Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko töissäkäynti opiskelua rankempaa?

Vierailija
17.01.2011 |

Olen opiskeleva yh-äiti, ja valmistun keväällä. Tällä hetkellä tuntuu, että aina on kiire, ja illalla on puurrettava läksyjä tai luettava tenttiin. Rahallisestikin tekee tiukkaa.

Mitä on odotettavissa, kun siirryn työelämään? Helpottaako elämä, vai tuoko vastuu mukanaan suurempia vaikeuksia?

Olen tunnollinen opiskelija, ja tottunut ahkeroimaan, joten sen osalta en osaa pelätä. Odotan kovasti ainakin sitä, etten tule saamaan enää arvosanoja tuotoksistani. Mutta mikä tekee työelämästä opiskelua vaikeampaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppiksessa opiskelleet kaverini sanovat et työ on rankempaa, kun opiskuaikana oli vain vapaata kaikki illat. TKK:lla kemiaa ja tietotekniikkaa opiskelleet taas ovat sitä mieltä et työ on ihanan leppoisaa, kun on sitä vapaa-aikaa iltaisin, eikä ikuisia labroja tai harjoitustöitä öitä myöten.

Vierailija
2/5 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinusta.

Monia korkeakouluopiskelijoita rasittaa se, että homma ei pysy kasassa kun mitään varsinaisia aikatauluja ei ole, vaan itse pitäisi osata jakaa aikansa ja tekemisensä.Tämä usein helpottaa työelämässä, kun ne dedikset tulee ulkoapäin. Myös noista iltahommista pääsee usein eroon ainakin joksikin vuodeksi - myöhemmin vastuun kasvaessa jauralla edetessä tulee lisää taas iltatöitäkin. Paitsi jos ryhdyt tutkijaksi jolloin iltatöitä on aina tai opettajaksi, jolloin iltahommista pääsee eroon parin ekan vuoden jälkeen.

Amk ja koulutasoisilla taas yleensä helpottaa töihin mennessä sen takia, että läksyjä ei iltaisin enää tule, vaan työt voi unohtaa kun oven painaa kiinni. Toisaalta taas sit vaikeuksia voi tulla ihan siitä työn tekemisestä, joka osoittautuu pulpetissa istumista vaikeammaksi ja joskus myöf fyysisesti raskaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa sai itse päättää enemmän aikatauluistaan ja siitä miten hyvin homman teki (eli jos arvosanalla ei ollu niin iso merkitys, ni voi ite päättää panostaa vähemmän).

Töissä työajat on ennalta määrätty eli toisaalta vähemmän mahdollisuuksia sovitella omia menoja (lääkäriajat esim.), toisaalta ei tarvi raivata illoista aikaa "läksyille" (tai no varmaan riippuu töistä). Samoin sit työnlaadun olis oltava tasasempaa, ku ei ite voi niin paljon päättää mikä on tärkeetä ja mikä ei. Ja rahaa tulee tietysti enemmän.

Vierailija
4/5 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat opiskelijat joutuvat opintojen ohella tekemään töitä henkensä pitimiksi, joten siinä mielessä väittäisin, että "pelkkä" työ on ainakin aikataulujen kannalta yksinkertaisempaa. Täydet opintopäivät, kotitehtävät, projektit ja siihen päälle muutama iltavuoro tai viikonloppu töitä on aika raskas yhdistelmä.

Toki se riippuu myös töistä. Aina välillä kadehdin ihmisiä, joilla on selkeä 8-16 työrytmi, vaikka tiedän, etten itse sellaiseen sopeutuisikaan. Tulevaisuudessa teen enimmäkseen freelancer-töitä, eli aikatauluja saa sorvata itse, mutta töitä on paljon.

Lapset tuovat tuohon yhdistelmään tietysti oman lisänsä. Itse olen lapseton, joten en osaa kommentoida sitä puolta.

Yksi asia, josta pääsee eroon työelämään siirtyessään on jatkuva huoli rahasta. Ainakin meidän opiskelijataloudessamme senttien laskeminen on yksi hermoja kiristävä tekijä.

Vierailija
5/5 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni töiden tekeminen on helpompaa kuin koulussa oleminen.

Koulussa, AMK, ollessa stressasi useasti sillä tehtävät vaativat kauheasti aikaa. Yleensäkkin intensiivinen opiskelu ja uusien asioiden omaksuminen vei voimavaroja.

Töissä ollessa sitä työskentelee sen 8h/päivä ja kun tulee kotiin jää aikaa lapsille ja muulle elämälle.

Opiskelu on elämä mutta töiden tekeminen on erillinen osa elämää. Riippuen tietysti työstä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi