Jopa 13-vuotiaille annetaan e-pillerireseptejä!
Jos olisin lääkäri ei tulis mieleenkään antaa tuollaiselle esiteinille mitään pillereitä! En ainakaan ilman vanhempien lupaa....
Kommentit (131)
Miettikää minkälaisia koteja joillain 13-vuotiailla on. Lääkäristä soitetaan, että teidän lapsi on täällä hakemassa E-pillereitä, niin vanhemmat antaa lapselle kunnon selkäsaunan. Tilastollisesti vielä varmasti ongelmallisten kotien tytöt aloittavat seksielämän aikaisemmin.
Vanhempien velvollisuus on luoda lapseensa sellainen puheyhteys, että lapsi voi tulla puhumaan mistä vain. Myöskin vanhempien tulisi suurin piirtein tietää kenen kanssa ja missä lapsi kulkee, onko hänellä poikaystävää ja ennen kaikkea aloitaa seksivalistus jo hyvissä ajoin alakoulua.
johtuen tautien lisääntymisestä...samoin lapsettomuus. Pillerit ei auta siihen. en kannata minäkään sitä että automaattisesti pikkuteini saa pillerit...
lisääntynyt riski liittyy nuorena aloitettuun seksielämään sinänsä, ei sukupuolitauteihin. Ehkäisymenetelmä ei vaikuta siihen.
*ilmoitettais pojan vanhemmille
"entäpä jos pitäisi antaa sen pojan sotu, jonka kanssa aikoo seksiä harrastaa. Sitten jos olis alaikäinen siis poika niin ilmoitettais vanhemmille* tai jos olis täysi-ikäinen ilmoitettais poliisille tai sosiaaliviranomaisille, että ko henkilö harrastaa seksiä alaikäisen kanssa."
Ei ainakaan pillereitä vaan jakamalla siihen saada muutosta.
kuinka jatkaisit tätä "hoetaan hokemasta päästyä"-linjaa, niin minä en ainakaan näe loogista yhteyttä pillereiden käytön ja kondomien käyttämättömyyden välillä. Eikä siitä ollut olemassa viitteitä omassa nuoruuteni kaveripiirissäkään.
ole yli 12-vuotiaita lapsia. Ja tyhminähän te pidätte omia lapsianne jos kerran toinen vaihtoehto sulkee pois toisen vaihtoehdon. Ei se teini jätä seksiä vaikka ei pillereitä saisi, riski raskautua suurenee.
runsaat, kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset sekä finniongelmat.
Näihin vaivoihin juuri 15 v täyttänyt tyttäreni sai pillerit vaikkei seksielämästä ole vielä tietoakaan. Kävimme yhdessä ihotautilääkärillä.
Itse ehdin aikoinaan syödä vuoden verran pillereitä ilman ehkäisytarkoitusta juuri samoihin vaivoihin.
käyttää e-pillereitä.
Tilanne, jossa pillereitä harkitaan, on hankalat kuukautisvaivat. Tyypillisesti sen ikäinen tulee äidin kanssa lääkärin vastaanotolle keskustelemaan. Ongelmana ovat vuodot, jotka ovat hyvin epäsäännölliset, todella runsaat ja kivuliaat. Sitten keskustellaan ja käytännössä aina valitaan keltarauhashormoni säännöllistämään vuodot, yleensä säännölinen kierto myös vähentää vuotoa. Kipuun voi käyttää kipulääkkeitä. Toki e-pillereillä voi hoitaa nämä kaikki ongelmat, mutta harva 13-vuotias ja hänen äitinsä kokee pillerit ensisijaiseksi vaihtoehdoksi.
Sitten ovat erikseen yleensä rankoista kotioloista tulevat tytöt, joilla voi seksielämä olla aloitettu todella nuorena. Heillä täytyy miettiä kokonaistilanne ja selvittää, mikä on vanhempien kyky ja kiinnostus huolehtia lapsensa ehkäisyasioista. Ei-toivottu raskaus on kuitenkin hyvin rankka kokemus tämänikäiselle lapselle. Eli joissakin tilanteissa e-pillereiden aloittaminen voi olla järkevin ratkaisu.
Terveydellistä estettä e-pillereiden aloitukselle ei ikä aseta. Kunhan kuukautiskierto on alkanut.
vanhempi haluaa vasta siinä vaiheessa tietää, missä mennään, kun lapsi jo suunnittelee seksielämän aloittamista ja hakee e-pillerireseptin lääkäriltä. Se on täysin vanhemman vika,jos on autuaan tietämätön lapsensa asioista. Suljetaan vaan kokonaan silmät ja korvat, (ja suukin) kun ajatellaan,että "ei meidän liisa", ja sitten syytetään lääkäriä,kun saadaan tietää,että "kyllä se tiedän liisa sittenkin." Jos siis lääkärin tulisi vanhemmille asiasta ilmottaa, niinkun täällä nyt monet vaatii. Mitäs sitten, kotona odottaa hervoton saarna, ja nähtävästi jonkun kotona jakorasiaksi haukkuminenkin, siihenkö loppuu teinin eteneminen väärään suuntaan? Tuskin.
