onhan toi Wilma kiva, mutta tuntuu että siellä raportoidaan kaikki
pikkuasiatkin. Joo... asiasta, mutta ennen nää selvitettiin open kanssa ja siinä se. Oli merkintä että "syö purkkaa tunnilla" ja homma meni niin että käsityötunnin alkuksi kävi viemässä purkan roskiin kun jäi ruokavälkältä suuhun.
Toiselle lapselle tuli merkintä "tuli luokkaan hattu päässä" Oli istunut pulpettiin ja ottanut lippiksen VASTA sitten pois (vaikka pitää ottaa luokkaan tullessa).
Mä ymmärrän että lapset oli molemmat tehneet väärin, sitä en purnaa, mutta että ihan pitää Wilmaan asti kirjata? Kyse ei ole ollut toistuvasta vaan satunnaisesta tapahtumasta. Ja sitten opet valittaa että on niin kamalasti muutakin työtä kuin vain opetus : )
Paras oli kun tälle aamulle on laitettu poikani kohdalle että häirköi tunnilla. Muuten ihan ok, mutta makaa tossa viereisessä huoneessa kipeenä.
Eli meneekö tää nyt jo vähän liiallisuuksiin?
Muuten siis ihan hyvä työväline, mutta jotenkin tuntuu ampuvan välillä yli.
Kommentit (16)
pistä palautetta,varsinkin tuosta viimesestä
ei meillä lue muuta kuin poissaolot ja kokeet sekä todistuksen arvosanat
tyttöni on myöhästynyt monesti ja opettaja sanonut laittavansa wilmaan muttei siellä ole yhtään myöhästymistä kirjattuna
on muutama merkintä tälle syksylle...kaksi merkintää on laitettu niin että, puolet läksystä tekemättä...yksi merkintä on: puolet läksystä tehty..ihanaa että opettaja näki tässä positiivisuuden...kaksi ekaa on enemmänkin negatiiviseen sävyyn, kun sitten viimeinen on positiiviseen sävyyn. Sen viestin kun voi kertoa monella tavalla. Loput kolme viestiä on laitettu, kun tunnilla lapsi on ollut todella ahkera.. ja yksi merkintä on kun joku lappu oli unohtunut palauttaa. JOten meillä ainakin käytössä niin, kuin kuuluukin olla.
Opettajatkin kirjaavat väärälle päivälle asioita vahingossa. ja piposta kukaan ei kuittaa huvikseen, on varmasti sanottu aiemmin kymmenen kertaa että pipo pois. Sama purkasta. Älä nyt viitsi.
joskus tuntuu, että aika pienetkin asiat sinne päätyvät. Mutta itse pelkään, että vaikka omalla lapsella on kaikkeen pienenkuuloinen ja viaton selitys niin se ehkä ei ihan aina ole ihan koko totuus. Ja lisäksi pelkään, että ei nämä tapaukset yksittäin olekaan isoja juttuja, mutta kun ne toistuvat ja toistuvat niin sitten useamman kerran jälkeen ope vasta laittaa merkinän asiasta. Silloin se ei ehkä olekaan nin pieni juttu, että lakki unohtui päähän pulpetille asti, vaan se unohtuu puolitarkoituksella joka aina päivä eikä ehkä muistu mieleen ennen huomauttamista... Näin ainakin meidän pojan tekemisiä tonkiessa väliin käy ilmi.
Meillä kyllä ihan päinvastoin, siellä ei lue oiken mitään!
Muutama merkintä tänä syksynä - läksyt hyvin tehty, hyvin tunnilla mukana...
kai nyt jotain negatiivistakin olis sanottavana? Tai edes JOTAIN???
Ihan kamalaa oli kuulla puolivuotta jälkikäteen, kuinka tyttäreni on käyttäytynyt todella huonosti koko syyslukukauden. Itse luultiin että kaikki menee hyvin, kun yhtään yhteydenottoa ei koululta oltu otettu ennen helmikuuta...Eihän kotona voida puuttua epäasialliseen käytökseen jos ei niistä tiedetä!
Opettaja itse ehdotti ja halusi sen käyttöön, mutta ei kuitenkaan lue sitä kautta hänelle lähetettyjä viestejä. Eikä luonnollisesti sitten myöskään vastaa niihin.. >:(
ovat nipoja joka suhteessa, mutta muistakaa edes kerran mennä itseenne ja miettiä onko se oma mussukka koulussa pikkasen erilainen kuin antaa kotona ymmärtää.
