*heinähatut viikkoon 23*
Kommentit (42)
Pikaisesti neuvolakuulumisia. Sf-mitta oli laskenut 29 cm, vielä pari viikkoa oli 30,5 cm. Josko vauva olisi sitten laskeutunut jo alemmaksi. Ainakin selvästi edellisestä kerrasta vessassa käynnit tihentyneet sekä kävellessä paineen tunnetta ja vihlomista välillä.
Kuitenkin painoarvio oli n. 2200 g, joten hyvin on kuitenkin kasvanut. Itsellä nyt hirvittävä väsymys, kun yöt tulee nukuttua huonosti. Olisi vaikka mitä tekemistä, mutta ei oikein huvita eikä jaksa. Tällä kertaa ei enempää, kun vauva taas liikkuu ja vihloo, joten ei oikein mukavaa tämä tietokoneella istuminen!
Syysvilja rv 33+3
Aamusesta yritinkin jo uutta pinkkaa avat, mut ei taas toimineet nämä sivut ja aloitus hävisi avaruuteen. Jospa nyt sitten onnistuisi paremmalla tuurilla...
Mä oon rehkinyt ihan hulluna viikonlopun. Tein oikein suursiivoa ihan ikkunoista alkaen. Tosin lattiat jäi vielä pesemättä, mutta kun ens viikonloppuna juhlitaan tyttösen synttäreitä, niin pesen sit ennen sitä. Kyllä tuo työnteko rupeaa jo masussa tuntumaan. Tänään on tullut kyllä melkoisia suppareita, siis ihan kipeitä. Ja samoin noita vihlaisuja, mitkä muuten tuntuu ihan kamalalta!!! Ei mulla vaan edellisissä raskauksissa tälleen tuntunut, joten mielenkiinnolla odotan lääkärintarkastusta. Ihme jos ei mitään ole kohdunsuulla tapahtunut!
Ylihuomenna onpi neuvola, mutta tota lääkäriä saa odottaa vielä kaksi viikkoa.
Silloin viime viikon alussahan tuli sitä veriviiruista limaa yhtenä päivänä, mut sen päivän jälkeen ei kyllä ole näkynyt verta yhtään. Liman eritys on kyllä ihan huikeeta, joten ehkä se on merkki kuitenkin siitä limatulpan irtoamisesta. Mielenkiintoista vai mitä;)?
Nyt lähen pistämään tytöt yöpuulle, niin pääsee itse rentoutumaan. (Ja vauveli mesoamaan!)
Pricilla ja Muru 33+6
Ihanaa kuulla, että jonkun muutto on jo ohitse. Onnea uuteen kotiin, ja varmasti helpottavaa kun nyt saa rauhassa tehdä pesää vauvalle. :)
Meille muuttolaatikot tulee vasta keskiviikkona. Vähän olen tässä yrittänyt jo laitella valmiiksi sellaisia hitaampia juttuja, mutta hinku uuteen kotiin on kova ja jännään myös malttaako vauva odotella sinne asti.
Kesän alku tuntuu ihanalta, kivaa kun saa nyt luvan kanssa olla kotona eik jokaisesta kotona kulutetusta päivästä jää sellainen hassu "pitäisi-olla-töissä" -olo. Viimeviikko meni noin ja alkoi kyllä tympimään. Neuvolaan keskiviikkona myös, viimeksi taisinkin olla maaliskuussa!
Chili 34+3
Täällä myös muutto onnellisesti ohi, ihanaa!! Keskiviikkona siis oli muuttopäivä ja koko viikonloppu meni tavaroita ja huonekaluja laittaessa. Vauvan pinnis on vielä kasaamatta (ruuvit hukassa vielä...) ja vaatteille pitää ostaa joku lipasto tai vastaava. Lapset ovat onnellisia omista huoneistaan :-) Tytölle pitää vielä ostaa koulupöytä, mutta sen ehtii tässä kesäloman aikana.
