hyväksytkö pimeän työn tekemisen?
Kommentit (43)
periaatteessa hyväksyn. Suomessa kun tuo verottaja tuppaa viemään palkasta ihan kiitettävän osan.
Toisaalta, pimeän työn teko aiheuttaa juurikin sen, että tänne tulee töitä tekemään virolaiset.
Kyllä mä varmaan silti menisin pimeisiin töihin jos sellaisia minulle tarjottaisiin. Ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Kätevää ja helppoa. Tiedän, että varsinkin tunturikeskuksissa vedetään paljon rahaa välistä. Se on helppoa, kun sen osaa.
Kiertoonhan se pimeä rahakin siirtyy.
periaatteessa hyväksyn. Suomessa kun tuo verottaja tuppaa viemään palkasta ihan kiitettävän osan. Toisaalta, pimeän työn teko aiheuttaa juurikin sen, että tänne tulee töitä tekemään virolaiset. Kyllä mä varmaan silti menisin pimeisiin töihin jos sellaisia minulle tarjottaisiin. Ja ihan hyvällä omallatunnolla.
useinkin hyvällä omatunnolla?
ja ymmärrän täysin. Tekisin sitä itsekin jos se minun alallani olisi mahdollista.
Tekisin itsekin jos voisin. En lainkaan pidä tavasta, jolla yhteiskunta maksamani verot jakaa. Eniten tietenkin vituttaa se, että kun itse tarvisit jonkun yhteiskunnan palvelun, et sitä kuitenkaan saa, vaikka verot on maksettu.
Mies rakennusalalla ja nyt viimeaikoina hommat vähentyneet selvästi, kun työt menee virolaisille.
En myöskään hyväksy sitä, että firmat omaa etuaan tavoitellessa työllistävät tietoisesti näitä veroja kiräviä pimeää duunia tekeviä heppuja.
Ja ihan turha sanoa, etteikö työn tilaaja tilannetta tajuaisi.
Jos urakoitsija, jolla virolaiset hommissa, pystyy pudottamaan hinnan puoleen siitä, mitä maksaisi suomalaisten tekemänä, niin onhan se selvä, että jotain jätetään maksamatta.
Rakennusmateriaaleissa ei mitään älyttömiä katteita, joten kyllä se on työn hinta josta tingitään. Ja jos hinnaksi jää 6-10€/työtunti ja siitä pitäisi urakoitsijan saada osuus, maksaa työnantajamaksut, vakuutukset ja vielä palkkakin niin onhan se selvää, että pimeenä menee palkat.
Vai tiedättekö jonkun suomalaisen ammatti kirvesmiehen joka tekee 3€/h -verot.
Se vie työt siltä rehelliseltä työntekijältä, joka maksaa tuloista verot. Siis verot, joista me kaikki suomalaiset hyödymme.
Mutta en voi kuitenkaan olla ajattelematta niitä pelkällä kansaneläkkeellä eläviä vanhuksia tai työkyvyttömiä. Millä he maksavat siivouksen tai korjaavat asuntoaan, kun heillä ei ole mahdollisuutta kotitalousvähennykseen? Sehän otetaan veroista, joita nämä eivät pienten tulojen takia maksa. Kaikista huono-osaisimmat siis jäävät tästäkin paitsi.
valtion virkamiesarmeija vaan kasvaa ja palkat kohoavat ennätystahtia. Lisäksi työpaikat jaetaan suhteilla ja valtionhallinto on täynnä sellaista työtä, jota kenenkään ei tarvisi tehdä. Sama kuntien kanssa.
EU kuppaa rahaa sitä enemmän, mitä isompi valtiontalous meillä on.
Meidän etu on, että rahaa kierrätetään mahdollisimman vähän julkisen sektorin kautta. Eikä se raha täältä mihinkään katoa? Täällä se siirtyy taskusta toiseen.
Nyt ylitöitä ei kannata tehdä, kun siitä seuraavat tulot menee veroihin. Jos pomo maksaisi pimeästi muutaman ylitunnit viikosaa niin olisin oikein tyytyväinen. Tai vastaavasti, jos joku heittää työnsä ohella keikkaa jossain, niin se on musta ihan ok.
sehän on selvä, miksi elättää itse tekemällä työllä muita. Maksoin yrittäjänä niin huikeita veroja että päätin en IKINÄ maksa tähän yhteiskuntaan veroja, vaan otan maksamani takaisin.
Vapaa
super paskalla palkalla saa töitä tehä ja jos ottais toisen työn lisäksi sais maksaa helvetisti veroa..ihmisen kiduttamista! vois verottaa niitä kellä se ei edes tunnu!
Kotitalousvähennys tosin on paljon sitä vähentänyt.
Mielenkiintoista, että osa yrityksen tuloksesta maksetaan verovaroista. Ja eihän varmaan ole nostanut hintoja, eihän?
