Apua, päiväkodissa eräs lapsi puree lastani!
Alle 3-v ryhmässä eräs toinen lapsi jo useampaan otteeseen purrut omaa lastani. Tädit sanovat että yrittävät kyllä seurata tilannetta, mutta lapset tykkäävät leikkiä yhdessä ja pureminen käy niin hetkessä etteivät pysty aina ennakoimaan. Mitä pitäisi tehdä? Purrut todella kovaa, melkein mennyt läpi ihosta yhdellä kertaa:(
Kommentit (55)
Kerro hoitajille, että sinulle on tärkeää, että lapsesi on turvassa päiväkodissa. (Se edellyttää tarvittaessa sitä, että arvaamatonta lasta tulee vahtia niin tiiviisti, että ei käyttäydy väkivaltaisesti.)
yksivuotiaan tai pienemmän lapsen paikka ole vielä kotona? mix niitä lapsia pitää tehdä jos niille ei ole aikaa tai varaa..?
Meilläkin puri lapsi pikkuveljeään.Oli kateellinen.Meillä on nyt 5 lasta (4 tyttöä ja 1 poika) ja kun kuopus,eli poika syntyi toiseksi nuorimmainen (1,5 v) alkoi puremaan häntä ja muutenkin teki ilkivaltaa pojalle.Piirsi tussillakin tälle tissit... Olimme aika hukassa,koska lasta ei voinut jättää hetkeksikään yksin.Epäilemme että se vaikutti asiaan kun hehkutimme kuinka ihanaa on että tulee poika.
Pureminen ym. loppui yhtäkkiä kuin seinään.Kuopus on nykyään 2 v.
Olen pph ja minulla on käytännössä aina 1-2 vuotiaita taaperoita hoidossa. Tuossa iässä hyvin monilla on joku tietty tapa, jolla ilmaisevat suuttumusta. On ollut purija, nipistäjä, tönijä, läpsijä..
Yleensä tavan saa kitkettyä melko nopeasti pois, tehokkaalla kieltämisellä, ja tilanteesta pois viemisellä, mutta aina välillä on joukossa joku, joka sitkeästi vaan jatkaa tyyliään. Useimmitenhan esim. puraisu tulee tilanteessa, jossa yhdellä taaperolla on lelu, toinen taapero menee ottamaan sen kädestä, ensimmäinen ei heti luovuta, joten toinen puraisee/nipistää/tönäisee tms.
Ja toki, minäkin vanhdin taaperoita jatkuvasti, mutta väkisin ehtii syntyä tilanteita, joissa puraisu tms. ehtii tapahtua, en mitenkään pysty seisomaan jokaisen rinnalla joka sekunti. Esim. Olen pesemässä kakkapyllyä, vaihtamassa vaippaa, niistämässä nenää, kattamassa ruokia pöytään.. jne. Yksi ihminen ei joka sekunti pysty seisomaan kaikkien vieressä, vaikka kuinka haluaisi, jos ryhmässä on esim. 2x 1v, ja 2x 2v, ja vielä 3v.
ja 39 lisää sen tärkeimmän, joka unohtui :D
Eli yleensä lapsi oppii nopeasti, että pureminen/nipistys on kiellettyä, kun joka ikinen kerta kielletään selvästi, ja yksinkertaisesti "ei saa purra, "Liisalle" sattui kipeästi, ja tuli itku! Nyt pyydä anteeksi!" Jo 1½v osaa pyytää anteeksi silittämällä, halaamalla tms. jos ei osaa vielä sanoa. "pipiä" painotetaan, ja kielletään useampaan kertaan. Minä otan purijan eteeni seisomaan ja kyykistyn eteen puhumaan totisella ilmeellä painokkaasti.
Joiltain tapa on lähtenyt vasta siinä vaiheessa, kun joku toisita lapsista on suuttunut ja turhautunut puremiseen niin paljon, että on puraissut takaisin. Se yleensä viimeistään tehoaa, kun lapsi huomaa, kuinka kipeästi se tosiaan käy.
sitten vasta tajusi, että se käy kipeää. Yhtään kertaa ei sen jälkeen ole enä purrut ketään.