Kaveripiirillä on aika suuri vaikutus tuon ikäiseen, varsinkin kun tykkäävät kaveerata vähän vanhempien tyttöjen kanssa. Kokeilunhalu kasvaa ja halutaan tehdä perässä sitä mitä kaveritkin. Kavereista on aika vaikea erottaa, enkä ite lähtis sitä yrittämäänkään ihan jo teinin vihojen saamisen takia, mutta ohjata ja opastaa parhaansa mukaan pois siitä mihin ne kaverit yrittää vetää.
Puhukaa niille teineillenne asioista ENNEN älkääkä jälkeen. Yrittäkää asettua heidän saappaisiinsa ja kohdelkaa sen mukaan, älkääkä kuvitelko,että kun olette tehneet kasvatuksen suhteen kaiken just niin kun oppikirjoissa sanotaan, niin mikään ei yksinkertasesti vaan voi olla pielessä.
Kyllä minäkin aikanani olisin turvautunut mielummin äitiini kuin kavereihini, mutta äitiä ei ollut ja isälle oli yhdentekevää mitä tein enkä kokenut pystyväni hänelle mistään puhumaan, joten kaverit oli ne joista otin mallia ja niin opin asiat sitten kantapään kautta teiniraskaudella ja klamydialla. Virheistä ei voi oppia,jollei niitä tee, mutta parempi ne on ennaltaehkäistä jos vaan suinkin mahdollista.
on sivuvaikutuksia ja ne vaikuttavat jopa persoonaan ja käytökseen. Oman teinini kavereista jotkut lopettaneet pillerit sen takia.
Ei ole mikään pikkujuttu sekoittaa 13v kehittyvän lapsen hormonitoimintaa pillereillä. Kyllä vanhempien pitää tietää lapsen lääkityksestä, myös e-pillereistä.
jos saa tietää että tyttö on pyytänyt pillereitä. Itse ainakin haluaisin tietää asiasta ja olen jopa sitä mieltä että 13-vuotiaani seksielämä kuuluu myös mulle. Sen ikäistä ei tarvi kohdella täysivaltaisena, vastuunsa tuntevana yhteiskunnan jäsenenä kun sitä ei vielä moneen vuoteen ole.
Olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tietää. Mutta mitä etua tytölle toisi se, että sinä tiedät? Et pystyisi hänen seksipuuhiaan lopettamaan, ellet sulkisi häntä selliin.
Kun tätäkin palstaa lukee, kyllä tämä maa on täynnä tavalla tai toisella vinksahtaneita vanhempia, ja kaikki hyvätkään vanhemmat eivät pysty seksiasioihin suhtautumaan järkevästi. En siksi uskaltaisi ihan heti lähteä vetämään mitään "aika harva antaisi selkään"-johtopäätöksiä.
Järkyttäviä asenteita useimmilla kirjoittajista. 13 v pillerinhakija on onneksi harvinaisuus. Lääkäri ja terveydenhoitaja ovat vaitiolovelvollisia eli vanhemmille ei ilmoiteta. Kumppanin ikä ym kyllä selvitetään ja jos herää epäily hyväksikäytöstä ym, tehdään lastensuojeluilmoitus. Ehkäisyä puitaessa selvitetään hyvin kokonaisvaltaisesti tilannetta muutenkin, sitä tarkemmin mitä nuoremmasta kyse. Tyttöjen pitää pystyä luottamaan siihen, ettei heidän tietojaan levitetä terveydenhuollosta eteenpäin, koska muuten eivät hakeudu sinne. Useimmilla äiti on tietoinen pillereiden hakemisesta ja on jopa saattanut ehdottaa sitä. Itse olen sitä mieltä, että 13 v on ehdottomasti liian nuori aloittamaan seksielämän mutta sen ikäiselle raskaus on moninkertainen katastrofi.
on sivuvaikutuksia ja ne vaikuttavat jopa persoonaan ja käytökseen. Oman teinini kavereista jotkut lopettaneet pillerit sen takia. Ei ole mikään pikkujuttu sekoittaa 13v kehittyvän lapsen hormonitoimintaa pillereillä. Kyllä vanhempien pitää tietää lapsen lääkityksestä, myös e-pillereistä.
jos saa tietää että tyttö on pyytänyt pillereitä. Itse ainakin haluaisin tietää asiasta ja olen jopa sitä mieltä että 13-vuotiaani seksielämä kuuluu myös mulle. Sen ikäistä ei tarvi kohdella täysivaltaisena, vastuunsa tuntevana yhteiskunnan jäsenenä kun sitä ei vielä moneen vuoteen ole.
Olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tietää. Mutta mitä etua tytölle toisi se, että sinä tiedät? Et pystyisi hänen seksipuuhiaan lopettamaan, ellet sulkisi häntä selliin. Kun tätäkin palstaa lukee, kyllä tämä maa on täynnä tavalla tai toisella vinksahtaneita vanhempia, ja kaikki hyvätkään vanhemmat eivät pysty seksiasioihin suhtautumaan järkevästi. En siksi uskaltaisi ihan heti lähteä vetämään mitään "aika harva antaisi selkään"-johtopäätöksiä.
tämän takia on hyvä, että teini voi keskustella luottamuksella ammattilaisten kanssa. Ihmisillä on kummallisia asenteita. Oma äitini muistaa hormonipommi-pillerit omasta nuoruudestaan ja uskoo esimerkiksi niiden alentavan hedelmällisyyttä, vaikka on korkeasti koulutettu ihminen. Ammattilaisilta saa oikeaa tietoa ja ammattilaiset myös selvittävät aina pillereiden käyttöön liittyvät riskit. Ei pillereitä määrätä, jos joku terveydellinen seikka estää sen.
Ja kyllä raskaus on sille 13-vuotiaalle aika paljon pillereitä suurempi hormonipommi.
Ihan yleisesti annetaan pilleriresepti esim, aknen hoitoon eikä siinä tarvitse vanhemmilta kysyä mitään.
itse olen hakenut pillerit 16v ja sen ikäisenä olin jo mielestäni tarpeeksi vastuullinen mutta ei sentään mikään 13v! Ja millähän sitä sais pojatkin kantamaan vastuuta jos aina vaan heppoisin perustein tyttölapsille jaetaan pillerit. Pojat mukaan lääkärille jos tuntevat että pillerit tulee tarpeeseen! Onhan ne pojatkin vastuussa raskauksista ei vaan tytöt! Nykysysteemillä pojat eivät kanna mitään vastuuta!
on vain sattumaa, että pillerit on keksitty vain naisille. Ei se, että tyttö hakee pillereitä, mitenkään automaattisesti tarkoita että vastuu olisi sysätty vain hänelle. Itse ainakin hain ekan reseptini ihan yhteisten keskustelujen seurauksena ja ennen kaikkea omasta tahdostani.
En myöskään muista törmänneeni teininä poikiin, jotka eivät olisi halunneet kondomia käyttää.
Miehillehän on kehitetty e-pilleriä, mutta se ei kuulemma myisi sivuvaikutustensa takia (jotka ovat siis samaa luokkaa kuin naisten vastaavilla... tulee mieleen että onko miehet tekijöiden mielestä hiiriä vai kun eivät uskaltaisi käyttää niitä).
Ja muuten, miksi _naisten_ pitää ottaa ylimääräisten hormonien riskit, jos miehelle _samantasoiset_ ovat liian suuret?
Ette ole osanneet itse seksuaalisesti ahdistuneina ihmisinä keskustella teinienne kanssa seksistä kertaakaan, ja nyt jostain kuulitte, että teinit käyvätkin keskustelemassa asioistaan lääkärin ja terkkarin kanssa? :D
Lääkärillä ei ole LUPAA kertoa nuoren käynneistä vanhemmille, eikä myöskään mitään järkevää perustetta olla kirjoittamatta pillerireseptiä (elle sitten ole jotain lääketieteellistä syytä). Eli pillerit saa jos niitä tarvitsee, ja hyvä niin! Kondomivalistus annetaan luonnollisestikin samalla, vaikka se olisikin vanhempien tehtävä. Ei-toivottu raskaus on keskeytettynäkin nuorelle raskas, traumatisoiva ja vaarallinen tilanne.
Ja muuten, miksi _naisten_ pitää ottaa ylimääräisten hormonien riskit, jos miehelle _samantasoiset_ ovat liian suuret?
Tai ettei vain olisi AV:lta. Miesten ehkäisypillerin haittavaikutukset ovat kyllä vähän eri luokkaa kuin naisten.
Minä lääkärinä ainakaan en ottaisi vastuuta jonkun pikkuteinin seksielämästä ellei vanhemmat olisi asiasta tietoisia eli ensin ottaisin yhteyttä vanhempiin...13v on aivan liian nuori harrastamaan seksiä! Ei niitä varotoimenpiteeksi kaikille mukuloille tule jakaa!Kondomejakin voi jakaa jos siltä tuntuu! Eikö 13v osaa niitä poikaystävälleen antaa?
voi vaatia teiniä kertomaan kotona ennenkuin määräät pillerit. Pitäisi olla _lääketieteellinen_ syy kieltäytyä.
että tähän ketjuun tuli yli 100 viestiä ennen kuin kukaan puhui pillereiden sivuvaikutuksista!
Koskaan en ole voinut niin huonosti, kuin pillereitä syödessäni ja silloin olin sentään jo täysi-ikäinen.
Mitähän vaikutuksia pillereillä voi olla kehittyvien nuorten elimistöön???
on sivuvaikutuksia ja ne vaikuttavat jopa persoonaan ja käytökseen. Oman teinini kavereista jotkut lopettaneet pillerit sen takia.
Ei ole mikään pikkujuttu sekoittaa 13v kehittyvän lapsen hormonitoimintaa pillereillä. Kyllä vanhempien pitää tietää lapsen lääkityksestä, myös e-pillereistä.
Olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tietää. Mutta mitä etua tytölle toisi se, että sinä tiedät? Et pystyisi hänen seksipuuhiaan lopettamaan, ellet sulkisi häntä selliin.
Kun tätäkin palstaa lukee, kyllä tämä maa on täynnä tavalla tai toisella vinksahtaneita vanhempia, ja kaikki hyvätkään vanhemmat eivät pysty seksiasioihin suhtautumaan järkevästi. En siksi uskaltaisi ihan heti lähteä vetämään mitään "aika harva antaisi selkään"-johtopäätöksiä.
Luojan kiitos siitä, että Suomessa ala-ikäinen saa keskustella näistä asioista lääkärin kanssa ja ammattilainen määrää tarvittaessa pillerit joko ehkäisyyn tai muuhun vaivaan!
Jos nyt jollekin pillerit ei sovi, niin teinillepä ne voi sopia. Oltiinpa pillereistä mitä mieltä vaan, ei voi torjua tieteellistä faktaa siitä, että ne (raskauden ehkäisyn, menkkaongelmien helpotuksen lisäksi) myös aikaansaavat ehkäisyn munasarjasyöpää vastaan. Itse olen erittäin tyytyväinen siitä, että söin muutamia vuosia pillereitä juuri tästä syystä.
Olisi hirvittävää, jos Suomessa vanhemmat päättäisivät alaikäisten ehkäisystä! Tytöt saisivat kärsiä teiniraskauksista (kuten USA:ssa) ja hirvittävistä kuukautiskivuista sekä epäsäännöllisistä menkoista. Usein näillä "hyvää tarkoittavilla" vanhemmilla on melkoisia huuhaa-käsityksiä lääkkeistä, eikä vähimpänä esimerkkinä tuo "hormonit ovat AINA pahasta ja hirvittäviä" -mielipide. Äidit voivat esim. luulla, että menkat ovat tarpeen ja hyvä asia kun oikeasti asia on niin, että mitä vähemmän kuukautisia elämän aikana naisella on, sitä parempi! On siis HYVÄ juttu esim. syödä pillereitä putkeen ja olla ILMAN menkkoja. Menkat ei ole mikään "puhdistautuminen". Päinvastoin, mitä vähemmän menkkoja, sitä pienempi riski sairastua erinäisiin tauteihin. Naisen elimistö on kivikautinen - ennen nainen teki paljon lapsia, imetti ja kuoli nuorena. Nyt naisen elämä on täysin erialainen!
Äideillä voi olla myös muita outoja käsityksiä. Mm. sellainen, että tyttärillä ei ole seksuaalisia haluja lainkaan, miehet vaan hyväksikäyttävät heitä.
Tai että tyttö ei saa käyttää kuukautiskuppia tai tamponeja, ettei IMMENKALVO repeä...! ajatella!
Kyllä
se on hyvä, että lääkärit päättävät näistä asioista, eivätkä kaiken maailman hihhuli-, huuhaa- ja PUOSKARIÄIDIT!
Tai ettei vain olisi AV:lta. Miesten ehkäisypillerin haittavaikutukset ovat kyllä vähän eri luokkaa kuin naisten.
Seiskaa en lue, ja AV:lle tulin vasta ko tiedon saamisen _jälkeen_. Että ei tullut siitä kohtaa pisteitä.
Tieto tuli siitä, kun asiasta (miesten e-pillerin kehitys jäihin) uutisoitiin, jutussa tutkimusta oli referoitu hyvin.
Minkä ikäisen tulee saada pillerit niitä halutessaan ja vieläpä niin että pelkkä kertakänyti lekurilla riittää.