Te joilla krooninen sairaus! Onko teillä kontrollit sairaalassa vai tk:ssa?
Sairastan neurologista sairautta. Dg tehty aikoinaan yliopistollisessa keskussairaalassa. Olen käynyt siellä myös kontrolleissa silloin tällöin.
Miten teillä muilla, joilla jokin vakava sairaus? Missä käytte?
Onko hoitoanne yritetty siirtää terveyskeskukseen tms? Koska nyt minulla ollaan hoito siirtämässä sinne, mutta eihän ne lääkärit mitään tästä mun sairaudesta tiedä.
Kommentit (25)
kipuoireyhtymää, rajuja särkytiloja jaloissa.
Nyt tehty tutkimukset, lääkärit sanovat että oireisttoni on psykogeeninen ja pitää alkaa asioida läheisellä arvausasemalla.
Ensin käyn psykiatrin otilla että saan asiani kelan kanssa rullaamaan ja sitten vetäydyn kokonaan pois häiritsemästä lääkäreitä koska kivut jatkuu kuitenkin
Eikä edes aiottu siirtää tk:hon, hoitosuosituksen mukaan kontrollit on oltava sairaalassa.
Sairaus on siis keuhkosarkoidoosi. Ei välttämättä elinikäinen, mutta kuitenkin pitkäaikainen, ja voi uusiutua paranuuttuaankin.
sairaus saatiin hoitotasapainoon.
Reumaperäinen sairaus
Minulla on selkärankareuma, diagnoosin sain reilu 3v sitten. Sopivaa lääkitystä ei ole vielä löytynyt, mutta eipä tuota kauhean aktiivisesti taideta etsiäkään.
Olen käynyt tähän asti 2x vuodessa, tästä lähtien kerran vuodessa.
Toivottavasti ei siirretä tk:n hoidettavaksi, täytyisi varmaan käydä läpi taas kaikki tähän asti kokeiltukin. Kävin juuri tk:ssa muulla asialla ja eikö tuo (minut ensimmäistä kertaa nähnyt) lääkäri kysynyt, onko sitä ja sitä lääkettä kokeiltu - kyseessä lääke, jota suunnilleen aina kokeillaan ekana tähän sairauteen. Suunnilleen kuin "Oletko kokeillut Buranaa" kun jollain on vähän päänsärkyä...
ja sen vaatiman seurannan tyypista. Tai ainakin niin pitaisi olla. Esim. tavallista erenpainetautia (kunhan diagnoosi on varmistunut) osaa seurata liki kuka tahansa yleislaakari (verenpainemittaukset, virtsa- ja verikokeet), mutta sekundaarista verenpainetautia pitaa yleensa hoitaa erikoissairaanhoidossa, koska tavallisilla yleislaakareilla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tietoa sen mahdollisista koukeroista.
sairaalaa määrää verikokeet jotka ottaa tk. Sitten kun vastaukset ovat valmiit niin sairaalan lääkäri soittaa vastaukset näin leukemiassa mutta epilepsisiassa konrollit pitäsi olla sairaalassa joka toinen vuosi mutta nytkin myöhässä vuoden eikä uutta aikaakaan olet tullut.
Chronintauti ja kilpirauhasen vajaatoiminta, ei siis vakavia, mutta kroonisia kuitenkin.
Kävin sairaalassa kontrolleissa, nykyään yksityisellä.
Miksi siirryit yksityiselle? Olisitko saanut jatkaa sairaalassa?
ja kontrollit yliopistosairaalassa nyt kun on lääkitys. Välillä ei ollu lääkettä käytössä ja silloin ei myöskään mitn kontrolleja missään.
Totta kyllä, ettei terkkarissa tiedetä juuri mitään mun sairaudesta mutta kyllä ne sitten helposti laittaa lähetteen eteenpäin kun pyydän.
on kontrollit sairaalassa vähintään 2 vuoden välein, tarvittaessa useammin.
