4kk osaa nukkua vaan tissi suussa, apua!
Sitkeistä yrityksistä huolimatta yökkii tuteille, erilaisia kokeiltu. Ulkona vaunuissa nukkuu paremmin, päivällä sisällä vaan lyhyitä pätkiä ja herää itkemään tissiä suuhun, usein nukahtaa jos sen heti saa. Yöllä heräilee parin tunnin välein alkuyöstä, loppuyöstä ei oikein osaisi nukkua ollenkaan ellei rinta ole suussa. Aamuisin kakkailee monta kertaa kun lutsuttanut pitkin yötä, iltaisin vaan ei enää oikein suostu tankkailemaan. Mitä tässä pitäisi tehdä, olen väsynyt, enkä uskaltaisi nukuttaa rinta suussa etten tukehduta. Vauvaa nukutan nyt eri huoneessa jottei haistaisi maitoa, vaan ei auta.
Kommentit (28)
Ei kellään olisi vinkkejä tilanteeseen?
Se sitten onkin varmasti ainut pulloruokinnan hyvä puoli. Miksi vauvalle pitäisi syöttää kaupan korviketta jos maitoakin tulee? :O joka on ensinnäkin täysin ilmaista ja paljon parempaa vauvan kannalta. On siitä sit varmaan enemmän vaivaa mutta ohimenevä vaihe kuitenkin.
Meillä 3-kuukautinen vauva saa rintaa kunnes nukahtaa, mutta nukkuu tosi hyvin.
Syötän n. 2 tai 1,5 tunnin välein. Iltasyöttöön aletaan seiskalta, vaihdetaan yöasu ja lauletaan yölaulut, ja sitten syötän vauvan uneen meidän sängyssä.
Kun lupsutus kevenee ja tauot ovat jotain 10 sekunnin luokkaa, rikon imun painamalla nännin vierestä, muuten ei tissi irtoais ilman itkuja.
Seuraava syöttö on n. klo 23 jolloin menen samalla viimeistään vauvan viereen nukkumaan.
Kerran on mennyt mun peitto (vauvalla tietty oma pieni) vauvan päälle, mutta ei se mihinkään tukehtunut kun rimpuili ja huusi niin että heräsin heti.
kun kerran ei ole ongelma siinä, ettei olisi nälkä; jossain vaiheessa kyllä tutti alkaa kelvata kun joka välissä sitä tarjoaa. Anatomiset, suorat, kumiset ja silikoniset meilläkin kokeiltiin esikoisen kanssa ennen kuin löytyi se oikea (anatominen silikoninen) eikä sekään tahtonut kelvata ennen kuin sitten ykskaks alkoikin kelvata. Nuoremmat lapset eivät olleet yhtä kranttuja.
omat tissuttelijat on jo 7, 9 ja 11 vuotiaita ja nukkuvat yönsä jo tosi hyvin :) Kuopus oli "pahin" tissuttelija. Ei kelvannut tutti eikä tuttipullo, mutta nukkui yönsä ilman tisua jo yksi vuotiaana. Annoin hänen nukkua vieressäni tissillä, ei ollut muutakaan mahdollisuutta, koska oli jaksettava päivisin isompien kanssa. Kyllä äidin vaisto suojelee, uni on sen verran kevyttä että herää helposti vauvan ääniin ja pyörimiseen.
Mun esikoinen ja toistaiseksi ainoa oli tuollainen. Mä sitten elin vauvalle. Nyt tekisin asiat vähän toisin.
Mä ottaisin raa'at keinot käyttöön ja opettaisin vauvan nukkumaan ilman tuttitissiä. Jos vauva heräisi ja alkaisi känistä, en ottaisi syliin, vaan paijailisin ja taputtelisin, laulelisin sille. Kyllä se siihen tottuu. En siis jättäisi yksin huutamaan. Onkohan toi tassuttelua, en tiedä.
Mulla niin kaksijakoinen suhtautuminen tuohon vauvan nukkumiseen - toisaalta ajattelen että saahan noin pieni olla äidissä kiinni ja kaivata läheisyyttä, että miksei voisi pitää kainalossa nukkumassa koko yötä ja antaa imeä minkä tahtoo. Toisaalta, se käy äidille hirveän raskaaksi, en kuitenkaan pysty nukkumaan levollisesti kun vahdin ettei vauva tukehdu ja "turhaa" vaan lutsuttelee tissiä ja nukkuu se suussa. Usein laitankin toiseen huoneeseen nukkumaan, mutta sitten saan ravata läpi yön syöttelemässä muualla. Todella takkuisen tuntuista. Äsken taas yritin tuttia, tunkee kielellä pois suusta. Iltaisin syöttelen, simahtaa, herää, on rinnalla, nukahtaa, herää rinnalle..loputtoman pitkään. Nälkäiseltä ei todellakaan vaikuta.
Vaikka tuossa äsken kirjoitin, että meillä on alkanut helpottaa, niin tuossapa tuo tyttö sitterissä nytkin istuu ja odottaa, että äitikin tulee nukkumaan. Iltaisin nukahtaminen on lapsella sen varassa, että itsekin menen nukkumaan. Yksin ei siis suostu nukkumaan, vaan herää tosi nopeasti huomatessaan olevansa yksin. Aamulla se sentään onnistuu, että voin nousta aiemmin ja jättää lapsen vielä nukkumaan. Meillä siis tuo pahin tissitakiaisvaihe on mennyt ohi, mutta edelleen on tiukasti äidissä kiinni.
Esikoisen syötin, laitoin tutin suuhun ja nostin omaan sänkyynsä nukkumaan (joko nukahti rinnalle tai ongelmitta itsekseen sängyssä). Ei tosiaan onnistu tämän kuopuksen kanssa!
Meillä tuo perhepeti on ollut toimiva ratkaisu, vaikka säännöllisesti yritänkin lasta omaan sänkyynsä totuttaa. Toivottavasti sitäkään ei enää pitkään pidä odottaa.
t. 14
Ei juma mä en jaksa! Eilisiltana vauva söi, nukahti, söi sinne yhteentoista asti, sitten näytti että tsippasi yöunille. Jätin koppaansa ja lähdin nukkumaan, kahdeltatoista hän taas herätti.. Vaille kolmen herätti seuraavan kerran, sen jälkeen aamuun asti tissillä lupsutellen välillä, välillä nukkuen ja piereskellen, pissit mennyt selkään kun syönyt niin paljon aamuyöstä. Ihan mahdotonta menoa, nukkumsesta ei tietoakaan! Huutaa jos ei saa pitää rintaa suussa. Sillä ei osaa päivälläkään kunnolla nukkua, ulkona paremmin mutta useampaan kertaan käytävä keinuttelemassa vaunuja että jatkaa uniaan. Huumori alkaa olla tiukissa kun yöt yhtä levotonta valvomista. Jelppiä! Mitä ton kanssa teen? Eikä tuttia ota edelleenkään millään, kakoo vaan.