Miehellä huonot hampaat
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä n. 5 vuotta. Alussa joskus kiinnitin huomioni siihen ettei mies harjaa hampaitaan edes kerran päivässä, mutta annoin asian olla. Viimeisen vuoden aikana häneltä kuitenkin on kirjaimellisesti hampaat alkaneet putoamaan, eli esim etuylähampaista ei ole oikestaan muuta kuin hampaan "alku" jälellä. Ja alhaalla sivulla "loisti" tänään tumma kohta, näytti että ainenkin puoli hammasta olisi puuttunut kokonaan. Eikä siinä todellakaan kaikki, ne hampaat mitä näkyy kun mies puhuu/hymyilee, on ikenestä alkaen täysin hammaskiven/ISOJEN reikien peitossa ja monena aamuna olen huomannut että miehellä on toinen leuka turvoksissa (eli varmaan joku todella paha tulehus ikenissä tms...)
Eipähän ole paljoa läheisyys kiinnostanut sen jälkeen kun nuo asiat huomasin... Isoin asia kuitenkin mikä vaivaa, on se että tuntuu että olen ainoa jolla on huono hampainen mies.. En todellakaan ole kehdannut puhua asiasta kenellekkään, ajattelin jos joku (yhtä ujo asian suhteen) kertoisi täällä etten ole ainut..
Tosin olen täysin valmistautunut siihenkin että tälläinen on todella harvinaista..
Mutta kokemuksia kuitenkin kaivattaisiin, edes vähän asiaan liittyen...
Kommentit (53)
Mua jotenkin järkyttää, että ap:n mätähampainen mies on vasta 25-vuotias. Sen täytyy tarkoittaa sitä, ettei se ole lapsuudenkodissaan oppinut hoitamaan hampaitaan.
Meiltäkin löytyy tällainen. Avomies on 24-vuotias eikä huvita arvailla kuinka "usein" hän pesee suunsa ja hampaansa. Säännöllistä se ei ainakaan ole. Ollaan oltu yhdessä 5 vuotta. Alkuaikoina laitoin pian merkille sen ettei hän käynyt hammaspesulla, ei illalla eikä aamulla. Toiveajattelua oli olettaa että hän ehkä harjailisi päiväsaikaan. Hän ei vaan vaikuttanut pitävän koko asiaa tärkeänä tai oleellisena, ei sellaisena itsestäänselvänä rutiinina.
Jossain vaiheessa kävi ilmi ettei hän ollut pessyt hampaitaan omien sanojensa mukaan vuosiin. Perheessä onkin ollut vakavia ongelmia vanhempien taholta miehen ollessa lapsi. Hampaidenpesun tärkeys jäi yksinkertaisesti oppimatta; kukaan ei jaksanut välittää. (Tämä seikka on tässä asiassa oikeastaan se epämiellyttävin)
Ensimmäiset pari vuotta olin hämmästynyt ja mietin mistä on kyse. Tätä nykyä lähestulkoon vaan vituttaa ja inhottaa. Ottaa päähän että joudun hätistämään hänet hammaspesulle kuin pikkulapsen, mikäli siis mielin katsella ja haistella raikasta suuta. Minua huolestuttaa hänen terveytensä ja ulkonäkönsä, varsinkin kun mies tupakoi.
Miestä itseään ei tunnu haittaavan (ainakaan tarpeeksi, ilmeisestikään) että suussa maistuu kuollut piisami ja hampaat ovat likaisen tuntuiset. Eikä tunnu kiinnostavan minun mielipiteeni. Miehen hampaat ovat paksun plakkitöhnän peitossa ja henki haisee, ja jos en halua tällaista suuta pussata, mies ottaa nokkiinsa. On selkeästi vähän arka paikka.
olen yrittänyt uhota kaikenmaailman suusyövillä, muttei tepsi.
Luuletko tosiaan, että hampaiden harjaamattomuus vaikuttaisi jotenkin suusyövän syntymiseen? Tupakka se on, joka niitä suusyöpiä aiheuttaa. Hampaiden harjaamattomuudella ja suusyövällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Jotenkin järkyttävää.
Jo se, että nämä miehet ovat päästäneet hampaansa tuohon kuntoon omalla toiminnallaan ja sitten toisaalta myös nämä naiset, jotka ovat vapaaehtoisesti suhteessa tällaisen "Harri Hampaattoman" tai "Harri Huonohampaan" kanssa.
Jos mun äijällä olisi legot Andy McCoyn tai Arto Länsmanin tyyliset, lähtisi ukko kävelemään välittömästi jos ei suostuisi korjaamaan kalustoaan.
Itse asiassa, en uskoisi edes pystyväni seurustelemaan ihmisen kanssa, jonka hampaat mätänisivät suuhun ja jolta puuttuisi näkyviä hampaita. Kaveritasolla voisin tietysti rupatella, mutta että petipuuhiin ja suutelemaan...?! No thanks. Yäk! Säälittävää ja yököttävää samaan aikaan.
samoista aiheista oli New York Times:ssa artikkeli jokunen viikko sitten, kun jenkkivanhemmat eivät opeta lapsia harjaamaan hampaita ja ihmetellään kuin on korva- yms. tulehduksia. Lapsi nukutetaan, että voidaan hoitaa, kun on pakko tehdä niin isoja operaatioita. Nuorimmat juurihoitoa saavat ovat 3v! En voi käsittää! Ihan sama juttu Englannissa ja Suomessa.
Miehellä se on niin turn off kun on huonot hampaat ja halitoosi. Suoraan sanon, en koskisi tikullakaan sellaiseen äijään.
mistä sivukujilta te kaivatte tuollaisia hammaspeikkoja vaivoiksenne. Ymmärtäisin, jos mies olisi vanha ja raihnas, mutta että parikymppisellä miehellä ei ole hammasharjaa... USKOMATONTA.
väestöä, jolla on oma "kulttuurinsa" myös näissä asioissa. Koko ajan mussutetaan jotain epäterveellistä, vedetään huumeita ja tullaan alaikäisenä raskaaksi. Ei siihen kuvioon oikein sovi jokin säännöllinen hampaidenhoito.
samoista aiheista oli New York Times:ssa artikkeli jokunen viikko sitten, kun jenkkivanhemmat eivät opeta lapsia harjaamaan hampaita ja ihmetellään kuin on korva- yms. tulehduksia. Lapsi nukutetaan, että voidaan hoitaa, kun on pakko tehdä niin isoja operaatioita. Nuorimmat juurihoitoa saavat ovat 3v! En voi käsittää! Ihan sama juttu Englannissa ja Suomessa.
Miehellä se on niin turn off kun on huonot hampaat ja halitoosi. Suoraan sanon, en koskisi tikullakaan sellaiseen äijään.
Meillä 3 poikaa ja mies jynssää hampaitaan kuin viimeistä päivää, sillä olen ne itse siihen opettanut. Hammaslanka käytössä. Ei reikiä eikä hajuja. Kauniit oiotut hampaat kaikilla. Tähän on käytetty energiaa, mutta se onkin mulle todella tärkeä asia!
T. Hammaslääkäri äitee
mistä sivukujilta te kaivatte tuollaisia hammaspeikkoja vaivoiksenne. Ymmärtäisin, jos mies olisi vanha ja raihnas, mutta että parikymppisellä miehellä ei ole hammasharjaa... USKOMATONTA.
Armeijan hammaslääkäri sanoi, että varusmiehillä on keskimäärin 5-10 reikää hampaissa tullessaan varuskunnan hammaslääkärin vastaanotolle. Hammaslääkäri sanoi, että hurjimmissa tapauksissa reikien määrä on yli 20.
Eikä muutenkaan nuoret miehet juuri näytä hampaistansa huolehtivan. 60 prosenttia nuorista miehistä harjaa hampaansa kerran päivässä tai harvemmin ja lähes 80 prosenttia nuorista miehistä ei käytä hammaslankaa ollenkaan. Syyksi epäillään mm. äijäkulttuuria, jossa miesten hampaiden hoitoa ei pidetä tärkeänä.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/nuoret_miehet_laiminlyovat_hampaa…
Meillä 3 poikaa ja mies jynssää hampaitaan kuin viimeistä päivää, sillä olen ne itse siihen opettanut. Hammaslanka käytössä. Ei reikiä eikä hajuja. Kauniit oiotut hampaat kaikilla. Tähän on käytetty energiaa, mutta se onkin mulle todella tärkeä asia!
T. Hammaslääkäri äitee
Ne kuluu jos niitä jynssää kuin viimeistä päivää. Kerran päivässä pesu ja lankaus on sopiva. illalla siis
joskus olen kuullut sanonnan, että köyhän tunnistaa hampaistaan, mutta minusta se ei nykyään pidä täysin paikkaansa.
Hyvin toimeentulevien perheiden muksut nassuttavat valmiita sokerisia välipaloja, limuja, tms. ja vanhemmat eivät ehdi/ jaksa huolehtia hampaiden pesusta, koska "meidän Oskari ei tykkää..".
Mun mielestä "harjaa hampaat kerran kuussa" -tyylinen toiminta on jotenkin jälkeenjäänyttä. En voi käsittää että normaalijärjellä varustettu ihminen toimii näin.
Voi yrjö, mä en todellakaan tajunnut että hampaiden huono hoito on näin laaja ilmiö, että kirjoituksia pukkaa ihan järjettömästi!
Luulin että mieheni on laiska, kun ei aina aamuisin pese hampaita, vaan saattaa jäädä väliin. Sen verran mua ällöttää se, että jos huomaan niin sanon välittömästi.
Voin muuten kertoa, että ei todella olisi mitään intiimiä kanssakäymistä jos suusta huokuu kalma ja hampaat on hoitamatta.
Kukaan ei voi mitään jos reikiä helposti tulee, mutta silloin käydään useammin hoidattamassa lääkärissä, ja hoidetaan itse parhaan taidon mukaan kotioloissa.
Oksettaa jo ajatuskin!
