Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pef-arvoista tietävät...

Vierailija
10.01.2011 |

Miehelläni tutkitaan rasitusastmaa ja on saanut kotiin tk.sta Pef-mtitarin. Puhalsin huvikseni yksi ilta itsekin ja kauhistuin, sillä arvo oli vain 250. Olen puhallellut nyt useamman kerran ennen ja jälkeen rasituksen, tarkistanut että puhallan oikein jne. mutta aina arvo on 220-250. Olen toki lyhyt ja ikää on 40v. silti taulukon mukaan arvoni pitäisi olla noin 400 tai yli.

Astman oireita ei minulla ole, viisi vuotta sitten rintakipujen vuoksi minullakin suljettiin tuota rasitusastmaa pois, silloin puhaltelin 400 ja yli. Tuolloin rasituksen jälkeen sain parempia arvoja, nyt rasituksella ei tunnu olevan merkitystä. Flunssia ei myöskään ole nyt ollut. Mikä hemmetti minua mahtaa vaivata? Lääkäriin pääsen vasta parin viikon päästä :-(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä painon suhde pituuteen?

Vierailija
2/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen pitäisi olla yli 450. Turha tätä on tässä vaiheessa liiaksi spekuloida, syitä voi olla mitä tahansa huonokuntoisuudesta alkaen.

Kun ongelma ei ole akuutti (aiheuttanut mitään vaikeuksia tjsp) vaan se on huomattu "hipumittauksella", maailma ei ennätä kaatumaan sen lääkärin aikaa odotellessa.

Sen sijaan että ennättäisit diagnosoida itsellesi 250 eri vaihtoehtoa ja pelotella itsesi kuoliaaksi, keskity elämään elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla olisi oikeasti noin alhainen, et esim. jaksaisi kävellä ylämäkeä.

Mulla on Pef 250-300 ja kaikki liikunta varsin mahdotonta, tasaisella jaksan kävellä jos ei ole mitään kannettavaa.

Vierailija
4/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hupimittauksella".

Vierailija
5/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitko? Onko flunssaa/yskää?

On kyllä aika iso tuo muutos vanhaan arvoon.

Vierailija
6/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sulle on kehittynyt lievä astma. Myös kuiva ja kylmä ilma näin talvisin supistaa keuhkoputkia, ja tekee hengittämisen vaikeammaksi.

Onko sinulla avaavaa lääkettä kotona? Testaa vaikutus itse ottamalla lääkettä ja katsomalla, muuttuuko tulos. Mulla on ollut n. 340-260 aina se normaalitulos, ja astmakohtauksen aikaan alle 300.

Vierailija
7/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse 40/168 cm. Astma on (pysyy lääkkeellä kunnossa) ja puhallan yli 500. Kun se on tosi huono, puhallan 450. En harrasta urheilua. Käsittääkseni sinun pitäisi puhaltaa n 400, riippuen pituudestasikin.

Puhallathan mittariin KOVAA ja NOPEASTI? Siis täysillä PUH.

Vierailija
8/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole astman oireitakaan. En ole tupakoinut nyt yli 10 vuoteen, mutta sitä ennen poltin vuosia, ajoittain todella runsaastikin, tämäkin mietityttää, että voiko alkaa oireilla näin takautuvasti? Painoa on 45 kg, pituus 152 cm.

Peritaatteessa pitäisi olla hyväkuntoinen, sillä juoksen ja liikun jonkin verran, tosin aloitin juoksun n. 5 v. sitten enkä ole edistynyt siinä oikein, sillä hengästyn edelleen suth pian ja syke nousee ylös joten aina välillä on käveltävä. Pari viimeistä vuotta olen ollut kyllä tosi väsynyt, tähän on työterveydessäkin etsitty syytä. Veriarvot olleet kuitenkin ihan ok. Itseänikin ihmetyttää eniten tuo pef-arvojen muutos 5 vuoden sisään. Pelottaa että löytyy jokin keuhkosairaus :-( En osaa olla asiaa miettimättäkään..

Vierailija
9/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mies ihmettelee ponnetonta suoritustani, mutta kun en pysty parempaan.

Vierailija
10/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias puhaltaa tuohon mittariin ja arvo on siinä 300 tai karvan alle tai päälle riippuen kunnosta.

Vierailija
11/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellään muulla tälläisiä arvoja?

Vierailija
12/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet muuten terve ja hyvinvoiva. Kaikki ei vaan opi puhaltamaan mittariin oikein.

Ei pelkkien pef-arvojen perusteella astmaa todeta.

Vierailija
13/13 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kirjoitin kovaa väsymystä on ollut, samoin tuo liikunta takkuaa, en edisty siinä mitenkään. Itse en oikeastaan pelkää tuota astmaa, vaan jotain muita keuhkosairauksia, niitähän on vaikka mitä. Järkeen ei mahdu, miten nuo arvot on tippuneet noin.