Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman ärsyttävin päiväkoti

Vierailija
14.01.2011 |

Seuraava teksti sisältää erittäin voimallista kiukunpurkamista.

Mulla on kokoajan ongelmia tyttäreni (2-v) päiväkodin muutaman hoitajan kanssa. Tuntuu että jatkuvasti on huomauteltavaa aivan kaikesta. Viimeisin niitti on se että pyysin etteivät antaisi lapsen nukkua yli puoli tuntia päiväunilla. Tyttö on vähäuninen, ja jos nukkuu yli puolituntia päivällä on mahdotonta saada lapsi nukkumaan illalla ennen klo 22. Pyörittelivät silmiä kun sanoin asiasta.. No tänään kysyin sitten että miten tämä viikon ajan jatkunut puolituntis-päiväunimeininki on mennyt. Hoitaja töksäytti että "no, kyllähän tyttö AINA itkee kun hänet kesken unien pakotetaan heräämään" Olin vähän että ok.. Mainitsi vielä kolmeen erilliseen kertaan tiettyyn sävyyn, että tyttö AINA itkee herätettäessä. En ole itse huomannut kertaakaan samaa päiväunilta herättämisen yhteydessä.

Toinen esimerkki. Olin ilmoittanut että eräänä päivänä tyttöni joutuu olemaan vähän myöhempään (päiväkodissa on se mahdollisuus), eli klo 18 asti. Hain kuitenkin hänet vähän viiden jälkeen, mistä seurasi saarna: Jos on ilmoitettu että lapsi on kuuteen, silloin lapsi ON kuuteen.. Että nyt siellä on turhaan henkilökuntaa. Ajattelin että ehkä 45 min ei ole maailmanloppu, sillä hoitaja pääsi kotiin heti kun lapseni hain.

Kolmas esimerkki.

Lapsella on läjäpäin vaatteita päiväkodissa, mutta koskaan ei tunnu olevan OIKEITA vaatteita: joskus haalarin alla on ollut ihan karseita päiväkodin omia ylisuuria vaatteita, vaikka lapsella olisi kaapissa omat oikeankokoiset, puhtaat vaatteet. Tähän liittyen, ehdotin että koska mulla on paljon ylimääräisiä vaatteita tytöllä, voisin antaa päiväkotiin jotain, että olisi pienemmillekin lapsille oikean kokoisia vaatteita jos joskus joku tarvitsee. Naureskellen sanoivat että "no ei todellakaan tarvitse..." Ei sitten.

Muutenkin nämä kaksi kyseistä hoitajaa ovat aina naama norsun v*tulla ja usein kun haen tyttöä tarhasta, hyvä kun moikkaavat. Muiden kanssa ongelmaa ei ole. Tuntuu pahalta viedä lasta tarhaan, koska vaistoan ja todellakin huomaan että eivät minusta pidä. Syytä en voi keksiä, ehkä vaan pitävät mua niin huonona äitinä että mulle pitää jokaikisestä asiasta vähän kyllästyneen oloisena huomautella, tyyliin "taasko tästäkin pitää sanoa" tai "etkö tätä tiennyt.." Joo ei, en todellakaan voi tietää kaikkea kun on ensimmäinen lapsi kyseessä.

Onko tämä ihan tavallista, kuvittelenko

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kun parannat omaa asennettasi, niin hoitajat muuttuvat ystävällisemmiksi myös sinua kohtaan. Jos sinulla on aina jotain huomautettavaa ja purnaamista vähäpätöisistä asioista, niin kai sitä korva puutuu kuulemaan sellaista.

En ole KOSKAAN sanonut yhtäkään poikkipuolista sanaa hoitajille! Enkä ikinä valittanut mistään. Kerran huomautin että olivatko huomanneet että joku oli purrut lastani (iso puremajälki ja mustelma poskessa) johon hoitaja sanoi että kyllä huomasi mutta unohti sanoa.

Kyllä meilläkin on huomattu, että miehelle aina mielinkielin ja minulle sitten näytetään suunnilleen hoitosopimuksia kun jostain kysyn.

