Jos kuolisit,sallitko elintesi käytön muilla?
Siitä voi myös kieltäytyä.
Itse en aio antaa käyttää.En myöskään luovuta verta.
Kommentit (49)
Nämä ei ole niinkään "luultavasti" asioita, vaan nykyisin oletuksena olet luovuttaja, jos et ole ilmaissut ettet halua kierrätystä. Ennen oli toisinpäin, piti ilmaista tahtonsa tulla paloitelluksi ja uudelleenasennetuksi muihin kehoihin.
oletuksena on, että niitä saa käyttää. Eli jos ei halua, että niitä käytetään, niin pitää erikseen mainita, että ei, kun ennen piti erikseen mainita, että juu.
Olen luovuttanut verta, mutta sain joskus vuosia sitten luovutuskiellon laskeneen hemoglobiinin vuoksi ja se olisi pitänyt purkaa käymällä jossain tarkemmassa näytteessä. Sitten tuli raskaudet ja imetykset ja asia jäi. Periaatteessa siis olen säännöllisen verenluovutuksen kannalla mutta laiskuuttani en ole käynyt tuossa testissä (lähetekin hukkunut ja vanhaan kotikaupunkiini) eikä minulla siksi ole luovutuslupaa.
Täytynee hoitaa molemmat asiat kuntoon, kiitos muistutuksesta!
Eikö tuo hemoglobiinin alhaisuus ole tilapäistä? Joskus ei riitä luovuttamiseen, seuraavalla kertaa taas riittää. En ole koskaan kuullut pysyvästä luovutuskiellosta tämän takia... Muita pysyviä syitä on kyllä paljon.
oletuksena on, että niitä saa käyttää. Eli jos ei halua, että niitä käytetään, niin pitää erikseen mainita, että ei, kun ennen piti erikseen mainita, että juu.
Mulla on ollut tuo kortti jo kauan. Hyvä juttu, siirrettävistä elimistä on jatkuva pula.
Onko näin?
Elinluovutuslaki muuttui puolisen vuotta sitten.
nuorena opiskelijana v.-88. Luovutan myös verta kahdesti vuodessa. Lisäksi olen luuydinluovuttajarekisterissä.
Luovutuskortti löytyy lompakosta ja kaikki läheiseni tietävät kyllä kantani.
Mitä ihmettä mä niillä haudassa tekisin, sinne vain mätänevät, vaikka niillä voisi pelastaa jonkun toisen hengen!
Jos olen kuollut, en itse tarvitse niitä enää. Jos se pelastaa jonkin hengen, niin miksi en antaisi? Saisi ainakin toinen elää vielä.
Olen luovuttanut verta, mutta sain joskus vuosia sitten luovutuskiellon laskeneen hemoglobiinin vuoksi ja se olisi pitänyt purkaa käymällä jossain tarkemmassa näytteessä. Sitten tuli raskaudet ja imetykset ja asia jäi. Periaatteessa siis olen säännöllisen verenluovutuksen kannalla mutta laiskuuttani en ole käynyt tuossa testissä (lähetekin hukkunut ja vanhaan kotikaupunkiini) eikä minulla siksi ole luovutuslupaa.
Täytynee hoitaa molemmat asiat kuntoon, kiitos muistutuksesta!
Eikö tuo hemoglobiinin alhaisuus ole tilapäistä? Joskus ei riitä luovuttamiseen, seuraavalla kertaa taas riittää. En ole koskaan kuullut pysyvästä luovutuskiellosta tämän takia... Muita pysyviä syitä on kyllä paljon.
Olen saanut "luovutuskieltoja" myös siten että käsketään tulemaan kuukauden päästä uudelleen. Mutta tuolla kertaa oli joko hyvin alhainen hemoglobiini (minulla on ollut selkeästi alle sadankin) tai sitten hemoglobiini oli monella yrityksellä peräkkäin ollut alle sallitun. Joku siinä oli sillä sain lähetteen laskimoverikokeeseen ja sen perusteella olisi sitten katsottu saanko jatkaa luovuttamista ja milloin, pitäisikö käydä lääkärillä vai luopua täysin luovututtamisesta. Jo aiemmin minulle on sanottu epävirallisesti että kannattaisi ehkä luovuttaa vain puolen vuoden välein, koska arvot ovat olleet aina rajaa hipovia, eivätkä koskaan kauena hyviä.
Miksi te jotka ette salli olette sitä mieltä?
Miksi te jotka ette salli olette sitä mieltä?
Että jos sairaalassa on sattumoisin tiedossa elintä tarvitseva potilas, voi mahdollinen luovuttaja (vaikka kriittisessä tilassa oleva kolariuhri) saada huonompaa hoitoa jos on atanut luvan elinluovutuksille.
elimet hyödynnetään ilman luovutustestamentteja. Ellette ehdottomasti tahdo niin kantakaa lompsassanne asianne kieltävää kuittia tms.
vaan kelpaa. Myös hiukset, silmät jne.jne.
Loput sitten poltetaan.
Että jos sairaalassa on sattumoisin tiedossa elintä tarvitseva potilas, voi mahdollinen luovuttaja (vaikka kriittisessä tilassa oleva kolariuhri) saada huonompaa hoitoa jos on atanut luvan elinluovutuksille.
Ei kukaan lääkäri tapa yhtä ihmistä että toinen mahdollisesti jäisi eloon.
Suomikin on aika korruptoitunut maa kaikessa hiljaisuudessa.
Kerroin äitini uskomuksen kun joku ihmetteli mikseivät toiset annan elimiään luovutukseen. En tunne uskontoja kauheasti, voi olla että jollain syy löytyy uskonnon säännöksistä. Oma äitini on muuten ollut leikkausalisairaanhoitaja, mutta vanhuus vienyt tolkun monessa muussakin asiassa. Työikäisenä ei vielä vastustanut (meidän lasten) elinluovutuslupia, on iän mukanaan tuomia tarinoita...
Kerroin äitini uskomuksen kun joku ihmetteli mikseivät toiset annan elimiään luovutukseen. En tunne uskontoja kauheasti, voi olla että jollain syy löytyy uskonnon säännöksistä. Oma äitini on muuten ollut leikkausalisairaanhoitaja, mutta vanhuus vienyt tolkun monessa muussakin asiassa. Työikäisenä ei vielä vastustanut (meidän lasten) elinluovutuslupia, on iän mukanaan tuomia tarinoita...
Sairaaloissa ja hoitolaitoksissa tapahtuu kaikkea kummaa..... itsekin olen nähnyt.
t.hoitsu myös
Pärjätköön jokainen vaan omilla elimillään sen mitä täällä ollaan. Eihän tässä maassa muutenkaan hyväntekeväisyyttä harjoiteta pienemmässä ja arkisemmassakaan mittakaavassa.