Tuttavan tuttavaperhe tekee vuodessa n. 20-30000 euroa pimeenä
Mies ostaa kolariautoja, korjaa ne työpaikallaan ja myy eteenpäin hyvällä voitolla. Hän oli kertonut tälle yhteiselle tuttavallemme että saa vuodessa noin 20-30000 euroa verotta näistä autoista.
Mitä mieltä?
Kommentit (52)
Mutta se on veronkiertoa, jos ei ilmoita näitä myyntitoiminnastaan saamiaan tuloja verottajalle. Ja kuten ap kirjoitti, he eivät ilmoita. Joten tulo on pimeää tuloa, laitonta rahaa. Ei myöskään ole laitonta ostaa huonokuntoista taloa ja rempata ja myydä 2 vuoden päästä ilman myyntivoittoverotusta. Eikä ole laitonta tehdä sitä toistakaan kertaa. Mutta jos sen tekee 3 kertaa peräkkäin, niin jopas verottaja kiinnostuu. Suomessa kun on verotusmenettelylaissa säädetty veronkiertopykälä, johon perustuen ns. lailliset oikeustoimetkin voidaan katsoa veronkierroksi, jos niihin on ryhdytty veron välttämiseksi.
kolmanteen taloon/asuntoon.
Mutta se on veronkiertoa, jos ei ilmoita näitä myyntitoiminnastaan saamiaan tuloja verottajalle. Ja kuten ap kirjoitti, he eivät ilmoita. Joten tulo on pimeää tuloa, laitonta rahaa. Ei myöskään ole laitonta ostaa huonokuntoista taloa ja rempata ja myydä 2 vuoden päästä ilman myyntivoittoverotusta. Eikä ole laitonta tehdä sitä toistakaan kertaa. Mutta jos sen tekee 3 kertaa peräkkäin, niin jopas verottaja kiinnostuu. Suomessa kun on verotusmenettelylaissa säädetty veronkiertopykälä, johon perustuen ns. lailliset oikeustoimetkin voidaan katsoa veronkierroksi, jos niihin on ryhdytty veron välttämiseksi.
kolmanteen taloon/asuntoon.
MInä olen siis tuo joka ilmoitti tehneensä miljoona euroa asuntokaupoilla. Tunnen yhden pariskunnan, joka asuu Turun seudulla ja molemmat olivat rakennusalalla ja tekivät isoja keikkoja 3 putkeen ja sitten verottaja oli ilmoittanut, että tuo on kyllä elinkeinotoimintaa ja joutuivat hiljentämään tahtia. Mitään eivät joutuneet maksamaan, koska osasivat selittää riittävän hyvin asiat. ostivat ihan romuja taloja, vajonneita ja ties mitä ja korjasivat ne uudeksi ja saivat välillä 4-kertaisen hinnan jne.
ja maalia. Ne kun ostaa liikkeestä maksaa arvonlisäveroa 23%. Eli jossain muodossa niitä veroja joka tapauksessa maksetaan.
Kun se auto otetaan käyttöön, maksaa ostaja käyttömaksuja, polttoaineesta veroja yms.
Kaikki voittaa, jopa valtio saa omansa.
taisi vain pieni kateus iskeä. Mun motto on että mikäli ei toisia vahingoita tai tuota muille haittaa, jokainen saa elää omaa elämäänsä. ja eihän tuossa auton korjaamisessa ja myymisessä ole mitään väärää ellei niitä tekisi ihan vain työkseen. ehkä se on myös miehen harrastus? Tiedän naisen joka tekee koruja ja myy niitä ystävilleen, kampaajan joka laittaa hiukset ilman kuittia köyhälle sopivaan hintaan. itse olen opiskeluaikoina hoitanut sukulaisten lapsia ja raha on annettu illan jälkeen käteen. molemmilöla osapuolilla on hyvä mieli;)
niin musta-valkoisia. Itsekin olin aikaisemmin, mutta asioiden toista puolta pitää myös miettiä! Esimerkiksi E-Euroopassa ei makseta veroja mistään. Eihän jossain Espanjassa tarvi alle 3-hengen yrityksen tehdä edes veroilmoitusta. Ja näiden kanssa me ollaan EU:ssa ja meidän valtio on rikas -> me maksetaan maksuja. Heillä taas valtio on köyhä, koska rahoja ei kierrätetä sitä kautta niin paljoa.
Lisäksi tekeekö se meidät nyt onnelliseksi, että joka pennistä on tehtävä tiliä? Eikö talous voisi pyöriä dynaamisemmin, kun ei kytättäisi liikoja ja rahahan ei katoa mihinkään! Se pimeä raha jatkaa täällä kiertämistä... Ts. jos joku tekee pimeänä jotain, menee se taas syömään ravintolaan jne. Te puhutte kuin se raha katoaisi johonkin moolokin kitaan. Ei se katoa, se siirtyy seuraavalle.
