Mikä häävieraita vaivaa?
Olen kaasona helmi-maaliskuun vaihteessa järjestettävissä häissä ja yksi tehtävistäni on vastaanottaa ilmoittautumisia. Jostakin ihmeen syystä suurin osa vieraista löytää jotakin valittamista tulevista juhlista ja päättävät suunnata valituksensa minulle.
Oli kyse sitten tädistä tai joukkuekaverista, niin minulle nuristaan häiden ajankohdasta (kun eivät ole kesällä, eivät voi olla hyvät), lahjalistasta (jota ei ole, morsian toivoi rahaa häämatkaan, summalla ei väliä) tai siitä, ettei ole sopivaa mekkoa. Morsian käski sanomaan, että kolttu kuin kolttu, häät eivät ole mikään gaalatilaisuus.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun he vain rutisevat saatuaan kutsun todistamaan läheisensä onnellista päivää? Jos ei kiinnosta, niin ei sinne pakko ole tulla, edes kohteliaisuudesta. Miksi vieraat tekevät osallistumisestaan niin hankalaa?
Kommentit (76)
Vieraalla menee tosi paljon rahaa vaatetuksen hankintaan etenkin jos perhettä on enemmänkin.
Itse jätin menemättä yksiin talvihäihin juuri siitä syystä, ettei ollut varaa vaatettaa koko perhettä.
teillä oikeasti ollut mitään siistimpää vaatetta, jossa olisitte voineet mennä? Ei minun mielestäni häissä ole vieraiden pakko olla niin viimeisen päälle, kunhan ei nyt ihan kulahteneissa farkuissa saavu paikalle. Miehiltä luulisi löytyvän kaapista edes yksi pukua, kauluspaita ja solmio. Tai edes suorat housut ja kauluspaita tms. Ja naisilta joku vähän siistimpi hame, mekko, housut ja kauluspaita, neule tms. Ja lapsillakin on yleensä jotkut edes pikkaisen siistimmät vaatteet, vaikka ei nyt olisikaan ihan juhlavaatetta. Kyllä niissä voi hyvin tulla paikalle. Tärkeintä on se juhla, ei se onko jokaisella vieraalla nyt ihan viimeisen päälle vaatteet. Ja usein muuten talvihäissäkin tarkenee niillä kesämekoilla, kun sisätiloissa tulee helposti kuuma. Ohuemman mekon lisäksi voi hankkia vaikka huivin hartioille lämmittämään, jos on viileä.
t. 9
Mulla on yksi tällainen ystävä.
Itse olen jo tuohon valitukseen niin tottunut, etten ota sitä ihan tosissani, mutta mieheni ilme oli näkemisen arvoinen, kun tuo ystäväni oli meillä ekaa kertaa kylässä :).
Joillekin valittaminen on small talkia Päivitellään ja naristaan, vaikka asia ei olisi mikään iso juttu. EIpä siinä auta kuin kestää ja olla empaattisen oloinen ;)
se mikään symboli tästä ajasta on, jos väsynyt ja kiireinen ihminen on niin idiootti, että purkaa väsymyksensä ja kiireisytensä jonkun häiden kaasoon, niin väsykööt keskenään. Ihmiset ennemminkin kuvittelevat olevansa maailman napoja ja joka pikkuasiasta pitää löytää joku asia, mikä ei miellytä juuri heitä. Ainahan häät herättävät kaikenlaista marinaa, luultavasti ovat niin kateellisia toisten onnesta ne keski-ikäiset paksut tanttarat.
Vieraalla menee tosi paljon rahaa vaatetuksen hankintaan etenkin jos perhettä on enemmänkin.
Itse jätin menemättä yksiin talvihäihin juuri siitä syystä, ettei ollut varaa vaatettaa koko perhettä.teillä oikeasti ollut mitään siistimpää vaatetta, jossa olisitte voineet mennä? Ei minun mielestäni häissä ole vieraiden pakko olla niin viimeisen päälle, kunhan ei nyt ihan kulahteneissa farkuissa saavu paikalle. Miehiltä luulisi löytyvän kaapista edes yksi pukua, kauluspaita ja solmio. Tai edes suorat housut ja kauluspaita tms. Ja naisilta joku vähän siistimpi hame, mekko, housut ja kauluspaita, neule tms. Ja lapsillakin on yleensä jotkut edes pikkaisen siistimmät vaatteet, vaikka ei nyt olisikaan ihan juhlavaatetta. Kyllä niissä voi hyvin tulla paikalle. Tärkeintä on se juhla, ei se onko jokaisella vieraalla nyt ihan viimeisen päälle vaatteet. Ja usein muuten talvihäissäkin tarkenee niillä kesämekoilla, kun sisätiloissa tulee helposti kuuma. Ohuemman mekon lisäksi voi hankkia vaikka huivin hartioille lämmittämään, jos on viileä.
