Mulla kuulonalenema, kiitos lasteni. Lääkäriltä tosi hyvä neuvo:
vältä metelissä oloa. Joo'o. Jätänkö perheeni vai mitä, kun meillä nyt sattuu olemaan yksi todella kovaääninen lapsi, jonka ääni vielä läpitunkevan nasaali. Minkäs hän äänelleen voi.
Kommentit (12)
Ollut jo aiemmin hieman huono kuulo toisessa korvassa, mutta lasten myötä kuulo huonontunut selkeesti :-/
Kiva asua kiljukaulojen kanssa. Välillä mies käyttää kuulosuojaimia kotona.
hiljetäkää ne mukulanne!!!! Ei voi olla niin vaikeeta!!!
Muutaman kerran sylissä tai vieressä ollut lapsi on kiljaissut niin että vasemmassa korvassa kuulo on huonontunut :(
Mä nyt vain olen tyhmä lapseton, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että lapsia voi ohjata ja opastaa. Sisällä ei huudeta, aikuiset eivät huuda (esimerkki!), toisten päälle ei puhuta.
Mutta kun ne on lapsia niin ne ei aina muista mitä on opastettu. Jos ne innostuvat niin ne voivat hyvinkin kiljua. Ja sitten ne voivat tehdä sitä myös suuttuessaan, ihan vaan kun tietävät että se ärsyttää. Kas kun ne ei toimi niin kuin koneet.
Mä nyt vain olen tyhmä lapseton, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että lapsia voi ohjata ja opastaa. Sisällä ei huudeta, aikuiset eivät huuda (esimerkki!), toisten päälle ei puhuta.
ja kyllähän ne vähän välillä voi riehaantua, mutta eipä kumpikaan ole koskaan huutanut niiiin kovaa, että korviin sattuisi tai kuulo huononisi...
Mulla tuli tinnitus vasempaan korvaan kakkosen vauvavuotena. Vauvaa kun on hankala kieltää huutamasta. Käytin kyllä välillä korvatulppia mutta eihän niitä aina ollut käsillä kun olisi tarvittu.
mutta monia lapsia on tosi vaikea saada puhumaan hiljaa, koska eivät itse huomaa puhuvansa kovaa. Mulla on pari hyvin tuttua lasta, jotka puhuvat KOVAA, ja vanhemmat ovat kyllä yrittäneet heitä hiljentää. Tuloksetta.
Onko muuten lapsen kuulo tutkittu? Puhuuko kovaa siksi, ettei kuule?
Kannattaa myös poistaa kaikki taustamelu, eli telkkari ja radio kiinni kokonaan. Niiden ääni saa lapset usein puhumaan kovemmalla äänellä. Ja se, ettei lapsen asiaa kuunnella. Lasta, joka ei osaa säädellä äänenkovuutta voi opettaa, eli puhu itse lähes kuiskaamalla, rauhoita puhetilanteet muista toimista, pysähdy.
Se että lapset on niin kovia huutamaan on yksi syy miksi en todennäköisesti halua tehdä omia.
tosin työperäinen. Olen 15 vuotta työskennellyt päiväkodissa. Eipä täälläkään pysty kovin paljoa ääniä välttelemään. Töiden jälkeen kun palaa kotiin omien lasten luokse, niin jatkuvasti on äänien keskellä. Eikä tuo kuulosuojainten tai -tulppien käyttö ole kovin käytännöllistä. Sitä kun pitää kuitenkin kuulla kaikki tarpeellinen.
kuulosuojaimet