Meillä suomalaisilla on kauhean tiukka ja ahdasmielinen suhtautuminen näihin verotusjuttuihin. Olisiko se yksi syy, miksi meillä on niin vähän yrittäjyyttä ja samalla elämäntapatyöttömiä? Mitäs jos tukia vähennettäisiin ja ne työttömät saisi ihan hyväksytysti tehdä keikkaa siellä täällä ja vetää rahat suoraan taskuun...?
Suomessa kun yrittäjyys on pannassa niin toi on hienoa. Ei ole keneltäkään pois ja perheellä menee hyvin ja ihmiset saavat todnäk hieman edullisemmin hyvän auton. Verottaja vie Suomessa muutenkin kaiken ja jakaa maahanmuuttajille ja ties mihin.
Olen samaa mieltä.
tätä intoa raportoida joka risausta verottajalle ja muille virkamiehille. Virallinen totuus on, että harmaa talous murentaa yhteiskuntaa, mutta todellisuudessa harmaa talous itse asiassa lähentää pieniä yhteisöjä; jos Tiina leikkaa Minnan hiukset ilman kuittia, ja Minna taas auttaa Tiinaa kirjanpidossa, niin ehkä siinä joku euro jää yhteiskunnalta saamatta, mutta kaikki hyöty jää suoraan siihen yhteisöön ja näille yhteisön ihmisille.
Mä olen ollut opiskeluaikana aika monessa pienessä hanttihommassa mukana. Ne summat, joita siinä on liikkunut, on olleet niin pieniä, että niillä joku isompipalkkainen ei viitsis vaivautua edes edustuslounaalle, mut mulle ne pennit oli kullanarvoisia, samoin työkokemus ja sitä kautta saadut työelämäsuhteet. En mitenkään jaksa aina ymmärtää sitä että kaikki pitäis olla niin byrokraattista. Mä ainakin sain noista hommista vain ja ainoastaan suoraa hyötyä itselleni.
Muistan joskus kuulleeni säännöstä että vuodessa saa ostaa 4-5 autoa,yli kun menee niin alkaa verottajaa kiinnostaa myyntivoitot....korjatkaa jos olen väärässä`?
Jos siitä tulee kulujen (osien oston ym.) jälkeen taskuun 20-30000 euroa. Ei ole kyse mistään kirpputorista. Minusta tämä on jo kovasti ammattimaista toimintaa ja soittaisin kyllä verottajalle. On ihan eri asia myydä yksi oma auto tai tehdä hommaa ihan systemaattisesti.
Jos kyseessä olisi joku somali, joka tällaista tekee, niin av-mammat olisi joukolla rinkuttamassa verottajalle. Vai uskooko joku että täällä sanottaisiin että hyvä homma, somalin(kin) pimeät työt lujittaa yhteisöä ja että mitä sitä turhaan joka asiasta ilmoittamaan?
tuttavasi ahkeruudesta ja luovuudesta! Kysy vaikka miten voisit auttaa ja osallistua työhön.
vaan meillä on yhteinen tuttava, jolla aina kehuskelee, että saa niin ja niin paljon rahaa pimeenä.
Minua itseä korpeaa se, että esim. isäni on yrittäjä, joka maksaa itsensä kipeäksi veroja ja kaiken maailman maksuja ja lisäksi työllistää toistakymmentä henkilöä. Ei hänellä jää mistään 30 000 euroa pimeänä, vaan tekee töitä aamusta iltaan ja maksaa kaikesta ihan kiltisti hurjat verot. Sitten on näitä ketkuja, jotka vetää välistä joka asiasta. Vaimonsa tuo kotiin työpaikaltaan vessapareista lähtien kaiken irtilähtevän, tästäkin kerskuvat ettei ole paskapaperia tarvinnut ostaa vuosikausiin.
Tästä kärsivät sitten ne rehelliset yrittäjät, jotka maksavat veronsa ja maksunsa ja niiden lisäksi vielä työntekijöiden varastamat tavarat ja kärsivät kilpailuedun menetyksestä, kun joku tekee hommat pimeänä.
Ja kateuskorttia on turha vetää esiin. Meidän yhteenlasketut tulot jää vielä heidän tulojaan isommiksi ja ylpeitä olemme, kun kaikki velvoitteet hoidamme emmekä ole vapaamatkustajia.
Pimeänä menee ja ruokana ja tuotteina ja rahaakin. Verottajakin tietää tuon kuulemma, mutta antavat toiminnan jatkua, koska pitävät sitä kokonaisuuden kannalta parempana vaihtoehtona. Suomalaiset eivät saa tehdä pimeänä mitään. Menkää Kallioon näihin "halpiskaljapaikkoihin", niissä ei paljon kuitit liiku ja sen jälkeen syömään johonkin niin olette maksaneet koko iltana nolla euroa veroja :)