Ihme kyllä supistuksia ei ole pahemmin tullut tässä hulinassa, vaikka minäkin loppujen lopuksi paiskin ihan hulluna hommia muuton yhteydessä. Huomenna on taas kontrolli Kättärillä. Vauva tuntuu olevan edelleen perätilassa potkuista päätellen. Ei kyllä yhtään kiinnosta joutua sektioon, jos ei suostu kääntymään... Kääntämisyritys tuskin onnistuu, koska mulla on sitä lapsivettä niin vähän. Mutta en mä suostu perätilasynnytykseenkään!! Eli sektio sitten edessä :-/ Täytyy nyt kuitenkin toivoa, että kääntyis tämä jääräpää. Äitiinsä tullu... :-D
Vihdoin sain päätöksen äitisrahastakin. Jouduin tosin soittamaan Kelaan, että missä hitossa viipyy. Samana päivänä tekivät päätöksen :-) Tänään alkoi äitiyslomakin! Nopeasti mennyt tämä odotusaika.
Mutta nyt lähdettävä asioille lasten kanssa.
myLove rv 34+6
Kertokaas etenkin toista tai useammatta lasta odottavat, että joko teillä supistelee ja että mitä se tarkoittaa...?! :)
/miten aikaisemmissa raskauksissa on mennyt, jos on supistellut. Onko silti kasvanut täysaikaiseksi vai onko tosiaan lopulta myös syntynyt ennenaikaisesti?
Mulla siis supistellut jo n. rv 30 asti jollakin lailla. Neuvolassakin aina kyselty, ett ovatko kivuliaita, mutta kun EN TIEDÄ!! Tai siis mielestäni on hieman kivuliasta, mutta ei kuitenkaan kovin. Eli mulla sekä koko vatsan kovettumisia, että tosiaan sellaisia supistuksi, jossa lähinnä alavatsaa kiristää ja sattuu jonkin verran. Näitä tulee etenkin silloin, kun istahtaa hengähtämään / jonkun rasituksen jälkeen. Toisaalta olen olettanut, että tää on ehkä ihan normaalia, vatsakin mulla kun on aika iso (rv 32 oli sf 30) ja pohjalla huono kunto + ylipainoa jonkin verran. Mutta TOISAALTA pelkään, ett mitä jos vauva syntyy liikaa ennenaikaisesti... Eka synnytys kun vielä lähti käyntiin lapsivesien menolla, eikä mitään oireita edellisenä päivänä ollut. Joten... nyt pelkään ett mitä jos jotain tapahtuu jo pian ja peräti jo ens viikon alussa, kun oon lähdössä Satakunnasta Helsinkiin konserttiin ja olen siellä yhden yön hotellissa (tällöin n. rv 34+4) Juuri tämän reissun takia itse asiassa tätä asiaa mietinkin nyt enemmän... Sillä muistelen kyllä, että kyllä esikoisestakin on jonkinlaista supistelua ollut jo aikaisessa vaiheessa. Mutta tarkemmin en muista / osaa verrata.
Huomenna enää töitä ja sitt saan ainakin jäädä kotiin, joten stressin määrä vähentyy... Tai no, uhmaiässä olevan esikoisen kanssa saa siellä sitt taistella :)
T: Peggy-75 + poika 1 v 7 kk ja pikkuveli rv 33+5
Jopas se ihanat ilmat taas pukkas! kuuma vaan ku mahoton.
Enpäs ole vähään aikaan kirjoitellut, vaikka lukenu oon teän kuulumisia :)
Täällähän on monet ollu/ on muuttopuuhissa! oi, oispa se kyllä ihana muuttaa vähän isompaan, mutta ei sillä vielä nii kiire ole.
Mullakin alkais äitiysloma 9 pvä :) viiih.
Masussa kaikki hyvin ja jännällä jo ootellaan ens kuuta!
myLove: täällä kans vaavi perätilassa ja sen verran jääräpää, ettei se sieltä mihinkään enää käänny! ja kontrolliultrassa katottiin et napanuora aika lähellä kaulaa, että ei aleta yrittään edes kääntämään! joten olen jo valmistautunut sektioon. Tietääpä sitten ainaki millon sen vaavelin saa maalimaan :)
Pakko lähtiä kävelylle tuonne paahteeseen.
jenppu rv 34+0
Mulla sama tilanne supistusten kanssa kun sulla. Ja samat viikotkin. :) Terkkari sanoi, että on ihan normaalin kuuloisia noi supistukset, ettei huolta. Uudelleensynnyttäjillä niitä kuulemma tuntuu enemmän. Ei edes tarkistaneet kohdunsuuta.
Ja kyllähän sä äkkiä pääset synnytyssairaalaan (naistenklinikka) ja vauva lastenklinikalle (se on ihan naistenklinikan vieressä), jos jotain tapahtuu.
