***Tammikuiset kesäkuun eka viikko 2.6. alkaen**
Heh, sanokaa jos joku ehti jo aloittaa uuden pinon :D
ja viime viikon jorinat
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (55)
Ametisti: Huh, meilläkin oli mies kesää aloittelemassa kavereitten kanssa, mutta tuli vain hieman pahanhajuisena kotiin. Sen tosin pitikin mennä seuraavana aamuna todistustenjakoon... Trampoliinit hirvittää mua, kun niissä niin usein käy noita isompia ja pienempiä tapaturmia. Meillä on kyllä pihakin niin vino, että voi jo sillä perustella lapsille, miksi ei trampoliinia osteta.
Varpaat on meilläkin kovasti ihailtuja, mutta kiinnostavat vain paljaina. Vaippa päällä ei tyttö taivu edes kunnolla nostamaan jalkoja.
Voi että! Mies laittoi videokameran nauhoja tallentumaan koneelle. Kamera näyttää ne samalla näytöllään. Ovat viitisen vuotta vanhoja ja mm. yksivuotias kolmonen siinä puuhaa kaikenlaista. Hauskaa katsoa, kun vaikka pieni ulkona saa saappaan pois jalasta ja sitten täyttää sitä kivillä.
Kaupassakäynti ja muu asiointi on tytön kanssa suht helppoa. Turvakaukalon kanssa ei vaan enää jaksa kulkea, painaa niin paljon, että kädet huutaa hoosiannaa. Pikkurattaista onneksi voi nostaa selkänojaa vähän, niin neiti viihtyy kun näkeekin jotain. Rattaat vaan ei mahdu autoon, jos mukana on sello tai jotain muuta isompaa. Nykyisessä autossa on aika paljon pienempi tavaratila kuin edellisessä farkussa ja on hankala tottua siihen, että pitää oikein miettiä mitä kaikkea voi ottaa mukaan.
Äh, mulla oli mielessä jotain, mistä piti kirjoittaa, mutta pää on taas ihan tyhjä. Taidan olla aika väsy. Tyttö oli su iltana tosi kipeän oloinen, yski niin, että yökkäsi pari kertaa. Yön sitten veti huikkaa vähän väliä ja mä kuuntelin, että yskiikö ja hengittääkö ollenkaan. Viime yönkin kuuntelin vielä hermoheikkona, vaikka tyttö selvästi parempi jo onkin. Tänään vois yrittää mennä ajoissa nukkumaan.
Strutsi ja neiti
Onko tuo antamasi spostiosoite toiminnassa? Sain vastaukseksi "user unknown", vaikka kopioin osoitteen suoraan. Ovatkos muut onnistuneet lähettämään tuohon viestiä?
Strutsi
Terve!
Strutsi ja muut kekkereille tulijat:
Se #¤/)/&%#%%¤&& s.posti ei toimi. Ilmeisesti siellä on ruuhkaa ja mua ei ole sinne kirjattu, tai olen sössinyt jotain?
Onko sulla Strutsi jotai s.postiosoitetta jo valmiina, joss ei ole nimeäsi? Tai jotain neuvoja, mistä sellaisen saisi nopeasti.
Lapsoset nukkuvat!
Jätin neuvolaan soittopyynnön noista Olavin iholäiskistä ja kakkalöyhkästä. Yksi tuttu lastenhoitaja sanoi, että olen ilmeisesti syönyt jotai sokerista paljon. Se voi aiheuttaa hiivan hajuista kakkaa lapselle. Join kyllä cokista melko paljon lauantaina. Täytyy siirtyä olueeseen :D.
Ametisti ja Olavi
Moi!
Hävisi koko s.posti tai tulee viiveellä?
Nyt on uusi s.posti puutarhatreffaajille ja se toimii!
tilli@wippies.com
Ametisti
Se siis tapahtui! Inna alkoi ryömiä 4 kuukauden ja viiden päivän ikäisenä! Kyllähän mä jo aiemminkin kirjoitin tänne sen touhuja katsellessani, että varmaan se kohta ryömii, mutta en tainnut kuitenkaan ihan uskoa, että se näin pian tapahtuisi. No, eteenpäin Inna pääsi tänään sellaisen yhden päänpituuden verran, paikalla olleen kaverini sanoja lainatakseni. Inna oli omalla huovallaan, joka puolestaan oli kokonaan matolla, melkein maton kulmassa. Inna oli taas aloittanut (meillä vasta nyt alkaneen) bravuurinsa eli akselinsa ympäri pyörimisen. Kaverilleni sanoin, että katso Inna on juuri oppinut tuon homman ja koko ajan nyt innokkaana yrittää pyöriä. Katseltiin hetki ja sitten ehkä minuutiksi pariksi keskityttiin taas kahvipöydässä istumiseen. Seuraavan kerran kun vilkaistiin pöydästä lattian suuntaan, oli Inna siihen suuntaan, johon sen pää oli viimeksi osoittanut, liikkunut eteenpäin! Innan ylävartalo oli kokonaan poissa matolta (matto tai Innan huopa eivät olleet liikkuneet), ja Inna edelleen ähisteli ja yritti tehdä ryömimisliikettä. Sitten äkkiä väsähti aivan totaalisesti ja alkoi kitistä, hyvä kun ehdin miehen huutaa katsomaan, ennen kuin oli pakko poimia uupunut vaavi ylös.
Ametisti kertoi minulla tavatessa jostakin tutusta vauvasta, joka oli myös lähtenyt aikaisin liikkeelle. Ametisti myös sanoi, ettei tuo vauva juttele ollenkaan. Meillä on jännä kyllä vähän sama juttu. Inna nimittäin yhdessä vaiheessa jutteli todella paljon, hyvä kun sai häneltä suunvuoron. Nyt hän on todella paljon vähentänyt räpätystään. Neuvolan th kun asiasta kysyi, sanoin ettei Inna taida nyt jutella edes ihan joka päivä. Kysyin pitääkö olla huolissaan, mihin th sanoi, että vauvat yleensä pystyvät keskittymään aina vain yhteen asiaan kerrallaan, ja koska Inna on alkanut suhteellisen aikaisin kääntyä (vajaa kolme ja puoli kk), ei ole ihme että juttelu on jäänyt pois kuvioista. No, itse asiassa meillä oli kääntyminenkin vähän niin kuin jäänyt pois kuvioista. Kun Inna oppi kääntymään, hän teki sitä koko ajan, kun hänet vain selälleen johonkin laittoi. Yölläkin heräsin koko ajan siihen ähinään, kun Inna yritti unissaan kääntyä mahalleen. Sitten joku ehkä vajaa pari viikkoa sitten Inna lopetti kääntymisen kokonaan. Jos hänet laittoi selälleen lattialle, hän vain jäi siihen tyytyväisenä möllöttämään, eikä tehnyt elettäkään kääntyäkseen. Jos vähän tuuppasi häntä jommankumman kyljen suuntaan, niin sitten lähti siitä kyllä kääntymään, mutta ei oma-alotteisesti. Tätä jatkui sitten ehkä viikon, kunnes lauantaina taas kääntyi yhden kerran itse, ja tänään ja eilen on pari kertaa kääntynyt. Polvia ja varpaita Inna ei ole vielä löytänyt. Kättä syö edelleen välillä, mutta sitä on alkanut korvata myös lelut. Selällään ollessaan Inna mielellään pitää käsissään lelua ja kääntelee ja hypistelee sitä pitkään. Välillä vahingossa saattaa pudottaa. Ja vie tietenkin lelua vähän väliä myös suuhun. Tuttia kun näyttää, Inna ojentaa oikean kätensä ja tarttuu tuttiin. Kun saa tutin, lähtee viemään sitä suuhun. Jos tutti on väärinpäin kädessä, saattaa yrittää alkaa imeä väärää kohtaa, mutta nyt on myös alkanut yrittää tehdä korjausliikettä, eli kääntää tuttia kädessään niin, että tuttiosa tulisi suuta kohti. Setäni vaimo, joka on terkkari, hämmästeli perjantaina tätä, kun oltiin kylässä.
(jatkuu seuraavassa viestissä)
joka sanoo että "viestisi on liian pitkä", eikä anna lähettää sitä semmosenaan...)
(jatkoa)
Voi kiesus, en olisi kyllä ennen lapsentekoa (tai ainakaan ennen raskautta) koskaan uskonut, että jaksaisin näin yksityiskohtaisesti paasata lapseni tekemisistä. Enkä myöskään sitä, että jaksaisin lukea muiden yksityiskohtaisia kuvauksia milloin mistäkin, taidoista tai unirytmistä tai ruokien maistelusta... mitä mulle on tapahtunut? :) Musta on tosiaan tainnut tulla äiti ;) Niin, ja siis ylpeä äiti, sellainen vähän jopa ärsyttävä ;)
Töihinpaluusta: Olen ollut päätoimisesti opiskelija, mutta mulla on myös osa-aikainen työ tavaratalossa odottamassa. Halusin pitää sen odottamassa siksi, että kun jatkan opiskelut loppuun, on sitten varmasti jokin rahanlähde (meillä myös aika tuore asuntolaina). Aion kuitenkin jäädä pitkäksi ajaksi hoitovapaalle, ainakin haaveissani siiheksi että Inna täyttää kolme. Vedin tossa aiemmin puolitoista vuotta aika rankkaa rumbaa, olin päivisin päiväkoulussani, ja kolmena iltana viikossa menin vielä iltakouluun (ja viikonloppuisin olin töissä). Iltakoulussa hommasin itselleni perhepäivähoitajan ammattitutkinnon. Olen sopinut tämän alueen päivähoidon johtajan kanssa, että luultavasti joulu- tai tammikuun alusta alan tehdä perhepäivähoitajan työtä kotonani. Ilmeisesti voin silti pitää tuota tavaratalon työpaikkaa odottamassa, jos olen oikein käsittänyt - pitää vielä jostakin tarkistaa.
En minäkään nyt muista, mitä kaikkea ois vielä pitänyt kommentoida. Alkaa silmiä painaa, pitää lähteä piiperön viekkuun. Mies on kaljalla juhlistamassa sitä, että sai tänään lähetettyä gradunsa. Se onkin jo sitä kolme vuotta yrittänyt tehdä. Jospa minäkin saisin opinnäytetyöni vauhtiin...ei vaan millään jaksaisi sitä, kun on juuri ihana kesä alkanut, ja haluaisi vaan ulkoilla ja kaikkea...
Hyvejä uneja,
Pajunkukka + Inna s. 29.1.
Meilla saatiin sitten eka hammas suuhun! Aamupuurolla lusikka kilahti kivasti ja hampihan se siella oli kun suuhun katsoin =) Eilen sai yhdet itkuraivarit illalla, oisko se sitten ollut se hampaan syntyminen...?
Toihin, joskus tulevaisuudessa, ei kuitenkaan viela muutamaan vuoteen! Taytyis kayda koulukin loppuun, tosin voipi olla etta kun saan tietaa etta miten taalta muutetaan niin haen uudestaan! Haluisin lastenlaakariksi ihan tosissaan =)
Mutsiko, Brasiliassa asustellaan! Eilisessa Iltasanomissa oli juttua kun tossa meidan naapurikaupungissa (missa me muuten asuttiin eka puol vuotta!) oli (jalleen) 14-vuotias poika joutunut hain puraisemaksi! Paikallinen oli kyseessa ja taytyy kylla ihmetella ettei ihmiset ota uskoakseen noita kielto- ja varoitustauluja, joita on rantakadulla aina n.100 metrin valein!?!! Kun ei sen hain kanssa ole leikkimista...
Jos joku jaksaisi alkaa jarjestaan Ouluun tapaamista, niin mut saa kiinni allujapupu@yahoo.com osoitteesta!
Meillakin pyoritaan ja kieritaan, lelut vaihtaa paikkaa kadesta kateen ja typy on alkanut entista enemman sylissa ollessa tapaileen kasillaan tavaroita, kuten mun rilleja! =)
Mies lahti reissuun, mittasin pojulta 39.54 ennen nukkumaan menoa eli aamusta laakariin jos on viela yhta kovat lukemat, dengue-kuume pelottaa =/
Rakastakaa toisianne,
-Allu ja yksihampainen Neiti-Neea kuvassa isonvelun kanssa :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=03752504-31c5-11dd-a840-…!
Pitkästä aikaa pääsin kirjautumaan sisälle, jostain syystä mulla on edelleen ongelmia sen suhteen. Viime viikolla yritin 3 kertaa päästä kirjoittaan ja aina oli ongelmia :(
Meillä oli toissa viikolla 4kk neuvola ja mitat oli 5365g, 62cm ja pipo 44,2cm. Pieni neiti meillä on edelleen. Kiinteät aloitettin reilu viikko sitten. Bataatti oli eka ruoka ja sitä annoin viikon. Bataatti sai suuren suosion ja sitä menisi niin paljon kuin annetaan. ja toissapäivänä annoin perunaa ja sekin maistuu. Muutamaia kertoja ollaan myös annettu maissivelliä ja nälkä ainakin pysyy sillä paremmin pois kuin nan2:lla. Meillä aloitettiin kiinteät bataatilla sen vatsaystävällisyyden vuoksi. peruna aiheuttaa helpommin ummetusta. Lääkäri totesi tuossa neuvolakäynnillä Veeralla myös Atooppisen ihottuman oireita (myös mulla atopia), joten sen vuoksi hiukankin allergisoivat ruoka-aineet aloitetaan viimeisenä. tosin porkkanaa tekisi mieli jo kokeilla kun sillä saa makuja pehmennettyä, mut yritän malttaa mieleni.
Liikumisesta sen verran, että Veera osaa kääntyä vatsalleen jos haluaa, mutta viihtyy selällään paremmin. Leluja osaa hakea ympäriltään hyvin ja tarttuu niihin hyvin. Nyt on myös alkanut taputtaa pöytää ja rutistaa lehteä jos sattuu olemaan sylissä pöydän ääressä. Meillä siis "istutaan" sylissä on sellaisessa hiukan makaavassa asennossa ja viihtyy siinä erinomaisesti. Lääkäri itseasiassa laittoi tytön oikein kunnolla istumaan kun teki tuon 4kk tarkastuksen ja totsei, että hyvin voi istuttaa selkätuettuna. Hän jopa suositteli sitä. otettiin kehoitusvastaan kyllä suurella epäilyksellä.
Juttua Veeralta kyllä tulee ja konsonantteja hapuillaan hirveesti. Tänään tuli useaan kertaan pä pä. Muutenkin tuo verbaalinen puoli on tosi vauhdikasta. Korkeita ääniä päästellään kovaa ja nauretaan välissä :D Muuten oikein kivaa, mutta meidän korvat on koetuksella.
Töihin paluuta en edes mieti ja yritän olla kotona mahdollisimman pitkään. Tosin, raha taitaa laittaa sille toiveelle stopin jos huonosti käy, mutta niin oltiin ajateltu, että vähintään 1,5v oon kotona. Työskentelen kaupanalalla. Työni on vakituinen osa-aikainen. Työstäni en hirveästi nauti, eikä se täysin vastaa koulutustani ja mielessä onkin käynyt, että en siihen palaisi, mutta en vielä uhraa ajatuksiani tuohon tai alkaa ahdistaa. Rahallisestikaan tuo työ ei ole kovin kannattavaa, mutta toimeen on tultu enkä mistään ole jäänyt paitsi. Säästöön ei tosin myöskään ole jäänyt yhtään rahaa. Aina kun jotain ylimääräistä oli niin pitihän sitä lähteä kiertään maailmaa ;). Tosin, reissuista nautin suunnattomasti ja onpahan usea mukava matkamuisto kiikkustuoliin muisteltavana.
ja Veeralle kerrottavana. Joo eksyinpäs taas aiheesta mukavasti...
Pesuvinkkejä oli kyselty ja minä kysyn myös, että onko vinkkiä bataatin pois saaamiseen vaatteista? meillä ei myöskään ruokailu ole sitä kaikkein siisteintä touhua. Nyt kyllä vähän siistinpää kun on alettu oppia pitämään ruoka suussa, mutta ne sormet...
Meinas unohtua, aivan ihania kuvia olette laittaneet kullannupuista!
Oikein hauskaa loppuviikkoa kaikille!
Huhtityttö ja Veera
Meillä ei näy hampeja eikä ees käännytä kunnolla vielä.Neuvolan täti ei ollu huolissaan enkä ole minäkään.Mitat:6995g ja 63,5cm. Kasvaa hyvin. Kovasti imee käsiään ja hienosti tarttuu esineisiin ja vie suuhun.
Kiinteet menee loistvasti.Alan lisätä määriä.Tänään meni vajaa purkki ruusunmarjaa. Lähipäivinä alan antaa lihaa.
Vienon kanssa on helppo olla kaupassa ja missä vaan.Tyytyväisyyden perikuva.
Tutti maistuu meillä.Kannatti sitkeästi totuttaa, on siitä niin paljon apua.
sammermanni ja vieno 5kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=fb4b8851-3270-11dd-8384-…!
Noniin,
Pikapikaa lueskelin tätä viikkoa! Kesä näyttää lähteneen käyntiin. Kaikki aika mitä en käytä täällä Tomaksen kanssa leikkimiseen, tavaroiden purkamiseen tai asioiden hoitamiseen menee ulkona. Ollaan alettu todenteolla kävellä. Tomas nukkuu osittain, mutta pääsääntöisesti matkaa repussa ihmetellen. Tällä hetkellä oon todella onnellinen siitä, että jäätiin isoon kotiin tänne espooseen, eikä tungettu ahtaaseen helsingin keskustaan takaisin. Luonto on ihmeellinen ja lapsen kanssa sen näkee entistäkin selvemmin. Kun Tomas kiljahtelee riemuissaan miten puut huojuu tuulessa! iHANAA
Imetystä on siis lopetettu nyt kokonaan. Toistaiseksi mennyt hyvin. Mutta tämän aiheen jätän tähän etten vain alkaisi hehkuttamaan ja homma kusisi siksi....!! Eli yhä mulle tarvii pitää peukkuja. TÄmä imetyskuvio on siirtänyt kiinteiden aloitusta. Joka tosin alkaa olla ajankohtaista jo!
Ryömiminen, kääntyminen, tarttuminen ja varpaat sekä polvet:..
Tomas on repinyt itseään eteenpäin jo kuukauden päivät. Tahdonvoimalla, ei taidolla ja todellakin on puhisevaa touhua. Ja hermo menee koska vauhti ei ole riittävä. Kääntynyt on joka tavalla, mutta sitä ei todellakaan tee säännöllisesti. Nykyisin tutkii varpaita pääsääntöisesti selällään ja sitterissä.Kääntyminen tuntuu jäävän kokonaan. Vatsalleen menee kun kädestä ottaa vähän kiinni. Suuhun asti ei varpaita muuten saa. Saisikin, ei menisi hermo siinä touhussa niin nopeaan. Juttua riittää ja Justus taisi jossain vaiheessa mainita tämän kiljumisen, kun tylsäksi käy. Meillä sama homma. Mies kuuli kerran alapihalle (silloin asuttiin 3.kerroksessa), kun Tomas kiljui parvekkeen oven ollessa auki.....!
Minä yritän Ametisti sinne puutarhapippaloihin myös! Oliko se 12.6? Oon jopa unohtanut muuton aikana solon käyttäjätunnuksenkin eli nyt on dementia!
Lähdetään muuten kreikkaan 17.6.
Ametisti, meille on myös ilmestynyt navan viereen kuvaamasi kuiva ohta. Sellainen 0,5-1 cm läpimitaltaan. Kukaan ei tainnut kommentoida tätä? Kakka haisee tosin samalta kuin ennen..
Aurinkoisesti,
Magdalena ja Tomas-jäbäläinen (em.täynnä virtaa)
Siellä etelässä taidetaan nauttia todella kesäisistä keleistä! On täälläkin (Rovaniemellä) parikymmentä lämmintä, mutta tuulee pohjoisesta, joten aina kun menee pilveen, palelee... 4-v oli kuitenkin jo aamusta neljä tuntia ulkona, nyt tultiin sisälle huilimaan. Meillä pojat eivät ole oikein sisäistäneet tätä kesän tuloa, aamuisin laittaisivat jalkaansa pitkät kalsarit ja pitkähihaiset paidat =)
Liikkumaan on monien vauvat jo lähdössä. Meilläkin neiti menee jo akselinsa ympäri mahallaan ja pyörähtää sujuvasti mahalta selälleen, mutta toisin päin ei oikein vielä. Tuntuu viihtyvän niin hyvin nykyään leluja hypistellen selälläänkin, että liikkeellelähtö on vähän jäissä. No, ehtiipä tuota, pojatkin olivat 6kk molemmin puolin kun kääntyivät masulleen. (Esikoisen myöhäinen liikkeellelähtö on tietysti ymmärrettävääkin.) Kakkonen lähti siitä samantien ryömimään ja pari viikkoa siitä konttaamaan =) Eli jonkinlaisen ahaa-elämyksen nuo tarvitsevat, ei sitä liikkeellelähtöä voi loppujen lopuksi paljoa itse jouduttaa.
Parin bataattipäivän jälkeen annoin neidille tänään perunaporkkanaa, eipä kelvannutkaan samalla tavalla. Parin lusikallisen jälkeen pani suunsa suppuun ja kun vielä yritin tuputtaa, nappasi lusikasta lujasti kiinni, kiitti riitti! Saa nähdä ollaanko me vielä helisemässä tämän pikkuemännän kanssa, osoittaa jo sellaisia voimakastahtoisuuden merkkejä... Ulkona ei saa istua paikoilleen vaan neitiä pitää kävelyttää ja esitellä koko ajan jotain katsomista, muuten alkaa melkoinen kiukuttelu. Mulle tulee noista eleistä mieleen enemmänkin uhmaikäinen kuin vauva!!! On alkanut myös repiä minua kasvoista ja hiuksista ja voimaa löytyy! Kieltämisestä innostuu vain lisää ja aivan hihkuu raastaessaan minua... Korviksia en esim. enää uskalla pitää!
4-v haluaa paloaseman legoista, joten lähdenpä rakentamaan!
Nauttikaahan helteistä! (kateellinenhan en ole...)
aksiina ja Annu 28.1
Moi!
tilli@wippies.com osoite toimii! Odottelen postia :).
TAVATAAN: Päivä olisi perjantai 13.6. Ilmeisesti siinä klo 10? Vai koska? Tuleeko Kosmo ja isosisko, päikkäreitä ajattelen?!
Neuvola on neuvoton, eli ei mitään ajatusta kakkalaadusta ja läiskistä, ilmeisesti herkkä iho pojalla.
Tulin just kampaajalta, käyn "mallina" ja saan värjäyksen ja leikkauksen 10e! Eilen oli hääpäivä, olimme miehen kanssa terdellä, syömässä ja leffassa. Oli oikein mukavaa. Vuosiin ei olle oltu tuolla tavalla kahdestaan ulkona.
Ilmoitelkaa nyt tulostanne treffeille niin tiedän ruveta siivoamaan ja paistamaan :DDD.
Ametisti ja Olavi (nukkuu vaunuissa)
Jotenkin tuntuu että taas vaihteeksi homma karkaa käsistä. Sain kahvikupin klo 15 ja ruuan itselleni vasta äsken. Ja mulla on vain kaksi lasta.
SIsulla on ollut jotenkin vaikea päivä tänään. Se nukahti "päivä"unille tunti sitten, yliväsyneenä. Kai se jäi sitten iltaunille. Normaalisti nukahtaa vasta klo 22. Itkua ja kitinää ihan koko päivä, sellaista epäitkua, öninää tai jotain. Sammui se hetkeksi terassin lattialle, ihan äksänä rellotti, hauskoja kuvia. Taidan laittaa jonkun liitteeksi.
Onkohan mulla poikkeuksellisen alhainen sietokyky vai vaativat lapset? Koko ajan jompi kumpi huutaa ja vaatii jotakin.
Sisu myös kääntyilee myös öisin. Heti jos herää, niin samantien kääntyy mahalleen ja sitten ihmettelee, että mitäs nyt. Ihan levotonta. Ja syö nykyään 3 kertaa yössä (kiinteiden aloittamisen jälkeen). Tulee alkuajat mieleen...
Onnea Magda-lenalle uudesta kodista. Millainen se on? (kyselee utelias asunto- ja pihafriikki)
Tapaamiseen en taida päästä kun kampaajani on juuri silloin. Jouduin muuttamaan sen ajankohdan miehen töiden vuoksi ja tuo oli ainoa mahdollinen ajankohta. Kampaaja on siis 9.30 ja kestää pari tuntia. Ja mehän asumme täällä periferiassa... Voi kökkö. Olisi ollut tosi kiva tulla.
Tuolla esikoinen odottelee iltasatua. Nyt pitää mennä. Liitteenä Sisu terassille sammuneena tänään iltapäivällä... Kun väsyttää niin väsyttää.
ipu ja jäänmurtajat
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=565401d4-3327-11dd-8384-…!
Meillä on tilanne sellainen, että yritetään nyt vähentää tätä "autan Tomasta nukahtamaan - heijaan, kapaloin, hyssytän (voimallisesti vaunuja.
Joten tulin laittamaan aiheeseen liittyvää kyssäriä! Ollaan siis valmiita jo sietämään huudatusta (olen saanut itse nukuttua ja sitä myötä sietokyky ja järjenkäyttö lisääntynyt huudolle) Tosin yksin en vauvaa jätä ja LÄSNÄ haluan olla, mutta jotta saisin opetettua poikaa nukahtamaan itsestään ja siten auttamaan.
Kohta lähdetään myös hakemaan passia T:lle kreikan matkaa varten.
Eli Ipu kerron mielelläni tästä kodista seuraavan kerran.
Ja mä kyllä luulen, että sulla on melko aktiiviset pojat jotka kaipaavat paljon sun seuraa ja siksi varmaan melko raskasta toisinaan olla yksin niinkin pitkiä jaksoja säännöllisesti kuin sinä. Ihanalta näytti teidän terassi kuvassa! Oon itsekkin ihan sisustushöperöitynyt.
Palaan"
Magdaleena
Magda_lenalle jo etukäteen hyvää matkaa ja vie terveisiä välimerelle:) Itsestään nukahtamisesta. Meillä se sujuu kohtalaisen hyvin, tosin ei omaan sänkyyn. Tilanne kun on se, että nukutaan 2v:n ja vauvan kanssa samassa huoneessa. 2v menee nukkumaan klo 20 aikaan, eikä vauva ole siihen mennessä vielä valmis yöunille. Aikaisemmin Aada nukahti aina illan viimeiselle maitopullolle syliin, mutta lopetti sen itsestään muutama viikko sitten. Siirsin vauvan aina vaunujen kantokoppaan nukkumaan tuohon olohuoneen lattialle. Silloin kun Aada ei sitten nukahtanutkaan syliin, niin siirsin hänet valveilla siihen koppaan, jossa nykyään höpöttelee itsekseen ja valvoskelee vaihtelevasti n. 30-60 minuuttia, mutta nukahtaa lopulta. Välillä pitää tuttia käydä laittamassa suuhun. Sitten kun itse mennään nukkumaan, niin siirretään koppa vauvoineen makuuhuoneeseen. Nyt taas tilanne muuttui, koska olen myynyt kaikki vaunut ja kantokopat. Eli eilen laitoin Aadan valveilla sitteriin, johon olin laittanut pyyhettä ja makuupussia tasoittamaan alustaa. Siihenkin Aada nukahti n. tunnin sisällä itsekseen ja siirsin hänet sitten myöhemmin illalla peittojen sisällä pinnasänkyyn nukkumaan. Uskoisin, että tuo nukahtaminen onnistuisi myös pinnasänkyyn, mutta se itsekseen höpöttely häiritsisi isoveljen nukahtamista, jonka vuoksi Aadan pitää saada nukahtaa muualla. Ja tuntuukin, että Aada nukahtaa paremmin vähän meluisammassa paikassa, kuin hiljaisessa makuuhuoneessa. Olohuoneessa meillä on aina iltaisin telkkari päällä ja jutellaan tasaisella äänellä, niin siihen tuntuu vauva rauhoittuvan. Ja kun Aada tuossa lattialla itsekseen höpöttelee ja valvoo, niin ei oteta minkäänlaista katsekontaktia häneen, kun tuntuu, että se sitten aktivoi Aadaa lisää. En tiedä, onko tuosta apua, mutta näin meillä toimitaan. (Sama ei kyllä toiminut tuolla 2-vuotiaalla, joka vaati aina tuttipullon nukahtamiseen).
Ihanat kelit kyllä ollut nyt! Himona seuraan säätiedotuksia ja toivon, että kelejä riittäisi juhannukseenkin asti... Lähden ensi viikolla yksin lasten kanssa Pohjois-Savoon äitini luona käymään ja sieltä mennään suoraan Etelä-Savoon mökille, jossa ollaankin juhannuksen ylitse. Eli pitkää automatkaa on tiedossa, joka vähän hirvittää jo etukäteen... Aada nyt ei vaadi autossa yleensä muuta kuin vaipanvaihdon ja maitopullon säännöllisesti, mutta miten tuo 2v viihtyy... Viime kesänä kun tein saman reissun ja silloin poika oli 1,5-vuotias, niin se järjesti ihan kauhean huutokohtauksen autossa ja huusi tunnin putkeen, vaikka pysähdyttiin välillä huoltiksella kahvillakin...
Nyt täytyy vähän järjestellä paikkoja. On aika sekaisin tämä huusholli, kun kodinkoneet, keittiönpöytä, ym on ahdettu olohuoneeseen... Ja niiden keskellä pitäisi yrittää jotain järjestystäkin pitää! Mukavaa kuitenkin, että kun palataan juhannuksen jälkeen reissusta, niin silloin pitäisi uuden keittiön olla valmis:)
vikli80 ja Aada 5kk
nopsaan minäkin ilman isoja kirjaimia, poika sylissä. vihdoinkin pääsin kirjautumaan sisään, toivotaan ettei katoa taas tämä viesti. Kovasti on ollut hommaa meilläkin, pihaa on laajennettu ja mies sai hommattua leikkikenttä kalusteet meidän pihalle ja ne on nyt asennettu. Lapset asuisivat pihalla, ihanat on ollu ilmat joten mikäs siinä. Vaan ulkoilma asumisen myötä tahtoo muut hommat jäädä tekemättä. Välillä tuntuu että vois olla muutamia tunteja lisää vuorokaudessa.
Niklaskin oppi tuossa viikko sitten kääntymään mahalleen. Kovasti nauraa ja kiljuu isoveljien jutuille. Sormiaan imeskelee kokoajan, mutta tutti ei sitten millään kelpaa. Täysimetyksellä vielä mennään, mutta pitäisi kyllä aloittaa kiinteät kohtapuoliin. On nimittäin yösyönnit lisääntyneet meilläkin kahdesta neljään.
Loma alkoi koululaisella ja koripallotreenit lisääntyivät neljään, 5 veellä uimakoulua tämä ja ens viikko. Melkoista kuljettamista on ollu, kun matkaa keskustaankin on se 25 km. Hoh hoijaa.
saataiskohan millään sitä Oulun tapaamista 17, 18 tai 19. päivä kuluvaa kuuta järkätyksi? Kauniina päivänä voitais tavata torilla, mutta kylmällä tai sateella olisko Stockmannin yläkerrassa oleva Vintti-ravintola hyvä. Siellä ainakin käy paljon vaunukansaa. ehdotelkaa päiviä ja kellonaikoja. olisi tosi kiva tavata.
nyt on pakko mennä porukka kiipeilee seinille, kun ovat lukkojen takana täällä sisällä. Laitettiin eilen uima-allas pihaan, eikä siinä ole vielä kantta päällä, joten ulos ei saa 5 vee ja 2,5 vee ilman aikuista nyt mennä.
Pachira ja Nikke 29.1.
Ohto kieltäytyy pullosta, tai siis maidosta ihan miten vaan. olen kokeillut myös hörppyyttää ja jopa nokkamukia.
Illalla jo oli vaikeaa, väsähti sitten syömättä unille. puolen yön maissa söi kyllä puoliunisena ihan ok. Kolmelta heräsi kiljumaan taas nälkää, huusi vaan suoraa huutoa puoli kuuteen kun oli nälkä muttei suostunut syömään, ei minulta eikä mieheltä. Puoli kuuden maissa antoi miehelle periksi ja söi.
Nyt noin tunti sitten tuli seuraava nälkä. on siis ihan selvä nälkä itku, aivan hysteeristä parkumista. Mutta vieläkään en ole saanut maitoa uppoamaan. Eikä mieskään. Peruna-maissi-sosetta annoin nyt vähän, mutta pitäisihän sen nyt juodakin, kuuma päiväkin on. Eikä se nälkäkään kolmella teelusikallisella pitkään poissa pysy..
Muuten Ohto on terveen oloinen, melko tyytymätön kyllä ollut muutaman päivän yleisesti. Onkohan tää nyt hampaisiin liittyvää? En tiedä, lääkäriin kai tässä on kohta lähdettävä jos mä en saa toista juomaan.. Yritän nyt vielä että jos se taas parin tunnin kiukun päätteeksi taipuisi.
Onko muilla ollut vastaavaa ikinä?
Noin 1,5h huudon jälkeen söi lopulta, että ei tässä mitään lääkäri-hätää taida olla. Mutta silti ihmetyttää, että mitä tää nyt on. Ei tunnu kovin kivalta että joka ruokailu olisi nyt tämmöistä että huudetaan ensin tunti-pari..
Frimmy
aksiina, minäkin suosittelen sappisaippuaa. käy tahraan kuin tahraan. :) lisäksi voi kokeilla raakaa käsitiskiainetta , silläkin lähtee ainakin tiukassa olevat kakkatahrat hyvin. :)
ametisti, kannattaa soittaa neuvolaan ja kysellä nuista ihottumista, jos mieltä painaa. on sun miehellä kyllä ollut pippalot.. :D toivottavasti esikoisen jalka paranee pian!
allujapupu, tervetuloa vaan tampereelle miittailemaan. joskos saataisin silloin jotain aikaiseksi kun olette täällä päin! :) missä päin maailmaa te asuttekaan?
enem03, no voihan itku jos ette nyt sitten koiraa voikaan hommata. ikäviä nuo allergiat. :(
mä en kuivata vauvanvaatteita ulkona. sen verta tuulinen toi meidän partsi että taitais lähteä vaatteet lentoon. lisäksi on aika paljon siitepölyä ilmassa että parempi kuivattaa sisällä. ehkä myöhemmin kesällä ei-niin-tuulisella-säällä voisin kyllä kuvitella kuivaamani vaatteet ulkosalla.
meillä oli tänään 5kk-neuvola. hienosti oli taas poitsu kasvanut (suluissa edellis kerran mittaukset 24.4.)
paino 8100g (7110g), pituus 66.3cm (63,8cm), pään ympärys 42.2cm (41cm).
"rauhallinen ja tyytyväinen vauva. kääntyy ja pyörii akselinsa ympäri. kämmennojaan nousee. tuottaa erilaisia ääniä; kiljahtelee, pöristää ja hehottaa. kasvaa upeasti!"
vielä ei saa poitsua alkaa istuttamaan, koska selkäranka vielä pyöreä eikä kestä istuttamista. täysimetystäkin voin jatkaa vielä hyvillä mielin sen kuukauden verran ja sitten alotella kiinteät 2-3makua/vkossa. poitsu sai myös tehosterokoitteen, pikkuinen parkaisu pääsi mutta hyvin äkkiä sekin unohtui. :)
mulla ilmeisesti murtui (tai vastaavaa) varvas kun potkaisin vahingossa lattialla lojuvaa imuria. auts! :( onneksi mies kävi pojan kans kaupassa nii sai poikaki vähän raitista ulkoilmaa.