Vierailija
22/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei varmasti johdu hoitaja korvaamaan mitään "alityötunteja" :DD voi apua teidän kanssa...jos työvuorolistassa lukee, että työaika päättyy 18.00, ja vaikka kaikki lapset olisi haettu klo 16.30, saa hoitaja lähteä kotiin eikä mitään korvaile. JA voin kertoa, että tällaisia tapahtuu ehkä kerran vuodessa, että KAIKKI lapset on haettu esim. 16.45, kun päiväkoti sulkee 17.00.

Kun hoitajan työvuoro on laitettu klo 18.00 turhaan hän on pois ne tunnit sitten silloin kun kaikki muut lapset on paikalla. Eli muut ryhmän lapset ovat joku aamu tunnin ilman toista tai kolmatta hoitajaa. Ja tottakai joskus tarvitaan sitä pidempää hoitoa, mutta kyllä mua sieppaa nämä turhaan sen varaavat. Eli esim. ilmoitetaan että lapsi tuodaan hoitoon klo 6 aamulla, muttei jaksettukaan nousta ja hoitaja istuu siellä turhan panttina ensimmäisenn tunnin. Sitten ettei hoitajalle tule liikaa tunteja hän tulee joku toinen aamu 10 tai 11. Miten luulet sen vaikuttavan ryhmän toimintaan?

Muut lapset sen joutuvat maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan kuin kuuta nousevaa kun reilun 2 vuoden päästä loppuu tää päiväkoti juttu mun elämästä kokonaan ja lapsella myös kun alkaa koulu.

Oon lopen kyllästynyt jostain kumman syystä koko touhuun.

Hyvä ihminen!Vaikka olet sanonut,että tulet kello 18 silti voit hakea OMAN lapsesi KOSKA HUVITTAA hoidosta pois.Muista,että he ovat palveluammatissa ja jääköön tekemään muita hommia jos siihen asti oltava hänen töissä.Älä rupee hyppää niitten pillin mukaan ja pidä jämäkkä ote niihin. Lapsi on sinun!

Sitten yhteyttä vaan johtajaan jos eivät osaa käyttäytyä.

Vierailija
24/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet joka asiasta 'vähän että ok' ja olet h-moilasena, etkä sano mitä ajattelet, niin sinusta jää kenties sellainen arvosteleva ja tuomitseva kuva.

Päiväuni-itkuista olisit voinut vain sanoa, että ikävää että tyttö itkee, mutta kokeillaan nyt kuitenkin vielä vähän aikaa, kun kotona nukuttamiset sun muut sujuu hyvin. Jos et reagoinut tai vastannut mitenkään, niin hän toisti saman asian useasti, että asiasta syntyisi jotain keskustelua.

Kysy suoraan millaisia vaatteita olisi hyvä tuoda lapselle. Yhdet vaihtovaatteet riittää, ettei niitä ole 'läjäpäin', ja sieltä joudu penkomaan. Pääasia että on vaatetta ollut ja lämmintä.

Kun hait lapsesi liian aikaisin, olisit pyytänyt anteeksi ja sanonut että et tunne vielä käytäntöjä. Ja toivottavasti tästä ei ollut hirveästi haittaa.

Vierailija
25/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sulla taitaa olla asenteessa vika. Minullakin on vähäuninen lapsi (1v 10 kk). Ja annan hänen nukkua päiväkotipäivinä niin paljon kuin siellä vain antavat nukkua. Ymmärrän, ettei sellaisen lauman kanssa voi tanssia yhden pillin mukaan ja olen jättänyt kokonaan sanomatta, että lapseni ei kotona nuku ollenkaan päiväunia. Päiväkotipäivinä lapsi sitten kukkuu klo 22-22.30 saakka, kun on nukkunut päikkärit, ja herää silti kukonlaulun aikaan kotona. Ja viikonloppuisin jätän päikkärit pois niin saan lapsen unille klo 21 aikaan (ja seuraavana aamuna on taas viimeistään klo 7 hereillä). Olen itse ottanut sen linjan, että sanon vain jos on jotain TODELLISTA asiaa. Vielä ei lapsen 4 kuukautta kestäneen päiväkotiuran jälkeen ole tullut sanomisen tarvetta.

Noh, toivottavasti ei pidemmälläkään "uralla" teille sanomista tule. Voi tosin olla että vuosien jälkeen sinukin on avattava silmäsi, tosin toivon toki teidän tarhanne olen se helmi kaiken paskan keskellä.

Vierailija
26/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut viestiketjua kovin syvällisesti, mutta miksi lapsi ei voi nukkua päiväkodissa kahta tuntia ja sen jälkeen yöllä 8 tuntia = 10 tuntia?

Sanoit, että lapsi itkee, kun herätetään päiväunilta. Se on tosi kurjaa, mutta on myös kurjaa, että mahdollisesti muut päiväkodin nukkuvat lapset heräävät tämän takia.

Se että lapsi on ilmoitettu olemaan klo 18 asti, tarkoittaa, että hoitaja on tullut töihin klo 10. En yhtään ihmettele, että hermostui, koska uskon, että häntä on kipeästi tarvittu klo 9.15-10 aikaan, eli sen ajan mitä hän olisi voinut olla töissä, jos olisi ollut tiedossa, että haet lapsen klo 17.15.

Minun lapseni on myös tullut kotiin päiväkodin varavaatteissa, kun "lapsella ei ollut pikkuhousuja varavaatteissa". Pikkuhousuja oli neljät, mutta mitäs sitten: Vahinkoja sattuu. Ihmisiä ne hoitajatkin ovat!

Mutta jos tuntuu, että ne kaksi hoitajaa eivät ole ammattitaitoisia, voit varmaan laittaa nimetöntä palautetta päiväkotiin, jos et omana itsenäsi halua asioista puhua päiväkodin johtajalle.

Vierailija
27/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten kanssa vain on niiin helppo puhua ja tulla toimeen, toisten kanssa ei. Minusta hoitajat ovat epäammatillisia suhtautuessaan noin. Kyllähän omat tunteet pitäisi jättää näyttämättä vaikka olisikin eri mieltä.

Meilläkin on 3v joka ei nuku paljon. Olemme silti antaneet nukkua päiväkodissa, koska ei kuulemma nuku kuin vajaan tunnin. Herää aina ekojen joukossa. Varmaan esikoisen kanssa on ihan ok antaa lapsen valvoa 22.30 asti, erityisesti jos itse ei mene kovin aikaisin töihin. Meillä on kuitenkin 2 ongelmaa siinä että tyttö valvoo niin pitkään. Ensinnäkin esikoinen on ekaluokalla, joten hänen on mentävä nukkumaan klo 20.30 jotta jaksaa. Emme voi mitenkään odottaa esikoisen hyväksyvän sen että 3v valvoo häntä 2 tuntia pitempään. Toiseksi herään itse klo 5 joka aamu enkä todellakaan jaksa valvoa 22.30 saakka (tai pitempään jos haluan tehdä joskus jotain ilman lasta tai vaikka olla miehen kanssa kahden). Minusta lapsi kyllä pitää saada nukkumaan klo 21. Ei voi olla väärin vaatia lyhyempiä päiväunia jotta saa lapsensa siihen aikaan nukkumaan. On eri juttu jos lapsi halutaan laittaa nukkumaan vaikkapa klo 19 ja siksi pyydetään jättämään päikkärit väliin. Tottakai lapsemme on väsynyt päivällä kun on valvonut niin pitkään, jos nukkuisi illalla nopeammin niin ei varmaan nukahtaisikaan päikkäreille niin helposti.

Meillä ei kyllä juurikaan huomautella mistään päiväkodissa, vaihda päiväkotia. Itse en ainakaan yksityisestä maksaisi jos tuolla lailla kohdeltaisiin.

Vierailija
28/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkureita kun pelätään purnata lasta koskevissa asioissa vaikka ehkä olisi syytäkin.

Päiväkodeissa harvemmin tapahtuu muutosta parempaan yleensäkkään missään asiassa, ellei vanhemmat niistä huomauta tai puutu niihin.

