Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaiselle uskonto vai ET?

Vierailija
12.01.2011 |

Meillä lapsi aloittaa koulun ensi syksynä, ja kunhan tässä nyt mietin että kumpaan lapsen ilmoitan? Mies ei meillä kuulu kirkkoon, on kyllä päässyt ripille ja käynyt ihan normaalit uskonnontunnit. Minä taas olen ortodoksi, mutta aika tapasellainen, en käy kirkossa jne, ja lapsena olen osallistunut ihan normaaleihin uskonnontunteihin.

Itse haluaisin että lapsi oppisi mahdollisimman laaja-alaiseti erilaisista uskonnoista, ja siksi nyt utelenkin teiltä että mitä näillä tunneilla sisällöllisesti opetetaan? Tarkoitan että alkaako jo alaluokilta varsinainen ev.lut. opetus, ja toisaalta, mitä näillä et tunneilla opetetaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://et-opetus.fi/index.php/ongelmatilanteita

Vaihtaminen uskonnon opetuksesta elämänkatsomustietoon

Uskontokuntiin kuulumaton oppilas voi milloin tahansa vaihtaa elämänkatsomustiedon opetukseen. Suomen perustuslaki takaa uskonnon- ja omantunnonvapauden. Opetuksen järjestäjä ei voi kieltää uskonnon opetuksen vaihtamista elämänkatsomustiedon opetukseen. Vaihtoon riittää ilmoitus opettajalle/rehtorille/sivistystoimenjohtajalle. On tietenkin toivottavaa, että vaihdosta ilmoitetaan opetuksen järjestäjälle hyvissä ajoin.

Toimintaohje ongelmatilanteisiin: Perustele siirtoa elämänkatsomustiedon opetukseen Suomen perustuslain pykälällä 11 (Uskonnon ja omantunnon vapaus).

Vierailija
2/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka noin pieni ei täysin päätöstä voi itse tehdäkään.

Meillä aikanaan sai lapset lähes "päättää" haluavatko uskonto vai et-tunnille, ja kerroin molemmista niin paljon kuin osasin.

Myös sen, että uskonto-tunnilla tod.näk. on kaikki/lähes kaikki muut kaverit, et-tunnille voi joutua lähtemään erikseen yms.

(tää on mun mielestä aika iso juttu, yleensä ei kannata mielestäni ehdoin tahdoin hakea asioita joissa on "erilainen")

Halusivat kuitenkin itse et-tunnille molemmat, ja ovat tykänneet.

Isompana ollut välillä tosi "törkeitä" hyppytunteja yms. hankalaa, koulu ei selvästi ole halunnut järjestellä et-tunteja järkevästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka niin ei pitäisi olla. Otapa käteesi mikä tahansa alakoulun uskonnon kirja, niin huomaat tämän.

Huomaa, että lapsesi ei voi osallistua ET-tunneille, mikäli kuuluu ortodoksiseen tai luterilaiseen kirkkoon.

Vierailija
4/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valitsin et:n. Meillä oppaassa luki, että kaikki ev.lut lapset opiskelevat automaattisesti uskontoa, muut valitsevat. Valinnan voi tehdä vaan kerran opiskelu-uransa aikana, ellei vaihda uskontokuntaa ja varmistin vielä, että et:tä opetetaan omassa lähikoulussa, ettei lapsen tarvitse sen vuoksi rientää johonkin muukun kouluun. Ekaluokkalainen on kuitenkin aika pieni.

Vierailija
5/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lapsihan onkin ainoa "täyspakana" meidän perheessä, ei kuulu mihinkään kirkkoon, joten siksi tämä valinnanvapaus onkin. Juuri sitä mietin minäkin että onko uskonnonopetus alaluokilla kovin tunnustuksellista...

Vierailija
6/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kerran valittua uskontoa tai et-tunteja. Vanhemmilla on oikeus päättää vaikka kesken lukukauden vaihdosta. Kannattaisi antaa palautetta.

Vierailija
7/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mitä pitäisi ajatella, kun opetussuunnitelmassa tavoitteisiin kuuluu "nähdä Jumalan vaikutus maailmassa", rukoukset jne. (Tämä esim. Savonlinnan koulujen opetussuunnitelmasta) Voit varmasti etsiä oman kuntasi opetussuunnitelmat.

Voit myös tutustua oppikirjoihin, joita koulussa käytetään. Niitä löytää kirjastosta.

Vierailija
8/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote perusopetus 2011, Turku -vihkosesta sivulta 9.

"Uskonto/elämänkatsomustieto on perusopetuksen pakollinen aine. Uskonnonvapauslain nojalla oppilaalla on oikeus oman uskonnon opetukseen. Katsomusaineen valinta on pysyvä, ellei uskontokunta muutu."

Okei, tuo siis tarkoittikin sitä, että jos valitsee et:n sitä ei voi enää vaihtaa, ellei vaihda uskontokuntaa. Ja siis ev.lut lapset opiskelevat aina uskontoa, se lukee seuraavassa kappaleessa. Mutta kerran valittu et on sitova.

Vierailija
9/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen on Et-opetuksessa ja tykkää kovasti. Lapsi on keskustellut paljon kotonakin tunneilla käsitellyistä aiheista eli tasa-arvots, itsemääräämisoikeudesta, oikeudesta olla lapsi jne. Hyödyllistä ja kehittävää.

Tunnustuksellista opetusta en lapselleni halua.

Vierailija
10/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiat kannattaa tarkistaa vaikka opetushallitukseen soittamalla. Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, hänen kuuluu voida vaihtaa koska vaan et-opetus uskontoon tai toisinpäin. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, ettei kunnassa järjestetä esim. et-opetusta, mutta sitä ongelmaa ei isossa kaupungissa taida olla.

Vierailija
11/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuntuu oudolta että joku ekaluokalla tehty valnita olisi sitova...Jos nyt haluttais kastaa poikamme vaikka 10 vuotiaana johonkin kirkkoon, niin tokihan hän voisi vaihtaa sen ekalla valitu et:n siihen uskonnonopetukseen, mihin hänet olisi kastettu/liitetty!

Mutta tämä ketju vahvisti käsityksiäni siitä mitä haluan lapseni oppivan, valinta on et, myöskään minä en halua tunnustuksellista uskononopetusa lapselleni. Kiitso siis kaikille :)

Vierailija
12/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuntuu oudolta että joku ekaluokalla tehty valnita olisi sitova...Jos nyt haluttais kastaa poikamme vaikka 10 vuotiaana johonkin kirkkoon, niin tokihan hän voisi vaihtaa sen ekalla valitu et:n siihen uskonnonopetukseen, mihin hänet olisi kastettu/liitetty! Mutta tämä ketju vahvisti käsityksiäni siitä mitä haluan lapseni oppivan, valinta on et, myöskään minä en halua tunnustuksellista uskononopetusa lapselleni. Kiitso siis kaikille :)

itse aikanaan juttelin lapsen koulua aloittaessa vielä luokanopenkin kanssa valinnasta, ja hän kyllä sanoi, että antaa tai on antanut aina kyllä palata vielä uskontotunnillekin, jos aloittaut et.ssä ja haluaakin myöhemmin vaihtaa.

Tietty en tiedä miten hankalaa olisi vaihtaa vaikak vasta joskus 4-5. luokalla tai myöhemmin, jos uskonnossa edetty jo kovin pitkälle...

3

Vierailija
13/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kuului kirkkoon, uskonto lankesi luonnostaan, ei voinut edes valita ET:tä. Onko systeemi nykyään toisenlainen? Jos valita saisi, ilman muuta ET.

Vierailija
14/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluva lapsi on erotettava kirkosta, jos haluaa opiskella elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuulumaton saa valita, opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.

lapsi kuului kirkkoon, uskonto lankesi luonnostaan, ei voinut edes valita ET:tä. Onko systeemi nykyään toisenlainen? Jos valita saisi, ilman muuta ET.

Vierailija
16/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET tunneilla koulun alettua mutta molemmat halusivat mieluummin osallistua uskonnontunneille muun luokan kanssa. Ei ollut ongelmaa vaihtaa "uskontoa" kesken lukukauden kun vanhemmille vaihto oli ok. Ja lapset ovat olleet tyytyväisiä. Ei pienten kohdalla ET ja uskonto ole kovin "vakavaa"; vasta myöhemmin esim. (esi/)murrosiässä tunneilla alkaa olla mielestäni enemmän merkitystä. Ainakin meidän lapsen uskonnontunnit ovat tähän asti käsitelleet lähinnä aiheita perhe, kaverit, ystävyys ja oman perheen perinteet (ennen joulua). Eli ei kovin vakaumuksellista tai uskonnollista minun mielestäni - porukkaan kuuluminen ja kavereiden kanssa samalla tunnilla oleminen tuntuu olevan tärkeämpää.

Vierailija
17/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on et:ssä, mun mielestä siellä piirreltiin neljä ekaa vuotta lähipiirin ihmisiä vihkoon ja mietittiin, kuka on kivoin tai jotain sellaista ihan diipaa. On toki hyvin mahdollista, että tunnilla on käsitelty jotain järkevääkin, mutta koska se unohtuu lapseltani sekunnissa ja kotitehtävät jää yleensä merkkaamatta ja tekemättä, en välttämättä ole koko sisällöstä tietoinen.

Viidennellä luokalla olen ollut ihan tyytyväinen sisältöön, ovat mm. tutustuneet hyväntekeväisyyjärjestöihin, YK ja Unicef ovat ainakin tulleet tutuiksi, ja muutenkin ovat pyöritelleet maailman menoa.

Vierailija
18/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen joulua tokaluokkalaiset käsitellivät avaruutta monta viikkoa... Tietenkin uskontokin voi olla ihan yhtä kevyttä. Itse valitsin lapselle et-tunnit siksi, että sain itse ala-asteella elinikäiset traumat tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta, herkkä kun olen mieleltäni.

Vierailija
19/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis turkulaistapauksessahan luki, että valinta on sitova, ELLEI vaihda uskontokuntaa!!!

Muuten asian oikeellisuuteen en osaa ottaa kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi