Siis kauanko jälkivuoto voi kestää???
6 viikkoa, kaksi kuukautta? Siis teurastustako se synnytys on? Äiti vuotaa viikkoja tapahtuman jälkeen. Ei ihme, että synnyttäneet masentuu ja on väsyneitä ja heikossa kunnossa.
Kommentit (62)
Naisen osa ei ole koskaan helppo. Tässä tasa-arvon maailmassa nainen on lopulta kuitenkin se, joka joutuu kestämään suurimmat kärsimykset.
Että parisuhde ei ole koskaan entisensä, alapää ei palaudu entiselleen, seksi ei välttämättä ole koskaan enää yhtä kivaa, repeämien takia voi tulla virtsankarkkailuongelmia, jopa kakkaamisongelmia. Puhumattakaan peräpukamista, raskausarvista.... Raskaus, synnytys ja lasten saaminen kaiken kaikkiaan ei ole kivaa.
Esikoinen tulossa. Enkä ollenkaan tiedä haluanko kokea kaiken tän "lisäspeciaalin", mistä täällä nyt puhutaan. Lapsen saaminen ei tosiaankaan ole mitään kivaa. Siis kuka oikeasti haluaa liudan mukuloita, jos joka kerta pitää selvitä synnytyksestä, repeämistä, tikeistä, jälkivuodoista, rintojen vaivoista, ja kaikesta muusta ekstrasta, jota en osaa edes vielä kuvitella?!?
Alapää VOI palautua ennalleen. Itse kaksi lasta alateitse synnyttänyt (kumpikin yli 4 kg) ja ei kauaakaan kun gynekologi totesi, että jos ei tietäs, että olen synnyttänyt niin ei ainakaan alapäästä sitä arvaisi. Ja alapäätä voi kyllä jumpata kuntoon jos on vähän venähtänyt synnytyksessä.
Toi on sama asia kuin raskausarvet. Joillekin tulee joillekin ei. Jotkut selviää synnytyksestä pienin vaurioin, toiset isoin, ja joillekin ei jää mitään.
Kaikki täällä toivoo nopeaa synnytystä, mutta harva tajuaa että nopea synnytys on varmin tapa saada vaurioita. Kaikki ei saa silloinkaan, mutta sanoinkin varmin tapa. Kaikki apuvälineet jotka ei kuulu luonnolliseen synnytykseen saa aikaan varmennin vaurioita. Jos on niin puutunut ettei tunne mitään, niin eihän silloin tunne mitään repeämiäkään tai imukuppeja. Siiten kun virkoaa, niin tuntee kerralla kaiken.
mut muuten alapää on ihan hyvässä hapessa vaikka vauva oli iso. Vuoto kesti useamman viikon, mutta enemmän mua kiusasi kiristävät tikit. Onneksi kiristivät, oli kätilö tehnyt ompelullaan hyvää jälkeä ja mieskin tykkää.. :)
Esikoistaan odottavalle, nämä vaivat kaikki voivat kuulostaa aivan järkyttäviltä siinä vaiheessa kun sinulla ei vielä ole sitä ihanaa kääröä sylissäsi ja sinulta on vielä kokematta miltä se tuntuu saada vauva syliinsä synnytyksen kovan urakan jälkeen.
Toista en tee. Ainokaisemme on toki ihanin lapsi maailmassa, mutta toista kertaa en siihen rääkkiin rupea. Mieheni oli mukana synnytyksessä ja on samaa mieltä. Yksi kerta sitä hommaa riitti. Koettakaa kestää, sisaret!
Se vuoto on minusta pieni ongelma. mun synnytys oli jälkeenpäin mahtava kokemus, nopea ja voimakas. minusta oli hienoa että pärjäsin ilman kivunlievitystä, kun sitä ei ehditty edes antaa...! en olis uskonut että siitä jäis yksinomaan positiiviset muistot. epparikin jouduttiin tekemään, mutta se parani suht nopeasti. imetys ja maidontulo oli mulle tässä vauvansaannissa se kaikkein vaikein juttu, mutta pääasia että lapsi voi hyvin, korvikkeillakin hän on kasvanut ja terve ollut!
nyt olen raskaana taas, hieman jänskättää että mitä jos seuraava synnytys onkin ihan päinvastainen.
turha sitä synnytystä on pelätä, koska siihen ei nyt vain voi paljoa vaikuttaa, positiivinen asenne auttaa kaikessa!
Että seksi on ollut synnytyksen jälkeen vain parempaa, ehkä olen nyt enemmän sinut kroppani kanssa. toki vauvan tuhina vireisessä pinnasängyssä häiritsee hieman.....
Toista en tee. Ainokaisemme on toki ihanin lapsi maailmassa, mutta toista kertaa en siihen rääkkiin rupea. Mieheni oli mukana synnytyksessä ja on samaa mieltä. Yksi kerta sitä hommaa riitti. Koettakaa kestää, sisaret!
Että ihan miehelle jäi ikävä kokemus painamaan mieleen..
ensimmäillä kerralla 6 viikkoa ja oli erittäin runsasta. Vointi oli todella heikko, sillä olin synnytyksessäkin menettänyt paljon verta. 2 viikkoa synnytyksen jälkeen olin toipunut sen verran että jaksoin pyörtymättä kävellä postilaatikolla ja sieltä takaisin sisälle (matkaa yhteensä n. 100 m).