t. 9
Köyhän lapsiperheen äitinä olin satsannut vain käyttövaatteisiin ja nekin kirpparilta hankittuihin hiukan kulahtaneisiin. Hääkutsu tuli yllärinä, ei tiedetty lainkaan etukäteen, että olisi edes pidemmällä aikavälillä voinut varuille ostaa muutaman siistimmän vaatteen. Sen verran harvoja juhlia meillä yleensä on ollut, että jokaiseen on erikseen pitänyt uudet vaatteet hankkia jo ihan senkin takia, että lapset kasvavat nopeasti.
No mä joka tapauksessa peruin menemisemme ajoissa, joten toimin ihan etiketin mukaan kuitenkin.
Itse jätin menemättä yksiin talvihäihin juuri siitä syystä, ettei ollut varaa vaatettaa koko perhettä.
Millä lailla talvihäihin pukeutuminen on kalliimpaa kuin kesähäihin? En tajua. Miehille pukeutuminen on täsmälleen samanlaista, nainen tarvitsee sukkahousut ja ehkä jotain harteille. Mutta itse varaisin kyllä kesähäihinkin jotain huivia tai muuta, jotta hartiat saa kirkossa ja illan viiletessä peittoon.
Itse olen sekä mennyt naimisiin talvihäissä että ollut vieraana sellaisissa, enkä kokenut kumpiakaan minkäänlaisena ongelmana pukeutumisen suhteen (enkä muunkaan).
Siis vieraan pukeutumisen kannalta? Usemmat miehet omistavat puvun, joka menee kesällä ja talvella. Useimmilla naisilla on joku siisti asu (housupuku, mekko, hameyhdistelmä) jota voi käyttää muulloinkin kuni talvihäissä. Lapsille siistit vaatteet joita voi käyttää muutenkin.
Millä lailla talvihäihin pukeutuminen on kalliimpaa kuin kesähäihin? En tajua. Miehille pukeutuminen on täsmälleen samanlaista, nainen tarvitsee sukkahousut ja ehkä jotain harteille. Mutta itse varaisin kyllä kesähäihinkin jotain huivia tai muuta, jotta hartiat saa kirkossa ja illan viiletessä peittoon.Itse olen sekä mennyt naimisiin talvihäissä että ollut vieraana sellaisissa, enkä kokenut kumpiakaan minkäänlaisena ongelmana pukeutumisen suhteen (enkä muunkaan).
urheilumallista lyhyttä talvipusakkaa päälle vaan pitää olla hameen kanssa sopiva talvitakki! Esimerkiksi. Ja sitten pitää olla hameen kanssa sopivat talvisaappaat ja sisäkengät ja lisäksi semmonen juhla-asu ylipäätään, että sen kanssa tarkenee vaikka vähän seisoskella ulkonakin.
Ei voi farkuissa mennä häihin, ainakakaan mun mielestäni.
Millä lailla talvihäihin pukeutuminen on kalliimpaa kuin kesähäihin? En tajua. Miehille pukeutuminen on täsmälleen samanlaista, nainen tarvitsee sukkahousut ja ehkä jotain harteille. Mutta itse varaisin kyllä kesähäihinkin jotain huivia tai muuta, jotta hartiat saa kirkossa ja illan viiletessä peittoon.
urheilumallista lyhyttä talvipusakkaa päälle vaan pitää olla hameen kanssa sopiva talvitakki! Esimerkiksi. Ja sitten pitää olla hameen kanssa sopivat talvisaappaat ja sisäkengät ja lisäksi semmonen juhla-asu ylipäätään, että sen kanssa tarkenee vaikka vähän seisoskella ulkonakin.
No miksei voi? Toki on semmoisiakin talvihäitä joissa esim. vihkiminen on ulkona, mutta niihin(kin) on ok tulla siinä urheilupusakassa jos muuta ei ole. Kuka siitä suuttuu? Yleisesti ottaen talvihäissä ei seisoskella ulkona sitäkään mitä kesähäissä, joten on ihan sama mitä nutukkaita siirtymisten aikana käyttää. Ne jätetään sitten eteiseen. Kaikilla Suomalaisilla on jotkut talvikengät. Ja sisäkengiksi käyvät ne samat pikkukengät joita käyttäisi kesähäissäkin. Ei mitään eroa.
Soitin, ja kerroin lyhyesti, että täällä N.N., olen saanut kutsun X:n ja Y:n häihin, mutta valitettavasti en pääse tulemaan. En sanonut syytä, etä päivitellyt säätä vaan ajatuksena oli, että ilmoitan, kuten asiaan kuuluu.
Tämä ei riittänyt kaasolle (minulle tuntematon). Hän ryhtyi utelemaan, onko syynä se, että häät ovat ns. aikuisten juhla eli roikunko lapsissani vai enkö vain viitsi tulla paikalle vai olenko muuten vain niitä, joiden mielestä on kiva aina kieltäytyä juhlista. Kiitin kaasoa kannaotostaan ja suljin puhelimen. Mitä se hänelle kuuluu, miksi en saavu paikalle?
niin sit KAIKKI on valittajia ja KAIKKIA vaivaa joku?? joo joo... ihan reilua...
eli kun YKSI täti ja YKSI kaveri valittaa niin sit KAIKKI on valittajia ja KAIKKIA vaivaa joku?? joo joo... ihan reilua...
Valituksia on tullut noin 20% vastanneilta. Osa on tätä pientä small talk narinaa, kuten "kirkkopihalla voi olla liukasta".
Eniten vain ihmetyttää kuinka Aikuiset Ihmiset saattavat vetää herneen nenään yksityiskohdista, jotka ovat morsiusparin päättämiä.
"Ei oo mekkoo" -valitukset ovat vielä tulleet (käsittääkseni) suhteellisen varakkailta 30-vuotiailta ihmisiltä. Mitä ihmettä kävi pikkujoulukoltuille?.
Huom. myös perheen pienimmät on kutsuttu, sillä morsiuspari haluaa myös sukulaislapset juhliinsa. Tästä siis ei ole valitettu. Pari "kiitos, mutta ei kiitos" -vastausta on tullut, jolloin olen kiittänyt ilmoituksesta ja vienyt onnittelutervehdyksen eteenpäin morsiusparille.
Talvihäissä ei pahemmin ulkona oleskella, enintään heitetään riisiä kirkon portailla. Jos ei tosiaan mitään muuta ole, niin kyllä sen + siirtymiset paikasta toiseen voi tehdä siinä urheilutakissakin. Ja jos itseä ahdistaa liikaa, suosittelen käymään vaikka kirpparilla ja hankkimaan neutraalin villakangastakin. Sillä pärjää juhlat vuosikausia. Itsellänikin takki (tosin uutena tarjouksesta ostettu) taisi olla 10 vuotta vanha, kun käytin sitä OMISSA häissäni.
Lapset toki kasvavat ulos vaatteistaan, mutta he voivat mielestäni käyttää ulkovaatteina vaikka arkista toppahaalariaan. Ei sitä tosiaan ehdi pahemmin katsella, mitä lapsilla on päällään. (Ja lapsilla toppahaalari on ihan käytännöllinenkin, kun ei tiedä mihin lumikasaan ehtivät odotellessa.)
Tai sitten voi ottaa vaikka housut sinne kirkkoon ja vaihtaa hameen vasta juhlapaikalla. Hätätapauksessa voi käyttää ulkona melkein mitä vaan talvikenkiä. Ei niitä kirkossa kukaan edes näe siellä penkissä istuessa.
Sisäkengät tosiaan luulisi menevän samat kuin kesälläkin.
Talvihäissä ei tosiaan ole tapana seisoskella ulkona kuin tuon riisinheiton ajan ja siinä ei montaa minuuttia tule ulkona olemista, joten aika sama mitä siellä takin alla on. Ja jos oikein kylmä tulee, niin tuskin ainakaan hääpari huomaa vaikka sieltä lähtisi jo saman tien pois autolle ja jättäisi heittelyt väliin, jos ei ihan lähipiiriä ole. Meillä ei ainakaan yksikään vieras ollut ulkona yli 10 minuuttia, jos sitäkään.