Ei kaikkia lapsia ihan saman kaavan mukaan voi hoitaa.Kyllähän kaikki on yksilöitä,joilla erilaiset tarpeet.Enkä ymmärrä,mikä siinä on niin vaikeeta herättää se lapsi aikaisemmin unilta,miten se sotkee kuviota? Lapsi voi piirrellä tai muuta rauhallista juttua tehdä.

Itse olen ollut päiväkodissa yli 10v töissä eikä tällaisesta ole ongelmaa tullut.Kyllä vanhempia pitää kuunnella heidän lastahan siellä hoidetaan.Meillä oikein kehotettiin vanhempia antamaan palautetta,niin saatiin asioihin enempi vauhtia.Ehkä meni asian vierestä nyt vähän...

Vierailija
29/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei nuku liikaa ja piste.

Vierailija
30/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nukahti poika 23.00 ja se oli myöhään. Kaikille kuuluu pitkät päikkärit.

Meidän tarhassa ei suostuta lyhkäsiin päikkäreihin kenenkään kohdalla.

Vierailija
31/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naista.Mielin kielin miehille lääryävät,eikä tohdi valittaa mistään kun isi tulee hakemaan:)

Vierailija
32/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä et halua olla oman lapsesi kanssa pidempään illalla vaan tahdot hänet nukkumaan mahdollisimman aikaisin vaikka olette olleet koko päivän erossa. Jos lapsen luonnollinen rytmi on pidemmät päiväunet ja iltaunille klo 10, niin miksi ette tee niin? Oletko varma, että vaatteenne ovat leikin mahdollistavia, joustavia ja lämpimiä?

En ole ap mutta meillä on sama ongelma, lapsi nukkuu liian pitkät päikkärit ja illalla ei mitään toivoakaan ole saada lasta nukkumaan ennen klo 22, monesti nukahtaa vasta 22.30. Oishan se kiva seurustella lapsen kanssa iltamyöhään mutta kun itse joudun heräämään 4.30 aamulla niin ei paljon naurata :/. Tarvitsisin enemmän unta kuin 6h/yö, ideaali olisi 8h mutta 7h riittää kyllä. 6h jatkuvasti ei riitä minulle ainakaan. Olen illalla niin kuitti että nukahtaisin jo ennen iltayhdeksää mutta minkäs teet.

Vierailija
33/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia kuin päiväkodissa. . Kotona meilläkään ei tietyssä iässä nukuttu päikkäreitä, mutta tarhassa kylläkin. Tarha siis väsyttää.

Meillä lapsi on saanu ja saa edelleen nukkua tarhassa niin kauan kuin nukuttaa. Herätään klo 6 joka arkiaamu, joten uni oli/on tarpeeseen. Toiseksi ajattelen, että jos ei nukuta tänä yönä, niin varmasti sitten seuraavana.

Vierailija
34/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Puoli tuntia EI riitä kaksivuotiana päiväuniksi. Ehkä kotona olevan, mutta ei päiväkodissa olevalle lapselle.

2. Hoitajalla on työaika kello 18 asti. Jos lähtee aiemmin, joutuu tekemään ajan takaisin tai vähennetään palkasta. En olisi minäkään tyytyväinen.

3. Vaikka lapsesi vaattee on kivoja sinun mielestä, voi ne olla todella epäkäytännöllisiä päivähoidon kannalta.

4. Muuta asennetta, päiväkoti ei ole vihollisesi vaan kasvatuskumppani. Arvosta heidän työtään.

Vierailija
35/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vaihda päikkäriä jos ette ole tyytyväisiä?

Vierailija
36/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Puoli tuntia EI riitä kaksivuotiana päiväuniksi. Ehkä kotona olevan, mutta ei päiväkodissa olevalle lapselle.

2. Hoitajalla on työaika kello 18 asti. Jos lähtee aiemmin, joutuu tekemään ajan takaisin tai vähennetään palkasta. En olisi minäkään tyytyväinen.

3. Vaikka lapsesi vaattee on kivoja sinun mielestä, voi ne olla todella epäkäytännöllisiä päivähoidon kannalta.

4. Muuta asennetta, päiväkoti ei ole vihollisesi vaan kasvatuskumppani. Arvosta heidän työtään.

Kaksivuotias tosiaan tarvitsee nuo unensa ja unentarve päiväkotipäivinä on erilainen kuin kotipäivinä. Ihmettelen, että päiväkoti on ylipäätään ryhtynyt tuohon herättelemiseen puolen tunnin unien jälkeen. Osoittaa mielestäni sitä, että yrittävät tehdä sinulle mieliksi. On varmaan tosi hankala tilanne, jos/kun muut yrittävät nukkua ja yksi pitää herättää itkeskelemään.. Voi lapsirukkaa.. :(

Ei sinänsä ehkä liity asiaan, mutta jos itse nukun päiväunia ja herään (herätettynä) puolen tunnin jälkeen, oloni on todella nuutunut ja hankala ja olen monesti ajatellut, että jos lapsi kokee samankaltaisen olotilan, en ihmettele että itkettää. Jos taas saan herätä itsekseni, tilanne ja olo on aivan erilainen.

Vierailija
37/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän päiväkodissa ollaan suostuttu 2-vuotiaan unia lyhentämään mukisematta. Ei siinä 1-3 vuotiaiden ryhmässä muutenkaan kaikki nuku tasapitkiä unia. Jotkut 3-vuotiaat eivät nuku ollenkaan enää (HUI) ja jotkut 1-vuotiaat vetävät aina sen 2 tuntia. Eihän noita lapsia voi noin tasapäistää. Jokainen lasten kanssa tekemisissä ollut ymmärtää kyllä, että lapsissa on eroja.

Ja on siellä kyllä ammattilaisilla vähän asenne hakusessa. Vaikka jostain asiakkaasta ei tykkäisikään, niin ei sitä nyt noin selvästi näytetä asiakkaalle. Tai siis ei saisi näyttää ollenkaan. Siis JOS on sitä ammattitaitoa.

Vierailija
38/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset joutuvat todennäkösesti keskeyttämään unensa.

Ne lapset nukkuvat samassa huoneessa ja yksi kesken unien herätetty huutava lapsi saa kyllä muutkin hereille tosi tehokkaasti.

Ap haluaa viettää vapaaillan ilman lapsensa seuraa ja sen vuoksi sitten muut perheet saa kärsiä.

Vierailija
39/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko tarhan pitäisi pyöriä yhden perheen pillin mukaan. käy sääliksi juuri nukahtanutta, kesken herätettävää lasta, mutta eihän ap:n tarvitse itse katsella sitä itkua... kuulostaa itsekkäältä!

ja entä jos hoitajalla on vaikka kyyti sovittuna kuudeksi ja joutuu 45 min olemaan tyhjän panttina. lähellä ei ole kauppaakaan tms. kyllä muakin vituttais.

Vierailija
40/43 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vastasin jo kerran aikaisemmin) että jos olet kerran ilmoittanut, että haet n. klo 18 ja satutkin pääsemään aikaisemmin, niin onko pk-tädit muka oikeasti sitä mieltä, että sinun pitäisi hakea lapsi vasta klo 18? Monella ihmisellä on sellaisia töitä, että voi joutua varaamaan juuri vaikka tuohon klo 18 asti, mutta kai nyt jokainen täysjärkinen vanhempi hakee lapsensa kotiin heti kun pystyy, jos pystyykin lähtemään aikaisemmin töistä!

Itse olin ennen äitiyslomaa töissä pk:ssa, ja meillä oli yhdet sisarukset, jotka joskus tarvitsivat hoitoa klo 17.30 asti (päiväkoti sulki normaalisti klo 17). Silloin iltavuorolainen tuli puoli tuntia myöhemmin töihin ja näiden lasten äiti haki lapsensa sitten kun pääsi. Joskus oli pk:lla klo 17.10, joskus 17.30. Tuli siis aina suoraan töistä, niin nopeasti kuin pääsi. Eikä meillä ollut kenelläkään mitään valittamista. Meitä puolestaan ärsytti sellaiset vanhemmat, jotka lähes päivittäin tulivat n.5-15min myöhässä...ja vaikka kuinka kysyttiin, että onko niin, että tarvetta on pidempään, niin ei, ei ole..huoh...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän