Tiedättekö mikö on se juttu, joka pakkoruotsissa ärsyttää?
Koska se on ainoa pakollinen aine, jota luetaan sen aineen sisältöön liittyvän tahon (RKP) vaatimuksesta. Ei elukat vaadi opiskelemaan biologiaa, ei valtiot maantietoa, ei numerot vaadi matematiikan opiskelua eikä edes englantilaiset/amerikkalaiset englannin opiskelua. Vain ruotsi on aine, jota ruotsinkieliset pakottavat meitä opiskelemaan. Se on se juttu, joka nostattaa vitutusta. On siis ihan turha verrata pakkoruotsia esim. pakkomatematiikkaan.
Kommentit (106)
eiköhän siinä ole holhousyhteiskunta mennyt vähän liian pitkälle jos on suomenkielisten kontolla pitää yllä ruotsinkielisyytä Suomessa. Ruotsissahan on aktiivisesti pyritty suomalaiset integroimaan ruotsinkielisiin.
Ihmisoikeuksia on suomenkielisilläkin ja yksi joka tulee mieleen on ettei kaikkien tarvitse osata ruotsia vain palvellakseen ruotsinkielisiä.
Kun tietää vaikka opetusmininisterin kielitaidon niin sehän antaa osviittaa siitä että minkälainen se kielitaito käytännössä on. Virkkuska on lisäksi huomattavasti tavallista pakkoruotsin opiskelijaa koulutetumpi ja menestyneempi ja saattaa olla älykkäämpikin. Silti ei osaa eikä tarvitse ruotsin kieltä.
On joo vähän heikolla pohjalla pakkoruotsin vaatiminen, kun ruotsia osaamaton opetusministeri vaatii pakkoruotsin aikaistamista ala-asteelle! Tämä on oikea farssi koko homma.
Keisarilla ei ole vaatteita. Tavallinen rahvas ei vaatteita näe, mutta virkkuset yms ilmeisesti luulevat paljastuvansa tyhmiksi, jos tunnustavat, etteivät hekään näe vaatteita ja että tässä ei ole mitään järkeä.
resursseja tuhlataan pakkoruotsiin. Itse koen ainakin sen menneen hukkaan omalla kohdallani mitä suurimmissa määrin. Olen aina ollut ruotsissa hyvä ja kirjoitin siitä eximian. Pärjään erinomaisesti ruotsilla arjessa ja yritän käyttää sitä aina kun voin, että taito ei menisi hukkaan, kun sitä on vuosikausia hartaasti hankittu. Mutta voin käyttää sitä silloin, kun matkustan muutaman kerran vuodessa Ruotsiin lomalle ja silloin tällöin Tanskaan. Molemmissa maissa pärjäisin kuitenkin vallan mainiosti englannilla. Mutta esim. Pietariin matkustaessani kohtaan tilanteen, että olen ummikkona maassa, jossa monikaan ei puhu muuta kuin venäjää.
Lisäksi, vaikka ruotsini on hyvä, en voi käyttää sitä työssäni. Olen kätilö ja periaatteessa minulla on velvollisuus palvella synnyttäjiä ruostiksi, jos se heidän äidinkielensä on, mutta en voi tehdä sitä vaarantamatta potilasturvallisuutta. Niin hyvä kielitaitoni ei, kaikista kursseista ja treeneistä huolimatta ole, että osaisin sujuvasti paineen alla löytää oiket sanat ja ilmaisut ja olla varma siitä, että annan oikeat ohjeet oikeaan aikaan. En ota sitä riskiä. Voin jutella perheen kanssa hyvää päivää kirvesvartta, mutta esim. ponnistusvaiheen ohjaan suomaksi, tai englanniksi.
Omat lapseni tulevat valitsemaan A-kielikseen espanjan ja englannin ja ruotsin vasta, kun se on pakko ottaa, eli yläkoulussa. Jos rahkeet riittää, niin B-kieliä saavat ottaa enemmänkin, ruotsin kustannuksellakin. Kehotan heitä panostamaan ruotsiin vain sen verran, kun on aivan pakko, koska se on lähes hyödytön kieli heille hallita. En halua sen vievän resursseja muilta oppiaineilta.
Ei ole minun tai lasteni tehtävä pitää yllä ruotsin kieltä ja kulttuuria Suomessa. Ei ole myöskään meidän tapamme syrjiä muita kulttuureja Suomessa, mutta emmehän osallistu somalikulttuurinkaan ylläpitoon. Jokainen huolehtikoot omastaan ja me muut huolehdimme siitä, että kaikille on tilaa ja hyväksyntää.
avoimesti ennen vaaleja. Ikäväkseni olen kuitenkin HBL:stä lukenut, että puolueet ovat suunnittelemassa suljettujen ovien takana käytäviä neuvotteluja, jotta avoin vaalikeskustelu aiheesta voitaisiin puolueiden yhteisellä päätöksellä estää.
joissa on esim. alle 10% ruotsinkielisiä, niin riittävät palvelut ovat tulkkipalvelut tarvittaessa. Eli lääkäriin, oikeuteen tms. tärkeään asiaan saa tarvittaessa tulkkauksen ruotsiksi. Jos oppilaita on riittävästi, niin toki sitten voidaan järjestää ruotsinkielisiä luokkia kouluihin. Samoin vanhusten taloja tarpeen mukaan esim yhteistyössä useamman kaupungin kesken.
Ehkä sen pakkoruotsin voi sitten lopettaa. Mä olen ainakin väsynyt tähän riitaan. Lapseni kasvavat hurri ja sveduhuutojen keskellä, perinteemme vaikuttavat heidän suomenkielisistä kavereista tyhmiltä. Voidaanko yleinen asevelvollisuus myös lopettaa? Nielee rahaa ihan kamalasti ja voi olla että se armeija ottaa miehiä enemmän päähän kun pilipali ruotsinkurssi silloin tällöin.
ei kukaan järjestä hänelle kaikkia palveluja suomeksi. Lapset voidaan kuskata naapurikunnan suomenkieliseen kouluun jos vanhemmat oikein rettelöi. Vanhukset menee ruotsinkieliseen vanhustenkotiin tai muuttaa paikkakuntaa. Eikä kukaan hurri anna kasapäin rahaa ja tukea sille suomenkieliselle jotta hän voisi noudattaa perinteitään, pitää oman kielensä ja kulttuurinsa. Pikemminkin sen suomenkielisen on takuuvarmasti opeteltava ruotsinkieli pärjätäkseen, vaikka laki sanoo että palvelut on saatava myös suomeksi. Ei tule hurrien mieleenkään opetella suomea ja palvella suomalaista suomeksi, ei vaan suomalaisen täytyy sopeutua ja pärjätä ruotsilla. Kun taas hurri muuttaa suomenkielisten keskelle on häntä tuettava ja palveltava ruotsiksi. Ruotsinkielisen ei tarvitse sopeutua.
Ja tämä tapahtuu maassa jossa pitäisi olla tasa-arvo kielten välillä.
Ja tosiasiassa kaikkia ruotsinkielisiä palveluja ajetaan alas hitaasti mutta varmasti. Toki samoin kuin muitakin palveluja.
Ruotsinkielisiä palveluja tuleekin kohtuullistaa. 5% vähemmistö ei missään maailmassa voi olettaa olevansa samassa asemassa kuin enemmistö. Pääsääntö on se, että enemmistökieli on se yhteinen kieli. Sitten vahvasti ruotsinkielisillä alueille voidaan toimia paikallisesti myös ruotsin kielellä.
eiköhän siinä ole holhousyhteiskunta mennyt vähän liian pitkälle jos on suomenkielisten kontolla pitää yllä ruotsinkielisyytä Suomessa. Ruotsissahan on aktiivisesti pyritty suomalaiset integroimaan ruotsinkielisiin.
Ihmisoikeuksia on suomenkielisilläkin ja yksi joka tulee mieleen on ettei kaikkien tarvitse osata ruotsia vain palvellakseen ruotsinkielisiä.
Kun tietää vaikka opetusmininisterin kielitaidon niin sehän antaa osviittaa siitä että minkälainen se kielitaito käytännössä on. Virkkuska on lisäksi huomattavasti tavallista pakkoruotsin opiskelijaa koulutetumpi ja menestyneempi ja saattaa olla älykkäämpikin. Silti ei osaa eikä tarvitse ruotsin kieltä.