Anne rv 33+5
Juu samoja kommenteja olen saanut terkalta näistä supisteluista eli uudelleensynnyttäjällä niitä tulee helpommin. Ja sitten kun on 34 viikkoa täynnä ei synnytystä enää yritetä estellä vaan vauva saa tulla maailmaan. Toki olis hyvä että kasvais vielä muutaman viikon masussa. Mä olen vielä lähdössä kans Helsinkiin (vaikka esikoinen syntyikin etuajassa), siellä on ainakin hyvät sairaalat. Mutta minnekään mummulaan Pohjanmaalle en enää aio lähteä.
Itse asiassa vointi on tällä hetkellä yllättävän hyvä (kop kop). Maha ei ole vielä niin iso että haittais kauheasti liikkumista eikä mitään paikkaa särjekään. Mutta ihmeellistä yöheräilyä on tunnin parin välein, kai se vaan kroppa totuttautuu etukäteen tuleviin heräilyihin. Ärsyttävää kun vielä vois nukkua!
Suositelkaas hyviä ja kohtuuhintaisia imetysliivejä! Parit tarttis vielä hankkia.
Niin ja onnea kaikille uusiin koteihin asettuneille!
Lazo rv 32+5
Kaikkiko täällä muuttaa??? Onneksi ei tarvitse itse moiseen hommaan ryhtyä. En ole oikeastaan vielä koskaan elämässäni joutunut/saanut muuttaa "kunnolla". Aikanaan tietysti opiskelijakämppään ja sitten sieltä miehen valmiiseen huusholliin, joten en tiedä tuosta ihanuudesta yhtään mitään ; )
Vauvan tavaroita en ole vielä ajatellut yhtään, sairaalakassista puhumattakaan. Tuntuu hassulta miettiä vauvalle vaatteita, kun edelliset pojat on syntyneet pakkasten aikaan.
Edelleen on nukkumisjärjestelytkin ihan auki. On tämä vähän erilaista näin kolmannella kerralla kuin silloin joskus. Kaksosten matkarattaita olen katsellut netistä, mutta ei ole vielä sopivia löytynyt käytettynä. Onhan tässä aikaa.
Minullakin supistelee välillä kovastikin varsinkin kun työnnän poikia vaunulenkillä ylämäkeen tai tänään kun olen kantanut kukkalaatikoita ja multasäkkejä ja istutellut kesäkukkia. Toisaalta tuo pihan laitto on niin suurta mielen lepoa ettei siinä pari nipistystä paljon tunnu.
Eilen neuvolassa kaikki ok, mutta hiukan (taas) epäilyttää terkkarin mittailut, kun kaksi viikkoa sitten sf-mitta oli 32 ja nyt 27. Neljä viikkoa sitten oli 28. No, juhannusviikolla on viimeinen lääkäri ja ultra. Ihmetelkööt terkan käyriä siellä taas niinkuin viimeksikin. Närästystä ei kyllä ole vaikka kahvia juon ja suklaata syön , joten jos hän sitten on jo matkalla alaspäin. Pää on kuulemma kovin alhaalla jo.
Meillä aloitettiin kesäkuu maailmaa parantamalla eli esikoiselta jätettiin kylmästi vaippa pois, kun ei muuten suostunut potalle menemään (ikää kohta 3,5 vuotta jo) ja nuorempi 1v 2kk aloitti kestovaipat. Hiukan entistä kosteammissa merkeissä siis mennään, mutta positiivisella mielellä kuitenkin.
Lämmintä viikon jatkoa kaikille, turvotaan yhdessä!
T: rouva ja pojat
Mulla oli tänään neuvola ja kaikki oli hyvin. ainut huolenaiheeni on se,että vauva toissa sunnuntaina kiepsahti pois raivotarjonnasta,joten nyt köllöttelee pääasiassa poikittain tai miten päin sattuu. Oli täällä muitakin,ainakin JENPPU ja joku muukin jonka nimimerkkiä en muista (anteeksi harvapäisyyteni..) jonka vauvat ovat perätilassa. Mulla 16.6 uusi neuvola ja tarkistetaan vauvan asento,sitten mahdollisesti ultra ja ehkä kääntämisyritys. ihan hirvittää,kun olin varautunut alatiesynnytykseen,kuten esikoisestakin ja sanoivat vielä sairaalassa että mulla sen mallinen lantio että vauvat syntyy helposti,ja mahtuvat tulemaan. Nyt ajatus sektiosta pelottaa mua jotenkin tosi paljon. Täytyy toivoa että vauva kääntyisi takaisin raivotarjontaan,nyt tosin kaksi viikkoa jo polskutellut miten sattuu. Tilaa kääntymiseen vauvalla vielä on,että jospa sitten kääntyisi...
