Pinnasängystä on vain haittaa!
Mun näkemys on tämä
Pinnasänky vastasyntyneelle. Hyvin harvat vauvat rauhoittuvat sinne nukkumaan. Nukuttaja on itse vaikeassa asennossa seisten pinnasängyn vieressä. Vauvaa ei voi hytkytellä. Jos vauvan laskee alas sinne nukkuvana, se useimmiten herää. Se on yhtä nostelua ja laskemista ja hankalaa asennon vuoksi nukuttajalle.
Pinnasängystä puuttuu vanhemman läheisyys ja lämpö ja luonnollinen liike (siis vanhemman aiheuttama liike patjan välityksellä). Sieltä puuttuu kaikki pienelle vauvalle tarvitsema inhimillisyys.
Kun pohjaa pitää laskea alemmas, nukuttaminen käy yhä työläämmäksi. Nukuttajan selkä on kovilla. Tassuttelu on hankalaa.
Kun vauva oppii nousemaan pinnoja pitkin seisomaan, nukuttaminen on yhtä tuskaa. Vauva nousee myös keskellä yötä seisomaan. Tassutusta ja sängyn hytkytystä on lähes mahdoton tehdä, ellei vanhempi taivu hyvin epäergonomiseen asentoon roikkuen puoliksi pinnasängyn yllä.
Isompi vauva useimmiten alkaa huutaa ja itkeä heti kun hänet laskee pinnasänkyyn.
Nukutukset ovat yhtä huutoa ja taistelua.
Vanhemmat myös voivat jättää vauvan huutamaan yksinään, koska vauva on sinne teljettynä (hyvin negatiivinen puoli, pinnis mahdollistaa tällaisen käyttäytymisen).
Kun lapsi vihdoin itse pääsee pinnasängystä pois, alkaa seuraava vaihe: ravailu pois sängystä ja tuntikausien juoksut ja kiinniottamiset.
Vanhemmilla ei ole omaa aikaa iltaisin ja yötkin ovat katkonaisia, varsinkin, jos vauva huutaa omassa huoneessaan ja jommankumman on noustava öisin jalkeille useitakin kertoja.
Esim. kehto ja vaunut ovat paljon parempia, niissä nukuttaja pääsee ihan lähelle vauvaa ja siihen saa hytkyttelyä mukaan.
Mä päätin jo ennen esikoisen syntymistä, että meillä ei tule olemaan tuollaista. Ei vauva-aikana eikä vanhempana.
Vauva viereen öisin ja se oli siinä. Helppoa, ei taistelua eikä itkuja. Sänky oli tarpeeksi leveä, niin kaikki sai hyvän asennon, ei menny niskat jumiin eikä vauvan liike häirinny. Vauva ei huutanu iltaisin eikä öisin ja me saatiin vielä kahdenkeskeistä aikaa olohuoneessa, ku vauva oli helposti käyny nukkuu, ei ees huomannu, että poistuin vierestä, ku iltaisin nukahti. Nyt vanhempana nukahtaa hyvin omaan sänkyyn, kun oon vieressä. Nukkuu vielä meidän makkarissa. Ja meillä on omaa aikaa iltaisin eikä koskaan taisteluita!!!
Kommentit (47)
ei ole yksikään lapsista nukkunut pinnasängyssä.
Perhepedistä ovat siirtyneet tavalliseen lastensänkyyn.
Välillä perhepedissä on nukkunut yksi lapsi, joskus kaksi.
Pinnasänkykin meillä on ollut kun luultiin sen olevan välttämätön vauvaperheessä :)
joka on jo kolmesti tullut pää edellä alas meidän vanhempien sängystä, vaikka ollaan vieressä siis nukuttu. :(
Meille pinnis on kyllä todella tärkeä. Kun vauva yöllä tulee meidän viereen, niin joudun käytännössä valvomaan, kun pelkään, että lähtee hiljaa möyrimään peiton alta jalkopäähän ja sieltä reunasta yli. Tulee aika lailla univelkaa. Ei auta peittomuurit, tyynymuurit, ei mikään. Tipahtaa muuten pää edellä myös lastensängystäkin. Vaikka pudotus ei ole suuri, niin jos niskalleen tulee, niin on entinen vauva. En tajua, miten ratkaisette tämän ongelman. Meillä se ratkaisu on tuo pinnis, johon lapsi on muutenkin nukahtanut nätisti koko ikänsä. Ongelmana on vain nuo yöt, kun herää ja haluaa silloin tulla viereen.
no meidän lapsemme on nukkunut jo sairaalassa pinniksessä, ei ole ollut suurempia ongelmia nukkumisen kanssa. On vauvana nostettu nukkuvana omaan sänkyyn, jos on sattunut nukahtamaan syliin tms.
Nyt 1,5v ja nukkuu omassa sängyssään, väsyneenä osoittaa sänkyään ja hänet nostetaan sinne nukkumaan; pyörii hetken hakien hyvää asentoa ja nukahtaa. Nukkuu pitkät päiväunet ja yöt yleensä heräämättä välillä.
Miksi lapsi jätetään juuri pinnikseen yksin huutamaan, ei kai tuolla huudattamisella ole mitään tekemistä pinniksen kanssa?
Miten olisi, jos yrittäisitte ymmärtää, että lapset ja perheet ovat erilaisia; mikä sopii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle?
perhepedissä, sivuvaunussa ja kehdossa. Koskaan ei ole kukaan pudonnu mistään. Ku nää asiat on järjestäny hyvin, ei voi pudota.
Meidän esikoinen ei suostunut nukkumaan edes vastasyntyneenä mun vieressä.
Vaati oman rauhan nukkuakseen. Nukkui 3kk ikäisestä 10-11 tuntia yöunia heräämättä. Ja nukkuu edellen nyt 10-vuotiaana. Koskaan ei ole tarvinnut mitään nukutteluja. Jos ei lasketa sitä, että älyttiin jättää vauva itsekseen nukkumaan.
Joo, ja tiedän ettei kaikki vauvat ole tollasia, ei meidänkään muut.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta tuli mieleen sellainen, että onko teillä niin kamalan paksut käsivarret, että ette voi hoitaa esim. tassuttelua pinnojen välistä? Mun lapseni nukkui reilu 1,5 v asti pinnasängyssä, eikä koskaan alkanut huutaa sinne laitettaessa. Tassuttelin yöllä tarpeen vaatiessa pinnojen välistä tarvitsematta edes nousta sängystä itse, koska pinnis oli kiinni meidän sängyssä mun puolella. Kun pinnis siirrettiin kauemmas meidän sängystä, lapsi nukahti sinne itsekseen ilman, että huoneessa tarvitsi parin illan jälkeen edes olla sen aikaa. Nyt 1 v 10 kk nukkuu lastensängyssä, koska kuopus tarvitsee kohta pinnasängyn. Lapsen nukahtamiseen asti istutaan sängynreunalla ja näin estetään tuntikausien ravausmaratonit. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lapsi nukkui aiemmin pinnasängyssä, vaan joka ikinen lapsi varmasti keksii tuon juoksutusleikin viimeistään lastensänkyyn siirryttyään.
Mutta hyvä että olette tekin löytäne
Miksi sitten "tassuttelit" jos lapsi kerran oli rauhassa pinnasängyssä?
ovat nukkuneet ainakin kehdossa. ja siirtyneet pinnikseen sitten kun kehto on ollut putoamisriskintakia vaarallinen.