Oma mies täyttää tänä vuonna 26 ja jo hänen äitinsä huomautti hampaiden kunnosta. Näkyy kauas kuinka huonossa kunnossa ovat. Harjaa hampaat yleensä pikaisesti jos lähdemme jonnekin. Mutta sellainen minuutin sipaisu tuskin auttaa.
Hammaslääkäristä olen maininnut ja äitinsä patistanut hammaslääkäriin. Ei mene. En ole pussannut hänen kanssaan kohta kolmeen vuoteen kunnolla ihan vain tuon suuhygienian takia :(
mutta tykkään oikeasti käydä hammaslääkärissä... Minulta on paikattu hampaita, muttei se koskaan ole paljon sattunut. Hammaslääkärin tuolissa on kiva köllötellä ja on mukavaa, ettei siinä yleensä tarvitse jutella mitään (kun ei pysty), ja lekuri rapsuttelee hampaita leppoisasti. Kohdalleni on myös sattunut tosi mukavia hammaslääkäreitä. En tajua miksi joku pelkäisi hammaslääkäriä?
Vaan junttikulttuuria. Takametsien tuppisuujunttien ideologiaa. Nehän elättelevät vielä ideaa siitä, että miehen tulee haista viinalle, hielle tai paskalle.
Nykyajan tosimies pitää huolta hygieniastaan ja tuoksuu hyvälle. Eikä miehen tarvitse edes olla ruudinkeksijä tajutakseen tämän.
Mutta sellainen minuutin sipaisu tuskin auttaa.
Jos nyt ruvetaan hiuksia halkomaan niin mun mielestä noin minuutissa saa kyllä hampaat pestyä ihan kunnolla. Ehkä voi mennä muutaman sekunnin yli...
Armeijan hammaslääkäri sanoi, että varusmiehillä on keskimäärin 5-10 reikää hampaissa tullessaan varuskunnan hammaslääkärin vastaanotolle. Hammaslääkäri sanoi, että hurjimmissa tapauksissa reikien määrä on yli 20.
Eikä muutenkaan nuoret miehet juuri näytä hampaistansa huolehtivan. 60 prosenttia nuorista miehistä harjaa hampaansa kerran päivässä tai harvemmin ja lähes 80 prosenttia nuorista miehistä ei käytä hammaslankaa ollenkaan. Syyksi epäillään mm. äijäkulttuuria, jossa miesten hampaiden hoitoa ei pidetä tärkeänä.
<a href="http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/nuoret_miehet_laiminlyovat_hampaa…" alt="http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/nuoret_miehet_laiminlyovat_hampaa…">http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/nuoret_miehet_laiminlyovat_hampaa…;
Noiden miesten vaimot ja tyttöystävät ovat niitä, jotka täällä av-palstalla käyttävät ala-arvoista kieltä. Eli suu on heilläkin sottainen, kun edes kirjallisessa viestinnässä ei voi olla käyttämättä sanoja v'''u, p'''u ja p'''a.
tarinasi on kuin minun ja mieheni! Mieheni pesee hampaat ehkä kerran kuukaudessa, jos sitä vaadin. Käyttää kahvissa sokeria enemmän kuin laki sallii, hampaat ovat huonot ja yksi etuhampaista on lohjennut. Mies puolustautuu sillä, ettei jaksa pestä hampaita koska ne ovat jo niin huonossa kunnossa. Ei jaksa mennä hammaslääkärille. Minkäs tässä sitten tekee :( olen yrittänyt uhota kaikenmaailman suusyövillä, muttei tepsi.
..etkä siksi pysty suutelemaan. Tämä oli todellinen ongelma meillä ja mies meni lopulta hammaslääkäriin. Nykyaikaiset hoitomuodot ovat kehittyneitä, lääkärit osaavat asiansa ja puudutus on mahdollista saada vaikka koko suuhun. Myös nukutuksessa tai rauhoittavan lääkkeen alaisena on mahdollista hoitaa hampaat kuntoon.
Omat viisurini poistettiin niin että "humautettiin", nukahdin ehkä 15 minuutiksi. Muistikuvani tilanteesta: lääkäri pistää tippaan ainetta, alkaa nukuttamaan, suljen silmäni...avaan ne lähes heti tämän jälkeen ja hoitaja saa juuri viimeisen tupon paikalleen.
hänellä hammaslääkäripelko? Veljelläni oli sama tilanne ja vasta sitten, kun oli pari kertaa sairaalassa hampaista lähteneen massiivisen tulehduksen takia sai kimmokkeen hoitaa hampaitaan kuntoon. Sairaalassa otettiin melkein kaikki hampaat pois ja kun suu parantui, meni yksityiselle ja hommasi itselleen uudet leegot. 15 tonnia maksoi, mutta se kuulema kannatti, sillä nyt ei tarvitse hävetä hampaita eikä kivusta ole tietoakaan. Ja hl kertoi, että broidilta puuttuu joku entsyymi suusta, joka suojaisi reikiintymiseltä. Vaikka hampaita olisi hoitanut ja harjannut reikiä olisi kuulema tullut siitä huolimatta..