Lapset voivat mielestäni tulla vaikka niissä farkuissa juhliin ja kuten sanoin: Talvihäissä tarkenee sisällä usein ihan hyvin kesähepenissä, kun yleensä pienissä tiloissa on paljon väkeä ja on paremminkin kuuma.
t. 9
Ei voi farkuissa mennä häihin, ainakakaan mun mielestäni.Talvihäissä ei pahemmin ulkona oleskella, enintään heitetään riisiä kirkon portailla. Jos ei tosiaan mitään muuta ole, niin kyllä sen + siirtymiset paikasta toiseen voi tehdä siinä urheilutakissakin. Ja jos itseä ahdistaa liikaa, suosittelen käymään vaikka kirpparilla ja hankkimaan neutraalin villakangastakin. Sillä pärjää juhlat vuosikausia. Itsellänikin takki (tosin uutena tarjouksesta ostettu) taisi olla 10 vuotta vanha, kun käytin sitä OMISSA häissäni.
Lapset toki kasvavat ulos vaatteistaan, mutta he voivat mielestäni käyttää ulkovaatteina vaikka arkista toppahaalariaan. Ei sitä tosiaan ehdi pahemmin katsella, mitä lapsilla on päällään. (Ja lapsilla toppahaalari on ihan käytännöllinenkin, kun ei tiedä mihin lumikasaan ehtivät odotellessa.)
Tai sitten voi ottaa vaikka housut sinne kirkkoon ja vaihtaa hameen vasta juhlapaikalla. Hätätapauksessa voi käyttää ulkona melkein mitä vaan talvikenkiä. Ei niitä kirkossa kukaan edes näe siellä penkissä istuessa.
Sisäkengät tosiaan luulisi menevän samat kuin kesälläkin.
Talvihäissä ei tosiaan ole tapana seisoskella ulkona kuin tuon riisinheiton ajan ja siinä ei montaa minuuttia tule ulkona olemista, joten aika sama mitä siellä takin alla on. Ja jos oikein kylmä tulee, niin tuskin ainakaan hääpari huomaa vaikka sieltä lähtisi jo saman tien pois autolle ja jättäisi heittelyt väliin, jos ei ihan lähipiiriä ole. Meillä ei ainakaan yksikään vieras ollut ulkona yli 10 minuuttia, jos sitäkään.
Lapset voivat mielestäni tulla vaikka niissä farkuissa juhliin ja kuten sanoin: Talvihäissä tarkenee sisällä usein ihan hyvin kesähepenissä, kun yleensä pienissä tiloissa on paljon väkeä ja on paremminkin kuuma.
t. 9
Ota nyt huomioon, että on olemassa muitakin ihmisiä kuin sinä ja muunlaisia ajatuksia, tapoja ja odotuksia jne. Mutta ei, se taitaa olla palstamammalle kuten yleensäkin ylivoimainen ajatus. Mä joka tapauksessa PERUIN menemisemme ja olen tyytyväinen, että tein niin. Säästin pitkän pennin jos ei edes oteta vaatteita lukuun vaan pelkkä matka vain.
Entäs sitten hautajaiset? Ihmiset harvemmin valitsevat kuolinhetkeään ja hautaaminen tavataan suorittaa parin viikon päästä kuolemasta. Jos siis joku läheinen kuolee, niin jätättekö hautaan siunaamisen väliin, kun on niin kylmä.
Kyse on kunnioituksesta. Kyllä, elämme kylmässä maassa, mutta kunnian osoittaminen vainajalle tai hääparille ei voi olla siitä kiinni, ettei tykkää pistää paksumpia sukkahousuja tai kehtaa mekon kanssa laittaa uggeja.
Entäs sitten hautajaiset? Ihmiset harvemmin valitsevat kuolinhetkeään ja hautaaminen tavataan suorittaa parin viikon päästä kuolemasta. Jos siis joku läheinen kuolee, niin jätättekö hautaan siunaamisen väliin, kun on niin kylmä.
Kyse on kunnioituksesta. Kyllä, elämme kylmässä maassa, mutta kunnian osoittaminen vainajalle tai hääparille ei voi olla siitä kiinni, ettei tykkää pistää paksumpia sukkahousuja tai kehtaa mekon kanssa laittaa uggeja.
Ei sinne haudalle ole kaikkien sukulaisten pakko rahautua. Pääsee omaisetkin halvemmalla kun ei ole kaikki tuttavan kummin kaimat ruokaa kärkkymässä.
Mä olin viime vuonna kaasona ja häät oli synkimpään syksyaikaan. Ei mulle kyllä kukaaan valittanut, mutta nää olikin aikuisten ihmisten häät ja vieraina fiksuja tyyppejä.