Toinen synnytys oli verettömämpi. Jälkivuoto kesti noin viikon ja eikä ollut tavallisia kuukautisia runsaampaa. Siitä synnytyksestä toivuinkin nopeasti. Jaksoin tehdä kotiöitä ja kulkea ulkona ihan normaalisti heti sairaalasta kotiuduttuani.
Jos kokemus on riittävän karmea, haluja toiseen kertaan ai ole. Itsellä sama tilanne. Ja onneksi mies ymmärtää kantani. Ettei vingu pikkukakkosta, vaikka tietää kuinka traumaattiset kokemukset minulla on synnytyksestä ja sen jälkeisistä leikkauksista.
Se, joka kommentoi miehen kokemusta, on törppö! Hyvä, jos mies on tässä asiassa samaa mieltä.
Jos vaimosta kokemus on ollut rääkkäystä, saa mieskin varmaan sanoa että on samaa mieltä, ei halua enää vaimolleen samaa lisää.
Vai onko teillä sellaisia miehiä että ne vaan taputtaa vieressä että repeä vaan kuudennen kerran, peräsuoleen asti?
Mä taas halusin lähtee heti uudestaan samaan ruljanssiin! Eli näitä kokemuksia on yhtä monta kuin naisia, että älkääs ensikertalaiset pelästykö! Varmaan kuulostaa hurjalta nää jälkivuotojutut, mutta mä ainakin olin jo ihan unohtanut koko jutun, mieleen on jäänyt vaan se ihana aika vastasyntyneen kanssa. Ja kuitenkin nyt muistan, että jälkitarkastuksessa vielä kovasti vuosin, ja se oli 6 viikkoo synnytyksestä. Eli eiköhän se vuoto mee ihan luonnollisesti siinä sivussa, niin kuin normaalisti kuukautisetkin.
Eli eiköhän se vuoto mee ihan luonnollisesti siinä sivussa, niin kuin normaalisti kuukautisetkin.
niin sitten se menee luonnollisesti.
minulla on ollut aina niukat kuukautiset, ihan eri luokkaa kuin jälkivuoto. Muistui sekin mieleen kun löysin kaapista niitä jättikokoisia yösiteitä joita piti käyttää 24/7 ...
Hyvä, jos mies on samaa mieltä ja tukee puolisoaan. Näistä synnytykseen ja sen jälkeiseen aikaan liittyvistä ongelmista ei paljoa puhuta ja niitä helposti hyssytellään. Ei se nyt niin ihanaa ole. Naiset vaan yrittävät unohtaa ikävät jutut ja keskittyvät siihen lapseen. Joka ei sekään niin ihmeellinen ole. Mutta pakkohan sitä on jotenkin itselleen perustella, että miksi siihen hommaan pitkään lähteä...
Jos vaimosta kokemus on ollut rääkkäystä, saa mieskin varmaan sanoa että on samaa mieltä, ei halua enää vaimolleen samaa lisää. Vai onko teillä sellaisia miehiä että ne vaan taputtaa vieressä että repeä vaan kuudennen kerran, peräsuoleen asti?
Tää on psykologiaa: asioita selitellään jälkeen päin toisiksi, jotta voidaan perustella, että miksi näin piti tapahtua. Ihmismieli pyrkii unohtamaan asioita, se on pääkopan suojausta.
Mutta pakkohan sitä on jotenkin itselleen perustella, että miksi siihen hommaan pitkään lähteä...
Eli eiköhän se vuoto mee ihan luonnollisesti siinä sivussa, niin kuin normaalisti kuukautisetkin.
no jos on tottunut että vuotaa kuin seula 7 viikkoa niin sitten se menee luonnollisesti.
:D Joo toi on kyllä totta! Mutta mäkin käytin kyllä monta viikkoo niitä sairaalan jättisiteitä (kahmasin niitä reilusti mukaani onneksi) ja suihkuttelin joka vessakäynnillä kun vuoto oli niin runsasta, mutta kyllä se silti meni mulla siinä sivussa, varmaan kun tiesi että se vaan kuuluu asiaan. Mitään kipuja ei mulla kyllä ollut.
Saako niitä jättisiteitä vaan rohmuta mukaan sairaalasta?
Saako niitä jättisiteitä vaan rohmuta mukaan sairaalasta?
Ei niitä kyllä hirveästi kannata ottaa, sillä ainakaan meidän sairaalan versiossa ei ollut mitään muovia, ts vuoto tulee kyllä läpi. Käytin kunnollisia yösiteitä.
Mutta ei sieltä pelkkää verta tule koko ajan.
muista mitään viikkojen vuotoa. Oisko sektiolla ollut osuutta asiaan? Jospa ne on imeneet sieltä suurimman osan samalla pois.
Ei mun tarvinnut niitä megavaippoja pitää ollenkaan, vaikka olin ostanut niitä monta pakettia :/
Alapää VOI palautua ennalleen. Itse kaksi lasta alateitse synnyttänyt (kumpikin yli 4 kg) ja ei kauaakaan kun gynekologi totesi, että jos ei tietäs, että olen synnyttänyt niin ei ainakaan alapäästä sitä arvaisi. Ja alapäätä voi kyllä jumpata kuntoon jos on vähän venähtänyt synnytyksessä.