Kävin viime kesänä Suomessa
Ulkoailla on tullut nyt asuttua jo aika monta vuotta, ja Suomessa käydessä on hauska katsoa asiita vähän uusin silmin. Tässäpä ulkomamman havainnoista muutamia, joita kirjoittelin ylös viime kesänä:
Todella paljon kauniita nuoria naisia. Pisti oikein silmään.
Todella vähän tosi hyvännäköisiä miehiä...
Naisilla on aina järkevät kengät jalassa.
Lasten vaatteet ovat käytännöllisiä ja usein unisex-tyyppisiä.
Lasten syömisten terveellisyyteen kiinnitetään hirveän paljon enemmän huomiota kuin kotimaassani.
Aikuiset syövät karkkia! Ja tosi paljon!
Maaseudulla on paljon ylipainoisia nuoria naisia, erityisesti lasten kanssa liikkuvia.
Kasvikset lämpimän ruuan ohessa on aina sitä samaa salaatti-tomaatti-kurkkua. Eipä kaupoissakaan valikoima päätä huimaa.
Oudosti pukeutuneita ihmisiä on paljon - siis sekä "persoonallisesti" pukeutuneita keski-ikäisiä rouvia että kaikenlaisia nuoria hippejä, gootteja ja mitä lie muita alakulttuureja. Kahden viikon aikana Suomesa näkee enemmän pitkätukkaisia miehiä kuin koko vuonna yhteensä.
Ihmiset ovat hämmästyttävän ystävällisiä ja puheliaita. Erityisesti asiakaspalveluhommissa. Tässä suhteessa maa tuntuu muuttuneen aika kovasti siitä kun pois muutin (90-luvulla)!
Kaupoista on vaikea löytää hyvää lihaa, kaikki ui ties missä teollisissa marinadeissa.
Ihmiset jättää toistensa lapset rauhaan. Hyvä puoli: vastahakoista lasta ei rääkätä, koiteta nostaa syliin ja pakoteta kontaktiin, mitä asuinmaassani näkyy. Huono puoli: suomalaislapset katsoa möllöttää silmät suurina, eivät ole ollenkaan tottuneita siihen, jos joku puhuttelee eivätkä uskalla vastata edes tavalliseen tervehdykseen. (Tällainen olin siis itsein pienenä, muta nyt se pistää silmään tosi outona!)
Kaiken alkoholiin liittyvän ympärillä leijuu jokin mystinen voimakenttä, josta ei tahdo saada oikein otetta. Se on vaan jotenkin ihmeellisen TÄRKEÄÄ; joko jonain vaaralisena mitä pitää ilman muuta välttää, tai sitten jonain fantastisena joka ilman muuta kuuluu hauskanpitoon (ja jota ilman hauskanpito on jotenkin mahdotonta). Humala on itsessän juomisen tavoite ja automaattisesti jotenkin hassua, tai jotain jolla voi kehuskella - aikuinenkin. Kännissä tehtyjä outoja juttuja "ei lasketa" - sellaisia tempauksia, joita asuinmaani asukkaat hiljaa häpeisivät vuosikausia, kerroaan ilman nolostelun häivääkään.
Muita havaintoja muilta ulkomaalaistuneilta?
Kommentit (33)
Ostetaan suojakaasuun pakattua jauhelihaa tai sitten possun tai naudan filettä, 95% ostokset ovat tätä. Muu syödään sitten eineksinä.
Pikkukaupoista löytää vielä kunnon lihamestareitakin ja kauppahalleista.
Tero
Itse ostin marketista sianfilettä ja eihän sitä saanut mureaksi ollenkaan. Tästä eteenpäin vain valmiiksi marinoitua
ja lisäksi mä olen eri mieltä siitäkin, että niitä "vaaleita" miehiä ja naisia on Suomesssa paljon enemmän (ja ne ovat vaaleampia) kuin skandinaavisissa maissa Ruotsissa tai Tanskassa tai Norjassa. Suomalaiselle lakananvalkoisuuden asteelle noissa maissa ei ylletä ollenkaan.
Etkö tajua että Ruotsissa kaikilla miehillä on purkkirusketus.
Lisäksi he ovat naurettavan naismaisia, jota yrittävät peittää kasvattamalla parran. Oletko huomannut, kaikilla ruotsalaismiehillä on sellainen lapsellinen parransänki?
Jos ei ole alkoa, niin sitten pitää olla musiikki taukoamatta päällä ja heilua sen tahtiin.
Ostetaan suojakaasuun pakattua jauhelihaa tai sitten possun tai naudan filettä, 95% ostokset ovat tätä. Muu syödään sitten eineksinä.
Pikkukaupoista löytää vielä kunnon lihamestareitakin ja kauppahalleista.
Tero
Itse ostin marketista sianfilettä ja eihän sitä saanut mureaksi ollenkaan. Tästä eteenpäin vain valmiiksi marinoitua
Pointti tuossa viestissäni oli se, että hyville lihatiskeille ei ole enää kysyntää, ihmiset eivät voi/halua/osaa käsitellä lihaa kotona.
Lukuunottamatta metsämiehiä.
Tero
Suomalaiset ovat tosi teknologiasuuntautunutta kansaa. Esim. julkisessa liikenteessä melkein kaikki näpläävät kännykkäänsä tai istuvat napit korvissa. Minulle riittää, että kännykässä on puhe- ja tekstiviestiominaisuudet.
Joka kerta Suomessa jaksan ihmetellä, miten paljon valikoimaa ruokakaupoissa on, varsinkin leivissä ja maitotuotteissa. Ja ruoka on mielestäni myös edullista. Suomalaisille on jäänyt joku ihme kuva siitä, että Keski-Euroopassa ruoka on paljon halvempaa. No, ehkä Saksassa on, muttei kaikissa muissa maissa. Vaatekaupoissakin on Suomessa hienot valikoimat, ja jopa ruokamarketeista voi ostaa myös merkkivaatteita ja -kenkiä.
"Persoonallisia" eli valtavirrasta poikkeavasti pukeutuvia ihmisiä on Suomessa tosiaan kirjaimellisesti silmiinpistävän paljon. Taviksillakin on usein vähintään jotain räväkkää väriä hiuksissa. Suomalaisten aikuisten naisten hiusmalli on tietysti lyhyt suomalaisen ohuen hiuslaadun vuoksi; kyllähän minäkin mielelläni pitäisin pitkää tukkaa, jos se olisi paksu ja taipuisa.
Suomi on muuttunut tosiaan avoimemmaksi ja ystävällisemmäksi aika lyhyessä ajassa.
Suomi on muuttunut tosiaan avoimemmaksi ja ystävällisemmäksi aika lyhyessä ajassa.
Suomi ja suomalaiset ovat aina oleet ystävällisiä.
t. supisuomalainen helsinkiläinen, joka syöttää unisex-lapsensa superterveellisesti, mutta mussuttaa itse salaa karkkia, onneksi vielä normaalipainon rajoissa ollaan...
No itsekin asuin pitkään Briteissä ja musta on outo tuo kommentti että miehet muka olis 160cm kun miesten keskimääräinen pituus on aika lailla sama kuin suomalaisten miesten. Brittimiesten viat löytyy pitkälti muualta kuin ulkonäöstä.
Ja "skandien jälkeläisillä" ei ole mitään tekemistä suomalaisten kanssa. Ruotsalaiset ja norjalaiset on jo oma lukunsa, heistähän niitä komeita viikinkejä löytyy. :)
Suomi on muuttunut tosiaan avoimemmaksi ja ystävällisemmäksi aika lyhyessä ajassa.Suomi ja suomalaiset ovat aina oleet ystävällisiä.
Ehkä niin. Mutta se ujous oli aiemmin sitä luokkaa, että jörö ja tyly vaikutelma on syntynyt. Vaikka miten olisi hellä ja pehmoinen se sisus. Kun ei edes kehdattu tervehtiä!
Vaan ei siis enää. Suomalaisethan on nykyisin niin vapautuneita ettei sitä voi kun ihmetellä tällainen mörököllimenoon tottunut ex-suomalainen.
No itsekin asuin pitkään Briteissä ja musta on outo tuo kommentti että miehet muka olis 160cm kun miesten keskimääräinen pituus on aika lailla sama kuin suomalaisten miesten. Brittimiesten viat löytyy pitkälti muualta kuin ulkonäöstä.
Ja "skandien jälkeläisillä" ei ole mitään tekemistä suomalaisten kanssa. Ruotsalaiset ja norjalaiset on jo oma lukunsa, heistähän niitä komeita viikinkejä löytyy. :)
Onhan ne ihan mielettömän pieniä. Työmatkoilla käyn paljon briteissä ja olen 186 pitkä ja miehet tuntuvat olevan järjestään olkapäähän minua, hinteliä pieniä ukkoja. Naisista osa on suorastaan lähes kääpiöitä. Toisaalta kuulemma nuoret kasvavat jo miesten mittoihin eli ruokavalio on parantunut ilmeisesti. Ei siellä Yorkin yms seudulla mitään ruotsalaisia ole ollut, tanskalaisia ja norjalaisia kylläkin. Ja katsoppa niitä korvia ja hampaita, se on kyllä ihmeellinen geeni tuo isokorvaisuus, siis ei pelkkiä hörökorvia vaan korvalehdet ovat välillä kaksi kertaa suuremmat kuin suomalaisilla :) Kai se on evoluutiota kun aina tuulee ja sataa niin kuulee paremmin.
vapautuneemmin kuin Suomessa, se olutkulttuuri on omaa luokkaansa..
Ostetaan suojakaasuun pakattua jauhelihaa tai sitten possun tai naudan filettä, 95% ostokset ovat tätä. Muu syödään sitten eineksinä. Pikkukaupoista löytää vielä kunnon lihamestareitakin ja kauppahalleista. Tero
Kylla se uunissa kuivaa kopperoksi kun tarpeeeksi kauan paistaa.
Suomessa kai vain puuro on ruoka joka valmistetaan hellalla, kaikki muu tungetaan uuniin kuivumaan.
ja lisäksi mä olen eri mieltä siitäkin, että niitä "vaaleita" miehiä ja naisia on Suomesssa paljon enemmän (ja ne ovat vaaleampia) kuin skandinaavisissa maissa Ruotsissa tai Tanskassa tai Norjassa. Suomalaiselle lakananvalkoisuuden asteelle noissa maissa ei ylletä ollenkaan.