Eronneen miehen "perhe"
Eilisessä Iltalehdessä Mika Häkkinen poseeraa Marketan ja uuden vauvan kanssa. Tekstissä hän puhuu vanhemmista lapsistaan Hugosta ja Ainasta. Tässä yhteydessä toteaa, että loppupeleissä perhe on ainoa, jolla on merkitystä.
Olenko kenties ainoa, joka ei ymmärrä eronneen miehen perhelogiikkaa? Käsittääkseni Mikan vanhemmat lapset eivät vakituisesti asu Mikan ja Marketan luona. Tällöin eivät mielestäni kuulu enää Mikan perheeseen.
Ja jos loppupeleissä perhe on ainoa jolla on merkitystä, niin onhan kätevää, että aina voi edellisen perheen tilalle hankkia uuden, kun alkaa tämä elämän tärkein asia tympiä?
Kommentit (66)
Täällä pidetään kiinni siitä ydinmallista kynsin ja hampain, kaikki muu on pahoilaisesta. Elämmekö 50-lukua? Nämä puritaanit ovat niitä syyllistäjiä, joille mikään muu ei mahdu kalloon kuin oma pieni maailma.
Näillä on juuri se pieni sydän.
kyllä minä koen että he kuuluvat myös ex-miehen perheeseen, minusta olisi lasten kannalta kauhea ajatus että heillä ei olisi enää isää, vaan isä kuuluisi johonkin toiseen perheeseen eikä heidän perheeseensä.
Olemme siis eronneet(hyi meitä) ja lapset ovat toisinaan miettineet ketä heidän perheeseen kuuluu. Esim. päiväkodissa kun on pitänyt piirtää kuva "Meidän perheestä". Isä kuuluu lasten elämään ja perheeseen vaikka ei asukkaan pääsääntöisesti heidän kanssaan. Minun perheeseen kuuluu vain minä ja lapset. Olisiko käypäisempi käyttää nimitystä ruokakunta, jota kelakin käyttää??
Näin siis lasten näkökulmasta (mikä minusta on se tärkein) pohdiskeli yh-äippä
julkista piilovittuilua exalle. Sievisetkin tekee sita koko ajan. Hinta siita etta on joiskus tullut oltua julkkismiehen kanssa.
kun piirtää kuvan perheestään niin piirtää siihen myös etävanhemman, ehkä tämän uuden perheenkin jos niin kokee. Merkittävää on kenet tuntee kuuluvan perheeseen eikä se kuka asuu missäkin.
outo tilanne. Miehen 13v. poika oli meillä joulun aikoihin. Käy kerran kuussa viikonlopun, kun asuu niin kaukana. Ei ole koskaan edes asunut isänsä kanssa ja säännölliset tapaamiset alkoi vasta taaperoiässä.
Sanoin matkalla juna-asemalle kliseisen: "eikö ole kiva päästä kotiin vaihteeksi?" en tarkoittanut sillä mitään. Poika sanoi heti "on tääkin mun koti". Menin hiljaiseksi. Saa toki pitää kotinaan, mutten koskaan ole ajatellut, että poika voisi pitää meidän kotia kotinaan, kun käy niin harvoin ja tuo kaikki vaatteita myöten aina mukanaan.
Voiko siis sinun mielestäsi ihminen oikeasti kuulua moneen perheeseen? Et varmaan kuitenkaan ajattele itse enää olevasi samaa perhettä ex-miehesi kanssa? Tai tämän uuden puolison ja uusien lasten kanssa?
Voiko siis samaan perheeseen kuulua ihmisiä, jotka eivät ole keskenään perhettä?
Toki äiti on aina äiti, isä aina isä ja lapset aina lapsia, mutta miten käytännössä määrittelet perheen?
Olenko kenties ainoa, joka ei ymmärrä eronneen miehen perhelogiikkaa? Käsittääkseni Mikan vanhemmat lapset eivät vakituisesti asu Mikan ja Marketan luona. Tällöin eivät mielestäni kuulu enää Mikan perheeseen.
Ja jos loppupeleissä perhe on ainoa jolla on merkitystä, niin onhan kätevää, että aina voi edellisen perheen tilalle hankkia uuden, kun alkaa tämä elämän tärkein asia tympiä?
Siis eihän vanhemmat eroa lapsistaan vaan toisistaan. Tietysti ed. liiton lapset kuuluvat molempien vanhempiensa elämään ja perheeseen, vaikkeivät saman katon alla kaiken aikaa asuisikaan.
Mika Häkkinen ei ole edellisen perheen tilalle hankkinut uutta, vaan edellisen vaimon tilalle toisen, jonka kanssa on saanut sisarpuolen ed. liiton lapsille. Ihan ok minusta.
Asuuko muuten se entinenkin vaimo veropakolaisena Monacossa, vai missä?
entäs yhteishuoltajuudessa olevat lapset jotka asuvat vanhemmillaan vuoroviikoin, yhtä paljon kummallakin. Onkos heilläkin sitten vain yksi perhe, vai kenties ei ollenkaan perhettä kun eivät vietä toisessa paikassa enempää aikaa kuin toisessa? Selittäkääpäs viisastelijat tämä minulle.
Tuo 29 oli siis tarkoitettu 26:lle. Miksei muillekin laajennettua perhekäsitystä käyttäville.
entäs yhteishuoltajuudessa olevat lapset jotka asuvat vanhemmillaan vuoroviikoin, yhtä paljon kummallakin. Onkos heilläkin sitten vain yksi perhe, vai kenties ei ollenkaan perhettä kun eivät vietä toisessa paikassa enempää aikaa kuin toisessa? Selittäkääpäs viisastelijat tämä minulle.
Juuri tätä en todellakaan osaa selittää. Lienee parasta jättää enemmät mielipiteet tästä asiasta omaksi tiedokseen, niin säästyy kivitykseltä:)
-ap
Luonnollisesti näin!
Sitten vielä pari hankalaa kysymystä ydinperhemammoille.
Mitenkäs tämä minun tilanne: Vanhin lapseni on muuttanut omilleen. Hänkö nyt sitten ei ole enää perhettäni. Entä sitten kun kuopuskin muuttaa pois ja mies kuolee. Sittenkö minä olen ihan perheetön ihminen?
Luonnollisesti näin! Sitten vielä pari hankalaa kysymystä ydinperhemammoille. Mitenkäs tämä minun tilanne: Vanhin lapseni on muuttanut omilleen. Hänkö nyt sitten ei ole enää perhettäni. Entä sitten kun kuopuskin muuttaa pois ja mies kuolee. Sittenkö minä olen ihan perheetön ihminen?
niin mukaan lähtee kotona asuva kuopus ja muualle muuttanut esikoinen, tämän tyttöystävä ja vanhemmat? Kun kerran kutsuttiin perheineen.
Mieltävätkö muualla asuvat lapset Mikan ja Marketan perheekseen vai sittenkin isäksi ja tämän uusimmaksi naiseksi? Ei ainakaan tuttujen eroperheiden lapset sano isän uutta perhettä omaksi perheekseen, vaikka osa viikko/viikko systeemiin on pakotettu
Jos multa kysytään, ketä kuuluu perheeseen, niin äkkiä ajattelen, että minä, mies ja yhteiset lapset. Sitten lisään mielessäni miehen lapset myös. Jotenkin en silti sisimmässäni pidä niitä perheeni jäseninä ja nopeasti vastatessa voisin "unohtaa" heidät. Mies taas tietysti listaisi kaikki lapsensa perheeseen kuuluviksi.
En tiedä, johtuuko siitä, että meillä ei ole koskaan ollut normaalia uusperheen puljausta. Ei miehen teini-ikäinen poika ole koskaan käyttäytynyt huonosti ja olen aina ollut mukava. Ollaan tavallaan vieraskoreita toisillemme. Samoin miehen tytär on jo 24 ja meillä on loistavat välit, mutta ei koskaan kritisoida tai nakuteta toisillemme mistään. Olen nähnyt tytön ekan kerran, kun tyttö oli 17, joten sekin vaikuttaa väleihin. Suhde on rakentunut enemmän ystävyyssuhteeksi kuin perhesuhteeksi. Ehkä lapset on juuri siksi jääneet "etäiseksi", kun ei ole koskaan tapeltu tai etsitty paikkaa vaan kaikki on mennyt helposti.
riippumatta siitä kenen luona he asuvat enemmän, puolisosta sitä erotaan eikä lapsista. Toivottavasti, yleensä.
Mutta on se vähän kornia kuitenkin sanoa että perhe on ainoa millä on merkitystä jos on laittanut mulkkunsa perheensä edelle ja muuttanut pois perheensä luota.
tarkoittaa vain niitä jotka asuvat siinä osoitteessa. Muualla asuvat aikuiset lapset kutsutaan tietenkin erikseen jos heidät haluaa paikalle. Kun vanhemmat eroavat, lapset kuuluvat tietenkin molempiin perheisiin (äidin ja isän). Omat lapseni ovat saaneet oman kutsun mm. exän siskon häihin, mutta toisen sukulaisensa häihin exälle tuli kutsu "perheineen" -kutsu koski minun lapsiani eli hänen etälapsiaan myös (exällä kun ei muuta perhettä ole).
ja vanhemmat lapsen perhettä eronkin jälkeen.
Mutta se on puppua että perhe on ainoa asia millä on loppupeleissä merkitystä jos on valmis jättämään perheensä seksin perässä. Perheellä on merkitystä siltä osin kuin se ei ole ristiriidassa seksuaalisen tyydytyksen saamisen kanssa.
Omituinen ajatusmalli ettei äidin luona asuvat lapset kuuluu isän perheeseen koska lapset eivät asu hänen luonaan pääsääntöisesti.
Omituinen ajatusmalli ettei äidin luona asuvat lapset kuuluu isän perheeseen koska lapset eivät asu hänen luonaan pääsääntöisesti.
niin määrittelisitkö minulle perheen?
Tuolla aiemmin kysyin, mutta kukaan ei ole vielä vastannut...
Voiko ihminen kuulua moneen perheeseen, vai voiko perheeseen kuulua ihmisiä, jotka eivät ole keskenään perhettä? (Siis tässä tapauksessa onko Erjakin Marketan kanssa perhettä, vai onko lapsilla kaksi perhettä?) Mikä on perhe?
Ihan uteliaisuuttani tahtoisin tähän selvennyksen. En ilkeyttäni saivartele...
Kyse ei ehkä ollut ihan tästä.