Meillä kävi tälleen että 3-vuotias puri jatkuvasti isoveljeään ja teki sitä jopa 2 kuukauden ikäiselle puolustuskyvyttömälle vauvalle,jolle jäi ikuinen arpi korvaan).Vauva on siis tyttö.Loppui siihen,että 5 vuotias "suuttui" totaalisesti ja löi pikkuveljeään kun tämä oli taas purrut häntä kun isoveli ei antanut lelua hänelle (mikä ihmetytti mua,koska meillä on aina kaksi kappaletta samaa lelua,ettei tule riitaa)
Tästä on jo pari vuotta aikaa.
ei tarvitse toisen aina härnätä.. halaus tilanteessa voi toinen purra. kokemusta on.. minä annan kunnon opetuksen takaisin ja puren että tietää miltä se toisesta tuntuu sillä meillä lopettaneet ei ikinä ogelmaa jäänyt.. voi jäädä pysyvät jäljet jos lapsi puree. joillekkin lapsille vaan jää tavaksi purra toisia. monet vanhemmat hyväksyy lasten puremisen.
Lapsista tulee siellä eläimiä. Vain aggressiivinen käytös ja taistelu omasta reviiristä jyllää.
samaa ongelmaa. Pienempi poika joutui reilun vuoden ikäisen puremisen kohteeksi toistuvasti. Kyllä siihen puututtiin, sekä vanhemmat että päiväkodinhenkilökunta, mutta ei joka sekunti vaan pysty kaikkea näkemään. Tilanne ratkesi niin, että meidän pari vuotias pääsi leikkimään enemmän isompien kanssa ja opetettiin väistämään ja tällä purijalla meni puremiskausi hiljalleen ohitse. Nykyään päiväkodissa jo leikkivät keskenään :) Kyllä siinä molemmin puolin vanhemmat oli pahoillaan, kun tuommoseen joutui puuttumaan, mutta onneksi kukaan ei vetänyt herneitä nenään :) Joillakin vaan on tuommoinen kausi.
Niin pienet stressaantunvat päiväkotirumbassa, ovat hermostuneita ja voivat siksikin helpommin esim. purra. Taapero kehittyy paremmin kodin rauhassa äidin tai isän hoidossa.
Älkää tehkö lapsia, jos ei ole mahdollisuutta hoitaa kotona kolmea vuotta.
Hävetys oli kyllä valtava, kun sain tietää poikani purevan lapsia toisinaan. Olin järkyttynyt ja hyvin pahoillani asiasta.
Selviteltyäni asiaa, sain asiaan erittäin loogisen vastauksen. Poikani oli tuolloin 2-vuotias, puhetta ei tullut ja konfliktitilanteissa oli löydettävä jokin keino kommunikoida ja hänelle se valitettavasti oli juurikin tuo pureminen. Kausi meni kyllä ohi onneksi aika nopeasti ja pahempia tuhoja ei puremisen vuoksi onneksi päässyt tapahtumaan.
Eräs isä lastaan hakiessaan kuuli poikani puraisseen hänen poikaansa ja voi ei, isä suhtautui minuun erittäin koppavasti, ymmärrettävästi. Hoitajalle puheli, että kyllähän se on vanhempien tehtävä kasvattaa lastaan. Tuntui niin pahalta, koska kasvatuksen kyllä olemme aina hoitaneet. Juttelin sitten tuon isän kanssa, pahoittelin ja sain hänet sitten hieman leppymään. Ihmiset suhtautuvat kovin eri tavoin, täytyy myöntää että itseänikin puistatti, kun myös poikaani myöhemmin purtiin. Lohduttavaa, että tuo kausi menee nopeasti ohi. Täytyy myös muistaa mennä fyysisesti lapsen tasolle ja tehdä hyvin selväksi, että pureminen on ehdottomasti väärin tehty.Kyl se on noiden lasten kanssa melkoista showta..
Vai , että hepatiitti.. johan nyt oli taas .. lapset nyt vain purevat. Kieltämällä ja kieltämällä vähitellen jää pois....
Oma lapseni oli aikanaan yhdessä vaiheessa tuollainen purijalapsi. Vaihe meni kyllä ohi, mutta olihan se ikävää sekä muiden, purtujen lasten että omanikin kannalta. Kotona kyllä tehtiin asia hyvin selväksi eikä puremista siellä enää esiintynytkään (helpompi pitää lasta silmällä) mutta päiväkodissa sitä esiintyi, kun hoitajat eivät ehtineet vahtia koko aikaa. Kun minulle tästä sitten valitettiin (hoitajat, muut vanhemmat), olin tietysti kovin pahoillani ja pyysin anteeksi lapseni puolesta mutta tein samalla hyvin selväksi sen, että kotona lapsi on tietysti vanhempien vastuulla ja valvonnan alaisena ja täällä päiväkodissa vastuu ja valvonta kuuluu henkilökunnalle, minä en voi etänä työpaikalta käsin asialle yhtään mitään hoitopäivän aikana.
Miksei sun lapsi puolustaudu ja vedä turpaan sitä paskiaista joka tulee pureen?!
Kyllä tuo takaisin pureminen on tosi tehokas tapa saada pureminen loppumaan. Vaikka joidenkin mielestä Se on raakaa. Mutta Se että lapsi puree hoitokavereitaan jatkuvasti on myös todella kurjaa käytöstä. Ja Se on kitkettävä pois. Jokaisella on oikeus olla hoidossa ja siihen ei kuulu pureva hoitokaveri.
Tyttöni oli aikoinaan pph:lla hoidossa jonne tuli minusta jo ihan liian iso purija. 3 vuotias poika. Tämä sitten puri muita lapsia vähän väliä. Ja puri muuten omia vanhempiaan ihan jatkuvasti. Hoitaja kysyi vanhemmilta, että tarvitsetteko hänen apua puremisen lopettamiseen. Kyllä halusivat. Parissa viikossa pureminen loppui. Juuri tuolla pure takaisin systeemillä. Eli kun poika puri jotain, hoitaja meni ja pyysi uhria puremaan poikaa takaisin. Varsinkin pojan sisko oli kuulemma heti puraissut takaisin.... Minun lapseni ei halunnut kostaa.
Olen pph ja minulla ryhmässä yksi pureva lapsi. Monasti leikkii ihan nätisti mutta kun itse poistun huoneesta hetkeksi esim. pyyhkimään kakalla käyneen pyllyä, hakemaan nenäliinaa jne. puree tämä lapsi sillä aikaa aina toisia lapsia. Toisinaan tuntuu että oikein kärkkyy tilaisuutta. Lapsen vanhemmat sekä esimieheni sitä mieltä että menee ajankanssa ohi. Niin varmasti meneekin, mutta minulla ei silmät ja kädet vaan mitenkään riitä kokoajan suojelemaan muita lapsia.
loppu kun vaihdettiin toiseen hoitopaikkaan.ei noille häiriintyneille lapsilleoikeastaan voi yhtään mitään ellei koriolot parane.
puremisen takia ja sekös meitä kotona vaan naurattaa. PM
Kysyn vaan ketä vastaan teit rikosilmoituksen? kaupunkia, päiväkodin johtajaa, ryhmän opettajaa? MMinä ainakin olen monesti yksin töissä 6-7 lapsen aknssa pukemassa, toinen on ulkona osan kanssa ja yksi on jo päässyt kotiin. Jos meinaa loput saada ulos ei vana pysty kaikkia vahtimaan. Varsinkin kun niitä purijoita on yleensä useampi. Plus että aika moni 1-vuotias repii kaveria hiuksista ym.