Miksi se nostaisi hintoja? Minä ainakin ostan työt edelleen tarjousten perusteella parhaimmalta, joten jos joku hivuttaa korvausta hintaan ilman katetta niin en osta. Toki itse tekeminen on vähentynyt ja sitä kautta tekijöistä tullut pulaa jolloin hinta taso väkisin nousee mutta tästä selvittäisiin lisäämällä ammattilaisia! PS. Kait tiedät ettei kotitalouvähennystä makseta yritykselle vaan asiakkaalle.
Useammalta firmalta. Kallein n. 1800e. ja halvin n. 700e. Osa olisi laittanut kotitalousvähennyksen vuoksi "isomman osuuden työlle" -näin mainostivat.
Ihmettelin miten uskaltavat noin avoimesti ilmoittaa huijaavansa, väärentävänsä papereita. Laitontahan tuo on?
Pahimpia roistoja on ne, jotka tekee pimeää keikkaa ja nostaa korvauksia samalla. Onhan se kätevää, ei tarvitse tehdä kuin vähän töitä, kun kate on parempi ja loput tulee valtiolta.
Voiskohan nää veronkiertäjät sitten kieltäytyä julkisesta terveydenhuollosta, kirjastoista, eläkkeestä tms. Yleensä kun nämä veronkiertäjät olisivat noin yleisten palveluiden kannalta saamapuolella maksettuihin veroihin nähden. Mutta tällaisia ihmiset ovat. Mulle heti kaikki.
Lähipiirissäni on paljon parturi-kampaajia, jotka eivät todellakaan kerro verottajalle oikeita ansioitaan ja silti valittavat kaikista maksuista yms. "Kun ei mulle jäis mitään muuten käteen." Mielestäni jos raha ratkaisee, niin sitten pitää valita toinen ammatti.
Voisin hyväksyä joskus harvoin huonompina aikoina pienen pimittämisen, mutta harvoin se sellaista on. Myös ns. palveluiden vaihto on mielestäni ok: "Mä leikkaan sun tukan, korjaa sä mun auto jne."
Voiskohan nää veronkiertäjät sitten kieltäytyä julkisesta terveydenhuollosta, kirjastoista, eläkkeestä tms. Yleensä kun nämä veronkiertäjät olisivat noin yleisten palveluiden kannalta saamapuolella maksettuihin veroihin nähden. Mutta tällaisia ihmiset ovat. Mulle heti kaikki.
Ja samaan aikaan vingutaan, että hyvätuloisia pitäisi verottaa enemmän, kun palvelut on niin surkeita.
Sitä en hyväksy, että nostetaan tukia ja tehdään pimeitä töitä. Sen sijaan ihminen, joka tekee verollisena päivätyöt ja maksaa siitä kunnon verot, niin ei se nyt maailman suurin synti oli joskus joku pikkujuttu tehdä iltapuhteina pimeästi. Kaikesta huolimatta se raha jää tänne kiertämään ja se lisää talouden dynamiikkaa, kun ei ihan joka penniä pyöritetä tuolla julkistaloudessa.
Itse olen alalla, jolla ei pimeitä töitä pysty tekemään.
joka pennosen ilmoittaa verottajalle. Se on tavallaan kierre, kun se business ei kannata täysin verollisena. Se taas johtuu siitä, että muutkin tekee osan pimeänä jne. Toisaalta se pitää myös hinnat alhaalla.
Ja miksi ihmeessä meidän kannattaisi kauhasti täällä maksella edes veroja? Valtio vaan rikastuu, virkamiesarmeija kasvaa ja EU:lle lapataan rahaa entistä enemmän. Ei jossain Etelä-Euroopassa mitään veroja makseta ja siksi ne saakin koko ajan nettoa EU:lta. "köyhä valtio, rikas kansa". Ja me kärsitään tästä liiasta byrokratista ja tunnollisuudesta.
Jos teettää työtä kotona, niin sen pitää olla halvempaa kuin kuitilla+kotitalousvähennyksellä.
Ja miksi ihmeessä meidän kannattaisi kauhasti täällä maksella edes veroja? Valtio vaan rikastuu, virkamiesarmeija kasvaa ja EU:lle lapataan rahaa entistä enemmän. Ei jossain Etelä-Euroopassa mitään veroja makseta ja siksi ne saakin koko ajan nettoa EU:lta. "köyhä valtio, rikas kansa". Ja me kärsitään tästä liiasta byrokratista ja tunnollisuudesta.
ajatusmalli jos mikä johtaa siihen, että hyvinvointipalvelut lakkautetaan ja jokainen maksaa vain siitä mitä käyttää, ts. vähäosaisten on turha sairaalan porteilla huudella.
Antaa työnantajille mahdollisuuden halpaan työvoimaan ja ihmisten hyväksikäyttöön työntekijöinä.
Lisää myös työttömyyttä ja rikollisuutta.