Peräpukamaleikkaukseen! Sairaalakysymyksiä
Olen menossa perjantaina peräpukamaleikkaukseen.
En ole ikinä ollut aikaisemmin leikksussalissa tai ylipäänsä missään toimenpiteessä.
Kertokaa, mitä sairaalassa tapahtuu?? Pelottaa tuntematon niin paljon.
Eniten pohdituttaa, että laitetaanko minulle katetri, joudunko olemaan paljon yksinäni? Suhtaudutaanko sairaalapelkoon asiallisesti? Onko parempi selkäydinpuudutuksessa vai leikkauksessa? Jos päädyn leikkaukseen, pääsenkö samana päivänä kotiin vai voiko nukutus olla "rankempi" elimistölle ja viedä osastolle yöksi?
Kiitos asiallisista vastauksista, joita toivottavasti VAIN asiasta tietävät tähän kirjoittelevat.
Kommentit (7)
pääsin seuraavana päivänä kotiin. Sairaalassa oli hiukan tylsää. onneksi oli puheliaita huonekavereita. Mies kävi katsomassa. Sairaalapelkoon ja pelkoihin ylipäätään suhtaudutaan nykyaikana asiallisesti. Puudutus/nukutusasiaa kannattaa kysyä lääkäreiltä, he tietävät paremmin.
Olitko myös peräpukamaleikkauksessa? Miten nopeasti toivuit? Oliko kipu sietämätöntä? Olitko yksityisellä?
kääks...niin paljon kysymyksiä..
ap
Olitko myös peräpukamaleikkauksessa? Miten nopeasti toivuit? Oliko kipu sietämätöntä? Olitko yksityisellä? kääks...niin paljon kysymyksiä.. ap
varaudu siihen, ettei muutamaan viikkoon tee mieli istua. Kipu ulostaessa heti leikkauksen jälkeen on kovaa, en sitä yhtään ala kaunistelemaan. Ihan julkisessa sairaalassa olin.
sinua yön yli? Onko se normaali käytäntö?
Minulle on kerrottu että pääsen samana päivänä kotiin mutta potilasoppaassa kuitenkin puhutaan mahdollisesta osastolle jäämisestä. Toimenpide tehdään päiväkirurgian yksikössä.
ap
jolta sait lähetteen leikkaukseen ja keskustele tästä asiasta? Varmaan saisit vastauksen kaikkiin kysymyksiisi ja kertovat tarkkaan mitä siellä tapahtuu ja miksi näin juuri sinun tapauksessasi. Jos sua pelottaa ja askarruttaa noin moni asia niin kyllä siitä on hyvä keskustella lääkärin kanssa - vähentää hermostumista.
Eiköhän noi ole aika "liukuhihnatouhua" nykyisin, normaalitoimenpide siis ja aika riskitön.
Tsemppiä!
Ei laiteta katetria, selkäydinpuudutusta suosittelen..samalla hoituu kivun hoito.
Voit saada puudutuksesta huolimatta lievää nukahtamislääkettä eli se vie ns. ajan ja paikan tajun. tai kuunnella korvalappustereoita.
Nukutus on myös ihan ok, silloin tarviit hakijan ja valvojan yöksi kotiin.Saat myös esilääkettä ennen toimenpidettä tarvittaessa. Kerro pelostasi sairaalassa.
Eikö kukaan osaa valaista näissä asioissa?
ap