Missä sairaaloissa muuten te muut synnytätte? Onko muita K-HKS:n tulijoita,hämeenlinnaan?
Jeps,nyt surffailen tuonne huuto.nettiin.... Voikaa paksusti :)
Paitaressu rv 33+3
Paitaressu ja muut, joiden vauva ei vielä lähtökuopissa: Meidän vaavi kans majailee tätä nykyä mahassa ihan miten sattuu, vaikka oli 27+ lääkärintarkastuksessa jo pää alaspäin. Viimepäivinä on tosiaan makoillut ihan poikittain, joten alkaa täälläkin vähän jänskättään, josko pikkuinen ehtii ajoissa kääntyä oikeaan asentoon. Perjantaina on neuvola, joten siellä sitten varmaankin keskustellaan asiasta.
Muuten oma napa voi oikein hyvin eli hyvin jaksaa kaikenlaista eikä pahemmin supistele (muutamia kertoja illassa). Käden takia olen koko viikon sairaslomalla, joten siltä osin saan ottaa rennosti. Taitaisin ottaa muutenkin aika rennosti töiden osalta ja voipi olla aika vaikea asennoitua työntekoon ensiviikolla, kun tietää, että viimeisiä päiviä viedään...
Suihkuun tarttis varmaan nyt mennä, että jaksaa tässä sohvalla vielä hetken pysyä hereillä :-)
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 33+1
Nyt ajattelin tsempata ja kirjoittaa itsekkin. Olen kyllä teidän kuulumisia lueskellut täältä ja vakoillut teitä, mutta en ole vielä itse saanut aikaiseksi kirjoittaa.
Nyt alkaa olla kuitenkin jo sen verran vertaistuen tarpeessa, että paras alkaa kirjoitella...
Eli olen 80-luvulla syntynyt etelä-suomessa asuva kahden lapsen äiti, 6-vuotias tyttö ja 2-vuotias poika. Nyt laskettu aika pikkukolmoselle on 20.7. ja taitaa olla tyttö tulossa. Perheeseen kuuluu vielä mies ja karvainen pallo (koira).
Olen ollut nyt jo kaksi kuutautta pois töistä (ensin saikulla ja sitten kesälomalla) supistelujen vuoksi. Harmi vaan, olen ottanut niin rennosti että ne ovatkin loppuneet... Harjoitussupisteluja on, mutta ei niitä kivuliaita. Mä olisin nimittäin NIIN VALMIS luopumaan tästä olotilasta jo... Vielähän vauva on pikkuinen, mutta juhannuksen aikaan aion kyllä aloittaa tehokampanjan vauvan ulos saamiseksi.
Mä en enää kestä tätä turvotusta, päänsärkyä, omaa kömpelyyttä yms.. Mulla turvotus on sitä luokkaa, ettei pysty enää kävelemään kunnolla. Raskaumyrkytyksenkin oireita on ilmassa ja käynkin nyt neuvolassa tiuhaan. Verenpaine vaan on matala (on huippumatala muutenkin), nyt kyllä nousussa mutta matala edelleen. Pissa on välillä puhdas ja välillä ei...
Onko teillä muilla jo kaikki valmiina vauvalle?
Meillä on huone suht laitettuna (petivaatteet enää puuttuu sängystä) ja vaatteet kaapissa. Suurin osa pienestä sälästä puuttuu vielä ja itkuhälytin ja rintareppu pitäisi vielä ostaa.
Eilen tilasin vaunut Saksasta kun sainkin päähäni, että haluan sittenkin uudet. Ensin ajattelin käyttää pojan vanhoja. Saa nähdä kummat tulee ensin, vaunut vai vauva?
Sairaalakassia en ole vielä laittanut valmiiksi, tuntuisi turhalta vaivalta kun tämä ei tunnu mihinkään olevan lähdössä... Tosin kaipa se kannattaisi laittaa kun mulla synnytykset olleet todella nopeita, syöksysynnytyksiä.
Tänään ollaan miehen kanssa menossa tutustumaan synnytyssairaalaan...
Viivi ja vatsa 33+3
ja viivi tervetuloa mukaan :)
tänään oli synnytystapa-arvio ja kuten on jo ennustettukin,pieni poika sieltä on tulossa. nyt arvio oli 2,5kg :) joten eppuliinilla oli jo viime viikolla kilon isompi tyttö! huh,jos tämäkin vatsa aina tuntuu painavalta,niin miten painavalta se isompi vauva tuntuisi! ehkä myös tuo pieni koko sitten selittää tätä minun energisyyttä ja jaksamista..? muuten kaikki oli ok,tosin lääkäri oli aika kiireinen mielestäni.. jouduin oikein pyytämään sitä lääkärin tarkastusta kun neuvolan terkkari aiemmin jo sanoi,ettei neuvolassa sitten enää tehdä lääkärin tarkastusta,kun menen tarkempaan syyniin sinne äippäpolille. poika ultrattiin taas hyvin ja näyttipä lääkäri,millainen se 4D ultrakin on! tosin olen kyllä tyytyväinen,että käytiin ihan perus rakenneultrassa,minusta se antoi ihan kamalan kuvan vauvasta enkä oikeasti ymmärtänyt puoliakaan niistä kuvista.. :O
oikein päin vauva siellä tuntui köllöttävän,pää oli jo painunut alas,mutta ei kiinnittynyt. minulla paikat oli vielä tiukasti kiinni,eikä mitään synnytykseen viittaavaakaan ole ilmassa,ehkä niitä kivuttomia suppareita tulee,ehkä ei,ei niitä ehdin kesken kaiken tekemisen alkaa miettimään. mutta juuri näinhän myös minulla oli esikoista odottaessa,ei mitään synnytykseen viittaavaa ja kaikki sanoivat,etten synnytä piiitkään aikaan.. olisiko se ollut seuraava viikko,kun ne lapsivedet sitten poksahti ..:) vielä elän toiveissa,että tämä syntyy samalla tavalla,hieman etuajassa ja ilman mitään ennakkovaroituksia :)
turvotus on vallannut minun varpaat ja sormet..:/ inhottavaa.. onneksi sentään ei muuten turvota! huomasin tänään,että olen alkanut vaappua hassusti kävellessä,kai se vauva siellä alhaalla painaa..? varsinkin,jos on kova vessahätä,niin vaappuminen alkaa.. saisi tämä vauva kyllä syntyä!
meillä vauvalle on valmiina vaatteet ja sänky,ei muuta. ens viikolla on tarkoitus lähteä ostamaan tarvittavat tilpehöörit eli vaipat ym ja sairaalakassin tosiaan pakkaan vasta,kun se lähdön hetki koittaa.
tänään on vihdoin täällä kuopiossakin auringon paistetta,kunhan esikko herää,niin lähdetään metsäretkelle eväiden kera,mies tekee tänään ylitöitä aina iltaan asti,enkä jaksa kyykkiä kotona/pihassakaan.. täytynee varautua tämän jatkuvan vessahädän takia sitten käymään jossain puskassa :) toivottavasti lenkkeilijä ei tule silloin vastaan,heh.. ens viikonloppuna on viimeinen viikonloppu,kun minä enää uskallan lähteä kotoa kauemmas reissuun ja lähdetäänkin miehen vanhempien kesämökille,ihanaa :) pieni rentoutus ei ole pahaksi meistä kellekään kaiken muuton jälkeen.
nyt vielä muihin hommiin,keittiöstä puuttuu verhot,mies eilen illalla vasta porasi verhotangon kiinni. :)
hyvää viikon jatkoa kaikille!
-annu ja pikkukakkonen 36+1-
Meille syntyi 2.6.08 maanantai aamuna klo 06.02 PIENI PRINSESSA
Paino 3110g ja pituutta 47cm, myssy 35cm.
Rv 35+6
Su aamulla meni lapsivedet, liruttamalla. Kättärille ottivat osastolle. Ma aamuna oli tarkoitus sitten käynnistää mutta supistukset alkoivat klo 00.30 yöllä. n klo 2 siirryttiin saliin ja kuudelta ihanuus oli sylissä.
Ja itkettiin niin maan.... ;)
Synnytyksessä oli mukana kaksi kätilöä ja lastenlääkäri. Lisäksi osaston lääkärin piti olla, mutta ei ehtinyt kun tyttö oli jo ulkona :) Lastenlääkäri kuitenkin totesi tytön olevan terve, hyvin voiva. Joten toivotti vain onnea :)
Toinen kätilö oli siksi kun oli tulossa kuulemma vaikea synnytys :D Lisäksi uhkailivat imukupilla, mutta höpön löpö :) kyllä osattiin ihan itsekkin tulla ulos :)
Napanuoran joutuivat katkaisemaan niin että neiti ei ollut vielä kokonaan ulkona.... Mutta hapenvajautta ei onneksi kerinnyt tulemaan.. Oli kaulan ympärillä sen verran tiukasti.
Sain kahdesti suoneen antibioottia, suojaksi ilm mulle ja vauvalle.
Ja mikä parasta, ei tikin tikkiä tarvittu :) En kyl heti halua uudestaan synnyttämään....
Osastolla seurailtiin labroja katseltiin vähän väliä. Ehdittiin jo vähän huolestua kun kalium ja natrium arvot olivat koholla. Ekg:n ottivat jottei sydämessä ollut mitään... Selitystä arvojen nousuille eivät erikoislääkärit ja lastenklinikan tohtorit keksineet... Mutta arvot laskivatkin nopeasti normaaleiksi..
Tänään kotiuduttiin iltapäivällä.
Maitoa on lähtenyt nousemaan, itkettää koko ajan :D Eli hormonit hyrrää ;)
Ja väsyttää...
Enpä olisi uskonut miten mahtavan onnellinen olo on :) ja höntti.. lisäksi muisti lähti lomalle :D
MEGA SUURI KIITOS KAIKILLE HEINÄHATUILLE!! Ja onnea loppu odotukseen joka ikiselle!
Toivottavasti saitte jotain selkoa tän hormoni hyrskyn ja itkuisen kirjoituksesta :D
Eppuliini ja neiti ruusu suu
Su illalla painoarvio oli ultralla tehtynä 3700g, eli heitti kyllä kivat 600g tuo paino :D
oikein kovasti onnea! Olipas ihania uutisia!!
Näyttää nuo painoarviot todellakin heittävän välillä paljonkin.
Hienoa kuulla, että voitte hyvin. Tulehan kertoilemaan vauva-arjesta kunhan hormonimyrkyissä kykenet. :D
t. Marju (joka odottaa jo kovasti synnyttämään lähtöä)
Luen päivittäin teidän kuulumisia ja aukaisin nyt koneen vielä näin illasta, kun tuli ihan sellainen olo, että vauvauutisia saattaisi olla tulossa. Kun ei muutamaan päivään Eppuliinista ole kuulunut mitään...
Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja vauva on noin hyvänkokoinen viikkoihin nähden! Vaikkakin painoarvio heitti aika paljon... Varmaan mahtavaa pitää pientä nyyttiä sylissä:) Sitä tässä itse kukin odotellaan!
Mä toivon, että vauva pysyisi masussa vielä pari viikkoa. Esikoispoika syntyi tasan laskettuna päivänä ja painoi 3300g, joten tämä maha-asukki olisi varmaan vielä aika pieni. Välillä kyllä vihloo tosi inhottavasti ja supistelee, mutta muita "vaivoja" tai synnytykseen viittaavaa ei ole.
Täällä keskusteltiinkin supistuksista... Mua itseäni vähän jännittää se, etten voi yhtään tietää tekeekö nuo kivuttomat supistukset jo työtään. Edellisessä raskaudessa nimittäin maatessani sairaalassa käyrässä parin päivän ajan ennen synnytystä laite piirsi hillitöntä supistuskäyrää ja kätilöt päivitteli, että "kylläpäs täällä supistelee". Ja minä en tuntenut MITÄÄN! Ihmettelivät sitä kovasti... Kun synnytys sitten käynnistyi (en tosin tietenkään silloin sitä tajunnut), tunnin ajan makoilin sängyssä ja supistukset tuntuivat sen verran, että en saanut unen päästä kiinni, mutta ei missään tapauksessa kipeiltä. No, kohdun suu oli avautunut kivuttomien supistusten aikana 3cm... Sen jälkeen kyllä tuli kipukin, mutta silloin olinkin jo monta senttiä auki. Nyt en siis missään tapauksessa uskalla jäädä yhtään miettimään kotiin, jos supistukset alkaa vähänkään tuntua ja tulevat säännöllisinä! Ensisynnyttäjille omasta kokemuksesta voisin sanoa, että itse tajusin synnytyksen alkaneen, kun supistusten lisäksi alaselkää ja sisäreisiä alkoi jomottaa ja "poltella". Mun mielestä tuo vanha "poltot" termi kuvaa aika hyvin tilannetta. Ainakin minun kohdalla.
Ensi tiistaina ois neuvolalääkäri ja sitten kuulen tilanteen, onko paikat vielä tiiviisti kiinni vai missä mennään. Ei millään malttais odottaa sinne saakka...
Meidän koti ei näytä yhtään siltä, että tänne ois kohta tulossa vauva. Johtuu tosin siitä, että muutetaan tämän kuun lopussa, enkä tänne asuntoon meinaa sänkyä tai mitään muutakaan laittaa. Ajattelin sitä paitsi hommata tällä kertaa Vaavisängyn, joten tilaan sen sitten kuun loppupuolella. Kuultiin tänään, että muutto menee ihan kuun loppuun, plääh. Oltiin niin toivottu, että päästäisiin jo juhannuksen tienoilla rauhassa laittaa paikkoja. Ihan takuuvarmasti vauva päättää syntyä viikon etuajassa pahimpaan hässäkkään...
Aurinkoista viikonloppua kaikille ja voimia!
helmiska 35+3
Sama täällä vaikka en niin useasti kirjoittele niin kyllä täälläkin taustaillaan kovasti :D Vautsi aivan ihanaa näin me aletaan poksahtelemaan!! :)
Mulla ei vielä merkkiäkään suppareista ja vaavi ei oo kääntyny mihinkään suuntaan, mutta kiva kuulla etten ole ainoa, jolla sama onkelma :) Synnytystapa, painoarvio vasta 23pvä tätä kuuta, voih sinnekkin on vielä niiiin pitkä aika.
Meillä alkais tavarat oleen aikalailla kasassa, sänky käydään hakemassa huomenna. Voin sanoa suoraan, etten ole miettinyt vielä ollenkaan sairaalakassin pakkaamista. plaah, tuntuu et voimat on jo aivan loppu :D vaatteet oon jo saanu pestyä ja viikattua kaappiin (onneks)
Kyllä nää helteet verottaa :/
mut kyllä me vielä jonkin aikaa jaksetaan eikö vain? :D
jenppu rv 34+1
Voi että, ihanaa! Enpä arvannut tänään Kättärillä käydessäni, että siellä ollaan jo nyytti kainalossa :-)
Tänään tosiaan oli kontrolli taas ja voi itkujen itku... :-( Lapsivettä kyllä todettiin olevan nyt ihan normaalisti, mutta muuten tuli kökköä niskaan. Vauva on asettunut tiukasti lähtökuoppiin jo, peppu edellä eli perätilassa on niinkuin arvelinkin. Kääntäminen ei ole enää mahdollista, koska on siellä jo niin tiukasti kiinni. Saattaa kuulemma itsekseen vielä kääntyä, mutta lääkärin ilmeestä näki, ettei usko siihen pätkääkään. Kanavaa jäljellä pari senttiä ja kohdunsuu sormelle auki, mikä tarkoittaa mun tilanteessa ettei kauaa enää mene.
Kovasti suositteli mulle alatiesynnytystä ja antoi ymmärtää, että se taitaa olla ainoa vaihtoehto :-( Etukäteen ei voida sektiosta sopia, koska mulla taustalla kaksi ennenaikaista synnytystä. Ja lisäksi kun ovat olleet niin nopeita, niin lääkäri sanoi, että siinä vaiheessa ei ehkä enää keretä sektioon, kun sairaalaan ehdin. Kuulemma mun lapset syntyy kuin tykin suusta... Että tuli hyvä mieli, voi perkele!!
Lähdon hetki kun tulee, niin ambulanssi tilattava välittömästi. Käski ottaa vaikka lapset mukaan, jos ei ole jo lapsenvahtia paikalla valmiiksi. En saa jäädä yhtään odottelemaan. Mietin vaan, että miten lapset sellaseen sitten reagoi :-( Hätääntyvät varmasti... Pakko kysyä nyt naapurit läpi, josko saisi sitten jollekin tähän siksi aikaa kunnes saadaan jommankumman vanhempia paikalle.
Käytiin kyllä läpi perätilasynnytyksen eteneminen ja mulla on siihen kuulemma kaikki edellytykset. Vauva ei ole liian iso eikä ehdikään kasvaa ja on ns. linkkuveitsiasennossa eli jalat vartaloa vasten. Vauvan painoarvio oli nyt 2,4kg. Paikalla tulisi olemaan läpi synnytyksen kaksi lääkäriä ja kätilöä. Silti epäilyttää suuresti ja suoraan sanottuna pelottaa. Tämä tenava ei mua helpolla päästä... Saa luvan olla kiltti ja rauhallinen tapaus tai muuten... :-D
Sekavissa mietteissä myLove 35+0
lauantai olikin sitten vielä se rankin päivä,vaikka minun ei tarvinnut tavaroita kantaakaan ylös.. sen sijaan se purkaminen ja tavaroiden siirtely (siirsin mm. sohvat,kirjahyllyn,pesukoneen..) paikoilleen oli aika rankkaa ja uuvuttavaa. lisäksi koko ajan mieltä kalvoi,kun ei ehtinyt esikoisen kanssa leikkiä,vaikka toinen sitä pyysi vähän väliä. :/ illalla sitten oltiinkin miehen kanssa niin väsyneitä,että kesken hommien huudettiin pari vihaista lausetta toisillemme ja sitten taas jatkettiin töitä, :) aika koomista se oli loppujen lopuksi :)
nyt ei enää puutu kuin pari taulua seinältä,keittiön lamppu ja tietty koko parvekkeen sisustus,mutta ne on kyllä pieniä murheita ne :) jotenkin sitä on näin miehen kanssa yhdessä asuessa taas muuttunut jotenkin avuttomaksi,sen huomasin eilen.. ensin odottelin,että se tulisi iskemään taulut seinille ja virittäisi tietokoneen jne.mutta hetken asiaa pohdittuani,laitoin ne sitten itse. mielipidettä taulujen paikoista tosin kysyin,onhan tämä sentään yhteinen koti,mutta tuo "avuttomuus" alkoi todella ärsyttää :) kun vielä asuttiin esikoisen kanssa kahdestaan,niin enpä kyllä pyytänyt keltään sukulaismieheltä apua vaan aika hyvin osasin itsekin sulakkeet sun muuta vaihtaa.. ehkä sitä nyt vain on oppinut liian helpolle ja odottaa miehen tekevän kaikki ns.miesten työt :D
nyt vihdoin on vauvan sänky kasassa ja vauvan vaatteet purettu hyllyihin :) sairaalakassia en ole pakannut,ei oikein tunnu kiireelliseltä. jos lähtö tulee,niin oletan kyllä,että ehdin sen pakata siinä supistusten lomassakin,kun edelliselläkin kerralla. enhän minä muutenkaan voi pakata pesuaineita jne,joita nyt vielä käytän. muuten,jos tämäkin kaveri syntyisi samalla raskausviikolla kuin esikoinen,niin tätä odotusta ei olisi enää kuin viikko! :) hui,hieman pelottaa jo tuo ajatus! :) synnytys ei pelota enää,mutta sitten se vauva-arki jännittää ja pelottaakin aika paljon! oletan kyllä,että asiat lähtevät kyllä rullaamaan omalla painollaan alun jälkeen, tai ainakin toivon niin :)
tällä viikolla pitäisi ehkä käydä ostamassa vielä puuttuvia tarvikkeita vauvalle,kun nyt on saatu tuo muutto pois alta. rintaliivinsuojia ainakin tarviin ja paljon,mutta myös tuplarattaisiin pitäisi etsiä sateensuoja ja muuta pientä vauvakamaa.. ehkä joku hieman lämpimämpi puku vielä vauvalle,en vain tiedä,millainen olisi hyvä.. vaikeaa on miettiä noita vaatteita kesävauvalle,kun esikoinen syntyi joulukuussa..
keskiviikkona mulla on se synnytystapa-arvio,jospa siellä selviäisi kaikki mieltä askarruttavat asiat :)
hyvää viikon alkua kaikille!
-annu ja pikkukakkonen 35+6-