9kk vauvastamme olen huolestunut :(
Pitäisikö huolestua tai siis olen jo varmaan huolestunutkin. Mutta 9,5kk tyttömme ei nouse itse tukea vasten seisomaan eikä istumaan. Hän ei myöskään ryömi eikä konttaa. Kävelee tukea pitkin, taaperokärryn kanssa, istuu tukevasti, syö hyvin ja nukkuukin suht hyvin. Mutta hänet pitää aina laittaa istumaan tai seisomaan. Yrittää nousta esim aikuisen jalkoja vasten tai pinnasängyn reunaa vasten, mutta huterasti onnistuu.
Hän on myös aika kärttyisä ja kiukkuinen todella usein. Ihan kokoajan pitäs jotain hänen kanssa tehdä, yksin ei vihdy esim lattialla lelujen keskellä kuin hetken. Kitisee ja lähes raivoaa jos ei kukaan ole hänen kanssaan ihan kokoajan. Kävelyttää pitäisi ihan kokoajan.
Kommentit (22)
Enemmän ihmettelen tätä: "Meillä lähdettiin kävelemään vasta 1 vuotiaana". Eikö useammat lapset kuitenkin lähde 1v jälkeen (tai siinä vaiheilla) kävelemään? Vai olenko ihan väärässä.
Tuo "vasta" tuossa yhteydessä kuulostaa hieman absurdilta kun kummityttömme täyttää ensi kuussa 2-v eikä kävele (käy fysioterapiassa), ja meidän kuopus lähti kävelemään 1v 8kk iässä. Siitä voi mun mielestä sanoa että vasta...
Meillä oli esikoisen kanssa aika samanlaista. Hän tosin nousi seisomaan tukea vasten jo 7-kuisena, mutta ei ryöminyt eikä kontannut. Ei noussut istumaan ennen kuin joskus lähes 11-kuisena. Käveli sujuvasti tukea vasten 9-kuisena ja lähti 10-kuisena kävelemään ilman tukea. 7kk-10kk-välin käytännössä talutin häntä koko ajan, jos hetkenkin yritin tehdä jotain muuta, niin alkoi kamala kitinä ja sitä seurasi hurjat raivarit. Oppi konttaamaan joskus sitten vuoden ja kahden välissä.
Nyt herra on 5-vuotias, edelleen hyvin lyhytpinnainen, mutta motorisesti erittäin taitava. Hiihtää ja luistelee, pelaa jalkapalloa. Laskettelee aikuisten rinteessä kun lasten rinteissä ei riitä vauhti. :) Hyvin usein edelleenkin haluaisi tehdä vaan niitä juttuja, jotka oikeasti kiinnostavat ja jättäisi muut tekemättä. Elikkäs oli päättänyt sillon joskus, että haluaa kävellä ja mitään kiinnostusta ei ollut muuhun liikkumiseen.