Onko ylemmän AMK-tutkinnon suorittanut korkeasti koulutettu mielestäsi?
Kommentit (27)
Ammattikorkean englannin kielinen nimi on mielestäni varsin kuvaava (kuvaavampi kuin suomen kielinen) eli "university of applied sciences"
AMK:ssa keskitytään siihen itse tekemiseen ja yliopistoissa sitten tuotetkehitykseen.
Rakennuspuolella hyvä esimerkki Yliopistosta tulee arkkitehti, jolla kosketus pinta todellisuuteen on aikalailla häilyvä. AMK:stä sitten tulee ne insinöörit ja rakennusmestarit, jotka muokkaavat arkkitehdin vision toteuttamiskelpoiseksi ja rakennusmiehet sitten heiluttavat vasaraa.
Ammattikorkean englannin kielinen nimi on mielestäni varsin kuvaava (kuvaavampi kuin suomen kielinen) eli "university of applied sciences" AMK:ssa keskitytään siihen itse tekemiseen ja yliopistoissa sitten tuotetkehitykseen. Rakennuspuolella hyvä esimerkki Yliopistosta tulee arkkitehti, jolla kosketus pinta todellisuuteen on aikalailla häilyvä. AMK:stä sitten tulee ne insinöörit ja rakennusmestarit, jotka muokkaavat arkkitehdin vision toteuttamiskelpoiseksi ja rakennusmiehet sitten heiluttavat vasaraa.
Tämä keskustelu ei johda mihinkään.
Esimerkiksi Otaniemen tutan paperit vaan on kovemmat kuin minkä tahansa insinööritehtaan primuksen paperit. Elämä on.
Tilastokeskuksen määritelmän mukaan; ”korkeasti koulutetuksi luetaan henkilö, joka on suorittanut vähintään opistoasteen tutkinnon”. Luotan mieluummin virallisiin määritelmiin, kuin mututuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkean englannin kielinen nimi on mielestäni varsin kuvaava (kuvaavampi kuin suomen kielinen) eli "university of applied sciences"
Amis ei muutu yliopistoksi vaikka sitä kuinka alettaisiin sellaiseksi kutsumaan. AMK-tutkinnot ovat entistä opistotasoa, eikä nimen vaihtaminen auta siinä yhtään.
Sori nyt vaan. Jos haluat olla korkeasti koulutettu, niin mene oikeaan yliopistoon, ongelma ratkaistu.
Koko AMK-pelleily lähti aikanaan siitä, että yritettiin keinotekoisesti nostaa kansakunnan koulutustasoa. Saataisiinhan siinä suomalaista 90% tohtoreiksi, jos päätettäisiin huomenna, että peruskoulun päättötodistusta kutsutaankin yhtäkkiä väitöskirjaksi. Mutta ei se todellisuutta muuta miksikään.
En ymmärrä, miksei opistotutkintoa voi arvostaa sellaisenaan, miksi pitää teeskennellä olevansa jossain mukayliopistossa? Itsetunto-ongelmia?
Tää on samaa "haluan kunniaa asiasta, jota en oikeasti ole omakohtaisesti ansainnut" -sarjaa kuin ihmiset, jotka syövät kalaa ja haluavat silti kutsua itseään kasvissyöjäksi. Ei. Siis ei.
Vierailija kirjoitti:
kyllä, mutta ei akateemisesti koulutuettu.
Ylempi amk-tutkinto on master degree tasoa. Siis täsmälleen samaa kuin dippainssit ja maisterit.
Se ei tee siitä siltikään akateemista koulutusta. Akateemisen koulutuksen saa yliopistosta.
Että maisterin tutkinto oli vaan läpijuoksua, ammattikorkeakoulu vaati paljon enempi...
Ja tuttavani kävi maisteriksi kahdessa vuodessa, AMK:ssa se ei onnistuisi mitenkään..