Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 4v sairasta lasta ei saa jäädä hoitamaan?!

Vierailija
16.01.2011 |

Työkkärin lapussa luki näin. En tiennytkään, että se raja on 4v. Olen luullut, että on se on 10v.

Eli jos on työkkärin työharjoittelussa tai koulutuksessa tai vastaavaa, niin poissaolon perusteeksi ei riitä lapsen sairaus jos lapsi on yli 4v. Kiva jos huomaa, että lapsella on kuumetta aamulla, niin hoitaja on pakko saada heti tai tulee 3kk karenssi luvattomasta poissaolosta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 10 vuotiasta saa hoitaa 3 arkipäivää (joissakin liitoissa enemmän).

tes määrittelee, miten pitkä aika siitä on palkallista.

Vierailija
22/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaolo työllistymistä edistävästä palvelusta Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 1 §:n 2 momentin 3–6 kohdassa tarkoitettujen työllistymistä edistävien palvelujen aikana niiltä päiviltä, joina hän ei osallistu palveluun, ellei poissaolo johdu: 1) työkyvyttömyydestä; 2) kerrallaan enintään neljän työpäivän ajalta alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta; 3) työhaastattelusta tai muusta tähän rinnastettavasta työllistymiseen liittyvästä syystä. Eli kyllä minun nähdäkseni on oikeus työharjoittelussa tai koulutuksessa saa jäädä hoitamaan sairasta lasta (myös sitä alle 4-vuotiasta) ilman, että menettää etuuksia.

siellä kun sanotaan aika tarkasti, että tätä lapsenhoito-oikeutta ei ole jos on työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa. Eli perustuu lakiin, siellä lukuun 10 ja sen ensimmäisiin pykäliin. On täysin yksiselitteisesti sanottu laissa, jota Kela ei voi ohittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei laki kiellä eikä voikaan kiellä. Niiltä päiviltä vaan jää korvaus saamatta.

Vierailija
24/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saisi olla poissa koulutuksesta samoin edellytyksin kuin muutkin. Eli alle 10-vuotiasta lasta saa kyllä hoitaa työvoimapoliittisen kurssin aikana kotosalla.

Vierailija
25/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisopiskelija saisi hoitaa sairasta lasta. Joku on nyt kuvitellut omiaan.

Vierailija
26/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisopiskelija saisi hoitaa sairasta lasta. Joku on nyt kuvitellut omiaan.

eikä tietenkää saa päivärahaa. Ja keskeyttää koulutuksen ja saa karenssia.

Vierailija
27/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaolo työllistymistä edistävästä palvelusta Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 1 §:n 2 momentin 3–6 kohdassa tarkoitettujen työllistymistä edistävien palvelujen aikana niiltä päiviltä, joina hän ei osallistu palveluun, ellei poissaolo johdu: 1) työkyvyttömyydestä; 2) kerrallaan enintään neljän työpäivän ajalta alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta; 3) työhaastattelusta tai muusta tähän rinnastettavasta työllistymiseen liittyvästä syystä. Eli kyllä minun nähdäkseni on oikeus työharjoittelussa tai koulutuksessa saa jäädä hoitamaan sairasta lasta (myös sitä alle 4-vuotiasta) ilman, että menettää etuuksia.

siellä kun sanotaan aika tarkasti, että tätä lapsenhoito-oikeutta ei ole jos on työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa. Eli perustuu lakiin, siellä lukuun 10 ja sen ensimmäisiin pykäliin. On täysin yksiselitteisesti sanottu laissa, jota Kela ei voi ohittaa.

Olen itse ollut työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa ja olin kaksi kertaa 2 päivää kotona hoitamassa sairasta lasta. Sain näiltä päiviltä ihan normaalit korvaukset. Ehkä sitten riittuu toimistosta/kelasta, joka tulkitsee miten sattuu näitä asioita.

Vierailija
28/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa ja olin kaksi kertaa 2 päivää kotona hoitamassa sairasta lasta. Sain näiltä päiviltä ihan normaalit korvaukset. Ehkä sitten riittuu toimistosta/kelasta, joka tulkitsee miten sattuu näitä asioita.

siellä se sanotaan. Eikä se mitään kumoa, johan tuossa ensimmäisessä lainauksessa todettiin, että koskee vain kohtia 3-6, eka kopioija vaan ei vaivautunut katsomaan, mitä lukee kohdissa 1 ja 2

Vierailija
29/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 § (22.12.2009/1188)

Oikeus etuuteen työllistymistä edistävien palvelujen ajalta

Työllistymistä edistäviin palveluihin osallistuvan työnhakijan toimeentulo turvataan työttömyyspäivärahalla tai työmarkkinatuella.

Työllistymistä edistävillä palveluilla tarkoitetaan:

1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvussa tarkoitettua työvoimapoliittista aikuiskoulutusta;

2) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 9 luvussa tarkoitettua omaehtoista opiskelua;

3) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvun 1 §:ssä tarkoitettua työkokeilua, työelämävalmennusta ja työharjoittelua;

4) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvussa tarkoitettua työ- ja koulutuskokeilua;

5) maahanmuuttajan kotoutumistoimenpidettä, jonka työ- ja elinkeinotoimisto on maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain 10 §:n 3 momentin nojalla rinnastanut edellä 1 tai 3 kohdassa tarkoitettuun palveluun;

6) kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettua kuntouttavaa työtoimintaa.

Vierailija
30/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaan on, ettei noissa kohdissa missään kielletä alle 10 vuotiasta hoitavan tukea edes poissaolopäiviltä.

Vierailija
31/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten pitää viedä? Onko jossain sitten sanottu, ettei lasta saa ottaa mukaan töihin tai koulutukseen? (Veikkaan, ettei, koska kenelläkään ei tule mieleen, että joku tekisi niin ja siten sitä ei ole tajuttu kieltää.) Tai kai sen voi viedä sinne Kelaan, miettivät sitten siellä mitä tekevät sairaan lapsen kanssa. Vai pitääkö aamulla soittaa ja tehdä itsestään pikainen lastensuojeluilmoitus, jotta lapselle tehdään pikainen huostaanotto?

Luoja minua varjele työttömyydeltä, työnantajatkin joskus pompottavat, mutta ei tunnu olevan mitään siihen verrattuna mihin joutuu, jos joutuu työttömäksi.

Vierailija
32/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottaisiin ettei aikuinen saisi olla kotona sairasta lasta hoitamassa kurssin aikana.

Vierailija
33/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuutta ei makseta palvelujen poissaolopäiviltä, ellei poissaolon syynä ole työkyvyttömyys, alle 10-vuotiaan lapsen sairaus (poissaoloa enintään neljän päivän ajan), työhaastattelu tai siihen rinnastettava syy, joka liittyy työllistymiseen.

" Poikkeus: Työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa ja omaehtoisessa opiskelussa työttömyysetuutta maksetaan myös poissaolopäiviltä.

http://www.esimiesliitto.com/index.php?option=com_content&view=category…