Laki- ja perintöasioista tietävät: miten estää lapsen isää saamasta lapsen rahoja?
Eli jos lapsella on omaisuutta, tai perii esimerkiksi paljon rahaa, ja lapsi sattuu kuolemaan ennen isäänsä, niin miten estää tuota miestä pääsemästä rahoihin käsiksi?
Kommentit (30)
vaan lapsi on saamassa aikanaan minultakin perintöä. Ei biologinen, onnenonkija isä todellakaan saa päästä käsiksi sukuni rahoihin...
ap
Tuossa skenaariossahan SINUN tarvis vielä kuolla ENNEN LASTASI jolloin lapsesi perii sinut ja tämän jälkeen jos lapsesi kuolee niin lapsen isä perii lapsesi.
Muutoinhan omaisuutesi ei joudu lapsen isälle...
Pidä lapsi hengissä ja toivo että lapsi aloittaa seurustelut ja perheen perustemiset äkkiä niin saadaan lapsenlapsia ja perillinen siihenkin tapaukseen, että ap. ottaa ja kuolee ja lapsi kuolee kanssa.
En jaksanut lukea vastauksia, mutta pääsääntöisesti näin:
Lapsen omaa omaisuutta ei voi estää mitenkään menemästä lapsen isälle.
Lapsen perimää rahaa voi estää menemästä lapsen isälle testamentin toissijaismääräyksillä.
En jaksanut lukea vastauksia, mutta pääsääntöisesti näin: Lapsen omaa omaisuutta ei voi estää mitenkään menemästä lapsen isälle. Lapsen perimää rahaa voi estää menemästä lapsen isälle testamentin toissijaismääräyksillä.
ei kai isä ole oikeutettu mihinkään lakiosaan? Olen ymmärtänyt, että lakiosa kuuluu vain perillisille alenevissa polvissa?
En jaksanut lukea vastauksia, mutta pääsääntöisesti näin: Lapsen omaa omaisuutta ei voi estää mitenkään menemästä lapsen isälle. Lapsen perimää rahaa voi estää menemästä lapsen isälle testamentin toissijaismääräyksillä.
ei kai isä ole oikeutettu mihinkään lakiosaan? Olen ymmärtänyt, että lakiosa kuuluu vain perillisille alenevissa polvissa?
että teen testamentin, jossa lapseni perii minut mutta saa omaisuuden käyttöönsä täytettyään vasta 18v ja edunvalvojaksi joku luotettava henkilö. Sitten rajaan miehen ulos perinnöstä, esimerkiksi jos lapseni kuolee (olettaen että minä olen jo kuollut) omaisuus menee esim. hänen enolleen tai tädilleen.
No, kai asianajaja tietää..
Kiitos vastanneille.
ap
Isä ei ole oikeutettu lakiosaan, mutta jos lapsella on omaa omaisuutta, ei oikein ole vaihtoehtoja perimysjärjestyksen suhteen. Lapsen omaa omaisuutta ei voi estää menemästä lapsen isälle, jos lapsi kuolee ennen täysi-ikäisyyttä (ja ilman omia lapsia).
Tämä johtuu siitä, että lapsi ei alaikäisenä voi tehdä testamenttia, jolla estäisi isäänsä saamasta perintöä. Isä ei siis ole oikeutettu lakiosaan, mutta koska lapsi ei voi alaikäisenä tehdä testamenttia, menee perintö lain mukaan lapsen vanhemmille.
Pointti on siis se, että näihin asioihin olisi varauduttava ennen kuin lapselle lahjoitetaan tai annetaan perinnöksi mitään. Lahjan antajan tai testamenttaajan on lahjakirjassa tai testamentissa määrättävä, että lapsen jälkeen lapsen isällä ei ole oikeutta lapsen saamaan omaisuuteen. Jos lapsi on omaisuuden ehtinyt jo saada, on myöhäistä.
21
että teen testamentin, jossa lapseni perii minut mutta saa omaisuuden käyttöönsä täytettyään vasta 18v ja edunvalvojaksi joku luotettava henkilö. Sitten rajaan miehen ulos perinnöstä, esimerkiksi jos lapseni kuolee (olettaen että minä olen jo kuollut) omaisuus menee esim. hänen enolleen tai tädilleen. No, kai asianajaja tietää.. Kiitos vastanneille. ap
että teen testamentin, jossa lapseni perii minut mutta saa omaisuuden käyttöönsä täytettyään vasta 18v ja edunvalvojaksi joku luotettava henkilö. Sitten rajaan miehen ulos perinnöstä, esimerkiksi jos lapseni kuolee (olettaen että minä olen jo kuollut) omaisuus menee esim. hänen enolleen tai tädilleen. No, kai asianajaja tietää.. Kiitos vastanneille. ap
Uskokaa jo.Lapsen omaisuuden ja tulevat perinnöt VOI suojata isältä ihan niinkuin äidiltäkin.Parempi AP kun otat yhteyden vaik ensin maistraattiin ja ne neuvoo sieltä etiäpäin.
Tää on ihan outo ajatuskuvio... Lapsen isähän PERII lapsensa. Ei siihen kukaan voi tulla väliin!