuttaa edes C-duuria, mutta osaan edelleen soittaa täräyttää nuoteista vaikkapa Kuurankukkia ja säestää sen verran, että biisiksi tunnistaa. Riittää mulle. :)

Vierailija
11/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, niin olen itsekin opetellut.

Tyttäreni opettelee kitaransoittoa youtuben avulla. Varmaan sieltä löytyy pianollekin omat tutorialinsa.

On pianolle hyviä tutorialeja youtubessa. Mun kaksi tyttöä on sieltä opetellut soittamaan ja koulun musiikinopet kehuvat heidän soittotaitojaan. Tytöt oikeasti ovat todella taitavia. Toinen osaa jo itsekin tehdä nuotit ja tutorialit vaikeisiinkin biiseihin. Kumpikaan ei ole siis käynyt ensimmäistäkään soitttotuntia. Ei muuta kuin youtube esille ja harjoittelemaan. 

Vierailija
12/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotte mikä aikataulu sopii teille. Otatte tunteja sen mukaan, joltain yksityisopettajalta. Yhteistunteja lapsen kanssa. Suurimman osan opiskelette itse, mutta opettaja korjaa käden asentoa ja sormitusta yms. tekniikkaa joka on vaikea oppia itsekseen. Kun pääsette jyvälle niin etenette yksiksenne kovalla vauhdilla. Piano pitää ekana virityttää, muuten soittaminen on kamalaa.

Vierailija
13/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaronin pianokoulun kanssa opettelin itsekseni, ikää jotain 6-7 vuotta. Siinä oli aika junttiselkeästi esitetty, että "tästä koskettimesta kuuluu tämä ääni ja tällainen on C-duuri". Noilla tiedoilla olisin pärjännyt elämässäni ihan hyvin, eli osasin lukea nuotteja, soittaa pianolla helppoja melodioita ja hanskasin perussoinnut. Sitten menin pianotunneille ja voipojatjessus mun sielu kuulkaas kuoli! Toivoin useammin kuin kerran että panostettaisiin tuohon säestämiseen ja junttinuoteista soittamiseen, mutta piano-ope oli valitettavasti sitä mieltä, että ensisijaisesti pitää saada juoksutukset teknisesti kuntoon ja hallita joka ikinen sointu, sitten voidaan vaikka kerran puolessa vuodessa soittaa rennosti. Yyygh, ei tullut minusta pianistia, enkä varmaan enää osaa juoksuttaa edes C-duuria, mutta osaan edelleen soittaa täräyttää nuoteista vaikkapa Kuurankukkia ja säestää sen verran, että biisiksi tunnistaa. Riittää mulle. :)

Ja aikaa tästä sun kokemuksestasi taitaa olla se 20+ vuotta, eikö? Toivottavasti ainakin, ettet ole ihan eilen tällaista opetusta saanut... Samoin opetettiin minuakin pienenä, tekniikka ja klassinen musiikki edellä. 

Mutta uskokaahan  nyt, ettei se tänä päivänä ole enää samanlaista. Tai jos on, niin opettaja on huono.

Terv. se aiemminkin vastannut piano-ope

Vierailija
14/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten menin pianotunneille ja voipojatjessus mun sielu kuulkaas kuoli! Toivoin useammin kuin kerran että panostettaisiin tuohon säestämiseen ja junttinuoteista soittamiseen, mutta piano-ope oli valitettavasti sitä mieltä, että ensisijaisesti pitää saada juoksutukset teknisesti kuntoon ja hallita joka ikinen sointu, sitten voidaan vaikka kerran puolessa vuodessa soittaa rennosti. Yyygh, ei tullut minusta pianistia, enkä varmaan enää osaa juoksuttaa edes C-duuria, mutta osaan edelleen soittaa täräyttää nuoteista vaikkapa Kuurankukkia ja säestää sen verran, että biisiksi tunnistaa. Riittää mulle. :)

Ja aikaa tästä sun kokemuksestasi taitaa olla se 20+ vuotta, eikö? Toivottavasti ainakin, ettet ole ihan eilen tällaista opetusta saanut... Samoin opetettiin minuakin pienenä, tekniikka ja klassinen musiikki edellä. 

Mutta uskokaahan  nyt, ettei se tänä päivänä ole enää samanlaista. Tai jos on, niin opettaja on huono.

Terv. se aiemminkin vastannut piano-ope

Niin, no en minä sanonutkaan että pianotunnit ovat saatanasta, vaan että a) opettelin itse ihan helposti b) opin riittävät perusteet ja c) pianotunnit olivat minulle turhia. Tämän lisäksi sitten erikseen kokemus d) piano-open ajatukset ja minun toiveeni eivät kohdanneet. Olen opetellut muutamaa muutakin soitinta soittamaan ihan näppituntumalta, eli saa omaksi ilokseen paukutella ja kavereitten kesken rämpyttely onnistuu, eikä minulla ole mitään tarvetta panostaa tekniikkaan tai lavaesiintymiseen. Notta tunnit eivät ole pakollisia, jos oppii helposti, mutta tunneista voi toki olla apua ja edistyminen nopeampaa ja lisäksi voi olla oikein hauskaakin. Ap kysyi kokemuksia ja kerroin omani. :) Ja joo, oisin ihan iloinen jos kokemuksestani olisi 20 vuotta, mutta kun siitä on helekutti soikoon jo 30 vuotta... Auts.

Vierailija
15/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että pianonsoiton opettaja kehoittaa hakeutumaan ammattilaisen oppiin :D 

Tietenkin pianonsoiton alkeita voi opetella itse. Ihan vaikka aloittaa niistä paljon parjatuista kirjoista. 

Vierailija
16/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä pääsee alkuun ja miksei pitemmällekin:

http://www.viastar.fi/sovellukset/musiikki/pianosoinnut/

Vierailija
17/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen pianonsoiton opettaja. Kehottaisin myös jättämään Aaronint ja Thompsonit väliin nykypäivänä. Jos lapsi on todella lahjakas ja innostunut niin voi itsekin oppia. Jos ihan tavis ja varsinkin vasta 6v eivätkä vanhemmat soita niin opettajasta on aluksi iso hyöty. Moni itse oppinut myös luulee pärjäävänsä hienosti, mutta alussa jäänyt virheitä ja tapoja, joista vaikea päästä eroon eikä edes huomata omia virheitä. Harrastus myös monesti jää, jos ei ole säännöllistä opetusta. Kysellä tutuilta ja kylillä opettajia tai pidemmällä olevia opiskelijoita. Yksityisesti opettava voi antaa tunteja ihan teidän sopimuksen mukaan esim. joka toinen vko. Monet voivat käydä myös kotona opettamassa.

Vierailija
18/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen pianonsoiton opettaja. Kehottaisin myös jättämään Aaronint ja Thompsonit väliin nykypäivänä. Jos lapsi on todella lahjakas ja innostunut niin voi itsekin oppia. Jos ihan tavis ja varsinkin vasta 6v eivätkä vanhemmat soita niin opettajasta on aluksi iso hyöty. Moni itse oppinut myös luulee pärjäävänsä hienosti, mutta alussa jäänyt virheitä ja tapoja, joista vaikea päästä eroon eikä edes huomata omia virheitä. Harrastus myös monesti jää, jos ei ole säännöllistä opetusta. Kysellä tutuilta ja kylillä opettajia tai pidemmällä olevia opiskelijoita. Yksityisesti opettava voi antaa tunteja ihan teidän sopimuksen mukaan esim. joka toinen vko. Monet voivat käydä myös kotona opettamassa.

Komppaan tätä! Olen itsekin ammattimuusikko, mutta opettelin lapsena soittamaan pianoa korvakuulolta ja nuoteista itsekseni, ilman opetusta. Nuotteja toki osasin lukea, koska kävin yhden toisen instrumentin tunneilla. On muuten pirun vaikea korjata soittoasentoja oikeaksi ja vääristä maneereista eroon aikuisiällä, kun on ensin 10-vuotta kilkutellut itsekseen! Esimeriksi pedaalin sujuva käyttö on edelleen haasteellista ja oikeaan käteen meinaa välillä tulla rasitusvamma asentovirheen vuoksi, tiedostan toki asentovirheen ja pyrin korjaamaan sitä koko ajan, mutta esimerkiksi prima vista -soittaessa tai jos vaikkapa keskittyn johonkin kappaleeseen pitkään niin kohta taas huomaan että koko oikea hartia on jumissa ja käsi puutuu.

Piano on sellainen näennäishelppo soitin, jokainen siitä jonkun äänen saa ulos mutta helppouden vuoksi sitä saattaa soittaa todella epäergonomisesti tai on kuuro omalle soitolleen, kun esimeriksi virettäkään ei tarvitse kontrolloida mitenkään toisin kuin monissa muissa soittimissa.

Kannattaa myös siis äänittää paljon omaa soittoaan, soittaa metronomin kanssa jne. Videointikin on hyödyllistä, niistäkin näkee jos asento on jotenkin kummallinen.

Vierailija
19/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää, että pianonsoiton opettaja kehoittaa hakeutumaan ammattilaisen oppiin :D 

Tietenkin pianonsoiton alkeita voi opetella itse. Ihan vaikka aloittaa niistä paljon parjatuista kirjoista. 

Onpa kertakaikkiaan typerä kommentti. Voithan sä rakentaa talon tai opetella vaikka venäjääkin itseksesi kirjan kanssa, mutta on pirun paljon helpompaa ja edistyt nopeammin, jos saat ammattilaisohjausta harrastuksessasi.

Vierailija
20/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä niillä tekniikoilla, jos omaksi ilokseen soittaa? Oma poika soittaa kitaraa sangen taitavasti eikä ole koskaan käynyt tunneilla. Mutta koska ei halua esiintyä niin mitä sitten jos joku homma ei mene prikuulleen oikein? Sitä paitsi, niihin tekniikoihinkin löytyy opetusvideoita, muistaakseni meillä on cd+kirja, sen on poika jo vienyt omaan kämppäänsä, joten en pääse tarkistamaan. Oman kokemuksen mukaan pienissä musiikkiliikkeissä saa hyvää opetusta tähän kirjojenkin ostoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän