Mikä häävieraita vaivaa?
Olen kaasona helmi-maaliskuun vaihteessa järjestettävissä häissä ja yksi tehtävistäni on vastaanottaa ilmoittautumisia. Jostakin ihmeen syystä suurin osa vieraista löytää jotakin valittamista tulevista juhlista ja päättävät suunnata valituksensa minulle.
Oli kyse sitten tädistä tai joukkuekaverista, niin minulle nuristaan häiden ajankohdasta (kun eivät ole kesällä, eivät voi olla hyvät), lahjalistasta (jota ei ole, morsian toivoi rahaa häämatkaan, summalla ei väliä) tai siitä, ettei ole sopivaa mekkoa. Morsian käski sanomaan, että kolttu kuin kolttu, häät eivät ole mikään gaalatilaisuus.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun he vain rutisevat saatuaan kutsun todistamaan läheisensä onnellista päivää? Jos ei kiinnosta, niin ei sinne pakko ole tulla, edes kohteliaisuudesta. Miksi vieraat tekevät osallistumisestaan niin hankalaa?
Kommentit (76)
Töissä on työvaatteet, joten mulla ei ole ollut ikinä mitään syytä ostaa suoria mustia housuja tai muitakaan sen kaltaisia vaatekappaleita. Ostan juhlavaatteet vasta jos kutsu juhliin tulee, en ennen.
Mikä tässä nyt on niin tavattoman kummallista?
Pitääkö siis aikuisenkin ostaa joka juhliin erikseen uudet vaatteet? Voin vastata itse: Ei tarvitse. Kun säästää vähän ja ostaa vaikkapa yhden siistin hameen ja mustat yksinkertaiset avokkaat, saa yläosaa ja pienempiä yksityiskohtia vaihtelemalla moneen juhlaan sopivan asun. Se naistenlehtien vouhkaama "ajaton pikkumusta" on hyvä vaihtoehto myös. Ja kuten joku aiemmin kommentoi, kirpparilta saa edullisesti villakangastakkeja (tai jopa turkkeja jos niistä tykkää) josta on takkia asiallisempiin tilaisuuksiin sitten vuosiksi eteenpäin.Nykyään muuten häissä saa naisetkin pukeutua mustaan eikä kukaan katso pahalla.
En iso enkä pikkumustia. Ne on rumia. Ostan vaatteita vain tarpeen mukaan, en roikkumaan kaappiin sillä ajatuksella, että ehkä joskus satun tarvitsemaan ......
Töissä on työvaatteet, joten mulla ei ole ollut ikinä mitään syytä ostaa suoria mustia housuja tai muitakaan sen kaltaisia vaatekappaleita. Ostan juhlavaatteet vasta jos kutsu juhliin tulee, en ennen.
Pitääkö siis aikuisenkin ostaa joka juhliin erikseen uudet vaatteet? Voin vastata itse: Ei tarvitse. Kun säästää vähän ja ostaa vaikkapa yhden siistin hameen ja mustat yksinkertaiset avokkaat, saa yläosaa ja pienempiä yksityiskohtia vaihtelemalla moneen juhlaan sopivan asun. Se naistenlehtien vouhkaama "ajaton pikkumusta" on hyvä vaihtoehto myös. Ja kuten joku aiemmin kommentoi, kirpparilta saa edullisesti villakangastakkeja (tai jopa turkkeja jos niistä tykkää) josta on takkia asiallisempiin tilaisuuksiin sitten vuosiksi eteenpäin.Nykyään muuten häissä saa naisetkin pukeutua mustaan eikä kukaan katso pahalla.
Oikeasti. Ei mustaa (hautajaiset) ei valkoista (morsian). Ei, ei, ei. Vaikka kaikki vaatteesi koostuisivat massamustasta, häihin ei musta sovi.
Kannattaa hyväksyä se tosiasia, ettei ihmisiä kiinnosta. Paras on pitää häät ihan vaan niiden kera, jotka oikeasti välittää (eikä nyt kannata harhautua uskomaan, että jotkut joukkuekaverit avecceineen välittää).
Suosittelen muuten tätä myös. Pidimme omat (talvi)häämme reilun parinkymmenen hengen porukalla. Halusimme paikalle vain lähimmät perheenjäsenet ja tärkeimmät ystävät ja kerroimme sen myös kutsutuille. Uskon, että tämän takia kaikki tunsivat itsensä kunniavieraiksi. Ja sitähän he olivatkin.
Oikeasti. Ei mustaa (hautajaiset) ei valkoista (morsian). Ei, ei, ei. Vaikka kaikki vaatteesi koostuisivat massamustasta, häihin ei musta sovi.
Morsiamena suuttuisin jos joku kehtaisi tulla häihini mustassa. Ihan oikeasti. Ja suuttuisin myös jos joku ei tulisi hautajaisiin mustassa tai lähes mustassa. Ja varmasti sanoisin sen asianomaisille myös.
Edes sen verran pitää ihmisillä käytöstapoja olla!
Nykyään muuten häissä saa naisetkin pukeutua mustaan eikä kukaan katso pahalla.
Olin juuri vieraana häissä joissa suurin osa naisista pukeutui mustaan, eikä surusta ollut puhettakaan. Ketää ei siltikään haudattu eikä edes hautajaiset tulleet mieleen. Vanhanaikaista ajattelua että musta olisi vain hautajaisten väri. Se on juhlava ja arvokas. Sitä paitsi onhan miestenkin pukeutuminen krakan väriä lukuun ottamatta sama häissä ja hautajaisissa. Miksei siis nainen voisi häihin asustaa mustaa mekkoaan värikkäillä asusteilla? Hautajaislookkiin sama mekko mutta ilman asusteita ja koruja, hillitymmällä kampauksella ja meikillä.
Hyväkuntoisia vaatteita saa alennusmyynneistä ja käytettynä. Kukaan ei vie hirteen sen takia jos ulkovaatteet eivät ole ihan nin viimeisen päälle. Naisen ei tarvitse ostaa joka kekkereihin uutta juhlamekkoa, siistejä housuja ja paitoja joita voi käyttää muulloinkin on pilvin pimein tarjolla HALVALLA.
Nimim. kaapissa 3 e villakangastakki (uffin alepäivät) ja lapsella 5 e juhlamekko (huutonet) ja 5 e villakangastakki (fida).
vielä sata vuotta sitten se oli morsian, joka pukeutui mustaan, koska se oli juhlan väri ja erittäin käytännöllinen (asu kävi myös hautajaisiin). Olen itsekin ollut häissä pikkumustassa, asusteilla hain sitten väriä. Enkä muuten ollut ainoa.
Niin, ja olihan mulla omissakin häissäni musta iltapuku ja yhdellä vieraalla valkoinen asu =)
Oletko sinä, jonka mielestä talvella juhliminen on hankalaa, koskaan kokeillut, miten kivat juhlat saattavat piristää ankean arjen keskellä? Suomen kesä on valitettavasti kovin lyhyt, joten on aika ankeeta, jos vain silloin saisi juhlia... Ja sitten on tietysti niitä, jotka valittavat, että kesälomasuunnitelmat menevät pieleen sukulaisten häiden takia. Vali vali vali.
Ihmeellistä, että meidän häissä ei valitettu mistään ja kaikilla oli hauskaa! Miten viitsitte edes kutsua sellaisia vieraita, joita ei oikeasti teidän häät kiinosta? Ja toisin päin, eikö teitä tosiaan kiinnosta mennä hyvän ystävän häihin? Elämme aika eri maailmassa...
jos ASUSTEET eivät ole mustia. Valkoistakin voi olla, mutta ei kokovalkoista. Kokovalkoista mekkoa ei pelasta edes muunväriset asusteet, kokomustan mekon sensijaan pelastaa. Asusteilla tarkoitan tässä nyt laukkua, huivia, kenkiä jne. Pelkkä musta mekko on tökerö.
Jos joku urpo suuttuu siitä että ihminen tulee tyylikkäänä mustassa mekossa asiankuuluvin asustein häihin, niin hohhoijaa sille sitten vaan. Ei taida olla ajantasalla tyyliasioissa hän...
Kesä on juhlien aikaa, erityisesti häiden.
Että kesällä vaan saa/voi olla kivaa? Siihen harmaaseen talveen ei saa tuoda iloista juhlaa kuten häät? Ei ihme että tämä kansa kulkee otsa rypyssä hautaan, kun yksi lyhyt kesä on ainoa aika juhlia yhtään mitään.
Itse mieluummin varaudun ajoissa ettei tule just tuolalisia ongelmia että pitää perua joku kun ei ole sopivia vaatteita.
Olen ostanut jo vuosia sitten parit siistit, klassiset vaatteet. Yhteishinta ollut ehkä 20 e, koska olen vähävarainen. Näillä olen käynyt työhaastatteluissa, hautajaisissa, häissä, rippujuhlissa jne. Kaikki vaatteet ovat sellaisia että niitä voi käyttää myös arkisemmin, esim. siistejä housuja t-paidan kanssa. Eivätkä vie tilaa kuin 2 hengaria.
En iso enkä pikkumustia. Ne on rumia. Ostan vaatteita vain tarpeen mukaan, en roikkumaan kaappiin sillä ajatuksella, että ehkä joskus satun tarvitsemaan ......
sitten taas kesällä saa lukea täältä valituksia kun on joka viikonloppu häät jne.
Sitten kun jokus menee laittamaan häänsä talveen ni valitetaan, että häät kuuluvat kesään.
Kesä on juhlien aikaa, erityisesti häiden.
Että kesällä vaan saa/voi olla kivaa? Siihen harmaaseen talveen ei saa tuoda iloista juhlaa kuten häät? Ei ihme että tämä kansa kulkee otsa rypyssä hautaan, kun yksi lyhyt kesä on ainoa aika juhlia yhtään mitään.
on niin ankea, ettei edes juhliminen tunnu juhlalta.
Olen ollut joskus juhlissa talvellakin mutta pakko sanoa, ettei juhla tunnu talvella juhlalta ollenkaan. Vain kesällä juhla on juhla.
sitten taas kesällä saa lukea täältä valituksia kun on joka viikonloppu häät jne.
Sitten kun jokus menee laittamaan häänsä talveen ni valitetaan, että häät kuuluvat kesään.
kuten en valita ikinä heltestäkään. Talvihäät nyt vaan on kylmät ja ankeat eikä niissä ole ikinä kesähäiden hohtoa.
Olen ollut joskus juhlissa talvellakin mutta pakko sanoa, ettei juhla tunnu talvella juhlalta ollenkaan. Vain kesällä juhla on juhla.
Huoh. Tuo on kyllä ihan omassa päässäsi. Ilmaisena vinkkinä: elämä on mukavampaa jos on myönteinen asenne. Myös talvella.
toki myös järjestelykysymys. Esim. yksissä talvihäissä joissa olin, oli mahtava esitys joka ei ikinä olisi onnistunut kesällä (liian valoisaa). Sen sijaan ankeimmat häät joissa olen ollut olivat kesällä: sää oli viileä, märkä ja tuulinen, hääruokailu ulkona. Katosten alla joo, mutta eipä se katos paljon lämmittänyt ja reunassa istuvat kastuivat. Hyttysiäkin oli kivasti. Muuten ihan jees, mutta eivät olleet ottaneet huomioon sitä mahdollisuutta että kesällä ei aina paistakaan aurinko lämpimästi.
kuten en valita ikinä heltestäkään. Talvihäät nyt vaan on kylmät ja ankeat eikä niissä ole ikinä kesähäiden hohtoa.
Kehtaakohan tässä enää koskaan juhlia kun aina tekee väärin jonkun mielestä. Jos sitä jäisi kotiin katsoon telkkaria...
otan osaa
Minusta talvihäät on just parhaita. Itse varmaan vastaisin, että "kaupoissa on varmasti sopivaa ja budjetille löytyvää vaatetta" "eikö ole kiva kun ei tarvitse vaivata päätään lahjalla" "sanotaanko jossain, että naimisiin saa mennä vain kesällä?"
Mä vihaan tyhmiä valituksia...
Vieraalla menee tosi paljon rahaa vaatetuksen hankintaan etenkin jos perhettä on enemmänkin.
Itse jätin menemättä yksiin talvihäihin juuri siitä syystä, ettei ollut varaa vaatettaa koko perhettä.
ja oma äitini oli sitä mieltä, että menen aivan väärään vuodenaikaan. Olisi pitänyt mennä heinäkuussa (niin kuin hänkin). Valitti siitäkin, kun hääpäiväksi sitten tuli suht lokainen päivä, hänen mekkonsa menee pilalla.... Just, mutta muuten tuli vain positiivista palautetta hääajankohdasta ja häät olivat onnistuneet. Ja mikä parasta, vielä 10 v jälkeenkin onnellisesti naimisissa.
Otetaan esimerkki av:lta.
Täällä joku haukkui Nordean, kun ei päässyt verkkonpankkiin. Syy: hän oli itse jättänyt yliviivaamatta käyttämänsä salasanan, kokeili edes-sun-taas vähän kaikkia ja systeemi meni - turvasyistä - lukkoon. Av-mammalla tuli paha mieli ja hän haukkui Nordean. Jos hän olisi soittanut pankin konttoriin, hän olisi syyttänyt tästä omasta mokastaan pankkitoimihenkilöä.
Hyvä kaaso, kuuntele mitä sanovat. Ynähtele: aivan, kyllä, nii'in etc. diibadaabaa. Älä provosoidu, älä mene mukaan! Toistele: hääpari ei tarvitse esineitä/tavaroita, toivovat häälahjakassaan rahaa, JOS joku joku haluaa muistaa heitä.
Ihania häitä!