Kontrolleja ei ole yritetty siirtää tk:een, ei siellä olisi osamista sairauteni seuraamiseen.
Joka flunssankin yhteydessä (jos käyn tk:ssa) minulta kysytään kuinkä vastaavissa tilanteissa on toimittu ja miten on lääkitty. Tk-lääkärit ja myös työpaikkalääkäri myöntävät suoraan etteivät tiedä.
Miksi ihmeessä sinun kontrollisi ollaan siirtämässä tk:n puolelle?
että asun ulkomailla!
Minulla on nivelreuma ja käyn 2 kk välein yksityisellä erikoislääkärillä, jolle maksan 30 € ja sairasvakuutus korvaa siitä 25 €!
että asun ulkomailla!
Minulla on nivelreuma ja käyn 2 kk välein yksityisellä erikoislääkärillä, jolle maksan 30 € ja sairasvakuutus korvaa siitä 25 €!
Itse olen myös asunut 15v ulkomailla ja Suomen terveydenhuollon järkyttävän huono tilanne oli yksi ikävimmistä puolista paluumuutossa:-(
Jos et ole kuolemansairas, apua ei saa (eikä varmaan silloinkaan välttämättä), lääkäriin on ylipäänsä todella vaikea päästä.
Ennaltaehkäisevää hoitoa tai tarkastuksia ei ole periaatteessa ollenkaan. Esim. gynekäynnit pitää maksaa itse!?
No ainakin siinä siirtyvät kustannukset sairaanhoitopiiriltä pois, kunnalle. Eiköhän tämä ole se raaka tosiasia taustalla.
On selvää että potilaan hoito on parempaa siellä missä ko. sairautta ollaan totuttu hoitamaan. Että ei siinä potilaan parasta ajatella.
Eri asia jos hoito on selkeästi rutiinia, jonka voi hoitaa kuka tahansa yleislääkäri.
ja kaikki kontrollit ovat sairaalan polilla, koska kyse on gastroenterologisesta pysyvästä ongelmasta. Tk olisi aika kädetön sen kanssa, koska lääkkeetkin saa määrätä vain asiaan erikoistunut ja kokemusta omaava lääkäri.
Chronintauti ja kilpirauhasen vajaatoiminta, ei siis vakavia, mutta kroonisia kuitenkin. Kävin sairaalassa kontrolleissa, nykyään yksityisellä.
että asun ulkomailla! Minulla on nivelreuma ja käyn 2 kk välein yksityisellä erikoislääkärillä, jolle maksan 30 € ja sairasvakuutus korvaa siitä 25 €!
tai tekonivelleikkaukset?
Aktiivisessa vaiheessa kävin jopa kuukauden välein yliopistollisessa sairaalassa reumtaologilla, aina sai avun, eikä se 27 €/kerta mikään huima summa ole.
Nyt kun tauti on remissiossa, ei ole mitään tarvetta rampata reumatologilla. Tk:ssa saa reseptit uusittua. Jos sairaus aktivoituu uuudelleen, sitten toki soittelen taas reumatologille.
että asun ulkomailla!
Missään ei ole niin hyvä julkinen sairaanhoito kuin Suomessa ja meillä ei missään nimessä ole varaa tällaiseen.
Aluksi epilepsiani kontrollit olivat yliopistollisessa sairaalassa ihan naamatusten, jos mitään ihmeempää vaivaa ei ole ollut pitkään aikaan, niin kontrollit tapahtuvat puhelimitse (ja kirjeitse). Jos jokin vaiva iskee, niin sitten pääsee taas sairaalaan neurologin juttusille.
Tk-lääkäri ja työterveyslääkäri eivät juurikaan ota mitään kantaa pitkäaikaissairauteeni. Ovat konsultoineet heti neurologia jos yhtään pitää sanoa mitään sairauteeni (epäsuorasti) liittyvää.
kontrollit terveyskeskukseen.
Jatkossa yliopistollisessa sairaalassa kontrolli n. kahden-kolmen vuoden välein.