Jopa 13-vuotiaille annetaan e-pillerireseptejä!
Jos olisin lääkäri ei tulis mieleenkään antaa tuollaiselle esiteinille mitään pillereitä! En ainakaan ilman vanhempien lupaa....
Kommentit (131)
13-vuotiaan pitäisi automaattisesti ja salaa vanhemmiltaan saada pillereitä? Pillereiden käyttö edesauttaa vaan tautien leviämistä ja on ihan totta että tuon ikäiset tytöt valitettavasti harrastavat seksiä monta vuotta vanhempien poikien kanssa. Muistan omasta nuoruudestani ne muutamat tapaukset ja olivat aika säälittäviä tyttöjä kyllä :( en menisi jakorasiaksi nimittämään vaikka sitähän ne olivat siitä ei pääse yli eikä ympäri. Saivat poikien keskuudessa ikäviä lisänimiä ja olivat ihan hyväksi käytettävissä...olishan se ihan suotavaa että vanhemmat tietäisivät mitä teini puuhaa vai mitä?
hyvin tiedostetaan se miten taudit lisääntyvät teinien keskuudessa juuri sen pillereihin turvautumiken takia.
saadaan käyttämään kondomia? Päinvastoin hei :D:D:D kumpi sitten pahempi asia teiniraskaus vai teininä saatu skupuolitauti josta voi aiheutua loppuelämän ongelmaa? Molempi pahempi mutta ei auta asiaa laittaa pää pensaaseen ja luottaa vaan pillereidsen voimaan!
"Ehkäisyteho on 97 - 98 % (eli 2-3 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi), mutta käyttövirheet huomioiden teho alenee 85 - 95 %:iin (5 - 15 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi)."
Itse sain asiallista ekhäisyneuvontaa ensimmäistä kertaa silloin, kun hain pillerireseptin. Biologiantunneilla oli viitattu vain epämääräisesti kaikenlaisiin tauteihin, mutta terkkari kertoi havainnollisesti esim. klamydian yleisyydestä ja sen aiheuttamista riskeistä. Hän ei tehnyt sitä autoritäärisesti pelotellen, joka olisi teinissä herättänyt vain vastareaktion. Teini kaipaa kokemusta siitä, että häneen luotetaan ja hänestä välitetään.
muistan kun itse 16v hain pillerit niin hyvin tarkkaan kyseltiin sukupuolielämstä ja hyvä niin. Ja totta kai 13veen vanhemmille ainakin pitää tiedottaa asiasta ilman muuta.
osaisi kantaa vastuuta kun kerrotaan mikä on klamydia. Sen ikäiset valitettavasti yleensä ovat erittäin vastuuttomia seksielämässä ja kun sitä harrastetaan isompien poikien kanssa niin me tiedämme mitä se tarkoittaa. Älkää olko naiveja!
saadaan käyttämään kondomia? Päinvastoin hei :D:D:D kumpi sitten pahempi asia teiniraskaus vai teininä saatu skupuolitauti josta voi aiheutua loppuelämän ongelmaa? Molempi pahempi mutta ei auta asiaa laittaa pää pensaaseen ja luottaa vaan pillereidsen voimaan!
Ei häntä taatusti saada silläkään kondomia käyttämään, että pillerireseptin kirjoittamisesta kieltäydytään.
Ja mitä toiseen kysymykseesi tulee, jos itse olisin 13-vuotiaana harrastanut seksiä, niin kyllä se raskaus olisi aikamoinen katastrofi ollut.
Kondomin ja pillereiden vastakkainasettelu ärsyttää.
sen ikäiset kun ovat vielä hyvin kypsymättömiä ja aivan hyväksi käytettävissä. On olemassa lukuisia tutkimuksia siitä millaista on teinityttöjen seksielämä ja se valitettavasti ei ole kaunista luettavaa. He kun raasut vaan ovat hyvin haavoittuvia ja tekevät just niin kuin pojat käskevät...kannattaa lukaista tutkimuksia aiheesta minä olen lukenut eikä ollut mieltä ylentävää luettavaa :(
vastuu aina tytöille joten ehdoton EI automaattiselle pillereiden jakamiselle! Ärsyttää se kun sysätään ongelmat maton alle tuollaisilla hätäratkaisuilla! Pikkulikka tulee vastaanotolle ja lähtee apteekin kautta kotiin ja se on sillä selvä...ei tosiaan!
kukaan väitäkään, että 13-vuotiaan olisi suotavaa harrastaa seksiä. Syytä siihen on kuitenkin haettava jostain ihan muualta kuin lääkäreistä, jotka kirjoittavat reseptejä.
Jos vanhemmat haluavat tietää lastensa asioista, heidän on pystyttävä luomaan heihin luottamuksellinen suhde. Ainakaan se ei asiaa auta, että vanhempi huutaa pää punaisena "sinähän et sitten seksiä alaikäisenä harrasta!!!1"
Minunkin äitini oli sellainen, ettei häntä tuntunut minun hyvinvointini sinänsä kiinnostavan, vaan hän ainoastaan pelkäsi, että saan "kiertopalkinnon" maineen. Hän haukkui minua jakorasiaksi, kun olin 17-vuotias ja ollut kahden pojan kanssa. Koen siis itse hyvin myönteisenä asiana sen, että nuorilla on mahdollisuus keskustella luottamuksella ammatti-ihmisten kanssa ja saada asiallista neuvontaa.
ei osaa sanoa EI ...pojat painostavat esim ryhmäseksiin tai siihen että pitää jakaa poikakaverin kavereille ja se on valitettavasti lisääntymään päin. Kammottaa ajatella että sitä tuetaan sit automaattisella pillereiden jakamisella. Oletteko tietoisia miten paljon taudit lisääntyneet teinien keskuudessa?
vaikka antaisikin ne pillerit ilman vanhemman lupaa. Miten sitä nykyään voi kantaa vastuuta lapsestaan kun yhteiskuntakin estää sen?
vastuu aina tytöille joten ehdoton EI automaattiselle pillereiden jakamiselle! Ärsyttää se kun sysätään ongelmat maton alle tuollaisilla hätäratkaisuilla! Pikkulikka tulee vastaanotolle ja lähtee apteekin kautta kotiin ja se on sillä selvä...ei tosiaan!
tämä johdu muusta kuin siitä, että miesten hormonaalista ehkäisyä ei ole vielä keksitty. En ymmärrä, miten se olisi vastuun siirtämistä pois tytöltä, jos pillerireseptiä ei kirjoitettaisi. Päin vastoin lääkäri voi hyvinkin olla se, joka saa tytön ymmärtämään tuplaehkäisyn hyödyt.
Mitä tarkoitat "ongelmien maton alle lakaisulla?" Uskotko, että lääkärillä on mahdollisuus ratkaista "ongelma" eli lopettaa tytön seksielämä kieltäytymällä reseptin kirjoittamisesta? Ei taitaisi toimia todellisuudessa.
olen tavanut sen poikaystävän jonka kanssa seksiä harrastetaan. Antaisin heille seksivalistusta ja totta kai tieto vanhemmille...väitän ettei tässä maassa ole kovinkaan montaa 13-vuotiasta joka käyttäis sekä pillereitä että kortsua :D
vaikka antaisikin ne pillerit ilman vanhemman lupaa. Miten sitä nykyään voi kantaa vastuuta lapsestaan kun yhteiskuntakin estää sen?
vanhempi pystyy suhtautumaan asiallisesti ja rakastavasti, lapsella ei välttämättä olekaan tarvetta hakea mitään reseptejä tämän tietämättä.
tyttö hakenut pillerit...ihan turhaa väittää että näin ei kävisi se on ihan tutkittu asia! Ainakin sen pojan tulee tulla vastaanotolle mukaan!
vaikka oliskin luottamukselliset välit :D alkaa mennä niin överiksi tämä teinien kohteleminen aikuisina!
harrastaa seksiä ja hakee pillerit :D sen ikäinen harrastaa lähes ainoastaan satunnaista seksiä joten tuskin kertoo vaikka olis miten luottamukselliset välit. Silti se tieto kuuluu vanhemmille totta kai...ihan kuten tupakoinnistakin tai alkon käytöstä kerrotaan.
tyttö hakenut pillerit...ihan turhaa väittää että näin ei kävisi se on ihan tutkittu asia! Ainakin sen pojan tulee tulla vastaanotolle mukaan!
Miten niin "opetetaan ettei tarvitse käyttää kondomia" kun haetaan pillerit? Terveydenhuollossa toimitaan nimenomaan päin vastoin: tähdennetään tuplaehkäisyn tärkeyttä. Ole hyvä ja laita linkki "tutkimukseen", johon viittaat.
Vanhemmille kertomispakko saattaisi aiheuttaa seuraavia uhkakuvia:
- Joku muu hakisi pillerit teinitytön puolesta (voisi olla jopa hengenvaarallista)
- Pillereitä hankittaisiin netistä
- Pillerit vain jätettäisiin hankkimatta, teiniraskaudet lisääntyisivät räjähdysmäisesti
Mitään etuja en kertomispakossa näkisi. Selkäsauna tai huutosaarna kotona ei yhtäkään teiniä auttaisi tai hänen seksielämäänsä lopettaisi.
Minä elin teini-ikäni vuosituhannen vaihteessa, joka oli ihan nykyaikaa. Vanhempani ovat kutakuinkin fiksuja ja huolehtivia, mutta lastensa seksielämään he eivät ole osanneet suhtautua. Voin vain kuvitella, mikä olisi reaktio esim. juoppo- tai himouskovaisperheessä, joita tämä maa pullistelee.
Nuori ei opi tai aloita kondomin käyttöä sillä, että hänet siihen pyritään pakottamaan. E-pillerireseptin kirjoittamisen yhteydessä on mitä parhain tilaisuus asialliseen ehkäisyvalistukseen ja näin onneksi nykyään tehdäänkin. Koulun ehkäisyvalistustunnit olivat yhtä hihittelyä, joilla ei oppinut mitään, ja kotoaankin liian harva saa asiallista ehkäisyneuvontaa. Terkkariin/lääkäriin nuori voi sen sijaan luottaa ja samalla kokea, että hänen hyvinvoinnistaan välitetään. Itse en ainakaan olisi käyttänyt kondomia siksi, että joku autoritäärinen täti olisi komentanut, vaan käytin sitä siksi, että olin saanut asiallista tietoa tautien yleisyydestä.