Nääs, kaveri valittaa jatkuvasti, kuinka opettaja nipottaa joka pikkuasiasta. (lapsemme siis samalla luokalla) Meillä ei vaan ole ensimmäistkäkään merkintää tai nipotusta. Tää heppu on melkoinen tapaus muutenkin, mutta äiti ei tätä vaan itse näe. Mene nyt sitten tuttavalle sanomaan, että vika ehkä lapsessasi, ei opessa??
en ole käynyt koko syksynä, oikeestiko sinne laitetaankin jotain?? Mä luulin että vaan poissaolot.
ap:kin kertoo, miten asiat OIKEASTI oli, vaikka tuskin oli paikalla? Luuletko, että lapsesi myöntäisi, että "no syön mä purkkaa tahallaan tunnilla, se ope on niin ärsyttävä", tai "no pidin mä sitä pipoa päässä puolituntia, naurettiin ku se ope oli niin vihanen vaikka eihän se voi koskee muhun ku muuten haastan sen oikeuteen"..ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä se pikkupiltti sanoo.
kirjaamassa poissaolot ja myöhästymiset. Samalla mietin usein, oliko joku oppilas oikein aktiivinen ja laitan hänelle plussaa tai jopa sanallisen arvioinnin. Jos joku on riehunut paljon, kirjaan senkin. En siis todellakaan odota, että näitä tapauksia kertyisi esim. kuukaudessa viisi, ennen kuin niitä kirjailen. Minusta koko systeemi on luotu sitä varten, että sinne kirjataan asioita reaaliajassa eikä odoteta niiden kertyvän.
Itse nimittäin ihmettelin, kun wilmassa ei ollut myöhästymismerkintöjä, vaikka muilla kuulemma oli. Sitten vasta aloin tosissani tutustua wilmaan, ja siellähän niitä oli pilvin pimein kohdassa Poissaolot -> tarkastele poissaoloja ;)
Niin. Kuulostaahan se pieneltä, jos oma muksu on tullut luokkaan pipo päässä ja ottanut sen vasta pulpetin ääressä pois.
Mutta mietis tilannetta, että 20 oppilaan luokassa vaikka viisi jätkää tulee joka välitunnin jälkeen lakit päässä luokkaan ja open pitää näille jokaiselle ERIKSEEN JOKA TUNNIN ALUSSA huomauttaa asiasta. Ja usein se lakki ei lähde yhdellä huomautuksella. Ja saattaapaa 10 sekuntia huomautuksen jälkeen ilmestyä uudelleen taas päähän jne.
Siinä menee helposti 45 minuutin tunnista 10-15 minuuttia aikaa siihen, kun yhtä komentaa ottamaan lakin pois päästä, toista komentaa sylkemään purkan pois, kolmatta komentaa ottamaan kirjat esiin, jne.
Kaikki asioita, jotka jo 2. tai 3. luokkalaisen pitäisi automaattisesti tietää ja kuuluu peruskoulukäyttäytymiseen. Mutta joista saa joka tunti huomautella vielä yläkouluikäisillekin.
Niin. Että kun se teidän kakaranne ei ole ainoa häirikkö siellä luokassa.
Ja kun näistä asioista sitten lopulta huomauttaa vanhemmille, niin eikös sieltä sitten soitella reksille ja joka puolelle, kun on niin nipo ope.
Mun puolesta pitäkööt lakit päässä ja hautokoot päänahkaansa ja tukehtukoon purkkaansa. Mutta kun ne koulun säännöt on kaikille yhteisiä, jos yksi ope jättää niitä noudattamatta, niin koulun yleinen kuri lahoaa ja menee ihan hulinaksi kaikki.
T. Huonosti kasvatettuihin lapsiin ja vielä huonommin kasvatettuihin vanhempiin kyllästynyt ope.
eli voin olla taas puoli vuotta katsomatta :D
Juu meillä ihan sama homma ollut tuon wilman suhteen... Tällä viikollakin oli ope laittanut pojalleni wilmaan selvitetyn merkinnän ja sitten siinä luki että "poissa psykologi käynnin vuoksi" vaikka poikani oli ollut kyseisellä tunnilla, eikä ollut missään psykologilla sinä aikana käynyt... Lisäksi poissaolojakin opet laittaa vaikka oppilas olisi paikalla, taitaa opetkin mennä ihan sekasin tuon wilman kanssa, kuin laittaa merkintöjä väärille oppilaille..