Omaishoidon tuki (lapsesta) Helsingissä?
Onko vaikea saada, ja millaisen diagnoosin vaatii?
Lastenlinnasta kuulin vasta nyt, että tällaista tukimuotoa olisi mahdollisuus hakea kehitysvammaisen lapsen perheelle.
Mutta kun olen kuullut, että kriteerit ovat todella tiukat, vaaditaan jotain oheissairauksia sen varsinaisen vamman lisäksi yms..
Kertokaa te, jotka olette hakeneet ja saaneet, millaisia diagniooseja teidän lapsillanne on?
Kommentit (12)
heillä 3v kehitysviivästymä tyttö, ei siis keva. Ja tyttö myös koko päiväisesti päiväkodissa.
Painottivat paljon että lapsen lääkäri ym. käynnit estävät toista huoltajaa menemästä töihin.
Minua tämä vähän ihmetyttää sikäli että lapsi koko päivä hoidossa ja isä opiskelee täyspäiväisesti.
eikä niitä käyntejä ole kuin vähän toistakymmentä vuodessa=)
eli kannattaa hakea ja hyvin perustella.
Mulla lapsi 9v. ja lievä kehitysvamma ja vaikea dysfasia.
Saan omaishoidontukea ja korotettua hoitotukea. Yhteensä saan käteen 700 euroa.
Lapsi tulee koulusta kotiin 15.00 ja iltapäiväkerho on ilmainen.
En tiedä kuinka helpolla tuon tuen nykyää saa ja miten teillä siellä helsingissä.
Kyllä omaishoidontuki kuuluu kehitysvammaisen lapsen vanhemmille.
Sain tuon tuen, kun poika täytti 3v.
sillä se on osa kuntouttavaa toimintaa. Ja kyllä vahemminlla riittää yllin kyllin töitä lastensa kansas sen hoitoajan ulkopuolellakin
Se kehitysviivästymä muuttuu myöhemmin vammaksi.
Niin oli meilläkin ja lapsi sai 5v. diagnoosin.
Terveen kirjoille ei ole asia, jos omaishoidon palkkion saa lapsesta.
Alimmasta palkkiosta ei vähennetä mitään.
Mulla vähennys -100 euroa.
Saan toisiksi alinta palkkiota ja hoito rinnastetaan aina samanikäiseen lapseen eli meillä 9v. lapseen, jotka ovat jo itsenäisiä.
Näin siis tampereella. Soita omaishoidontoimistoon. Joka kaupungissa omat säännöt. Saadessani tuon tuen tajusin, ettei lapseni parane koskaan. Oli vasta 3v. täyttävä suloinen natiainen.
T.6
vaan kehitysviivästymä pienenee koko ajan. Minä väitän että oh tuki perustuu paljon vanhempien osaamiseen ja siihen miten paljon valittavat.
jos lapsi verrattuna samanikäisiin ns terveisiin lapsiin on selvästi vaikeahoitoisempi. t. sos työntekijä
lapsen vaikeahoitoisuudesta, voi onnistua rahaa saamaan, vaikkei mitään varsinaista diagnoosia ole.
vaan kehitysviivästymä pienenee koko ajan. Minä väitän että oh tuki perustuu paljon vanhempien osaamiseen ja siihen miten paljon valittavat.
osaa arvioida tilanteen ja lapsen paperit luetaan tarkkaan.
Joo on munkin lapsen kehitysviive pienentynyt ja silti se on kehitysvamma ja yleensä tuo tuki annetaan toistaiseksi ja taatusti sitä ei turhaan anneta.
Tää yksi vänkääjä nyt ei varmaan osaa erottaa pienen lapsen lievää kehitysvammaa, niinkuin ei moni muukaan osaa, jopa ei omat vanhemmatkaan.
Vanhempien sitkeydellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Tuki maksetaan sairaan lapsen hoidosta ja jos kehitysviiveinen sen saa, niin ei kyllä parane koskaan.
Tätä rahaa ei millään vakuutteluudella saada, vaan lapsen sairaskertomus on se millä se saadaan ja lasta tapaamalla.
Ammattilainen erottaa kyllä lapsen sairaskertomuksesta sen oleellisen, vaikka siinä olisikin dg f 83.
Lapsella ei edes ole mitään pahaa ongelmaa, diagnoosista puhumattakaaan.
No, yrittäähän aina voi...
t. Sos.työntekijä
omasta lapsestani vuodesta 2005/08 lähtien.Kaikilla kolmella kehityksessä vikaa,keskimmäinen kehitysvammainen ja vammaineuvolan asiakas.Alkujaan tuli käytyä jokaisen kanssa lastenlinnassa,josta keskimmäinen siirrettiin vammaisneuvolaan,kun usean vuoden jälkeen eivät vaan keksineet mistä johtuu ongelmat (kävelemään oppi 2v.) puhetta alkanut tulla vuosi sitten ikää nyt 9v. ja käy kehitysvammaisten koulua,keskimmäinen lapsi siis.Kaksi muuta erityiskoulussa erityisluokalla(opetusviraston erityisopetuspäätöksellä)Omaishoidontukea saan edelleen kaikista kolmesta lapsestani.normaalityön jouduin lopettamaan aikoinaan.Kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti,enemmänkin olis voimu kirjotella.
Lukaisepa nämä pari linkkiä:
http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/omaishoito/omaishoidontuki
http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/omaishoito/omaishoidontuki/maksuluokat