Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9kk vauvastamme olen huolestunut :(

Vierailija
12.01.2011 |

Pitäisikö huolestua tai siis olen jo varmaan huolestunutkin. Mutta 9,5kk tyttömme ei nouse itse tukea vasten seisomaan eikä istumaan. Hän ei myöskään ryömi eikä konttaa. Kävelee tukea pitkin, taaperokärryn kanssa, istuu tukevasti, syö hyvin ja nukkuukin suht hyvin. Mutta hänet pitää aina laittaa istumaan tai seisomaan. Yrittää nousta esim aikuisen jalkoja vasten tai pinnasängyn reunaa vasten, mutta huterasti onnistuu.

Hän on myös aika kärttyisä ja kiukkuinen todella usein. Ihan kokoajan pitäs jotain hänen kanssa tehdä, yksin ei vihdy esim lattialla lelujen keskellä kuin hetken. Kitisee ja lähes raivoaa jos ei kukaan ole hänen kanssaan ihan kokoajan. Kävelyttää pitäisi ihan kokoajan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen tätä: "Meillä lähdettiin kävelemään vasta 1 vuotiaana". Eikö useammat lapset kuitenkin lähde 1v jälkeen (tai siinä vaiheilla) kävelemään? Vai olenko ihan väärässä. Tuo "vasta" tuossa yhteydessä kuulostaa hieman absurdilta kun kummityttömme täyttää ensi kuussa 2-v eikä kävele (käy fysioterapiassa), ja meidän kuopus lähti kävelemään 1v 8kk iässä. Siitä voi mun mielestä sanoa että vasta...

keskimääräinen kävelyn aloitus tapahtuu 1v1kk ikäisenä mutta kun tässäkin pitäisi kaikkien aina olla jotenkin "parempia" ja vauvojenkin pitäisi olla naapurin vekaraa edellä.

Meillä poika sai lähetteen fysioterapiaan 8,5kk kun ei kääntynyt mahalleen, ei ryöminyt eikä istunut tukevasti. Fysioterapeutti hämmästeli hetken lasta tutkittuaan että "kyllä se on ihan normaali vaan ei vauva halua kääntyä". Kaikki tapahtuikin sitten vauhdilla; konttaminen alkoi 11kk, kävely 1v1kk ja kolmikieliseksikin on lapsi kehittynyt siinä samalla.

Nyt kun kuopus joka on 8,5kk ja vasta peruuttaa tai kierii eneenpäin niin en jaksa ihmetellä. Ja kuten teilläkin niin vauva kirkuu ja karjuu huomioita ja kantajaa ihan JATKUVASTI :) Syö hermoja muttei kerro juuri muusta.

Vierailija
2/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkua tulee, kun tahtoa liikkumiseen on enemmän kuin vielä kykyjä. Kyllä ne nousukyvytkin sieltä tulee, kun istuminen ja kävelykin jo sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta kiukuttaa tietysti, kun ei pääse ylös. Siksi sitä pitää kävelyttääkin koko ajan.

Jos sua kovasti huolestuttaa, soita neuvolaan, mutta en usko, että syytä huoleen on.

Kiukkua tulee, kun tahtoa liikkumiseen on enemmän kuin vielä kykyjä. Kyllä ne nousukyvytkin sieltä tulee, kun istuminen ja kävelykin jo sujuu.

Vierailija
4/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumaan ja tukea vasten seisomaan.

Vierailija
5/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei nouse itse tukea vasten seisomaan, mutta sitten kuitenkin, että "Yrittää nousta esim aikuisen jalkoja vasten tai pinnasängyn reunaa vasten, mutta huterasti onnistuu". Siis kumpi se nyt on, onnistuuko vai ei?

Kannattaa jutella neuvolassa. Ei kuulosta ihan keskiverrolta, ettei edes ryömi yhtään, mutta luultavasti silti on normaalin rajoissa - on vaan tottunut siihen, että kun kitisee, äiti tulee kävelyttämään, mitäs sitä suotta itse ryömisikään...

Vierailija
6/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat kaikki yksilöitä. Meillä esikoinen vasta ryömi tuossa iäissaä. Lähti kuitenkin kävelemään 1v 1kk. Samassa muskarissa samanikäinen tyttö jo käveli tuossa iässä. Esikoinen myös halusi koko ajan seuraa ja kitisi jos sitä ei tullut. Samaa ongelmaa ei ollut kuopuksen kanssa.

Vierailija
7/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattialla aikuisen jalkoja vasten tai pinniksessä ja niissä jotenkin ährää ittensä ylös jos aikuinen vähän auttaa. Mutta esim pöytää vasten, tuolia vasten tms ei nouse ollenkaan. Ryömimisestä en ole niinkään huolissani, koska eivät kaikki vauvat ryömi koskaan ja koska vauvamme jo kävelee tukea pitkin, niin tuskin on enää kauheasti inspistä ryömimisen harjoitteluun. Mutta tuo nouseminen, konttauksen puute ja jatkuva kitinä :(

Neuvolassamme ei sanota juuta eikä jaata mihinkään.

Vierailija
8/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävää että nykyään ajatellaan että kaikkien lasten piätisi jo tyyliin osata kävellä, istua yms ihan jo 7-8 kk iässä.. itse en ole vauvana kontannut ollenkaan.. käännyin selältä mahallenikin vasta 9 kk iässä. :D Mutta kuitenkin opin kävelemään ihan jo 11 kk iässä.. kaikki ollaan erilaisia, yksilöllisiä. Meillä nyt 8,5 kk ikäinen tyttö.. oppi ryömimään hiljattain ja istuu tukevasti ja seisookin joitain aikoja mutta ei nouse itse vielä lainkaan. Hampaita on 8 ylhäällä neljä ja alhaalla neljä, paino 8 kk neuvolassa 7100 ja 66 cm eli pieni siro tyttönen meillä. Kaikkee huolta sitä äidin päähän mahtuukin mutta ei muuta kuin nauti vain pienestä lapsestasi ja hän varmasti kyllä oppii ajallaan kaikki tarvittavat taidot yms.. :)

Vierailija
9/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan kaksi viikkoa ennen yksivuotissynttäreitä. Lähipiirissä on ollut lapsia jotka ovat jättäneet konttauksetkin väliin ja alkaneet suoraan kävellä, toki vähän vanhempana kun konttausikäisenä.

En mä osaisi vielä huolestua. Tuo kiukku on varmaan juuri sitä että tahtoa olisi, mutta taidot ei riitä. Ja siitähän se motivaatio syntyy.

Neuvola osaa auttaa sua tossa, soittele ja kysy jos mietityttää!

Vierailija
10/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta n.viikko sitten lähti konttaamaan. Ennen sitä meni kierimällä eteenpäin. Olin tosi huolissani kun ei edes istu kunnolla ilman tukea. No nyt kun se älysi konttaamisen salat niin samassa rytäkässä lähti sitten kipuamaan ylös ja nyt ollaan rähmällään joka päivä ja pää kopsahtelee lattiaan kun jalat huojuu. Istumaan yrittää vasta nyt vääntää itseään...enää en ole huolissani. Älä sinäkään.

Vierailija
11/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman sain helpotusta huoleeni. 10kk neuvola parin viikon kuluttua, otan siellä vielä puheeksi.

Vierailija
12/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä minua hieman ihmetyttää/huolestuttaa on se että lapsi ei siis pyri itse liikkeelle. Toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset ja jotkut jättävät joitakin vaiheita kokonaan pois. Sinänsä se, että lapsi tuossa iässä esimerkiksi kävelee tuettuna, on jo hyvä juttu! On ihan tavallista, että esim. kävelee ilman tukea 1 v 3 kk vasta. Mutta hieman jäi mietityttämään kuten ilmeisesti sinuakin ap, että miksi lapsi ei itsenäisesti liiku mitenkään? Jos lapsi ei siis ryömi, ei konttaa, eikä edes pyri siihen istuma- tai seisoma-asentoon, vaikka talutettuna osaakin kävellä. Miten lapsi toimii, jos hän vaikkapa näkee lelun hieman kauempana lattialla? En todellakaan ole asiantuntija, joten älä luota minuun, enkä halua huolestuttaa. Voisitko kuitenkin varmistaa asian vielä jostain muualta kuin omalta neuvolan terkalta?

Vierailija
13/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalilta kuulostaa. Kitisee kun ei osaa sitä mitä kovasti haluaisi osata. Kyllä se kitinä lakkaa kunhan pääsee liikkeelle. Lopeta stressaaminen.

Vierailija
14/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta n.viikko sitten lähti konttaamaan. Ennen sitä meni kierimällä eteenpäin. Olin tosi huolissani kun ei edes istu kunnolla ilman tukea. No nyt kun se älysi konttaamisen salat niin samassa rytäkässä lähti sitten kipuamaan ylös ja nyt ollaan rähmällään joka päivä ja pää kopsahtelee lattiaan kun jalat huojuu. Istumaan yrittää vasta nyt vääntää itseään...enää en ole huolissani. Älä sinäkään.

Todellain noin, aivan yksilöllistä ja ihan pienessä ajassa saattaa sit tapahtua monta isoa kehitysvaihetta. Eikä kaikkien tarvitse osata vielä kävelläkkään vuoden iässä, eikä kaikki osaakkaan.. omaan tahtiin annat lapsen vaan kasvaa ja opetella uusia taitoja. :)

Vierailija
15/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun vauvan kehitys on ihan normaalia. Säästä kirjoitukses ja palaa siihen puolen vuoden kuluttua, kun teillä asuu verhoissa kiipeilevä täystuho!

Vierailija
16/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä minua hieman ihmetyttää/huolestuttaa on se että lapsi ei siis pyri itse liikkeelle. Toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset ja jotkut jättävät joitakin vaiheita kokonaan pois. Sinänsä se, että lapsi tuossa iässä esimerkiksi kävelee tuettuna, on jo hyvä juttu! On ihan tavallista, että esim. kävelee ilman tukea 1 v 3 kk vasta. Mutta hieman jäi mietityttämään kuten ilmeisesti sinuakin ap, että miksi lapsi ei itsenäisesti liiku mitenkään? Jos lapsi ei siis ryömi, ei konttaa, eikä edes pyri siihen istuma- tai seisoma-asentoon, vaikka talutettuna osaakin kävellä. Miten lapsi toimii, jos hän vaikkapa näkee lelun hieman kauempana lattialla? En todellakaan ole asiantuntija, joten älä luota minuun, enkä halua huolestuttaa. Voisitko kuitenkin varmistaa asian vielä jostain muualta kuin omalta neuvolan terkalta?

Ajattelin jotenkin että lapsi on jo 11 kk. Eli perun sanojani :)

Vierailija
17/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset ja tuttavat ja neuvola oli kaikki sitä mieltä että ihan normaalin rajoissa, huolehdin ihan turhaan ja vertaan esikoiseen, joka oppi aikaisemmin. Poika oppi sitten vihdoin kävelemään 1v8kk ikäisenä ja kuulemma sekin on vielä täysin normaalia (ei minusta!). No, aikaa myöten oli sitten neuvolankin tunnustettava että pitäisköhän tutkia ja päästiin lastenneurologille. 2-vuotiaana tuli diagnoosi 'monimuotoiset kehtyshäiriöt'

Vierailija
18/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että jos ap:n vauva nyt 9,5kk iässä jo kävelee tukia pitkin, niin miksi ei oppisi normaaliajassa myös kävelemään ilman tukea. Ryömimisen ja konttaamisen väliin jättäminen on ihan normaalia.

Vierailija
19/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun yrittää jotain saada, niin kääntyy esim istuma-asennosta kontilleen, josta yleensä heti lysähtää vatsalleen. Sitten kun totetaa ettei lelua saa, niin tulee kiukku :)

Vierailija
20/22 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla kolmas lapsi tuossa iassa vasta alkoi istumaan, kavely tuli kuvaan mukaan vasta 15 kk vanhana. En muista etta olisi edes tuen kanssa pystynyt kavelemaan 9 kk vanhana. On ollut aivan muista syista lastenlaakarien kovassa syynissa, ja kaikki ovat olleet yksimielisia siita etta tuo motorinen kehitys on ihan normaalin rajoissa edelleen (ja nyt, liki kaksivuotiaana, onkin ihan ikatasollaan). Jotkut vain aloittaa myohemmin. Meillakin kakkonen puolestaan nousi itse seisomaan tukea vasten 7,5 kk vanhana ja _juoksi_ 11 kk vanhana... Esikoinen oli jotain noiden kahden valilta. Eli lapset ovat yksinkertaisesti erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän