Täällä poika vääntää itkua jakolaskujen kanssa.
Matikka kovin vaikeaa ja nyt tullut taas pitkä väli, kun joululoma. Mietin kyllä, että pitäisikö lomallakin käydä läpi kertotauluja ja jakolaskuja, mutta ajattelin että täytyy lapselle suoda lomaa joskus. Arkisin on aikamoista tsemppaamista varsinkin matikanläksyjen kanssa :(. Dysfasia on diagnostisoitu, kai se osaltaan aiheuttaa näitä matikan ongelmiakin...
Miten muilla alkanut koulu ja läksyjenteko, jos vastaavia ongelmia?
Kommentit (21)
Eikä se ole useamminkin niin päin, että dysfaatikot ovat ihan hakoja mekaanisissa laskutoimituksissa?
Harjoittelua vaan, toistoa toiston perään. Älä anna lapsen itkeä vaan kannusta ja ole mukana.
Mun kolmasluokkalaisen ope oli jopa kehottanut tähän. Olisi lapsille helpompi päästä taas oppimisen makuun, kun ei koulussa mitään pehmeitä laskuja ole.
Meillä opettaja sanoi, että lomalla kannattaa unohtaa kouluasiat ja keskittyä ulkoiluun ja lepäämiseen. Poika kolmannella.
On vain kovin omaehtoinen ja lyhytpinnainen, ei helposti tahtoisi ottaa vastaan apua. Tiedättehän, koulussa opettaja on selittänyt tietyllä tavalla, minunkin pitäisi selittää juuri samalla tavalla...
En todellakaan mene sanomaan, että ei saa itkeä, kyllä meillä saa itkeä, jos itkettää. Lohdutan ja sanon, että kyllä se siitä ja että yhdessä kertaamme ja pistämme töpinäksi matikan kanssa. Että on normaalia, että matikkavaihde on hieman "ruosteessa", kun sitä ei ole käyttänyt moneen viikkoon.
Eiköhän tämä tästä, opettaja oli onneksi antanut vain vähän läksyä ja poika sai ne jo tehtyä.
Meillä opettaja sanoi, että lomalla kannattaa unohtaa kouluasiat ja keskittyä ulkoiluun ja lepäämiseen. Poika kolmannella.
oppimisen kanssa, niin täytyyhän syksyn asioita kerrata lomallakin, ettei kaikki unohdu! Eri asia sellaisilla lapsilla jotka oppivat mitä vain kuin vettä vaan.
Jos ei tiedä paljonko on 3x5 niin vaikea päätellä paljonko on 15/3...
tarvitsisivat aidosti sitä lomaa palautumiseen.
Meillä esim. läksyjen tekoon menee harva se päivä 1-2 tuntia ja aikamoista vääntämistä on. Eikä se sen helpompaa koulussakaan ole. Ei paljoa ehdi ulkoilla, harrastaa pari kertaa viikossa. Nyt tullut kolmannella sellainen tunne, ettei harrastuksiakaan pystyisi pitämään, kun läksyt vievät niin paljon aikaa. Lapselle ei jää melkein ollenkaan ns. vapaa-aikaa ja on selvästi stressaantunut.
Ap
tarvitsisivat aidosti sitä lomaa palautumiseen. Meillä esim. läksyjen tekoon menee harva se päivä 1-2 tuntia ja aikamoista vääntämistä on. Eikä se sen helpompaa koulussakaan ole. Ei paljoa ehdi ulkoilla, harrastaa pari kertaa viikossa. Nyt tullut kolmannella sellainen tunne, ettei harrastuksiakaan pystyisi pitämään, kun läksyt vievät niin paljon aikaa. Lapselle ei jää melkein ollenkaan ns. vapaa-aikaa ja on selvästi stressaantunut. Ap
Enkä mä tarkoittanut että lomallakin olisi joka ikinen päivä pitänyt jakolaskuja laskea, vaan ihan pientä. Äidin kanssa vaikka yhdessä.
Den som har kyky, behöver inte arbeta so mycky.
Ja kääntäen, jos on kovempi pää niin ainoa tapa kompensoida sitä on tehdä lujemmin töitä.
Eikä se ole useamminkin niin päin, että dysfaatikot ovat ihan hakoja mekaanisissa laskutoimituksissa?
Harjoittelua vaan, toistoa toiston perään. Älä anna lapsen itkeä vaan kannusta ja ole mukana.
Dysfasiaan liittyy usein muitakin oppimisvaikeuksia, esim. matemaattisia. Harvoja on ne tilanteet kun dysfasia esiintyy täysin itsenäisenä.
itselleni on opiskelu ollut todella helppoa, siksikin tuntuu niin sydäntäsärkevältä tämä lapsen kamppailu matikan kanssa. Neurologi on todennut häiriötä työmuistissa, eli on varmaan juu kovempi pää lapsellamme :(.
Töitä teemme todella kovasti sekä lapsi että vanhemmat koulumenestyksensä eteen, siitä se ei ole kiinni. Lapselle täytyy mielestäni joskus antaa rauha tehdä muutakin kuin pinnistellä ja tsempata äärirajoillaan.
tarvitsisivat aidosti sitä lomaa palautumiseen. Meillä esim. läksyjen tekoon menee harva se päivä 1-2 tuntia ja aikamoista vääntämistä on. Eikä se sen helpompaa koulussakaan ole. Ei paljoa ehdi ulkoilla, harrastaa pari kertaa viikossa. Nyt tullut kolmannella sellainen tunne, ettei harrastuksiakaan pystyisi pitämään, kun läksyt vievät niin paljon aikaa. Lapselle ei jää melkein ollenkaan ns. vapaa-aikaa ja on selvästi stressaantunut. Ap
mulls 3 dysfaatikkoa,vanhempi tekee helposti ton 2 tuntia läksyjä,ja matikan kanssa vaikeuksia,kun taas toiseksi vanhin dysfaatikko tekee nopeesti läksynsä ja matikassa tosi hyvä! ja dysfaatikoilla esim.kokeissa pärjääminen on "aaltomaista". eipä keretä meilläkään mitää harrastamaan.
zemii aapeelle!
raivosi ettei jaksa enää yhtään enempää läksyjä, teki niitä reippaasti 1,5h mutta nyt ei kuulemma enää jaksa. Meni leikkimään barbeilla vähäksi aikaa, jatketaan varmaan kohta puolin.
Englannin tehtävät rankimmat, lukihäiriö todettu, ja se vaikuttaa kyllä matikkaankin!
Olipa kovan pään syy sitten neurologinen tai perinnöllinen äo, niin oppimiskykyä vastaavasti joutuu ponnistelemaan.
Eikä sen oppiminen, että asioiden eteen pitää nähdä vaivaa, ole huono oppi. Se tulee palkitsemaan viimeistään lukio-yliopistovaiheessa.
Huonoin mahdollinen vaihtoehto on, että heitätte kirveen kaivoon ja toteatte, ettei poika vaan opi kun sillä on se dysfasia.
Ottakaa niihin ihan yksinkertaisimpiin jakolaskuihin vaikka makarooneja tms. apuun. Jakakaa sitten niitä osiin laskun mukaan.
Myös netistä löytyy jonkin verran "pelejä", joilla voi harjoitella. Kannattaa katsoa kirjakustantamoiden nettisivuja. Sielä löytyy usein oppimateriaaleihin liittyviä pienpelejä yms. Jos vaikka näiden avulla saisitte hieman intoa laskuihin.
Ja voisiko opettaja antaa vinkkejä/lisämateriaalia kotiharjoittelua varten?
harjoitella ne kertolaskut kunnolla.
molemmat hikipingot, jotka vetävät täysiä arvosanoja muutenkin, tekivät jotain laskutehtäviä ja toinen kirjoitti pienen satukirjan (aikoo kuulemma julkaista). Lapset ovat tyttö ja poika. Sparraavat ja kisaavat toistensa kanssa arvosanoista. Kaksosia ovat, joten ovat samalla luokalla.
kenelle oppiminen helppoa.
Silti väänsi itkua tänään yltin tehtävien kanssa. Loman jäljiltä oli käynnistysvaikeuksia ja läksyjä oli eka päivänä paljon.
Käännä enkun kappale, tee tehtävät, lue sanat (3 sivua käännettävää)
Yltistä kappale ja 2 sivua tehtäviä
matikasta puoli sivua tehtäviä
Joten älä välitä ap. On ne muutkin lapset tänään parkuneet koulukirjojensa ääressä. Tsemppiä teille.
Vinkki muuten minulta olisi, että älä tehetä lapselle kerralla kaikkia laskua. Jos on 8 laskua, ottakaa koulun jälkeen 4 laskua ja muita läksyjä. Sitten tauko ja muuta puuhaa. Aivot pääsevät lepäämään. Sitten loput laskut. Ja olen varma, että homma alkaa sujua helpommin.
Itse en ole koskaan ollut mikään hyvä oppija, mutta käytin tätä tapaa kun piti tankata paljon läksyjä ja kokeisiin. Jouduin lukemaan paljon, että pärjästin. Ja ihan hyvä minustakin tuli, vaikka en ollut se penalin terävin kynä, kuten nykyään sanotaan.
kertolaskujen kanssa, huomenna koe ja aika hakusessa vielä noi kertolaskut.