Liian laiha 3.luokkalainen? Mikä avuksi?
Meillä 3.luokkalainen poika, pituus 128 cm ja paino 25 kg.
Erittäin sirorakenteinen ja hentonen poika, jonka kädet ja jalat ovat kuin luuta ja nahkaa. Tästä seuraa myös se, ettei voimaa ole nimeksikään ja väsyy helposti kävelessä tms. Ei siis lihaksia.(ainoana lapsena ja vähäisten kavereiden vuoksi ei paljoa kyllä ulkoilekaan, joten liikunta jää vähäiseksi)
Ollaan miehen kanssa kumpikin oltu lapsena hoikkia, mutta omien neuvolakorttien mukaan silti useita kiloja sekä painavempia että pidempiä myös.
Teen tavallista kotiruokaa, mutta poika syö yleensä vain hyvin vähän annoksestaan; suurin osa jää syömättä. Syöty annoskoko on monesti n. 1 dl. Välipalaksi joskus syö omenan tai leipäpalan, usein ei syö mitään. Makeista välipaloista tulee levottomaksi "sokerihumalaan", joten sellaisia meillä ei juuri ole, koska emme sellaisia itsekään syö.
Aamulla nirsoilee leivän kanssa, yökkii eikä haluaisi syödä. Jos esim. viikonloppuna en puhu aamiaisesta mitään, tai en patista sitä tekemään, ei poika syö aamiaista ollenkaan. Tokaisee joskun 11 pintaan sitten että on kauhea nälkä. Ruokailulla sitten syö taas sen reilun desin.
Valittaa usein ruuasta, että on kauheaa. En ole mikään loisto kokki, mutta mielestäni ruokani on ihan kelvollista.
Miltä kuulostaa? Olen huolissani laihuudesta ja stressaan syömättömyydestä. Mitä ihmettä tälle laihalle syömättömälle pojalle tarjoilen, että saa riittävästi rakennusaineita kasvulleen?
Kommentit (32)
Käydään itse juoksulenkeillä, kävelyillä ja pyöräillään - aina patistetaan poikaa mukaan. Ei vaan aikuisten lenkkeilyt ole kauhean kiinnostavia. Joskus lähtee, joskus ei.
Sekä liikkumaan että ehkä myös syömään?
saman pituinen, mutta painaa n. 20kg. Ei ole koskaan sanottu esim. neuvolassa liian laihaksi. Laiha on kyllä ja aika huono syömään. Jouluna oli viikon kuumeessa, ja laihtui useamman kilon, niin että housut ja paidat roikkuivat päällä (piti kiristää housujakin paljon). Silloin oli kyllä laihan ja kurjan näköinen.
Mutta kyllä tämäkin laiheliini jaksaa liikkua. Tosin väsyy nopeammin kuin isoveljensä, mutta kuitenkin ihan normaalisti. Ehkä lapsessasi on jotain muuta 'vikaa', jos ei jaksa liikkua.
Vaatteet päällä näyttää hoikalta, nakuna biafralaiselta :-(
Syö silti _todella_ hyvin ja vatsan toiminta on normaali, en siis tajua mihin se kaikki ruoka menee. Liikkuu ihan normaalisti, yksi harrastusilta viikossa, eli emme ainakaan liikunnalla häntä näännytä. Jaksaa kyllä ihan hyvin muiden ja meidän mukana!
Olimme juuri koululääkärillä, joka totesi että koska lapsi on kasvanut omalla (ala)käyrällään tasaisesti, ei syytä huoleen ole, kunhan tosiaan syö monipuolisesti eikä mitään muutoksia ruokailutapohin tule.
Komppaisin edellisiä, jotka ehdottivat että lapsi osallisestaan ruoan suunnitteluun ja valmistukseen, meillä ainakin syödään tuorepastaa lapsen toivomuksesta vähintään kerran viikossa, samoin saa syödä jälkkäriksi pullaa tai keksiä vaikka joka päivä! Iltapuuron sekaan tulee hilloa, leivän voitelen paksulla voikerroksella, jne.
Olin aikoinaan itsekin asiasta tosi huolissani, nyt en enää jaksa stressata.
7-vuotiaana siis painoi tyttömme 16kg, ja pituutta 122. Aina ollut tosi laiha ja pieni. Lääkärillä useaan otteeseen tutkittu, mutta mitään ei vain ole, ihan normaali tyttö. Nyt 12-vuotiaana (5.lk) painoa 24kg, ja pituutta 149cm..
ja jaksaa juosta vaikka kuinka pitkiä matkoja.. tykkää kaikeasta liikunnasta ja on jänteikäs. Syö todella suuria annoksia, mitä ei millään uskoisi.
Samat "oireet", laihuus, syömättömyys jne. Ja vein lapsen lääkäriin ja rupesivat selvittämään, ja paljastui GER. Mahahappoja nousi ruokatorveen, vei ruokahalun, yökkäilyä jne.
ruokakin maistuisi paremmin. Itse olisin enemmän huolissani huonosta fyysisestä kunnosta enkä ainakaan ehdoin tahdoin yrittäisi lasta lihottaa - sittenhän lapsi olisi pian huonokuntoinen ja ylipainoinen ja tuskin liikkuisi senkään vertaa.
Meillä hoikka ja erittäin urheilullinen poika, mitat jotain 125 cm ja 23 kg. Hoikka on, mutta hyväkuntoinen ja lihaksia löytyy. Ihan normaalina minä ole häntä pitänyt.
Tyttöni on 130cm ja painaa 23kg, ja ei ole liian laiha. Mun mielestä ihan normaali, sellainen kuin lapsen kuuluu olla.
on 135cm pitkä ja painaa 23kg.
Syö hyvin ja liikkuu paljon, enkä ollut tähän mennessä huolestunut painosta - mutta taitaa olla aika paljon muita samanpituisia keveämpi...
ruokakin maistuisi paremmin. Itse olisin enemmän huolissani huonosta fyysisestä kunnosta enkä ainakaan ehdoin tahdoin yrittäisi lasta lihottaa - sittenhän lapsi olisi pian huonokuntoinen ja ylipainoinen ja tuskin liikkuisi senkään vertaa. Meillä hoikka ja erittäin urheilullinen poika, mitat jotain 125 cm ja 23 kg. Hoikka on, mutta hyväkuntoinen ja lihaksia löytyy. Ihan normaalina minä ole häntä pitänyt.
Mutta anna osallistua suunnitteluun, ostoksiin ja ruuanlaittoon. Anna valita kaupasta mieluista aamupalaa (kyllä, niitä kammoamiasi sokeripommeja voi myös JOSKUS syödä). Tehkää sopimuksia; se ja se kiva tapahtuma jos itse valittu ruoka syödään nätisti
Yksikään tutkimus ei ole pystynyt todistamaan sellaista asiaa kuin sokerihumala. Eli se vanhempien väittämä levottumuus lapsissa näiden syötyä sokeria on täyttä puppua.
koska aina olen mielessäni ollut välillä hieman huolissani kun tokaluokkalaiseni on niin laiha, eikä liho millään,
mutta tämä ketjun perusteella onkin muita samanlaisia, eli tuntuu normaalilta kiitos.
poika 139cm ja 30kg
liikkuu valtavasti, pelaa esim lätkää
mutta syö minusta niin kovin maltillisesti ja näyttää laiheliinilta (jota kyllä itsekin olin lapsena, ja sain siitä koko ajan kuulla!)