Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pianonsoiton alkeita opetella esim. jostain kirjasta kotona?

Vierailija
18.01.2011 |

Saatiin perinnöksi vanha, laadukas, juuri viritetty piano. Mutta, kukaan meillä ei osaa soittaa mitään soitinta. Voisko opetella jotain ihan alkeita jotenkin kotona, sekä minä että 6v tyttö. Onko jotain sopivaa kirjaa? Mikä? Vai pitääkö ehdottomasti mennä johonkin soittotunneille? Asutaan maalla, kaikkiin harrastuksiin pitkä matka. Miten pääsis soittamisessa edes hieman alkuun?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuollainen itseopettelu on vähän perse edellä puuhun kiipeämistä. Kun on joku joka osaa opettaa, oppiminen lähtee käyntiin oikein ja etenee loogisesti ja edistyy, jolloin motivaatio pysyy.

Tuo syrjässä asuminen on vähän semmoinen juttu, että mielestäni sitten pitää viitsiä kulkea jos on lapsensa vienyt johonkin korpeen. Kyllä lapsi on ansainnut jonkun harrastuksen, eikä pelkästään niin että yksin möllöttää jotain youtubea korvessa ja yrittää niin oppia.

Vierailija
22/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä niillä tekniikoilla, jos omaksi ilokseen soittaa? Oma poika soittaa kitaraa sangen taitavasti eikä ole koskaan käynyt tunneilla. Mutta koska ei halua esiintyä niin mitä sitten jos joku homma ei mene prikuulleen oikein? Sitä paitsi, niihin tekniikoihinkin löytyy opetusvideoita, muistaakseni meillä on cd+kirja, sen on poika jo vienyt omaan kämppäänsä, joten en pääse tarkistamaan. Oman kokemuksen mukaan pienissä musiikkiliikkeissä saa hyvää opetusta tähän kirjojenkin ostoon. 

No entä jos tuo aloittajan lapsi haluaakin jossain vaiheessa opetella hyväksikin soittajaksi? Eihän kukaan voi ennustaa mihin suuntaan lapsen kiinnostus tuosta etenee. Toisekseen, paskalla tekniikalla voi rikkoa kehonsa. Oletko kuullut rasitusvammoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tuollainen itseopettelu on vähän perse edellä puuhun kiipeämistä. Kun on joku joka osaa opettaa, oppiminen lähtee käyntiin oikein ja etenee loogisesti ja edistyy, jolloin motivaatio pysyy.

Tuo syrjässä asuminen on vähän semmoinen juttu, että mielestäni sitten pitää viitsiä kulkea jos on lapsensa vienyt johonkin korpeen. Kyllä lapsi on ansainnut jonkun harrastuksen, eikä pelkästään niin että yksin möllöttää jotain youtubea korvessa ja yrittää niin oppia.

Jep, aikuinen pilatkoon harrastuksensa rauhassa, mutta lapsen on vaikea pysyä motivoituneena jos ei edisty. Varsinkin pienten oppilaiden opetus menee yleensä hyvin paljon leikkimisen ja oman keksimisen kautta, nykyään ammattitaitoiset pedagogit osaavat käyttää myöskin lapsen omaa säveltämistä ja improvisaatiota osana normaalia soittotuntia.

Vierailija
24/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pienillä paikkakunnilla soitonopetusta saattaa saada koulun kerhoissa, jos sattuu sopiva henkilö olemaan. Kansalaisopistoissa myös, mutta niihin voi olla vaikea päästä runsaan hakijamäärän vuoksi, tasotestejä niihin ei ole samalla tavalla kuin musiikkiopistoihin. 

Vierailija
25/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jääräpäisesti hankkimaan jonkin edellämainitun (tai muun) alkeisoppikirjan. Niiden avulla pääsee alkuun. Pianonsoittoa voi opiskella itsekin. Riippuu täysin millaisen taitotason haluaa. 

Omista lapsistani yksi kävi pianotunneilla musiikkiopistossa ja valitettavasti pedagogi ei ollut ihan paras mahdollinen (vaikka olikin nuori ja vaikka tästä on aikaa vain alle 10 vuotta). Lapsen soittamisen ilo sammui aika äkkiä. Sen sijaan isommat sisarukset, joiden instrumentit olivat muita, oppivat soittelemaan pianoa "siinä sivussa" omaksi ilokseen. Jos pianoa soittelee silloin tällöin, virheasennoista ei ole kovinkaan paljon haittaa.

Summa summarum. Jos haluat oppia pianonsoittoa oikein, hankkiudu ammattilaisen oppeihin. Jos sinulle riittää vähäisempikin, voit opetella itse.

Vierailija
26/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jääräpäisesti hankkimaan jonkin edellämainitun (tai muun) alkeisoppikirjan. Niiden avulla pääsee alkuun. Pianonsoittoa voi opiskella itsekin. Riippuu täysin millaisen taitotason haluaa. 

Omista lapsistani yksi kävi pianotunneilla musiikkiopistossa ja valitettavasti pedagogi ei ollut ihan paras mahdollinen (vaikka olikin nuori ja vaikka tästä on aikaa vain alle 10 vuotta). Lapsen soittamisen ilo sammui aika äkkiä. Sen sijaan isommat sisarukset, joiden instrumentit olivat muita, oppivat soittelemaan pianoa "siinä sivussa" omaksi ilokseen. Jos pianoa soittelee silloin tällöin, virheasennoista ei ole kovinkaan paljon haittaa.

Summa summarum. Jos haluat oppia pianonsoittoa oikein, hankkiudu ammattilaisen oppeihin. Jos sinulle riittää vähäisempikin, voit opetella itse.

Miksi ette vaihtaneet lapsen opettajaa? Ei kaikilla voi henkilökemiat osua täydellisesti yksiin.

Vierailija
27/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisitko Rockway. Musiikkikoulu netissä. Minusta hyviä videoita ja opetusta jos jaksaa perehtyä!

Vierailija
28/28 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin noin 7-8-vuotiaana laulujen ja Aaronin ykkös- ja kakkosvihkon soitolla. Olen soittanut aina vain kappaleita, joista olen tykännyt. Suurin osa vanhojen soittovihkojen kappaleista on mitäänsanomattomia, mutta niistäkin löytyy aina se muutama mukava soitettava. Laulut ovat siitä mukavia opeteltavia, että sävel on usein valmiiksi tuttu ja huonompikin soittaja saa laulujen soittamisesta iloa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä