Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä tiedän mille voisin vielä olla allerginen???

Vierailija
12.01.2011 |

Olen pari vuotta ollut alla olevalla ruokavaliolla ja ihoni on voinut hyvin. Nyt noin puolen vuoden ajan aina aika ajoin jostain syystä suupieleni menevät rikki ja välillä myös iho tulee kauttaaltaan kirjavaks ja kutiaa. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa, mutta siitä ei kyllä selviä, että mikä nuo voisi aiheuttaa. Nyt viimeisen kuukauden ajan suupielet ovat olleet lähes jatkuvasti auki.

Eikä kyseessä ole herpes, ensin epäilin sitä, mutta ei näytä sellaiselta.

Olen kokeillut noita, jotka on jonkin aikaa sopinut raakana/tuoreena niin poistaa kokonaan ruokavaliostani, mutta samat oireet jatkuu. Olen myös kokeillut täysin maidotonta ruokavaliota, mutta sekään ei ole auttanut.

Tuntuu vaan mahdottomalta löytää allergeeni/allergeenit ja mietinkin, että onko ainoa vaihtoehto karsia syömiseni muutamaan ruoka-aineeseen ja lisätä niitä vähitellen, jollon ehkä selviäis mikä/mitkä allergisoi. Tuo vaan on melko työläs vaihtoehto.

Allergiatesteissä olen käynyt, joskaan siitä ei apua ollut, koska allergiatestit ei näytä muita ruoka-aineallergioita kuin osan noista, jotka olen alla maininnut, osa on selvinnyt kokeilemalla.

Jos jollain olisi edes jotain vinkkejä miten toimia niin olisin niistä erittäin kiitollinen.

Tällä hetkellä kiellettyjen listalla ovat nämä

raaka kananmuna

raaka porkkana

tuore tomaatti

tuore basilika

mansikka

puolukka

karpalo

lakka

suklaa

kaakao

mantelit

pähkinät

selleri

palsternakka

nauris

retiisi

persilja

luumu

Hedelmistä sopii vain nämä

viinirypäleet

omena

banaani

ananas

melonit

ja tämän lisäksi homogenoimaton ruokavalio

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten lisäämällä vähitellen ja seuraamalla tuleeko jostain oireita.

Vierailija
2/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaan mahdottomalta löytää allergeeni/allergeenit ja mietinkin, että onko ainoa vaihtoehto karsia syömiseni muutamaan ruoka-aineeseen ja lisätä niitä vähitellen, jollon ehkä selviäis mikä/mitkä allergisoi. Tuo vaan on melko työläs vaihtoehto.

Se saattaa olla se mitä joudut tekemään. Ensin oireettomaksi vaikka kuinka karulla ruokavaliolla, ja sitten lisätään vaikka useampiakin ruoka-aineita lisää valioon, jatketaan niin pitkään että oireet ilmenesivät, jos eivät ilmene niin lisätään taas lisää ruoka-aineita, ja jos oireet ilmenevät niin aletaan poistamaan niistä viimeksi lisätyistä osia. Ei tämäkään tietty niin helppoa ole todellisuudessa kuin kirjoitettuna, kun kaikessa on vähän kaikkea.

Ehkä sinun olisi hyvä löytää itsellesi ruoka-allergioiden spesialisti joka on rutinoitunut diagnosoimaan ja "eristämään" allergian lähteen. Heillä voi olla hyviäkin käytännön vinkkejä siihen miten voidaan sulkea pois joitakin ruoka-aineita ja päästä lähemmäksi vastausta. Hankalaa tämä varmasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaapa vetäsitä sitä purkista, niin suupielet ja iho taatusti toipuvat. Kalaöljykään ei olisi pahitteeksi.

Vierailija
4/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin ruokavalioni on mahdollisimman monipuolinen (paljon kasviksia jne) tai terveellinen, toki noiden allergioiden rajoissa.

ap

Testaapa vetäsitä sitä purkista, niin suupielet ja iho taatusti toipuvat. Kalaöljykään ei olisi pahitteeksi.

Vierailija
5/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiva-sieni. Osta Canesten voidetta ja sivele sitä viikon päivät.

Kokeile karppausta.

Vierailija
6/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutko usein tekemisiin vahvojen pesuaineiden yms kanssa? Onko uusia rasvoja, shampoita, ihonhoitotuotteita? Onko talossa jotain uutta esim. kirjahylly josta voisi irrota jotain liuotinhöyryjä? Onko uusia petivaatteita, patja, tyyny? Huonekasvi? Eläin? Huoneölyllekin voi allergisoitua.

Vierailija
7/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut ostettua ja saippuat, shampoot, rasvat ym. on samoja kun olen jo pitkään käyttänyt.

ap

Joudutko usein tekemisiin vahvojen pesuaineiden yms kanssa? Onko uusia rasvoja, shampoita, ihonhoitotuotteita? Onko talossa jotain uutta esim. kirjahylly josta voisi irrota jotain liuotinhöyryjä? Onko uusia petivaatteita, patja, tyyny? Huonekasvi? Eläin? Huoneölyllekin voi allergisoitua.

Vierailija
8/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee allergiaoireet vasta parin päivän päästä syötävästä ruuasta, mikä aluksi aiheutti vaikeuksia jäljittää allergioita. Toisista tulee kyllä jo parissa tunnissa.

Voit myös olla yliherkkä joillekin tuotteile. Allergian ja yliherkän ero on, että allergisioivia tuotteita ei voi syödä, yliherkissä on katto. Itse esim. tiedän, että voin syödä yhden tai pari tomaattia viikossa ja sen lisäksi purkin ananasta ja hiukan maustettua ruokaa, mutta jos syön joka päivä tomaattia niin iho kärsii. Lääkärin mukaan on parempi syödä näitä aineita, kuin lopettaa kokonaan, jos suinkin vain iho sallii.

Kolmas asia: mulle tehtiin kaikki mahdolliset allergiatestit, kuten pric, laput selkään, verestä, ihonpalasia leikattiin irti jne. Mitään ei löytynyt. Lääkäri sanoi, että voi olla että joudun juuri tuolla poissulkudieetillä etsimään itse allergisoivat tuotteet. Näin mentiin vuosi ja kivaa ei ollut eikä vastausta löytynyt. Viime kesänä sitten lääkäri kertoi, että HYKS ja ilmeisesti Helsingin yliopisto ovat kehittäneet uuden allergiatestin verestä. Sillä sitten löytyi suurin osa minunkin allergisoivista aineista. Kysy omalta lääkäriltäsi tietääkö hän tämmöisestä testistä. Verituubit lähetettiin HYKSiin testattavaksi.

Vielä yksi juttu. Kannattaa välttää lisäaineita ja syödä mahdollisimman paljon itse perusaineista tehtyä ruokaa.

Vierailija
9/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos oot porkkanalle allerginen niin se omenakin kannattaa jättää pois. Ainakin raakana. Ananas on toinen usein allergisoiva.

Mut mustakin sulla todennäköisemmin on joku puutos. Sun pitäisi syödä jotain multivitamiini- ja hivenainevalmistetta Ei vain B-tä. Toi voi olla b, mutta yhtä hyvin se voi olla vaikka sinkin puutos tai todennäköisimmin monen asian yhteissumma.

Tai sit se ei olekaan allergia vaan hiivatulehdus suussa. Mulla oli sellainen viime keväänä, se sai huulet rohtumaan jatkuvasti rikki kuukausia, kunnes tajusin, mistä oli kyse (kiitti jollekin palstalaiselle!). Meni ohi sitruunan imeskelyllä ja piimällä sivelyllä. Apteekista olisi saanut lääkelientäkin, mutta uhkasivat sen värjäävän suun oransssiksi niin jätin sen käyttämättä.

Vierailija
10/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän olisi jos kokeilisit täysin viljatonta (siis kotimaiset viljat pois) ruokavaliota ja otat nuo kaikki muut takaisin. Saatat yllättyä positiivisesti.

Itsepäiseen suupielen halkeamaan sain reseptillä voidetta, missä oli antibioottia mukana. Ilman reseptiä saatava Sibicort ajannee saman asian? Kysy apteekista. En muista minkä merkkistä se saamani voide oli, mutta 3 päivän päästä ongelma oli tiessään.

Vierailija
11/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raa'alle perunalle.

Oletko atoopikko? Oletko varma, että oireet johtuu ruuasta? Minulla on nyt eka kertaa vuosiin iho ollut tosi huonona kauttaaltaan. nimenomaan suun ympärys hilseilee, silmät, käsivarret, pohkeet.

Tiedän olevani atoopikko, joten sain vinkin pestä Nizoral-hilseshampoolla koko kropan. Monet atoopikot ovat allergisia omalle hilseelleen, ts. itselleen. Hullua, mutta totta. Tämän jälkeen iho on alkanut parantua, lisäksi rasvausta perusvoiteella.

Vierailija
12/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

b-vitamiinia. Olis pitänyt tarkentaa jo aiemmin. Ja olen käynyt ravitsemusterapeutilla, jonka kanssa on katsottu ruokavalioni läpi ja hänen mukaansa saan kaikki vitamiinit ym. pelkästä ruokavaliostani, mutta muista syistä syön tuota monivitamiinia (se on estänyt migreenikohtaukseni).

ap

eli jos oot porkkanalle allerginen niin se omenakin kannattaa jättää pois. Ainakin raakana. Ananas on toinen usein allergisoiva.

Mut mustakin sulla todennäköisemmin on joku puutos. Sun pitäisi syödä jotain multivitamiini- ja hivenainevalmistetta Ei vain B-tä. Toi voi olla b, mutta yhtä hyvin se voi olla vaikka sinkin puutos tai todennäköisimmin monen asian yhteissumma.

Tai sit se ei olekaan allergia vaan hiivatulehdus suussa. Mulla oli sellainen viime keväänä, se sai huulet rohtumaan jatkuvasti rikki kuukausia, kunnes tajusin, mistä oli kyse (kiitti jollekin palstalaiselle!). Meni ohi sitruunan imeskelyllä ja piimällä sivelyllä. Apteekista olisi saanut lääkelientäkin, mutta uhkasivat sen värjäävän suun oransssiksi niin jätin sen käyttämättä.

Vierailija
13/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihan kaikki niin en niitä kyllä ala palauttamaan, varsinkaan kun jotain 9kk sitten sain useista pahat allergiaoireet kun testailin oisko joku allergia poistunut.

ap

Mitenköhän olisi jos kokeilisit täysin viljatonta (siis kotimaiset viljat pois) ruokavaliota ja otat nuo kaikki muut takaisin. Saatat yllättyä positiivisesti.

Itsepäiseen suupielen halkeamaan sain reseptillä voidetta, missä oli antibioottia mukana. Ilman reseptiä saatava Sibicort ajannee saman asian? Kysy apteekista. En muista minkä merkkistä se saamani voide oli, mutta 3 päivän päästä ongelma oli tiessään.

Vierailija
14/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millainen on ruokavaliosi noin yleensä, mutta itse lähtisin sinuna siitä, että tekisin nyt vähän aikaa kaiken ruuan itse perusruoka-aineista. Siis tyyliin lihaa ja perunaa, mausteena pippuria ja suolaa ja jättäisin pois kaikki marinadit, pippurisekoitukset jne. koska niissä saatetaan mausteistakin luetella vain ne yleisimmin allergisoivat, mikä hankaloittaa sen ruokapäiväkirjan tekemistä. Samoin kaikki einekset pois ruokavaliosta. Työlästä, joo, mutta mitä harvempia aineita syöt, sen helpompi sieltä on bongata se harvinaisempikin allergian aiheuttaja.

Minä myös miettisin tuon puoli vuotta taaksepäin: mikä on muuttunut? Oletko ostanut silloin uuden maustesekoituksen tai salaatinkastikkeen? Onko lempimarinadisi koostumusta muutettu silloin? jne, sillä jokin tuon muutoksen on aiheuttanut...

T. toinen allergikko, jonka allergiat ei myöskään näy testeissä, vaan vaatii salapoliisityötä...

Vierailija
15/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi virallisesta lääketieteestä mutta ainakin turun seudulla tehdään MSAS- analyysejä. Naapurin ihottumista kärsinyt perhe sai avun tuosta analyysistä. Saivat listat parhaiten ja huonoiten sopivista ruoka-aineista ja niitä noudatten ihottumat katosivat. Maksaa alle 100 euroa kyseinen tutkimus. Siinä istutaan ja pidetään jotain kapulaa kädessä ja terapeutti koskee jollain kynän tapaisella mittalaitteella akupunktiopisteisiin. En ole itse käynyt mutta näin tuttava kertoi.

Vierailija
16/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään liemikuutioita en käytä vaan jos ja kun käytän mausteita niin on sitten tyyliin jotain pippuria, suolaa ym. Mitään maustesekoituksia minulla ei edes ole kotona.

Tuolloin puolisen vuotta sitten ei minusta mikään muuttunut. Olen syönyt näin jo todella kauan ja siksi ihmetyttääkin tämä yhtäkkinen ihon "kukkiminen" ja se, että suupielet on aina rikki.

ap

En tiedä millainen on ruokavaliosi noin yleensä, mutta itse lähtisin sinuna siitä, että tekisin nyt vähän aikaa kaiken ruuan itse perusruoka-aineista. Siis tyyliin lihaa ja perunaa, mausteena pippuria ja suolaa ja jättäisin pois kaikki marinadit, pippurisekoitukset jne. koska niissä saatetaan mausteistakin luetella vain ne yleisimmin allergisoivat, mikä hankaloittaa sen ruokapäiväkirjan tekemistä. Samoin kaikki einekset pois ruokavaliosta. Työlästä, joo, mutta mitä harvempia aineita syöt, sen helpompi sieltä on bongata se harvinaisempikin allergian aiheuttaja.

Minä myös miettisin tuon puoli vuotta taaksepäin: mikä on muuttunut? Oletko ostanut silloin uuden maustesekoituksen tai salaatinkastikkeen? Onko lempimarinadisi koostumusta muutettu silloin? jne, sillä jokin tuon muutoksen on aiheuttanut...

T. toinen allergikko, jonka allergiat ei myöskään näy testeissä, vaan vaatii salapoliisityötä...

Vierailija
17/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ensimmäisenä silmääni osui listastasi omena. Olen ymmärtänyt että usein pähkinästä oireita saavat, ovat allergisia myös omenalle ja palkokasveille (esim. herneet).

Ja tänä talvena mullakin oli pitkään suun pielet auki.Olisko johtunut pakkasista tai mistä lie. Nyt suht kunnossa, mutta pitkään kesti.

Asutko kivitalossa? Ne on usein kuivempia kuin puutalot.Mun tyttären ihosta kyllä näkee kuivan sisäilman. Ilmankostutin ei varmaankaan olisi turha ostos..

Vierailija
18/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suun alueelle allergioita. Olen myös nyt aikuisiällä tullut allergiseksi maissille ja sitähän on melkein joka paikassa. Meillä on käytetty suun halkeamiin Locobasen Repairia ja a-vitaminisoitua Bellavitaa. Bellavitaa siksi, koska on ainoa hajusteeton rasva, missä on a-vitamiinia.

Vierailija
19/19 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko käynyt igg- allergiatesteissä? sehän näyttää ne ruoka-aineet, joihin reagoit hitaasti. maksaa n 350e + lääkärinpalkkio mutta on ollut mun lapsella tosi suureksia avuksi allergioiden selvittelyssä.

http://www.mdd.fi/Laboratoriotestit_tekstit/allergia_ja_immunologia.html

lääkärinlähetteen saat esim rauli mäkelältä http://www.antioxidant.fi/laakarit_makela.html joka muutenkin voisi olla sinulle avuksi, hän hoitaa allergioita ja iho-oireita vitamiinein, rasvalisin ym

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme